Föl från Lojsta?
Är det någon som vet om det finns några föl kvar från hedeen att boka/köpa?
Är det Börje som man ska kontakta? Telefonnummer?
Tacksam för svar
Vet inte faktiskt. Men det brukar det alltid göra så här års. Ring till Carola och Börje och fråga!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
0498-488030
jag är också sugen .. vet nån vilken tid på året man ska vara ute för att inte russen som man kanske vill ha redan blir bokade ?
På försommaren när dom är ganska nya, eller också förboka!
Jag måste bara fråga, brukar det stanna kvar stoföl på heden? Eller säljs precis alla fölen iväg, även stona? Om det stannar kvar stoföl, så bör det alltså finnas sto-unghästar på heden?
Kom just på att jag läst någonstans att Börje tyckte det var dumt med stödutfodringen delvis för att stona mognade fortare och blev dräktiga som två-åringar….så det bör ju betyda att det finns sto-unghästar kvar?
En del ungston lämnas om någon gammal går gall eller avlivas/dör.

det gick tidigare rykten om att unghingstarna som ine blev sålda avlivades. vet ni om detta stämmer?
Nja hir mkt tidigare menar du? För vad jag vet så avlivas ingen numera…som inte blir såld…

det var för bara något år sedan. stod om det på agrias forum.
vad jag vet så avlivas ingen. Oftast blir alla sålda men skulle det hända att någon inte blir såld så tas de hem och säljs senare.
1980 så skulle fölen på Lojsta slaktas. Vi köpte två stycken som vi hade kvar hela deras liv. De dog 2006 och 2007.