Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 6278 ggr
Tittut
0

Tema på fölnamn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni när ni ger era föl namn?

Har ni något speciellt tema, eller blir det något som är vackert eller passar bra bara?

Jag har haft lite olika teman, allt från mammas mostrar, spel, kombinationer av mors och fars namn och ibland blir det bara som det blir.

Som årets föl som heter Povel. Han kunde ju inte gärna heta Lingonben, så det fick bli Povel istället, efter visans upphovsman.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriQveiar
0

Vi försöker ge våra riktigt gotländska namn, såsom Leilbysen, Leil Gaist, Leildis, och senast Bläcku, (och Blixt som fick ett väderfenomen efter sin mor Imma, namngiven av lillhusse Lucas). Alla våra namn betyder något, och vi använder oss av Gotländska ordböckerna.

På så sätt försöker vi ge dem egna och speciella namn, med det ursprung "baggarna" har.

PernillaJ
0

#1 Vad fint med gotländskt klingande namn. Mina kompisar som föder upp welsh cob är inne på samma linje, de döper sina cobbar till walesiska namn - tungvrickande och omöjligt att uttala utan specialträning!

Mina russ får namn med begynnelsebokstav från mammans namn. Helst ska namnet vara kort och ganska enkelt, så det inte inbjuder till förkortningar eller smeknamn utan kan användas till vardags. Givetvis ska namnet vara svenskt (eller nordiskt); personligen tycker jag det är gräsligt med engelska namn på våra ursvenska russ… Hemlis

MagganS-B
0

#1 men Leilu var redan upptaget…..Glad

Vi döper våra till korta lätta namn med mammans begynnelsebokstav Ex. Lova Ess (Loella-Vagabond)…….Kan bli något engelskt, som Lucky……men det var bara för att det passade just henne! Lanso är magmedicin (!) fast med z…….Doni Ess, den stora jordemodern i "Hästarnas Dal", Dulilla Roll var en mycket ledsen och rädd fölunge (alla u. Singoalla döpte jag till namn med "ll" i!) osv. Långa namn gillar vi inte, speakern skall kunna säga dom på travbanan….Skrattande

Stuterinamnet ESS kommer från Ekeby Smide Smedberg, så nu behöver ni inte fundera på det mera……adress + ett efternamn!

StuteriSolo
0

Vi kör just nu alfabetet baklänges med början år 2000, sedan får fölen litet olika namn. Nästa år är det Q…

Årets föl heter Röros, och är fux.

Vårat senaste shettisföl heter Solos Unika Primula, för hon är född på "U" och jag ville ha blomtemat kvar:)

Tittut
0

# 3 & 4

Jag tycker att båda era stuterinamn hör till de mest lyckade.. Korta och bra! En anledning till att jag aldrig skaffat något är att jag aldrig kommit på något bra.

vasiria
0

Rissas föl heter efter kryddor: Melissa,Meiram, Kardemumma, Basilika osv. Melissas heter efter saker i himlen, Andromeda, Cirius osv. Hults Grumitas föl heter efter alkohol, Amoretto, Aurora, Laponia osv..

jag vill oxå ha ett bra stuterinamn.. *fundera fundera*

ryttarn
0

I grund använder vi alvnamn som årets föl undan Jaritza fick namnet Tinúviel som betyder näktergal. Wellas föl fick ju bli SunSilk den humorn gick ju inte att gå runt….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
0

#6 Grumitas första föl Solos Ynita finns numera i Finland för att tävlas i trav och senare bli avelssto där (det året var det "Y" och valet var inte så svårt, Y och så något som passade med mammas och pappas namn. N från Nomad och ita från Grumita så behåller vi trådens namntema)

karisma
0

Börjar få lite ordning på namn Lilla Annas får starata  med Lilla och sedan namn Geras har jag kombinerat med hingstens namn Har döpt föl efter x-et svärfar pappa och tvättmedlet Nitor Har ävem 2 engelska namn förlåt,men det var vid två speciella fölningar Mitt första gula jag tittade upp i himlen och sa Miss universum är född så blev det sedan dr dolittle vars mamma dog Hur jag döpt alla står på min hemsida

Mitt stuteri namn kom från ett uttalande om en hingst fastnade för det Vilken Karisma han har

Det skulle behövas stavprogram här för mig

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

amandahandersson
0

Jag har inget stuteri än, men jag har ändå diverse teman till när jag väl börjar föda upp! :)

1. Äldre namn (tex. Ester, Astrid, Greta, Ruth, Sture, Bertil, osv… Tycker det är häfrigt!)
2. Personlighetsnamn (Busig, Charmör, Lycklig, Snygg)
3. Engelska tilltalsnamn (Alison, Abygail, Gavin, Sean)

[Croneld]
0

Det här med namn är inte det lättaste. Har suttit och tänkt ut massor av teman men det har liksom aldrig blivit så ändå.

Mest kör jag på känslan, ett namn som passar av någon anledning, när jag väl har träffat fölet. Det enda namnet som varit tema-likt är nog Arrak (chokladboll) som har en chokladkaka, Toffifee som mor. Jag har också beskrivit namnvalen på min hemsida under föl, se här: 

Jag har registrerat ett stuterinamn och valde mitt efternamn, Croneld. Men vet inte om jag blev så nöjd nu så här i efterhand. Vackrast är ju de namnen utan stuterinamn, tycker jag. Korta och enkla.

entill
0

Ja, det där med namn är inte alltid så lätt. Först (innan jag hade stuteri) hade jag tänkt att jag skulle ge shettisarna latinska namn på olika virus, och russen bakterienamn. Det finns många jättevackra namn från mikrobiologins värld, och vet man inte vad de står för gör det ju inget. Nu blev det aldtig så eftersom vi registrerade stuterinamn. Det var inte svårt att hitta ett lämpligt stuterinamn. Vi föder ju upp urgamla raser, som fanns redan på vikingatiden, och jag har alltid varit intresserad av historia, så Viking blev ett lätt val. Vi försöker namnge fölen med samma begynnelsebokstav som mamman, men det stämmer inte alltid. Det första shettisstoet vi fött upp fick namn efter Shetlandaöarna, de hette på vikingatiden Hjaltland. Stoet fick heta Hjalty Viking. Vi har även använt oss av vanliga svenska personnamn, som Lars, Max, Ulf, Märta och Totte.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

amandahandersson
0

För övrigt har jag bestämt stuteri namn också. Det blir A.A. (Amandah Andersson) och kommer stå i slutet av namnet (tex. Astrid A.A.)

Cara-Mia
0

Wirkas avkommor börjar alltid på W.I år är det Waldemar. Forsätter detta efter Pernilla.

Willas avkomma råkade också bli på W Winzent men hade andra namn på gång också. Men detta låg bäst i munnen.

Pepsis avkomma hade jag fastnat för låten Cara Mia som är så bra. Hade det blivit en hingst hade han hetat Yaris med endal från pappa och en del från mamma.

Får väll se hur det blir framöver. Det enda jag vet är att nästa års föl kommer att börja på W.

Tittut
0

Olles uppfödningar började också, med några få undantag, alltid på V.

Det började med Viktoria när hon föddes 1977, och sedan följde det på den bokstaven.

Stuteri_Skott
0

Mina får namn efter sprit.. Flört

SigneK
0

Det är alltdi roligt att välja namn till de nya fölen. Jag har en låååång lista med vackra namn, som jag ser här och där och noterar mig, det kan vara allt möjligt. Människonamn, blomnamn eller bara ord som jag tycker passer som hästnamn.

När jag ska välja så blir det oftast på samma bokstav som mamman, men inte alltid. Det kan bli efter pappan också, eller efter stofamiljens stamsto.

Men Parky tex. heter på P bara för att Börje och Carola namnger efter alfabetet, och det har ingen sammanhang med hennes mor. Så jag tyckte inte att det var så intressant att gå vidare med P. Parkys dotter fick heta Gwendolyn, och ja det är ett walisisk namn faktisk, men det är för att hon har en droppa welshblod i sig. Det börjar på G för att stofamiljen är Gera och så fick det bli Gwendolyn för att det är ett namn till en blond kvinna, och hon kommer ju att få vit man, så det passar bra.

PernillaJ
0

#17 "Gwên" på walesiska betyder leende (smile). 

Det där med att vårda rasens egenart och ursprung genom namnval är ju islandshästfolket suveräna på. Där är det noga att endast namn i isländsk tradition godkänns.

Anna-Uppsala
0

Jag har ju inget stuteri, men om Hjördis får en son nångång ska han heta Hjalmar och blir det en flicka ska hon heta Hjulia! *sss*

thilda-
0

jag tycker att hästar men namn på Isländska är fint ;)

MagganS-B
0

#20 Jättefint, men inte på russ….vad tycker du om gotländska namn på russ?

pillidill
0

#19 har en shettis som heter Hjalmar viking och syrran heter Hjulika viking. (ganska roligt):D

Fidelia
0

Jag döper mina fölungar efter bilar. Men vill ändå att det ska börja på mammans eller pappans begynnelsebokstav. Så man kan säga att jag har två teman. Fidélia t.ex. är en gammal ångbil. I år heter fölen Yaris, Forester, Jawelin, Jewel och Jovett.

Har tidigare haft shettisar med mänskliga namn vilket jag tycker är sådär. Folk tror man pratar om sina barn. Det vore något med 30ungar Flört

GAJarhult
0

Första fölet var ett halvblod som fick heta Alrik. Började på a utan jag tänkte på det . Fortsatte sen med Bonad (B+ Nomad), C-bra, för det såg roligt ut. Sen började mitt tema Dagmar, Ella Fina.(äldre namn) Stuterinamnet Fåglabäcks är efter vår gård. En New forest heter F.Grimm. Följde inte temat då, NF passar inte med gubbnamn(enl mig).Russen har blivit F.Gunnemar,F.Hildur och i år F.Iris.

Tittut
0

Er Dagmar, vad kallade ni henne?

Vår Dagmar (2031) kallades alltid Daggis. Dagmar var så svårt att säga.

GAJarhult
0

Hos oss var det Dagmar, de vi sålde henne till kallar henne Daggan. Tittut:Har du fått in nåt ägarbyte på henne? Såld till Kungsbacka!?

JuliaS
0

Vi har förutom vårt stuterinamn Gloria valt att ha A, B, C år osv. Vi har än så länge bara kommit till B (Blixtra, Blanka, Bellis).Tidigare fick fölungarna samma begynnelse bokstav som sin mamma.

Ett av mina favoritnamn är Hedra. Född på Lojsta hed, ett femenint namn som fick ytterligare en innebörd då min kompis tyvärr gick bort den dagen vi köpte henne.

Tittut
0

# 27 Jag tror jag har skickat iväg det. Jag har ialla fall fått det.

Turnado
0

Om det kommer ett sto blir det namnet på mammans första bokstav. Stenstugu Miss Märta som Mis molly som mamma. Och lite jobbigt med hingst namn. Dom flästa har varit betäckta med Dollman. Så det finns många hingstar/valacker på D! från Anders stuteri

Teja-Bea
0

Vi på Teja tänker på följande när vi döper våra uppfödningar:

• Självklart har alla stuterinamnet TEJA 
  • försöker att i största mån ge ett namn med kombination av båda föräldrarnas namn. (Tex Primona e.Drömprinsen u.Anemona)
  • De som kommer från Anemona-stammen får i regel alltid ett namn med MON, MO eller liknande i sig.
  • Vi håller oss till svenska namn. iaf svenska uttal.
  • Med Piritas avkommor har det blivit så att hingstföl får P-et (Pegasus) och stoföl får -RITA (Jarita)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

SigneK
0

#18 verkligen? Vad sött! Mm ja, jag håller annars helt med om att russ ska ha gärna gotländska men åtminstone svenska/nordiska namn. Tex. tycker jag att namnet du gett din lille Granit-son är riktigt bra! Roligt med namn som har en betydning.

Tusen
0

#30  Fast Bea..Drömprinsens och Monelas sista (senaste?) föl fick ju inte ett sådant namn utan fick namnet Triton. Tycker det var synd att ni inte höll fast vid erat koncept och döpte honom till Månprinsen. Det hade varit gulligt.Glad

StuteriQveiar
0

Qveiar

betyder liten biväg på gotländska, dvs en liten väg med gräs i mitten av den. Vårt efternamn är ju Kviegård (skall egentligen ändras hos patent och registreringsverket till Qviegaard som är den äldsta stavningen).Kviegård betyder gård vid liten biväg.

Leilbysen

betyder lilla skogstrollet, då bysen var en sorts skogstroll.

Leildis

betyder lilla disen. Diserna var ett fornnordiskt naturväsen. I våra dagar har det övergått till att användas som väderuttryck. Hans mamma heter Imma.

Leil Gaist

betyder lilla stormen. Han sprang runt som en liten stormvind inom 40 minuter från födelsen runt sin mamma!

Bläcku

betyder tofsvipa på gotländska.

Leil Blixt

betyder liten blixt. Han är halvbror med Leildis. Mamma är Imma.

Så våra namn ska som sagt var betyda något, fast står skrivna på gotländska, och stavningen är hur de uttalas för att få så rätt uttal på fastlandet som möjligt.

Brotorp
0

#16 någon som e förvånad?? hihi Skrattande

Ja har två teman på mina föl kan man säga. Tanken är att ja ska ha mammans första bokstav. I år fick Bruntas föl heta Brix. (Pappan är Strix, så de va ju tvynget att ta de Glad). Men Grusitas föl kommer vara undantag. Där kommer jag behålla stentemat.Makadam, Marmor och Emerald heter hennes avkommer.

Stuterinamnet Brotorp är gården jag bor på. Mycket enkelt!

Pernille-G
0

# 33 Vilka vackra namn och vilket bra sätt att ge våra gotlandsruss en egen identitet. Kan man inte sätta en gotländsk ordlista in  någonstans på gotlandsruss iFokus som inspiration till fölnamn?

skott
0

#34 Ja den bjuder jag på hahaha Flört

De började faktist när Baileys och Skotte fick föl, tyckte de blev så tufft med Skott´s Whiskey..

Väntar på nästa års kul där en av fölen ska heta Absolut Skott hahaha..

Tittut
0

Tycker det är dags att putta lite på den här tråden.

Hur har ni tänkt i år, ni som redan fått fölungar?

[Croneld]
0

Inget russföl, men på shettisen var det dags för ett namn på B. Dottern fick välja och det blev på seriefigurstema, Bam Bam (Fred Flinta) fick han heta.

Så nästa år blir det på C, och så vidare…

Tittut
0

# 38 har du redan lärt honom apportera?

[Croneld]
0

# 39 Japp! Han tror att han är en valp, så nu behöver vi inte köpa någon hund.

StuteriDar
0

Började döpa mina efter internationella alfabetet efter den ordning de föddes i, Alfa, Bravo, Charilie, Delta; Echo, Golf osv. Men när jag väl kom till H skulle den stackars fölungen hetat Hotell, vilket jag inte ville. Halloween (engelsk, förlåt!!) men det passade honom så himla bra då hanns täckning såg ut som en halloween mask…sedan fortsatte jag ända fram till K, då nästa stackare isånt fall skulle fått heta Kilo, nu blev det Kung ist.

Idag har jag gått ifrån de döper alla i bokstavsordning efter hur de föds, de får gärna ha namn som har lite tyngd i sig tycker jag, Olympia(gudinna), Morfeus( sömnens gud), Ymer (asatron), hade önskat mig en hingst på Z- Zevs men så blev det inte!

Dar, kommer så himla fyndigt från Darius, idén snodde jag fr  Stuteri Roll-Rollo

StuteriQveiar
0

Ja, i år blev det tydligt att det blev ett fågeltema, vilket inte var meningen från början, men då Andromeda och Meiram gick över tiden fick jag för mig att de skulle döpas efter Odens korpar, då de är så nära släkt med varandra. Hade Andromedas föl fötts ytterligare en dag senare hade de inte fått heta Huogin och Muonin därför att jag ville att de endast skulle heta det om de också följdes åt vid fölning. För att förenkla det hela fick
M(uonin) sitt namn efter mammas M(eiram).

Bläckus föl var det bestämt att den skulle ha ett fågeltema eftersom att Bläcku betyder Tofsvipa.

Andromeda tänkte jag antingen gå vidare på astronomiska namn, eller att jag via Andromeda som grekisk gudinna skulle få namnge sina föl efter den nordiska gudatron.

Meirams föl skulle få örtnamn/växtnamn. Men, men det får väl bli ett annat år…Glad

Mille
0

Vi döpte våra föl u. Hortensia till Bandith och Ebonith. Eftersom det mste vara unika namn kändes det enkelt att lägga till en bokstav och då blev det ett h i slutet.

Hortensia själv är döpt efter Joakim von Ankas syster.

Annars skulle Ebonith från början hetat Engelbert, eftersom han är efter Engelbrekt, men vi har ju redan en Bert…

StuteriTrot
0

Jag har inget speciellt tema utan försöker hitta ett namn som passar individen och som jag givetvis tycker är fint också. Pärla fick sitt 13:e föl i år  och alla börjar på P. Det känns fel att bryta den trenden så årets fölunge heter Peperoni. Egentligen vill jag inte binda upp mig på en speciell bokstav för tänk om jag kommer på ett jättefint namn som börjar på fel bokstav……Just därför valde jag att döpa Blankas första föl till något annat (Havanna) så jag inte skapar en trend. Katitzi har 3 barn, de 2 första börjar på K och har z mitt i. Det tredje (Noblesse) är döpt efter Katitzis mamma och min stora ögonsten Norpan II som dog ungefär samtidigt som Noblesse blev tillverkad. Tanne har 4 avkommor där alla börjar på T.. har nog låst in mig där! Stuterinamnet Trot (förlåt engelskt, betyder trav) valde jag för att det är kort och passar till de flesta namn och till min främsta inriktning. Jag försökte länge att hitta något med anknytning till namn eller initialer men gick bet. Fy vad jag babblar.. nu ska jag hitta på namn till årets fölungar.

alpros
0

Jag hade Flora u Vicki Viking tidigare (som förresten fick ett hingstföl e Orusst 2007) och hon är född hos Susanne Åhman,Köping. Susanne döper fölungar efter växtnamn (Jo, Glim är också ett växtnamn). Och jag vill gärna fortsätta med den traditionen - i alla fall när det kommer till ston.Så Floras första föl heter Alpros och hennes andra föl heter Mizita Blåklint. Jag behöll Alpros och hon fick sitt första föl 2006 e Lönebergs Charizad och fölungen fick faktiskt inte ett växtnamn den gången, utan det blev Charmant. Nu ska Alpros föla när som helst och då blir det absolut ett växtnamn om det blir ett sto. Blir det en hingst satsar jag nog på ett italienskt fotbollslag (pappa blir Juventus).

Teja-Bea
0

Vi har ju även tidigare avlat på Kremla (från Svampfamiljen) och följde det i Tejas Riska (u.Kremla) och Tejas Musseron (u.Tejas Riska)

I år ska vi betäcka Kremla med Silverboy. Kanske blir en Silversvamp nästa år! *skratt*

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jennie_A
0

#46 En Storkremla eller Silkesmusseron kanske? :o)

Tittut
0

# 46 Tejas Karl-Johan!