Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 1644 ggr
alpros
0

Ur spår - Fåruppfödning

Jag har förstått att det finns några här på forumet som har erfarenhet av fåruppfödning. Min pappa har svenska lantrasfår av något slag och i stort sett varje år har han problem med att någon tacka inte tar en lammunge. Hans tackor får två lammungar och då väljer tackan i fråga en lammunge och den andra är inte intressant. Hon kan tom vara aggressiv mot den utstötta. Nu i vår prövade han att släppa tackorna precis innan lamningen på ett bättre bete, men ändå har en tacka förskjutit en lammunge. Så hans teori sprack direkt. Jag tror att det är Åsenfår han har. Någon som kan komma med råd och dåd? I så fall ska jag vidarebefordra det till honom.

vasiria
0

oj, jättesvårt det där. oftast brukar det ju vara när tackan anser att hon inte klarar av att ta hand om båda puttar hon bort den ena för att hon åtminstonde ska få en som är stark och fin istället för två svaga individer. eller om det är något fel på lammet såklart.

det går ju att kolla om det funkar bättre om de får ännu mer mat, de brukar väl säga att en högdräktig/digivande ska äta ca 1 kg krafftfoder per dag, vet inte om samma gäller lantraser..

annars brukar det bara vara att ta fram nappflaskan :-(

MagganS-B
0

…..Man kan också, om man ser det i tid ta in dom och ställa dom i en liten box när lammen är precis nyfödda. En stor uppfödare här på Gotland gör alltid så med sina tackor att dom som skall lamma ställs tillsammans i en liten box, och dom har inga nappungar…..Förresten, vet ni vad det här betyder????? "Oä ei oind ei astu håigardn" Cool

Fiffilura
0

Jag har varit med om det två gånger… och det var samma tacka.. Hon är nu tagen ur avel!

Men jag gör alltid som så att tackorna får gå med sina lamm för sig själv i några dar. Ungtackor i regel lite längre än äldre erfarna tackor.

Jag tror helt enkelt på att sålla ur såna tackor ur aveln. Men när det väl händer får man böka ett tag. Jag fick binda denna tacka åt alla möjliga håll och tvinga dit lammet. Första året gick det inte, då adopterade en annan tacka det bortstötta lammet och andra året lyckades jag efter många sömnlösa nätter.. Det var då jag band henne både baktill, framtill och på mitten för att få dit lammet… många gånger per dygn.. men till slut så gick det…  Kanske hade varit enklare att nappa direkt.. men man vill ju så gärna att det ska funka…

StuteriSolo
0

Viktigt är att sätta tackor i egen box innan de lammat, för irrar lamm ett iväg medan lamm två föds vill ofta tackan inte veta av lamm ett, som luktar konstigt. Våra roslagsfår har det fungerat bra med, även om de nu inte så ofta får två lamm. Har tackan fått bara ett lamm, och sedan nästa gång får två kan de vara litet förvirrade och inte begripa att lamm två är deras också. Men är det samma tacka som år efter år inte vill veta av sitt andra lamm så är det bara att göra fårstek av den:) Goda modersegenskaper är ju något man vill bevara…

[Croneld]
0

# 2 Jag fattar ingenting!Förvånad

Hon är ond…?! Förklara tack, annars vågar jag inte åka över!!

MagganS-B
0

"Våran (oä) tacka (ei sing. eiar plur.) lammade (oind) i grannens (astu) högård (änge bakom lagårn)". Det var väl inget farligt? Om du kommer skall du få saffranspannkaka! Inget konstigt med det heller!

Tittut
0

JAg har också åsenfår, men de brukar sköta sina lamm exemplariskt. En enda gång har på nio år har en tacka inte velat tagit emot sitt lamm, och det var just som Bisse nämnde kan hända. Tackan lammade och det ena lammet sökte sig till fel tacka, och ingen var där förrän långt efter och såg vad som blivit fel. När vi sedan försökte få mamman att ta sin unge, var det för sent. Annars har de varit suveräna att ta hand om sina ungar.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

alpros
0

Tack för alla kloka svar! jag ska förmedla detta till min bekymrade pappa.