Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: ridsport
Läst 1481 ggr
Teja-Bea
0

Distansritt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som har erfarenhet från distansrutt med russen?

Russen är ju väldigt uthålliga och när de är ordentligt tränade så borde ju detta vara en ultimat gren för dem!

Jag är lite sugen på att låta Silverboy prova på detta!

Jag läste lite kom igång- info på denna sida: http://surf.to/distansritt.i.sverige

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tittut
0

Mandelas Brisels tävlade i distansritt och var jätteduktig. Hon slog de större hästarna många gånger. Hennes matte Anneli Eriksson tävlar nu på landsalgsnivå, och har bytt Brisels mot arab tror jag.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
0

Bea! Hör av dig till oss om du skulle dra iväg. Vi vill också gärna ut på distansritt. Vore helkul att pröva.

MagganS-B
0

Vagotte var medan han var gotlandsägd med på distansritt, minns inte vilken placering eller så, men han hade bäst puls av alla hästar som kom i mål!

Wruss
0

Jag var ju grenledare för distansridningen på Gotland under ett antal år i slutet av -90 talet. Vet inte exakt vilka år det var. Själv har jag gjort nästan 1500 godkända tävlingkilometer på ritter upp t o m 120 km. Det första russ som gjorde en distansstart på Gotland var valacken Snobben (-74 e Sven u Anette) som var godkänd på 50 km. De russ som annars var aktiva på Gotland under "min" tidsperiod var ju bl a nämnda Vagotte (gjorde två godkända starter på 40 km 1995 o 1996). Dessutom gjorde valacken Ponne en start som 20-åring 1993. Ja, sen var ju den gulbruna valacken Ulrik en riktig kämpe. Jag har bara resultat kvar t o m 2000 i min dator, men 2000 gjorde han som 23-åring 155 godkända tävlingskilometer. Jag vill minnas att han provade på 8 mil någon gång, men minns inte hur det gick.

Generellt sagt… russen har inga som helst problem att genomföra godkända distanstävlingar, men de kan inte gå de snabba tiderna som krävs för placeringar. Men att vara godkänd i mål är ju en seger.

September
0

Monte Cillo har gjort en godkänd(clear round )  50km på Rimboritten

Körhäst och travhäst så visst är dom allsidiga russen

[Grabbarna-A]
0

Amaretto skulle ha fått vara med på en "provapå" distans förra året, men man skulle då ha licens så vi anmälde aldrig. Jag tyckte det var knäppt att behöva lösa licens för ngt man aldrig gjort förut och bara vill prova för att se om det är ngt man vill fortsätta med.

wilson
0

Vagotte reds av Anna Yttergren i et par distansritter och klarade nog också en 8mil, Brunessa efter Dart ha också gått distans och missminner jag mig inte helt så har Nog Ernst Rasken som yngre gått en clear round…. Russen kan man nog göra vad man vill med ;)

Lycka till Bea!