Färger..igen!

Han ser ut som ett helt vanligt svart russ som fäller vinterpälsen, det bruna är luddet som hållit honom varm hela vintern.

det är väl också svart?
# ´4 Svart.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#4 Håller väl med..det är väl också svart eller är det någon annan som säger nåt annat??
Tack #3 Det tycker jag också :)

Japp i hans registrerings papper står det mörkbrun med vita hår i pannan….
Mörkfux med svarta ben????? Never!

#9…. Neppe tycker jag är bra mycket mörkare än din häst. och han står ändå som mörkbrun… nu blir jag lite förvirrad =)
#11, Ja, det kanske. Vet att hans mamma är svart (svartbrun), men pappa Tomtebos Enoc G är väl brun?
#12, *haha* Säger det med. Jag är helt okunnig vad det gäller färger, så jag tänkte bara fråga er, som lär kunna mer. :P
#13, Jadu. Det kan man tycka. :P Men visstär han ritkigt svart i mitten av sommarn, men han är ändå aningens ljusare i ljumsken.
Problemet är att det av hävd ansetts att man bara skall använda svart när hästarna är helt korpsvarta, vilket väldigt få hästar är. De allra flesta blir också solblekta, och det är då många drar slutsatsen att de är mörkfuxar, eftersom den svarta färgen när den blir solblekt, drar åt rött.
Russen har också "ljusanlaget", dvs det som gör att vi får ljusbruna och ljusfuxa russ, med mjölmule, ljusa ringar runt ögonen, ljusa bukar osv. Kommer det ihop med den svarta färgen blir den väldigt ljust svart, eller bleksvart, som väldigt lätt kan blandas ihop med gulsvart. Det är också vanligt att en del av dem skrivs som mörkbruna, eftersom de inte har den djupt svarta färgen.
Generellt kan man säga att många är alldeles för rädda för att använda sig av svart. En fölunge som föds älggrå är "russvart" och skall benämnas svart eller bleksvart. Märk också att två svarta föräldrar aldrig kan få en mörkbrun fölunge, eftersom föräldrarna saknar "faktor brun" eller agoutianlaget som gör hästen brun istället för svart.
Däremot har jag inte riktigt kläm på förärvningen på den svartbruna färgen, den som Micklas har. Med stöd av bilderna på Pernilla Jobs nyfödda stoföl e Micklas, så är nog den svartbruna färgen en nyans av brunt i alla fall. Annars borde Hannicka varit grå, såsom min Irmelin e Micklas var. Både Hannicka och Irmelin har en svart mamma. Någon som har någon hållbar teori om detta?
På bilden Irmelin som liten. Att jämföra med bilderna av Hannicka.
# 13 Jag vet inte när din häst är idkontrollerad, men jag har ofgta ringt upp hästägare eller idkontrollanter när det kommit in papper där det står mörkbrun. Ibland har jag ändrat själv, när jag sett hästen själv och vet att den är svart och inte mörkbrun. I många fall har jag ändrat efter koll av hästägare, men det är inte alltid jag lyckats få tag i dem, och då har det slunkit imellan en och annan mörkbrun. Det kan också förstås finnas de som är mörkbruna, men på russ är det faktiskt inte speciellt vanligt.

# 17 De kan ha bukfläck utan att egentligen vara skäckar. I många rasen som saknar skäckanlag finns det sk sabinoanlaget, som ger stora vita tecken och då kan bukfläckar dyka upp som en förlängning av en vit strumpa.

Halloween Dar är registrerad som brun med lykta, vit underläpp, 4 vita fötter och glasöga höger. Finns inga noteringar om andra tecken på honom.

#20 aha.. det var en i helgen som sa annt tillmig men då vet jag:D

#16 okej tack för svaret. spelar ju ingen större roll. men liten kul fundering… hans pass är utfärdat 2003-11-03 och är född 2003-06-01 så han kan ju mycket väl ha ändrat färg. När jag mätte honom förra året och dom skulle id kolla honom sa dom inget om färgen…
#16 Som du vet ju har jag en riktigt mörkbrun här hemma, liksom hans mor. Håller med om att det inte finns så gott om dom. När jag har letat ny parkompis och velat ha denna färg så har det inte funnits något att välja på direkt! Så det fick bli en ngt ljusare…..Wilda, men det funkade med! Bild på mörkbruna Tjibus.

#27 Vaddå, "svartbrun finns inte på russ"? Kolla i boken Hästens färger, obligatorisk läsning för ID-kontrollanter och andra färgintresserade, så får du se…

En av illustrationerna för färgen svartbrun är en bild (tagen snett bakifrån) av Niklas 467. Så nog finns färgen svartbrun hos russ, fast den är ganska ovanlig. Jag tycker det är en mycket vacker färg!

# Defintivt svartbrun. Inte så vanligt bland russen men jättesnyggt tycker jag.
# 30 Ytterligare en fölunge e Micklas som stöder min egna teori att hans färg är en variant av brunt och inte svart! iksom Pernilla Jobs Hannicka.
Vänta med att färgbestämma till efter fällningen, men skulle tro att han kommer att få pappas svartbruna färg.
Ett svart russföl föds grått!