Föla inne eller ute?
Du det är stundande fölning hos mig ocg jag är i valet och kvalet om hon ska vara inne eller ute med de andra stona tänkte jag höra hur ni gör? Fördelar/nackdelar med att föla inne/ute?
I hagen går 3 ston till 1årssto, 2årssto samt 6årssto.
Jag har alltid tyckt att det är bäst att föla ute, om vädret är bra, därför försöker jag alltid planera fölen till maj, då det bruker vara varmt och soligt. Det är ju renast så och mest naturligt, och stoet kan strax gå runt när hon vill osv.
Nu har jag dock haft några föl som hamnat utanför stängslet, och jag ser att det är en stressande start för de små och även synd om mamman som förstås blir väldigt orolig. Så om man inte har "fölsäkert" stängsel (vi har bara två trådar så det är väldigt lätt för dem att hamna utanför) är det ju en risk.
De andra stona kan ju störa också, det beror mycket på vilken rang de har. Om det är ranghögsta som ska föla, så bruker det inte vara problem, men om hon är låg i rang så kan de andra stressa henne.
Så om man har möjlighet att låta stoet föla i en stor bra box utan risk att hon kan ligga fast eller att fölet kan klämma sig under dörren och sånt, då är det kanske bättre….?
Det är bara mycket viktigt att det inte finns främmande bakterier i stallet, för då kan fölet bli sjukt. Det ska alltså vara ett stall där stoet är vant att stå, och det får inte ha stått någon annan än hon i boxen där hon ska föla.

Våra fölar oftast ute i hagen, dräktiga ston får gå i en egen hage sista tiden. Är det så på året att de behöver vara inne är det minst fyra veckor de stått inne på nätterna före beräknad fölning. Det är sällan någon fölar när det är riktigt dåligt väder, vet inte om de väntar tills det är solsken:)
# 1 Var ett klokt inlägg tycker jag. Håller med! Likaså tror jag på # 2 att de håller på sig till det är vackert väder. Min morfar som var gammal hästgubbe menade att de inte fölar i oväder, och jag tycker det har stämt bra här i alla fall.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vi brukar låta våra högräktiga märrar gå i paddock med lösdrift när det börjar bli dax. Antingen får stoet gå ensam, med kompisarna i hagen precis brevid eller så med en kompis som sällskap.
Oftast har stoet faktiskt valt själv att gå in och lägga sig i halmen och föla. Men jag håller helt med #1 om fördelen att stoet och bäbisen kan komma upp och röra sig ordentligt tidigt efter fölningen.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag tycker det är bäst när de kan föla ute men det brukar alltid bli någon som få föla inomhus.
#2 hm förra året så fölade min förstfödersa till welsh i åskväder, regn och rusk utan minst tecken så snacka om att få en chock när jag skulle kolla till hästarna i ösregnet och där står ett helt genomdränkt föl bredvid sin mamma *ler*
Våra har båda fötts ute men de har då gått in i lösdriften och lagt sig. Har haft lyckan att få vara medom båda födslarna.
#7 Men grattis! 

#7 Grattis till Wirkas föl. Själv går jag och väntar på att Kuriosa ska föla. Hon står inne med kameraövervakning i stor halmad box på nätterna och går i egen hage brevid de andra på dagarna. Jag har ju fördelen att gå hemma och kan titta till henne var 15:e minut.
Alla mina russton fölar ute. Av 8ston förra året fölade alla utom 2st på dagtid, i hagen medan jag tittade på. 3 av dem hade massor av människor som stod och glodde eftersom hagen är precis intill vägen.
Gnistan fölade vid 3-tiden på natten i spöregn och kyla. Men det brukar hon göra. Så nu vet ni det Jarhultarna.

#7 Grattis

#7 Grattis till fölet!