Elitloppet 25 maj 2008
På Elitloppsdagen körs två russlopp. Ett för snabba russ (Powered by Hippo, Lilla Elitrace 2008) och ett för eliten (Travnet.se:s Lilla Elitlopp 2008).
Intressant är att av 23 startande i de två loppen är inte mindre än sju godkända hingstar med, varav fem av åtta startande i Lilla Elitloppet! Ernst Rolf 535(e. Niklas II 467 , finns numera i Norge), Ernst Ronaldo 580 (e. Skotte 492), Tyson II 536 (e. Vagabond 360), Micklas 571(e. Niklas II 467) och Gumino 607(e. Ripadals Benni 398).

Gumino 607 mot mål i Elitloppet 2006. Bakom finns vallacken Mogwli och hingsten Ernst Ronaldo 580
Stona i loppet är Iva Roll (e. Vagabond 360) och Hults Chikita (e. Hults Sputtnick 487), där finns också valacken Lexius (e. Konstantin 341). Stor favorit i Elitloppet lär väl Gumino bli, som i sina två senaste starter i trav gått under 1.40! En fantastisk tid för ett russ! Tyson II och Hults Chikita blir dom som kommer att strida om andra och tredjeplatsen tippar jag.
I det andra loppet, Lilla Elitracet startar Trofé 498 (e. Parat 498, 43p.), Tokajer M.L. 606 (e. Tyson II 536 och Jagga Ess 583 (e. Vagabond 360), jag har också hittat ett sto, Zolola (e. Kasper 370) som fått 42p! Det här loppet är mycket mer svårtippat, men vi tror nor mest på Trofé, Ernst Ravelli och Alva Race!
Lycka till på Elitloppsdagen alla hästar och kuskar, det är ett otroligt arbete och mycket träning som ligger bakom en start i de här loppen, att ha blivit inbjuden är en seger i sig!
Text: Maggan S-B Foto: B.Jakobsson
Relaterade länkar
Av: Croneld
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Croneld'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Croneld', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2008-05-15
Det ska bli spännande, många snabba favoriter att heja på! Lycka till allihopa!

Hults Chikita är struken

Grymt bra lopp! Lycka till allihopa!

Vi kommer personligen att övervaka loppet
…från publikplats
lycka till Jesper Björling och Ruffe
Då får du SMS:a Qveiar-Anna!

Vi ska ställa upp för SPTS och jobba på plats.
Vilka tider de går numera…på min tid var Rillos 1.47.3 otroligt….hur många har inte gått under det nu? Vilken utveckling.

Jag planerar att åka och titta på ponny-Elitloppen, förutsatt att det blir hyfsat väder och förutsatt att jag inte fölvakar förstås. Det borde kunna bli riktiga kanonlopp, och kanske nya rekordtider igen? Solvallas bana är hypersnabb (och hård) när den är Elitloppspreparerad.
En äkta russtravfanatiker stiger upp i ottan och kör 26,2 mil för att titta på tre ponnylopp, och kör sedan hem igen innan de "riktiga" tävlingarna startar. Folk tittar konstigt, "ska du åka hem nu?"… Jag hinner hem till soffan i god tid innan TV-sändningarna från det stora Elitloppet börjar. Perfekt.
Jag funderar också på att åka, men har bara 9 mil dit!

Blir inget elitlopp för mig i år. Ungarna är i Spanien med sin mor så jag är ensamm med hela hästflocken i en vecka.
Men tippa snabba russloppet kan jag ;-)
Tråkigt med Chikitas sjukdom, hoppas hon repar sig.
Jag tror att det snabba russloppet kan bli riktigt jämt ändå. Gumino har ju lyckats med att dra nitlotten i spårvalen och då är frågan hur bra Lexius och Tyson II klarar att stå på benen, gör dom det kan det bli tufft för Gumino att ta täten. Efterssom dessa tre hästar är tämligen jämna handlar mycket om vem som får spets och hur säkra dom är på fötterna. Gumino är ju extremt travsäker medan både Lexius och Tyson kan ha galoppskorna på sig av och till. Mitt tipps är att Lexius tar spets med Gummino i dödens. I detta läge kommer kuskens kyla och rutin att avgöra. Jannina har ju viss rutin vid det här laget och kylig är hon deffinitivt så jag tror hon kommer att ligga kvar och pressa men inte sätta allra högsta fart förrän i sista kurvan och då pressa sig förbi Lexius.
Gumino, Lexius, Tyson II
Men min gissning är lika bra som någon annans, skall bli intressant att följa även om jag inte kan vara på plats.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ska dit med mamma och två polare, det är nästan en tradition att åka dit nu ^^

#12 Hmf, tänkt inte på mig, nej, gör inte de bara!
Vilket datum är det?

Elitloppet körs (nästan) alltid den sista söndagen i maj. I år körs det den 25 maj, se startlista här (pdf-fil).

#13 Kom då! Du får ju plats du med ;)

#16 Nej, jag har faktiskt inte tid att åka iallafall
Varför är Chikita struken?

#18 Läs tråden på ponnytrav.ifokus.
Hon blödde näsblod efter jobb förra veckan, och ströks efter besök hos veterinär samma dag.

Hela familjen ska dit. Även vi ska hjälpa spts att tjäna pengar till klubben.
Ha det så trevligt idag och må bäste kusk och russ vinna!
Jag åker ingenstans när jag har ett föl som är krasslig.

Lycka till i morgon Camilla och Therese Nilsson Borg!