Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 3854 ggr
Fiffilura
0

Rockard till russ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en rockard till min shettis, men jag är nu på G att sälja shettisen (hoppas hoppas). Det 3-åriga russet är ännu inte inkört, men hoppas kunna sätta för honom i sommar. Har tömkört mycket mycket ett år….

Frågan är om russet kan ha rockarden?? Har inte riktigt råd att köpa ny vagn än…. Det är ingen vagn jag vill ha egentligen, vill ha en fiiin vagn med svängel och allt det där. Men överst på inköpslistan står en ny transport och man kan ju tyvärr inte få allt man vill ha på en gång….

wilson
0

Om det är shettisen som har vagnen på sig på bilden borde avståndet räcka, beror väl på hur stor russingen är… Annars kankse du kan få tag i ett inkört russ och testa så du är helt säker! Lycka till

Fiffilura
0

Ja, det är shettisen som står i vagnen på bilden och han är stor och grov. Nästan lika lång i ryggen som russet. Men russet har ju längre ben, det är inte så att benen kan slå i rockarden?

bubbe
0

Vi vill köra med så kort ekipage som möjligt, annars blir svängradien mycket längre. Viktigt framförallt om man vill tävla maraton, men även för att kunna vända på väg. Självklart får inte hästen slå i bakbenen, men det brukar behövas kortare skaklar än man tror. Svängel kan man köpa eller lätt göra själv och sätta dit, så kan hästen dra bättre med draglinor, och vagnen går mycket stabilare. Har ingen bra bild på svängel just nu, men på bifogad bild syns vår modifierade "Börjes-rockard". Den har fått svängel, ryggstöd och nya hjul, samt en extra axel mellan hjulen (den blev smalare och smalare för varje tävling, när hjulgafflarna började ge vika).

Man behöver inte springa iväg och köpa dyra vagnar, utan kan göra nåt bra av det man har. Sen får man byta upp sig vartefter behoven ökar.

entill
0

#3. Har ni breddat rockarden, eller var den 125 från början? För det är väl vad som gäller nu?

Håller med om att man gör det man kan, av det man har, och byter upp sig vartefter.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Fiffilura
0

Men hur långt från hästens rumpa ska det vara fram (eller bak) till rockarden. Tror nog jag kan ställa in honom och mäta….

Bilden kanske är dålig, men tycker ni det är värt att kosta på t.ex svängel på denna rockard tills vidare?

bubbe
0

#4 Den är tyvärr bara 115 cm i dagsläget, vilket bara räcker till dressyr och precision. Hoppas verkligen att den nya vagnen hinner komma till 1 juni, så att även Linnea kan starta maraton. Den ska komma om två veckor, men man vet ju aldrig. Om inte har vi planer på att försöka bredda den vi har.

#5 Svårt att svara på hur långt man behöver, har för mig att vi har 20-30 cm. Det beror ju även på hur sittkorgen ser ut, din ser lite kantigare ut än vår. Hästen kan ju få benen nära korgen om den sluttar lite så att säga. Är vagnen i sig bra och körduglig, tycker jag absolut att det är värt att sätta dit en svängel. Det behöver i princip inte kosta något alls, men det beror ju på om man kan göra den själv eller måste köpa en.

Fiffilura
0

Skulle man även kunna bygga upp sätet lite eller förlorar vagnen jämvikten då? Den har varit väldigt bra balanserad på shettisen… Nu har jag ju än så länge bara en loksele så fästena hamnar långt ner, men på russet kommer de ju lite högre upp i och med att han är en sådär 12 cm högre….

entill
0

#6. Är det sant att 125 cm bara gäller maraton? Har för mig att jag läste i nya TR att det gällde alla discipliner nu. Hoppas du har rätt!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

bubbe
0

#7 Visst kan man bygga upp sätet och sätta dit ryggstöd, men vad som händer med jämvikten är svårt att säga. Det beror ju på var tyngdpunkten hamnar i förhållande till hjulaxeln. Själva hade vi lite framvikt i vår vagn (den på bilden), men när vi kortade skaklarna 20 cm blev det jättebra - så länge bara Linnea åkte. När Helena hoppade i lyfte nästan Kanon. Vi löste det genom att sänka skakelhållarna på sätet. Man får prova sig fram.

#8 Helena hade sett samma sak igår på Bukefalos, men jag kollade TR på Ridsportförbundets hemsida igår, och där står det att det endast gäller maraton. Får väl kolla det vidare nu när vi hört det från flera håll.

Ledin
0

hur lågt ska det vara mellan rumpa-ben o vagn tänker på att våra är ju ca 130 i manken ganska så stora russ allså.

StuteriSolo
0

Avståndet beror ju på hur vagnen ser ut, men i en nerförsbacke ska inte vagnen kunna ta i bakbenen även om hästen springer i full fart, svårt att ge ett exakt mått då både vagnar och hästar ser olika ut. Vår russrockard tror jag har 175 cm långa skacklar, och det räcker bra till.

Hagelberg
0

#8 De har en förmåga att ändra fram och tillbaks i TR men det kan vara olika i olika klasser.  Det har iallafall diskuterats att bredare mått skulle gälla i dressyr och precicion eftersom man tycker att det ökar säkerheten med en bredare vagn i precisinen då groomen inte får grooma. Inget som jag vet men jag ska betsälla ett nyt TR eftersom jag ärsugen på att börja tävla igen, hästen ska bli frisk först bara….

bubbe
0

#12 TR finns numera att ladda ner från ridsportförbundets hemsida, www.ridsport.se.

I texten (mom 506 eller 507 tror jag, det om vagnar) står det att vagnen måste vara 125 cm bred i maraton. I en bilaga till TR finns dock en tabell med bredd och vikter, och där står som rubrik d+m+p och 125 cm för alla. Vad gäller egentligen? Måste utredas.

[Grabbarna-A]
0

Mäter man hjulen då eller? Mina hjul är lite skeva så den har blivit lite bredare med åren Fundersam eller mäter man själva vagnen?

Hagelberg
0

Det mäts mellan hjulen, på deras yttersida.

Hagelberg
0

#13 Tack för tippset! Nu har prinat ut den.

I mom 507 står att vagnen alltid måste vara minst 125 cm i maraton och i punkt 6 hänvisas till bilaga 7. I den står vilka bredder som gäller för de olika momenten och klasserna. Som jag förstår det måste man i lättklass ponny ha bredd 125 cm även i dressyr och precision. Vikten för kat B-D enbet är minst 90kg i maraton. Håller med om att det är lite knasigt att skriva om maraton i mom 507 men tycker att det framgår ganska klart att de mått som anges i bilaga 7 gäller.

Fiffilura
0

Ställde in honom i rockarden idag ochi mina ögon är det jättemkt luft kvar….

Förresten, vad jag är glad att man kan lägga in stora bilder här utan att behöva förminska dem till yttepytte!!!!

bubbe
0

Gott om plats, men lite försvinner ju om du sätter på en svängel (typ 1 dm).

Gottis
0

Hur långa brukar skaklarna vara på en rockard till russ?