Dags att starta i körtävling?
Är det någon som är på gång att starta i körning, men inte vågat tagit steget att anmäla? Jag saknar två kuskar till våra lag till tävlingen på Johannesberg den 1 juni, p g a skadade hästar.
Har du en inkörd och 4-skodd häst, utrustning som klarar TR (125 cm bred, svängel och reflexer) så anmäl dig omgående till mig. Det är perfekt att börja i lagserie, och denna gång är det dressyr och maraton (tre hinder + precisionsbana, max 6 km).
/Therese 070-484 51 60
Åh vad kul… Jag hade åkt direkt om Amaretto hade varit mer körd. Men han har bara varit i vagn en gång ännu i år.

Jag ser att ni kör på postkandar, är det bättre än liverpolstång? Jag har inte nån direkt erfarenhet då både Samba och Amaretto körts på vanliga tränsbett. Min exmoor kommer dock behöva ett riktigt körbett. Vad ska man välja? Är det skillnad på liverpol/postkandar betten? Ursäkta om jag snor tråden från ämnet lite
.
Skillnaden är egentligen hur själva stången är, en del är fasta och helt raka, en del lite välvda så de får lite tungfrihet etc. Sedan tycker jag att det är en utseende sak bara vilket man vill ha. Ta och titta på hur stången ser ut när du väljer i stället och utgå från det. Ska ta kort på några varianter och visa dig, återkommer med det.
Ok tack. Jag trodde inte bara att det var stången som skillde utan även skänklarna. Men då är det alltså ingen skillnad utan det gäller bara att hitta vilken stång som passar bäst?! Lite tungfrihet borde väl vara bäst eller?
Nu har jag tagit in några olika varianter av körbett och fotat dom. Ska försöka förklara olikheterna så gott jag kan. Man kan säkert känna en viss skillnad på vissa hästar vilken typ av skänkel det är på bettet. Själv tycker jag inte att jag gjort det med någon av mina.
Här är en rak liverpoolstång som är fast vid ringen…..
Bra bilder, man ser perfekt hur dom ser ut. Att det fanns rörlig stång har jag helt missat, har bara sett dom fasta. Vad jobbigt det är när man måste köpa nya bett, igen, och dyrt, och inte riktigt veta vad han trivs med. Det är väl bara att prova sig fram. Har iallafall provat körhuvudlaget idag och det passade, stl cob!
Jag har föresten ett körhuvudlag till salu i stl shettis (Ideal Harness från Börjes om det är nån som behöver.
Jag själv har lite bettnoja tror jag, tycker det är kul att samla på mig olika. Jag tycker att det är lite olika vad hästarna föredrar, ett tag går dom väldigt bra på ex en rak stång, sen byter man till en böjd och då tycker man de går bättre på det ett tag, sen byter man igen osv osv……men det är väl så att de uppskattar lite ombyte i munnen.

Bra med ombyte, men måste det vara stång? Har det inte gått lite mode i det? Vet dressyrdomare som dömer upp kuskar som kör bra på vanliga tränsbett, då de anser att man skall kunna köra hästen lika bra utan stång.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Nej, det behöver absolut inte vara stång. Jag kör med det för att mina går bäst på det. Men jag tycker också att det faktiskt är snällare, bettet ligger still i munnen och man ger hästen ett jämnt stöd. Ett två, tredelat bett kan nypa hästen om man har otur och vinkla sig om man tar i tömmen så det petar upp i gommen.
Sen hoppas jag verkligen inte att en domare dömer hästen bättre för att den går på vanligt bett, det är ju hur hästen går de ska bedöma, inte vad den har i munnen!

Njae, vissa domare dömer även hur kusken kör. D.v.s. om du får hästen att arbeta rätt med så enkla medel som möjligt. Sitter ofta som domarsekreterare och hör hur snacket går, men det är ofta domare som själva är kuskar och har förståelse för vad det innebär att köra häst. Många nya domare komer från ridsporten och ser annorlunda på körningen. Ett tvådelat bett är ofta det sämsta, av den anledningen att det kan vika sig och peta upp i gommen, och då protesterar hästen genom att slå med huvudet eller nåt. Raka bett brukar ju vara ganska snälla, men även tredelade. Nackdelen med stång är att många hästar upplever det som starkt och gärna går undan för det, med påföljd att de kröker nacken, sänker ryggen och tappar baken. Ser man ofta på orutinerade ekipage, där kusken tror att hästen går på töm. Stången kan vara bra som nödbroms om man har starka hästar som vill ligga på i för högt tempo, för det är ju inte så lätt att köra med handstroppar som i travet.
Jag tycker nog att man skall lära sig att köra på någon typ av tränsbett först. När man kan det är det dags att lära sig att hantera stångbett. Kräver kunskap och en god hand.
www.vikingponnycenter.se

Vi kör våra hästar på både tränsbett och stång. Linnea tävlar Kanon på rakt eller tvådelat tränsbett, men paret kör jag alltid på postkandar med bettskivor. Det är ju handen och eftergiften hos hästen som avgör skarpheten, men jag vill ha den extra säkerheten om det händer något. Två galopperande hästar vill man gärna kunna få stopp på om det behövs.
Jag strävar oxå efter att köra på vanligt tränsbett, men kommer kanske att behöva ett körbett pga säkerheten. Eftersom jag har lyckats köpa en "bulldoser" så vill jag veta att jag får stopp på ekipaget! Som sagt så kan alla bett vara skarpa i fel hand.

Jo, det var det jag menade. Kan behövas när de lligger på, Men vanligtvis inte på dressyrbanan.
www.vikingponnycenter.se