Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 8470 ggr
Tittut
0

Hingstval 2008

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det snart är år igen, undrar jag om det är någon som har sitt hingstval klart till 2008?

Jag har det inte, men funderar….

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
0

Timon  533 ett givet val Sedan kommer det en isabell från Gotland hur vi ska dela på betäknings sesongen är inte klart ännu Så ännu är det hemligt vem det är eller hur ? det finns ju så många isabeller där

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

teamvilse
0

Blir nog Stuves Monopol igen (för att jag fick så fint föl iår)
Å ev. Edgar till den andre..? Osäkert än om hon ska betäckas.. men tankarna går mot Edgar…

Susanne.Nygren
0

Jag tar mer än gärna emot förslag på hingst att använda till mitt sto, men då vill jag gärna ha en motivering också. Var i Sverige hingsten bor spelar ingen roll. Det går även bra att pm:a.

Björksta Polstjärna (mkh ca 119)

e. Granit u. Carolina II ue. Titan

http://www.allbreedpedigree.com/bjoerksta+polstjaerna

[Croneld]
0

En ska till Timon, sen ska jag låna in ett sto som jag funderar på att skicka till Silverboy. Men det är ett tag kvar till våren…så vi får väl se.

amandahandersson
0

Om jag hade haft ett sto hade hon fått besöka Skärmnäs Pigall eller Micklas.

ryttarn
0

För vår del blir det givetvis Tejas Monljus nästa år oxå, årets två föl har utvecklats till så helt fantastiska individer så bättre går inte att önska sig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
0

Drömprinsen kommer en att betäckas med.. och den andra åker ev. till Uron G..

palomia
0

Någon som vet om Skotte kommer till Gotland -08?!

Jarhultdenyngre
0

vårt självklara hingstval  säsong 08 är självfallet Nino 488.. får se om han får fler damer…

[cancan]
0

# 8 Fråga Anne.. Hon heter ju Skott här..

Har hört att det va på tal, men vet inte om det blev av eller ej..

[Tjiwi]
0

Wilda ska göra ett nytt försök hos någon, helst vill jag ju John Russ, han är sååå fin. Kanske har jag en ny självoch då blir det ju den…..

Stuteri_Skott
0

#8 De blir nog tyvärr inte så när Rasken skulle säljas lite hastigt och lustigt.. De var meningen att vi skulle byta hingst över betäckningssäsongen..

Jag hoppas att ni inte lastar mig för detta bara för jag visste verkligen inte att han helt plötsligt skulle säljas.. Fundersam

Nu fick skotte lite bokningar här i skåne till nästa år så han får ju stå kvar hos mig…

Men ni från gotland är jätte välkomna ändå, ni kan väl komma över med en häst buss de var ju många som ville betäcka Skrattande¨'

Som sagt hoppas att ni förstår att jag inte ligger i någon skuld för detta för jag trodde oxå de var bestämt /Anne

Stuteri_Skott
0

Jag kommer betäcka med Skotte och även något sto med Korsnäs Brådis då han oxå ska stå hos mig till sommaren.

SigneK
0

Jag planerar att Akleia åker till Myre, och Parky åker med, dock till en annan hingst, som jag inte vet säkert än. Men Najk eller Oidipus är favoriter! Det ger sig! Sen så åker KANSKE Silja till Rivak. Men det är inte riktigt bestämd än. Glad

StuteriQveiar
0

Vi ska ha hem Wilnius 524 (e: Granit 368 u: Wirka 3471 ue: Birk 447), samt Greger Gross 572 (e: Parat 451 u: Sussi 4014 ue: Quito 453).

Jag kommer att betäcka 7-8 egna ston samt ta in för betäckning. Det ska bli jätteintressant! Dessa hingstar är ganska olika varandra, både till höjd och modell, så det blir intressant att se resultaten. Skojigt att få använda hinstar som inte är så mycket använda i aveln!

PernillaJ
0

Jag har vilda planer på att använda semin från hingst i utlandet till båda mina ston, Deniz II 4745 och Hanna 3691: men inget är klart ännu.

Fiffilura
0

# !5 Finns det nån bild på de hingstarna du nämner? Lite nyfiken ju, vem ska min donna få?

StuteriQveiar
0

#17 Troligen betäcker jag henne med Greger Gross. Jag har ingen egen bild på honom, men det finns från avelsvärderingen på Sundbyholm i somras, se utställningarSkrattande 

Kram

Anna

ryttarn
0

#15 Vad kul med Wille, hoppas han får lite betäckningar. Vi har ju hanns dotter Wella och hennes föl (e Tejas Monljus) Isilon SunSilk. Wella kommer förhoppningsvis ut på travet nästa år….

Jerker Klang,

www.isil.se

Stallmima
0

Eventuellt kommer vi att betäcka Zenitha f-02 e. Tyson II  med Jagge Ess, men inget bokat eller riktigt bestämt ännu.  Det blir linjeavel på Vagabond :)

CarolaG
0

#19 Inleder med en fråga.. :-) Får man lägga till on? Alltså jag tänkte på det i en annan tråd. Man får ju lägga till s i slutet så att Stuteri Solo döper till Solos Xtra, Dar blir Dars Foxtrot osv.. Jag läste att ni skulle heta Isil för mig blir det då Isils men läser att ni ska ha Isilon. Som om Dar då skulle välja att döpa till Daron istället för Dars. För mig blir det ett helt annat ord. Kanske en konstig fråga men jag tänkte iaf på det… :-)

#0 Ang betäckningarna så tror jag att vi betäcker de som skall betäckas med vår egen Allgunnens Yes.

ryttarn
0

#21 Vi får se om det godkänns, anledningen är att Isil kommer från ett konstruerat språk, dvs inte svenska. I detta språk är on samma sak som svenskans s, dvs betecknar ägande. Efterssom Isil betyder måne blir Isilon månens, altså precis det vi är ute efter. Sedan får vi se om vi får använda det som prefix, i annat fall får det bli Isils, men det betyder egentligen någonting helt annat…. Inte lätt med JRR Tolkiens gramatik….

När det gäller SunSilk så blir det ju blandspråk i allafall men Isilon Tinúviel blir faktiskt Månens Näktergal, ganska vackert tycker jag för en avkomma e: Tejas Monljus….

Jerker Klang,

www.isil.se

alpros
0

Alpros ska betäckas igen har jag tänkt. Det står mellan Ling och Nino. Får väl visa bilder på hingstarna för Alpros och så får hon bestämma (fniss).

Juventus och hans pojkar gillar jag skarpt. Harmoniska och med utmärkta ben.

Nino behöver betäcka och hingstlinjen han företräder är mycket intressant att komplettera mitt sto med - hotad eller ej.

Jennie_A
0

Planen är att Primusa ska till Darius Roll.

stally
0

Piggybank betäcks med Uron G

Tyfon
0

har inget sto själv bara hingsten Tyfon men hoppas att det e ialla fall nån som vill betäcka med han:P

Cara-Mia
0

Ska betäcka Pepsi och Wirka nästa år även Willa om hon bor kvar hos mig. Har många hingstar att välja på både nygodkända och lite äldre. Har ju endel favoiter….

Till Wirka vill jag nog ha en fux med ljus man och svans. Dessutom vill jag inte köra iväg sto med föl alldeles för långt.

Angel
0

Jag har, om jag väljer att betäcka damen.. hon är ju "bara" 3 år 2008. Men i så fall blir det MaxxumSkrattande

Jenni-Bess
0

Jag gillar ju Silverboy skarpt…han är så fin.Kyss

Så för Jenni tror jag att det blir han men till Felicia vet jag inte riktigt än,många fina och bra att välja emellan.

Mixie
0

#17 Greger Gross, inte finaste bilden men man ser ju lite :)

//Mickan

Teja-Bea
0

För vår del så bilr det nog Silverboy till alla tre, eftersom ha nu finns på gården!

Annars kanske vi provar igen med Musseron till Monique.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
0

#29 Ni är varmt välkomna!! =)

Nitro
0

Vet inte hur det blir med sto ännu, men hoppas någon vill komma till Skärmnäs Pigall! :)

MagganS-B
0

Inget klart, beror på vilka hingstar som kommer att stå på Gotland -08. Jag åker inte gärna runt halva Sverige med märrar med föl!

Jenni-Bess
0

#32…Tack. Då kommer vi med en liten brevid om allt går som det ska vill säga.Glad

GAJarhult
0

#23 Nino 488 hälsar er välkomna! Han väntar på nya tjejer att uppvakta!

Miii4
0

Skotte får besök av Ina.

ChristinaLindström
0

Någon som vet vart Uron G är uppstallad nästa år?

Miii4
0

#38 Allgunnen väl?

ChristinaLindström
0

#39 Okej, hade fått för mig att han stod i stockholms trakten.

[cancan]
0

# 38 Han står på Allgunnen nästa år…

Hagelberg
0

Mitt val är inte färdigt ännu men Fina 2871 e:Lorion 268 och Jenka III 4327 e:Denko 342 ska till Engelbrekt 520.  Vem Lill Nina 3583 e:Effekt ska till vet jag inte. Några förslag? Jag åker inte för långt och bor mellan Växjö och Tingsryd. Bilden är på Lill Nina, Skullagårds skönhet!

englan
0

Engelbrekt hälsar "damerna" välkomna!

Hagelberg
0

Tackar, tackar. Fina har adopterat Bella så hon vill nog ha en Engelbrekts bebis!

VeronicaP
0

Jag vet inte ens om vi ska betäcka våran Mary nästa år.

Hagelberg
0

Här är en "sommarbild" på Lill Nina, har ni några bra förslag på hingst till henne. Hon fick 42p 988710 på Elmia.

PernillaJ
0

#46 Marlon S 531 kanske? En snygg och mycket rörlig hingst med intressant härstamning. Rungegårds bästa (?) hingst Lon 483 är pappa, morfar är ELIT-hingsten Herman 266 vars hingstlinje (från Balder) nästan är borta, mormor är ELIT-stoet Marina 2581 (född på Lojsta), mormorsfar är Hubertus 289 och mormorsmor Super-ELIT stoet Juli 2247: och så vidare.

johannan.old
0

Gervides Trund (Chosan-Dussie) rek 1,48- ej bestämmt

Hekla (Hero-Tina)rek 2.00-Tyson

Evita (Bond-Reggie)rek 2.00- ej bestämmt.

Tycker Julia Sterbrandts hingst Patron verkar häfftig.Så kanske blir det den hingsten.

PernillaJ
0

Hanna 3691 hälsar till lillasyster Hekla att hon ska se till att sänka rekordet några tiondelar först innan hon tänker på att bilda familj - heja, heja! Glad

Om/när Hekla går under 2.00 blir hon helsyskon nummer fem e Hero 324 - Tina 2169 i Tvåminutersklubben: Bombero 1.47,6, Kung Sune 1.55,8, Akela 3757 1.56,1 och Cozmoz 1.57,0a.

johannan.old
0

VA skoj!Vet du vart fler av syskonen befinner sig?det är väl 19 stycken?skulle gärna ha en till!!!De är såå trevliga.Hekla finns i Finland och skall tävla nästa år-sedan väntar avelsboxen 2009.

va lika de var-det e tufft med slingad man o svans!!hehe ser ut som om de går till frisören!

PernillaJ
0

#50 Om du kollar i min blog på min sida (klicka på min Avatar, som f ö föreställer Heklas systerson Hastig) kan du läsa lite om syskonskaran i inlägget "Hanna är dräktig", 19 juli. Eftersom de 18 helsyskonen är födda 1980 - 1997 (Hekla är yngst) är det en del av dem som inte är i livet längre, bl a Bombero och Athena. Hanna, Akela och Cozmoz och troligen också Calimero finns i Dalarna, Kung Sune finns hos en familj i Gävle-trakten (mattarna skriver på den här sidan). Kraka tror jag är kvar hos uppfödaren i Skåne.

johannan.old
0

Tack f infot.Glad

Dior
0

Som det ser ut nu betäcker vi inget russ nästa år…!

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

NatthaBlom
0

Har ännu inte bestämmt:S

johannaolofsson
0

Zabine kommer nästa år att gå till urläckra Darius Roll.

Känns som en intressant kombination då det blir samma blodslinjer som i årets kriterievinnare i Lolita Dar Skrattande

Zabine och Lolitas mamma Klippa är nämligen 3/4 helsyskon i Nicklas II som far och Signal som morfar.

nemesis
0

ribella ska antagligen till Ernst Ronaldo nästa år.

GranoStall
0

#47 Marlon är en av våra favoriter och nåt år kommer något el några av våra ston få åka på kärlekssemter till honom.

Impulz
0

#51 Du glömde att Hertiginnan finns hos Signe på stuteri Dar i Skärplinge PernillaSkrattande

PernillaJ
0

#58 Jag vet, pinsamt… Generad

Impulz
0

#59 Jag kan ju även tillägga att sista informationen om Botzwana (-90) som jag har fått var att hon såldes till Hedemora om jag inte minns fel, men det var några år sedan.

Tittut
0

Pratade lite med Tacklas fodervärd idag, och vi funderade lite på om vi skulle ta och betäcka henne nästa år.

Har funderat på Darius Roll till henne innan, får se hur det blir. Synd att Tyfon är gul, annars hade det varit intressant!

Mixie
0

#61 varför går det inte för att han är gul? :)

//Mickan

Tittut
0

Tackla är isabell och jag vill inte riskera att få en dubbelgul avkomma.

Mixie
0

Vad innebär det? :) Är urusel på sånt.

//Mickan

Tittut
0

Att den har dubbla blekanlag, vilket gör hästen gräddfärgad med blå ögon. En färg som inte är godkänd i rasen. Däremot får de ha enkelt anlag, dvs vara isabell, gulbrun eller gulsvart.

Mixie
0

Okej :)

//Mickan

Rajmon
0

Jag hoppas på att få betäcka Ripadals Ramona med Uron G nästa år! Det kommer nog bli en kanon fin kombination…Skrattande

Tyfon
0

nån som vet om Tyfon är fullt godkänd ännu?

Tittut
0

Nej, jag tror inte DNA-typningen är klar. Har iallafall inte hört ngt om det.

NatthaBlom
0

E det någon som har nå förslag vem jag ska betäcka Tina IV med?:P

Reko
0

#61 Men hur verkar det om inte betäckningarna redovisas för Darius Roll? Då kan han väl inte lösa licens till nästa år?

Tittut
0

Nej, det kan inte lösas ny licens för honom innan hans avgifter och rapportering är klar 2007. Det kan heller inte registreras några föl födda 2008 förrän det är klart.

Men jag hoppas och tror att det kommer att lösa sig inom kort.

ryttarn
0

#70 Frågan är väll vad du vill ha? Själv rekomenderar jag ju givetvis Tejas Monljus, men där är jag ju lite jävig :-) Monljus starka fördelar är hans temprament, extriör och rörelser.

Några andra favoriter som jag skulle kunna tänka mig funkar rent stammässigt till dit sto är Nino och Silverboy. Kanske även Maxxum, han har iof Brunte som farfar, precis som ditt sto. Men är man intreserad av linjeavel så är väll Brunte ingen dålig förvärvare….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

Man skall nog vara medveten om att linjeavel på Brunte har ibland resulterat i russ som växer över 130 cm.

Angel
0

Men Maxxum själv har fått storleksgenen från pappa polar Flört

124cm är alldeles lagom.. ingen vet vad han själv lämnar ännu, storleksmässigt.

Tittut
0

Fast han är väl inte linjeavlad på Brunte? Han finns väl bara på ett ställe i stammen?

Nu säger jag inte att alla blir stora, men det finns fler exempel på flera som har blivit det.

NatthaBlom
0

Tina är liten bara 123 så det ska nog inte vara någon fara..

Jag tkr bara att det e så himmla svårt att bestämma sig

ryttarn
0

Från Rättvik till Västra Ämtervik är det bara 23 mil :-)

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#70, Darius Roll eller Skärmnäs Pigall tycker jag skulle passa :)

NatthaBlom
0

#78 vad har han lämnat för travare?

#79 jo jag har funderat en hel del på båda dem:) har även tänkt mkt på Gumino el Tyson?

Tyfon
0

är det någon som är intresead av å betäcka sitt sto med Tyfon då?

Fidelia
0

Jag kommer att betäcka med min egen Denilson nästa år. Jag har ju knappt använt honom själv än då jag haft fördelen att låna kanontrevliga hingstar de två senaste åren.

Tre av mina damer skulle jag vilja betäcka med Granit om allt går vägen. Fidélia som är på bilden är dräktig med honom i år.

Hagelberg
0

#81 Visst är jag intresserad av Tyfon! Nu kan ju Lill Nina inte betäckas med Tyfon då Oidipus och hon har samma pappa, sen kommer lite samma blod på mödenet oxå om än långt bak. De andra damerna får fundera på 2009 (om de hänger med).

ryttarn
0

#80 Tejas Monljus har ännu inte varit i avel speciellt länge. Det fins två avkommor som startat. Ijor som är undan  Toffifee,  är född 2004 och gjorde tre starter i år, 2 tredjeplatser och en oplacerad, rekord 2.32,3. Den andra avkomman som startade i år är Liten Scilla som är undan Vicki Viking, och född 2003, tror inte hon startat mer än 3 eller fyra gånger i år och ar ett rekord på 2.31,3.

Monljus själv hade när året började ett rekord på 2.35,9 efter 12 starter i år har han sänkt rekordet till 2.18,4.

Jag tror stenhårt på monis framöver, både som ponnytravare och alroundponny. Hur hans avkommor kommer att bli som tävlingsponnyer handlar mest om vart dom hamnar….

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#80, Gumino är ju också kanonfin :) Även Tyson II, men min personliga uppfattning är att det finns så många e. honom så det är lite roligare med någon annan.
Gumino har ju inte någon avkomma ute på travbanorna ännu. Men Darius Roll har ju då bevisat lämnat kanonfina avkommor :D

Susan61
0

Tänk försöka hyra hingst.

Brukar ha shettis på station.

NatthaBlom
0

#84 tack så mkt:)

Jossa
0

Fick order av mor (StuteriQveiar) att skiva att Wilnius inte kommer hit på station nästa år.
Vi får se om vi tar hem någon hingst på station alls nästa år, eller om vi åker själva med de ston som ska betäckas.

vasiria
0

jag kommer betäcka nästan alla med Allgunnens Opal G. Ett sto kommer kanske att gå till Orusst, beroende på vart han står, någon som vet?

ska kolla upp lite om Lucifer oxå, kanske kan få ihop det så någon går dit.

Teja-Bea
0

Jag kan smyga lite med att Tejas Musseron 597 kommer att säljas, ev lånas ut  till våren…

Ssannna
0

#90 åh, musseron, han verkade såå go när jag träffade honom nu i september! så härlig häst! en sån skulle jag vilja ha, fast modell större… *drömmer*

blir det några föl efter honom nu till våren/sommaren?

Teja-Bea
0

#91 Tyvärr blir det inga bäbisar. Vi gör nytt försök i sommar! =)

Ssannna
0

#92 Inte? va trist :(

Cara-Mia
0

I år tycker jag att det är svårt att välja hingst. Just nu funderar jag på tre olika hingstar. Marlon S, Ruton och Allgunnens Opal G.

Nån som vet nåt om Ruton?

palomia
0

P.g.a "hingstbristen" på gotland blir det nog så att vi skall låna över Vick's Extra 472 e:Granit u:Ripadals Viktoria/Brunte, till våra ston iår.

Kristina-
0

Någon som vet var Ernst Rasken finns ?

Lakbacken
0

Har inte bestämt mig om någon av mina ska betäckas, lånar ev ett mycket fint sto till min Vidar, de skulle bli en så fin kombination. Jag är tveksam på om Töisi ska betäckas för hon väntar sitt 4:de föl i rad i år kanske behöver hon ha en paus.

Hur många år i rad kan man ta föl på en märr tycker ni? (Förutsatt att stot är friskt och mår bra av det alltså.) Ska man låta de vila fler år eller ska man ta föl varannat. Hur tänker ni?

MagganS-B
0

Rasken finns på Gotland, kontakta ägaren om du är intresserad!

ryttarn
0

#95 Hoppas Vicken får lite fler ston än vad som varit fallet här i Värmland. Hans, vad jag vet, enda avkomma i livet, Lordi, är en väldigt trevlig hingst som nu finns uppe i Torsby. Lordi är u Karismas Miss Universum och är född 06 om jag minns rätt.

Jerker Klang,

www.isil.se

Christina-Lundberg
0

Hej!
Något sto har jag inte…
MEN däremot har jag hingsten Karsk och jag hoppas innerligt att det finns någon i vårt avlånga land som vill betäcka med honom:P

Välkomna att höra av Er!

[Tjiwi]
0

Mitt sto, Wilda e. Grus ska få träffa min nya hingst, Njord 612. Ska bli jätte intressant att se vad det blir…

StuteriQveiar
0

Vi ska skicka 2 ston (bokade) till Maxxum och så funderar jag på att skicka ett sto till Darius Roll.

palomia
0

#99 Då blir det garanterat fler än innan. Vi har åtminstone 6 själva, Mareld(e.Polar), Hilde(e.Parat), Ripadals Regona(e.Brunte), Matine'(e.Parat), Fatima Ernst(e.Hero) och Molleja(e.Jucent). Synd på en så fin hingst att han inte fått fler ston tidigare.

ryttarn
0

#103 Ja, ser man på beteckningstatestiken för honnnom de senaste åren så är det ju ingen munterläsning men det kan ha sina orsaker. Värmland är ett U-land när det gäller russavel. Förhoppningsvis kommer det börja röra lite mer på sig framöver då vi är några stycken som försöker marknadsföra russet här i värmland.

Jerker Klang,

www.isil.se

Nitro
0

#95 Åå vad roligt att ni ska låna över Vicken! Han behöver bra ston.

Jennie_A
0

#98 Såldes han till ngn på Gotland, eller blev han aldrig såld? På Russavelsföreningens sida så står Åsa fortfarande som ägare…

JuliaS
0

Han är inte såld än.

ninam
0

Jag skall betäcka två russton i år, Jullette och Vienetta, båda med Manicken 567.

Cara-Mia
0

# 100. Har faktiskt tänkt på Karsk förrut men han står ju så himla långt upp i landet…

MagganS-B
0

# 108 Är Jullette dräktig?

ninam
0

#110 Jullette är jätterund om magen men jag har inte ultraljudat henne så jag vet inte om hon är dräktig, jag hoppas verkligen det.

MagganS-B
0

#111 Hon brukar inte missa, men hon gillar mat också…..

JuliaS
0

Puttar upp den här tråden lite.

För egen del kommer mina ston betäckas med Patron 566. Har dock hört mig för om Maxxum för Wintras del. Får se om det blir i år eller om jag väntar lite. Tycker att det skulle vara kul att prova honom något år i alla fall.

murkla
0

Jag har inte bestämt än vilken hingst de blir till Murkla.

Men lär väl bestäma mig snart!…Glad

Jossa
0

Våra ston som ska betäckas kommer att få gå till Greger Gross eftersom han kommer hit. Eventuellt går Conelia till Maxxum… :)

Nitro
0

Kantarell kommer självklart gå till Pigall.

Teja-Bea
0

Kantarells syster Kremla går till Silverboy 552!

Lisa-trollet
0

Vi har tänkt betäcka 2 ston iår, Ramilla e. Nordman med Enets OP Andersson. O Enets Ronja e Taktik som vi inte har bestämt hingst till än, förslag e välkomna.

ryttarn
0

#118 Om man bara tittar på stam och extriör på Enets Ronja skulle jag kunna rekomendera Tejas Monljus. Men för en nogrannare rekomendation behöver man nog veta lite mer vad gäller temprament, lynne osv samt vad du har för målsättning med avkomman (tex tävlingsgren, avel, osv…)

Jerker Klang,

www.isil.se

Teja-Bea
0

#118 Ni är välkomna till Silverboy om ni är sugna! =)

Som #119 sa, det är lite svårt att ge förslag med så lite information. Det finns ju så många bra hingstar!

GAJarhult
0

# 118 Nino vill oxå gärna ha nya fruar….

Tittut
0

Förlåt om jag låter som en gnällig gammal surtant, men det måste ju även från hingstägarhåll kunna komma fler förslag än bara den egna hingsten! Det är alltför vanligt på detta forum, tycker faktiskt jag! Fot i munnnen

[Tjiwi]
0

Håller med dig Tittut……..

ryttarn
0

#122 Hmm, har vid flera tillfällen både här och på Ponnytrav.ifokus rekomenderat andra hingstar än min egen, samma vet jag oxå att Bea har gjort. Men har man så lite information som gavs i detta inlägg kan man alltid inbjuda till en djupare diskusion. Vad jag kunde se av stam och extriörbedömning så kan Enets Ronja passa alldeles utmärkt till Monis, men med mer information skulle jag kanske rekomendera någon annan. Har man tillexempel ett superlugnt sto och önskar få en mer hetlevrad avkomma skulle jag inte rekomendera min hingst då han aderar ett nästintill stoiskt lugn på sina avkommor. Har man däremot, som vi har, ston som är mycket hetlevrade så är han idealisk. Med mer information kan man alltid ge bättre råd…..

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
0

#15 (Greger Gross 572) och #95 (Vick's Extra 472): jag saknar anmälan om utstationering för dessa hingstar… Det kan iofs bero på att planerna ändrats (?) - men om ni ska ha hingstarna på station 2008 vore jag tacksam för besked. Normalt sett är det hingstägaren som anmäler utstationering på bifogad blankett.

Tittut
0

Jag grunnar fortfarande på hur jag skall göra med mina ston.

Tackla skall betäckas med Darius Roll, är tanken, men den fölungen skall inte jag ha.

Welinda antar jag ska betäckas med Pelle Russ, likaså Tittut. Skulle vilja betäcka Umbra med Trojka, men har ingen lust att skicka ston med föl till Småland. Finns det ingen i närheten här som kan ta TP på station? En högst egotrippad önskan!! Oskyldig

Hagelberg
0

Nu är mina hingstval klara! Marlon ska inte betäcka i år så jag tar Lill Nina till Jupiter R. Hoppas det blir bra, han har ju en förvärvningssäker stam och jag gillar hans avkommer.

BralligaBruttan
0

Ska betäcka med Ripadals Tango rek 1.55… till mitt sto Bralliga Bruttan

(på bilden Ripadals Tango)

PernillaJ
0

#128 OK, eftersom Ripadals Tango inte är en godkänd hingst rekommenderar jag att du kontaktar Liselotte (Tittut) eller mig så kan vi berätta för dig hur du bär dig åt för att lösa Betäckningsbevis alternativt Betäckningsintyg (kostnad 600 kronor) för Tango. Börja med att skicka in ett tagelprov för obligatorisk härstamningskontroll, DNA-analys, till Husdjursgenetiska laboratoriet.

BralligaBruttan
0

#129 hur kan jag nå er för mer infomation?

[Ella2007]
0

Jag vill betäcka om Månskära 3389 e:Polett u: Tejas Monela, men jag har inte bestämt mig riktigt. Har tittat lite på olika hingstar, de jag har i åtanke är Engelbrekt, Hadar, Darius Roll, Duktig eller Jagga Ess. I år får hon föl efter Micklas om allt går vägen. Jag vill ha någon hingst som helst är startad i trav och visad på utställning. Sedan är jag lite färgfixerad jag vill gärna ha en mörk fölunge. Kom gärna med förslag!Glad

PernillaJ
0

#130 Maila någon av oss (adresser här), eller klicka på avataren och skicka ett PM.

#131 Vill du ha en mörk fölunge ska du undvika Darius Roll 491 och Hadar 539, eftersom de tyvärr inte kan lämna svart. Engelbrekt 520s färgnedärvning har jag inte så bra koll på, undrar just om han lämnar svart?, men de båda andra du nämner, Duktig 568 och Jagga Ess 583 lämnar alla färger (även svart).

Angel
0

#132 Varför kan de inte lämna svart?! Fundersam

Tittut
0

# 132 Engelbrekt lämnar svart.

Angel
0

Alla bruna och fuxar kan väl lämna svart?? Svart är väl dominant..?

[Ella2007]
0

Tack för svaren. Jag får fundera vidare, tycker att det är jättesvårt då jag inte är så duktig på det här med hingstar.

[Ella2007]
0

Tack för svaren. Jag får fundera vidare, tycker att det är jättesvårt då jag inte är så duktig på det här med hingstar.

Tittut
0

# 135 Nej, alla bruna och fuxar lämnar inte svart. Om det svarta kombineras med faktor brun, blir hästen brun och inte svart. Det finns bruna som är homozygota, och som bara lämnar brunt, vad de än paras med. Ex Frihems Jonatan, Grus, Jucent och jag misstänker även att Tejas Monljus är sådan.

Sedan finns det bruna som bara lämnar fux eller brunt, beroende på att de har dubbelt anlag av faktor brun. John Russ och Granit är ex på sådana.

En fux kan ha dubbelt anlag för faktor brun, utan att det märks, eftersom det inte påverkar fuxfärgen. En sådan fux lämnar inga svarta heller.

I grund och botten dominerar svart över fux, och eftersom en brun häst är en modifierad svart, blir det så här!

Angel
0

#138 Jaha, lite fundersam bara. Intressant det där, särskilt som det blev en svart (tror jag?), en isabell och en fux från Maxxums första årgång.

Tittut
0

# 139 Polar har ju lämnat svart och Maxxums morfar var ju svart, så det är inte så konstigt på så vis.

binis
0

Vi har ett sto wariette e. vagabond 360 u. Ariette 2586 som vi skulle vilja betäcka i år.

Men vi kan inte bestämma oss för hingst.

Vad skulle ni rekomdera för någon till henne.

ryttarn
0

#141 Det är alltid svårt att råda till hingst när man inte riktigt vet hur stoet är och vad du tänkt dig med avkomman men jag dryftar mig till tre förslag.

Tejas Monljus 540

Gumino 607

Nino 488

Dessa hingstar är sinsemellan ganska olika. Tejas Monljus vet jag ganska väl hur han förvärvar, de två andra är fortfarande osäkra kort men var och en mycket intressanta på sitt sätt. Bifogar stamträd över den tänkta avkomman med var och en av hingstarna. Är du intreserad av Monljus är du varmt välkommen att diskutera närmare.

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

#132 Jodå Engelbrekt har lämnat flera svarta avkommor.
Han har fått svarta avkommor tillsammans med brun, svart, gulbrun o fuxfärgad mamma.

karisma
0

# 142 Jag har  bara en undran hur kan du veta vad din hingst förärvar efter så få avkommer? Jag har ingen aning ännu vad min hingst nedärver efter  ungefär samma antal avkommer.

Komet 338 med flera hundra avkommer med många olika ston vet jag vad han förärvade sina avkommer

MagganS-B
0

# 144 Helt rätt, man måste ha många avkommor efter sin hingst för att kunna säja hur han förärver sig, både exteriört och bruksmässigt, och det tar några år från det hingsten är godkänd…..man brukar veta det först när dom blir ELIT-premierade…….

Nitro
0

Ni färgkunniga, vad lämnar Pigall för färger? Brun och svart bara eller?

Torpets
0

Citrus 528 har lämnat ett flertal svarta avkommor,kommer stå på station i år hos Eva Sjöberg,Svärdsjö.(freneci)

ryttarn
0

#144 o #145, Allting är rellativt, skrev inte att jag har järnkoll, men anser att jag har rätt hyfsad koll efter dom ca 25 avkommor som Monljus lämnat. Det finns vissa drag som är gemensamma på alla avkommor som jag träffat hittils och det är inte bara att dom är bruna. Sedan kan man aldrig vara 100% ig, oavsett hur många avkommor man har efter en hingst…..

På er låter det som att allt bara är lotteri, vad är det då för mening med strukturerad avelsverksamhet? Givetvis kan man inte ha koll på allt men att efter ca 25 avkommor ha noll koll, det köper jag inte.

Jerker Klang,

www.isil.se

JuliaC
0

Hvad med at prøve en hingst fra Danmark. Der er 3 på Sjælland. (1-2 timer) fra Bron.

Fakir M e. Lagun u. Fanny-Girl 1704

Rivak e. Rival u. Akura 3761 (Egedal)

Russack e. Acke u. Russka 2828.

Russck HAR lavet 1 sort (svart) føl (Hellestruplund) (6 ialt i forskellige farver)

PernillaJ
0

#143 OK, kul att veta!

#146 Glöm inte Österängens Candelia, Pigalls tvåminutersdotter! Hon är fux, Pigall har lämnat ganska många fuxar faktiskt (inte konstigt, hans mamma var fux)… Pigall lämnar alltså brun och fux. Svart vet jag faktiskt inte - är det någon som har sett någon svart avkomma till Skärmnäs Pigall 504?

Nitro
0

#150 Just det, henne glömde jag!

Zamir (u. Lakrilla) vet jag inte om han är svart, men han är mörk i alla fall.

karisma
0

#148 Det är inget lotteri alls visst planerar jag min uppfödning, men har efter så få avkommer inga stadiga fötter att stå på för att gå ut så hårt.

Tittar jag på din hingst i blå basen hittar jag bara 15 avkommer därav 1 godkänd hingst 2 ston på 40p ett sto på 38 en vallack på 38p några avkommer på 37p På travsidanhittar jag bara en  startande på tid 2,36?? (som har ett möderne som gott under 2 min) Vilka fötter står du på för dessa avkommer har ju åxå ett möderne

ryttarn
0

#152 Återigen, jag har inte sagt något annat än att jag "vet ganska väl". Antalet avkommor har jag tagit efter rapporterat födda enligt betäckningsstatistiken. Startande avkommor på travet är två hittils (liten scilla och Ijor vilket du kan läsa i #84).

Tycker inte jag har gått ut hårt, utan snarare inbjudit den aktuella stoägaren till en diskussion om hon är intresserad. Som du mycket väl vet om du följt andra diskusioner här anser jag att stoet har väl så stor betydelse som avkomman, skall vi sedan se på tävling, oavsett gren, har uppfödare/tränare/kusk/ryttare större betydelse än stammen.

Att jag anser att Guminos och Ninos är osäkra men mycket intresanta kort säger väll sig själv, eller?

Känns lite som att man inte får yttra sig om man inte hållit på praktiskt med avel sedan hedenhös, vilket jag tycker är en mycket underlig och obegriplig inställning….

Jerker Klang,

www.isil.se

binis
0

Tack Jerker,för förslagen på hingstar.

Tre intressanta hingstar.

Tejas monljus är intressant.

Har en avkomma av monljus, en hingst.

Det är en mycket trevlig herre som på minner om sin far.

Så att monljus lämnar bra avkommor vet jag.

Har även en halvbror till nino, samma mamma.

Så dom två vet jag lite om men gumino kan jag inget om själv.

Men han har fina meriter.

Så det blir att fundera.

Nitro
0

#154 Vad vill du att hingsten ska ha för egenskaper, storlek, prestationer och så vidare? Finns lite för många hingstar som fungerar stammässigt till ert sto helt utan vägledning.

binis
0

Hingsten ska vara ha bra egenskaper och gärna lite tempramente.Har två avkommor efter Drömprinsen men det saknar det lilla extra i dom.Dom är små slöa.

Inte allt för stor , wariette har fått stora avkommor 126-128cm.

Gärna ha travstam, bra extriör.

Vill kunna ställa ut fölet och starta i travet med det, kanske använda det i avel om det blir ett sto.

Nitro
0

#156 Hur långt kan ni tänka er att åka med ert sto?

Det finns några hingstar som skulle passa bra tycker jag, sen är det ju hur långt ni vill åka!

SigneK
0

#141 om jag minns rätt så är Wariette ganska så grov, så jag skulle rent exteriört välja en hingst av ädlare typ med ett litet fint huvud. Gumino kan väl knappast gå in under den kategorin? Sen så vet jag ju inte hur hon är i temperamentet, men det är självklart jätteviktigt att välja en hingst med klokt temperament.

Miii4
0

#151 - nix, mörkbrun är gossen :)
för övrigt inte sett ngn svart pigge avkomma

nella
0

#153 Jag har efter att ha varit en tid på denna site noterat att det ibland förkommer en del tråkiga attityder från "gamla" russuppfödare, gentemot de mer orutinerade. Det ska dock understrykas att de allra flesta absolut inte är så. Men om man nu måste påpeka saker, så är det att föredra att göra det på ett ödmjukt sätt. Meningar i stil med "jag har faktiskt hållit på med russ sedan 70-talet, så ifrågasätt inte mig", är fruktansvärt trista. Självfallet ska vi lära av de som har stor kunskap och erfarenhet, men jag tror man vinner på att lyssna på dem som även har ett annat perspektiv. Och om nu någon säger något oerfaret, så kanske man inte alltid måste gå i strid. Men jag tycker som sagt att alla måste vara öppna för att lära av varandra, även de gamla rävarna…

StuteriTrot
0

Jag kommer att betäcka två av mina ston med Junisorken och det tredje med Ernst Ronaldo. Båda mkt duktiga travare och det är ju det jag helst vill få fram. Givetvis får avkommorna hemskt gärna också ha en bra exteriör :-). Andra hingstar jag gillar är Darius Roll, Skotte, Micklas och många andra men man hinner ju inte med hur många som helst…. väl……

Angel
0

Skärmnäs Pigall lämnar svart, stuteri Kålmans har fött upp en. Mamma är Brallan (tror jag det var)  :)

Nitro
0

#162 Tackar! :)

palomia
0

#156 Maxxum e:Polar kanske? Inte så stor 123 cm och med en kanonstam. Springer fort (2.02,1 på endast 14 starter ) och är snygg (98798-41p)  Inga startbara avkommor dock, men klart intressant.

JuliaS
0

#164 Till och med 42p på generalmönstringen 2007 om jag inte missminner mig. Jag tycker han är väldigt fin!

Angel
0

#165 Poängen som #164 stämmer för gen.mönstringen 2007. Men Maxxum fick 42p (98889) på utställning 2007 :)

Men håller med om att han är intressant, partisk ja, men känner ju till att hans heta temprament kommer rakt ner från Polar. Hoppas och tror det fortsätter vidare till nästa generation Räcka ut tungan

ChristinaLindström
0

Regina II (e: Brunte u: Ripadals Rebusita ue: Rebus) kommer att betäckas med Micklas.

SigneK
0

#97 Det är inte alls synd att betäcka ett sto varje år om hon trivs med det. Det finns ju ston som får 20 föl i rad! Inte är det synd. Frågan är nog bara om man har plats med så många föl, men har man det - eller lyckas man sälja - så är det ju bara bra. Glad

#128 men varför inte betäcka med en godkänd hingst? Du har ju ett fint sto! Det finns då en hel del fina godkände hingstar i Skåne.

MagganS-B
0

Frågan i tråden var hingstval 2008……Jag kan svara för ett sto nu i alla fall. Dulilla Roll betäcks med Vick's Extra! Det blir säkert jättebra!

skott
0

#168 Jag tror de ville använda sin egen hingst för de själv ska behålla avkomman och ville enbart ha den till trav de var vad de sa till mig när jag fråga.

Lisa-trollet
0

nu e de bestämt att Enets Ronja ska till Lon iår

Cara-Mia
0

Wirka och Pepsi ska till Njord och Willa ska nog till Pelle Russ.

Teja-Bea
0

#156 Du är välkommen med Bina till Silverboy 552! =) En hingst med bra exteriör och bra temperament.

#162 Om man gör en genetisk karta på Skärmnäs Pigall så har han gensättningen Aa Ee vilket lämnar både bruna, svarta och fuxföl (fux endast om stoet har fuxanlag)

amandahandersson
0

#167, blir den fölisen till salu får du säga till! Mycket fin stam och dessutom samma linjer som min 2-åring nu.

entill
0

Vi har betäckt Tinka Viking och Charlen med Norrvedas Guld, även Tösen Viking kommer att betäckas med honom. Eftersom vår avel varit vilande några år nu, så hoppas vi på full utdelning till nästa år.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ChristinaLindström
0

#174 Om det blir något föl så är han/hon till salu om det blir ett sto kan det ev bli så att jag säljer tävlingsrätten. Jag hoppas att det blir en fin kombination :)

murkla
0

Har funderingar på Citrus till Murkla. Han värkar ju vara lite av en allrund ponny … Vad tor ni om de!

LouiseS
0

Qum ska få äran…Glad

Tusen
0

Hoppas tinka tar sig nu den här gången! Håller tummarna!!

NatthaBlom
0

Tina IV ska betäckas med Rosenhälls Mawerik i slutet av Maj:)'

Spännande o se vad det blir för fölis, svårt att gissa färg tkr jag iaf;)

Tittut
0

# 180 Du har väl inte glömt att skicka in DNA till SLU så du kan lösa betäckningsintyg innan han börjar betäcka? Det tar lite tid för dem att få fram resultaten ibland.

Blokaruss
0

Jag märker det, att det tar tid. Bloka Jokers DNA-test har inte kommit ännu…

NatthaBlom
0

#181 Jo tack jag hoppas min mamma har fixat allt det hon sa då att hon skulle göra det…

#182 hur lång tid har det tagit för er då?

russingar
0

Ruffsi  o Mi ska betäckas med Allgunnens Opal G.

Tittut
0

Nu har jag bestämt så långt att Umbra 4094 skall betäckas med Fridhems Jonatan 401, under förutsättning att allt går bra med årets föl, förstås.

Jag har lagt in en förbeställning på en superrussig hingstunge med föräldrarnas vackra huvud, supergång och pappas suveräna bruksegenskaper! Flört

5-åriga Dorotea (e Juniper-Nusina-Jidon) ska få dejta Pelle-Russ.

NatthaBlom
0

#181 Min mamma hade pratat med Lotta hemma i rättvik o hon sa att vi inte behövde skicka in nå DNA förens efter fölet var fött o då skulle man ta på alla tre då?

Tittut
0

# 186 Nej, nej, nej! Du måste, om du inte vill betala mer än du behöver, fixa DNA prov och betäckningsintyg innan du börjar betäcka! Du måste också skaffa ett betäckningsblock från SH och betala stoavgifter innan den 30 september.

Gör du inte det, måste du härstamningskontrollera fölet innan registrering 2009, samt betala straffavgifter motsvarande 5xstoavgiften, dvs 1500:- i efterhand. Du måste också betala betäckningsintyget i efterhand.

Gör du som man skall, dvs DNA-typar hingsten gentemot sin far och löser betäckningsintyg innan betäckning, och betalar stoavgifterna i tid,  behöver du inte härstamningskontrollera fölet och inte heller extra stoavgift.

Kontakta mig eller Pernilla Jobs, om du är oklar på hur du skall göra.

NatthaBlom
0

Maweriks far är död.

Lotta hade pratat med Pernilla om jag fattade det hela rätt så det va ju mkt konstigt.

Tittut
0

# 188 Även om pappan är död, så finns hans DNA-typ kvar, så det är inget problem på det viset.

PernillaJ
0

#186, 188 Då måste Lotta och jag ha missförstått varann, eller ni ha missförstått Lotta. Det ligger text om hingstregler ute på SvRAFs hemsida som beskriver hela förfarandet om man vill använda icke stambokförd hingst i avel (ungefär samma text som jag skickat till dig ett par gånger). Ring eller maila gärna om det är något som är oklart.

NatthaBlom
0

Japp nånstans måste det blivit missförstånd för jag blev då chokad när mamma ringde o sa att det behövdes inte skickas in nå före utan bara efter…

Blokaruss
0

Jag hade tänkt använda Bloka Joker till mitt sto Fedra och kanske till någon av mina Skarvikens fuxar, sannolikt Prillan som gett stora fina föl efter Jupard, Jokers far.

Nu är jag lite ledsen för DNA-analysen av Jokers far Jupard är inte klar och nu brunstar Fedra…  Jupards gamla blodprov fungerar inte så bra tydligen och ingen på labbet har kollat att han faktiskt har både tagelprov från senare datum och så har man ju redan gjort en analys tidigare på Jupard som borde finnas lagrad då hans första son Pommac (tyvärr steril) blev godkänd. Eller hur fungerar det?

Jag får nog vackert vänta. Hoppas det finns stoägare som inte har alltför bråttom bara. Joker är helt underbar. Snäll och med ett helt fantastiskt steg!

GranoStall
0

Nu är det bestämt att vi ska betäcka Lojstas Candlelight även nästa år och vi har bestämt oss för att använda den 4 åriga Dolk II. En super fin hingst med god extriör och och gjorde en strålande debut på Solvalla idag med vinst och ett fint rekord på 2.12.

Cara-Mia
0

Idag har Pepsi åkt till Njord. Wirka ska också åka dit när hon fölat. Willa får vi se om hon blir utlånad eller om hon åker iväg till hingst också.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.