Transport träning???
Hur skulle ni träna en 3-åring som hoppat över bommen vid två tillfällen? Ena gången måste han ha gjort en kullerbytta för han stod baklänges under bommen. Andra gången hade jag halsring, men ändå lyckades han få över frambenen, fast då kom han inte över i allafall… Så tips emottages tacksamt!!!
Hu, jag tycker det är jätteobehagligt. Ingen som bor hyfsat näre som vill hjälpa mig???

Hyr, låna eller köp ett släp med fällbara bommar, t ex Boj-släpen brukar ha såna. Sätt en kamera i släpet (det finns trådlös hos Clas Ohlson för runt tusenlappen). När hästen skuttar över är det "bara" att stanna ekipaget och rycka ur sprinten så bommen (och hästen) trillar ner, backa tillbaka hästen och fästa upp bommen, och så fortsätta köra. Upprepas vid behov. Jag fick användning för det i somras, se inlägget "Oönskad hoppförmåga" i min blog på min sida…
Alternativt kör du hästen lös utan mellanvägg i släpet. Eller lastar baklänges, så hästen står med nosen mot lämmen/bakluckan, och inte har någon bom att hoppa över. Lycka till.

#1 Ska kika på din blogg. Men hur hoppade din häst? Jag menar eftersom min har gjort en kullerbytta en gång känns det lite småläskigt….. Krävs lite is i magen….
Fällbara? Du menar såna bommar man kan lossa från utsidan? Jag har ju delad bom fram på min transport men lite småbökigt att lossa bommarna. Det var ju det jag fick göra då han hoppade första gången….

Kör utan bom, i många släp kan man ta bort bommen och det funkade för oss. Han stod bra efter det.

#3 Ja, man kan ta bort bommen i mitt släp. Men hur säkert är det? OM jag skulle tvärnita tror jag inte framväggen håller för 250 kg häst….. eller??

Jag har kört utan bom med stor häst som har suttit fast i båda sidorna och det har fungerat bra, kör lugnt och håll avstånd.

Vi har inte haft några stora problem med hoppande hästar, men det har hänt ett par gånger. Svårt att få loss bommar med handkraft som hästen hänger på, men bomlösning utifrån är suveränt och mycket säkrare. Vi har både det och kamera (från Clas Ohlssons), vilket är guld värt. Körde med ett hyrsläp förra helgen (var tvungna att ha två transporter) och det kändes nästan läskigt att köra utan kamera, nu när man är van.
Det kan även bli för mkt tyngd på fel ställe fram i transporten om man tar bort bommen.
Har du provat att binda med två grimskaft? Prova att ha ett grimskaft från vardera håll och bind ganska kort, det har funkat för oss, jag låter den ena gå under bommen och den andra över, då kommer dom ingen vart.

Mitt tips är oxå att binda både över och under bomen. Det brukar finnas fästen i golvet fram som man kan binda i.
Du kan också lasta ponnyn så att han åker baklänges. Har man sedan en skiva eller något ivägen under bommen så kan han inte heller krypa under backandes.