Körtävling 1/5 Johannesberg
Nu finns startlistorna med tidsprogram utlagda på Johannesbergskuskarnas hemsida, http://drive.to/johannesbergskuskarna. Det är fyra russ som startar, i det 33 ekipage stora startfältet. Dressyr och precision står på programmet denna första tävlingsdag, och det är både lokal och regional lätt klass samt första omgången i Stockholms/Upplands lagserie.
Jag vet att det finns flera fokusmedlemmar som vill komma och titta, för att så småningom våga sig på egen start. Vill ni se ekipagen på riktigt nära håll och se hur det går till, kan jag nog fixa en plats på precisionsbanan som funktionär. Säg bara till.
Själv ska jag försöka mig på ett dressyrpass om en stund, och imorgon blir det tvätt av selar och hästar, valborgsmässoafton till ära.
Att bada hela ekipaget samtidigt i en vattenpöl är ju väldigt effektivt och tidsbesparande! *sss* ;)
Spännande, men jag har inlämning av bil, min brors 40-årsdag att fira, samt vänta på föl.. Mycket nu, men kanske nästa gång.
Åh vad det är tråkigt när allt är samtidigt
, Hade varit kul att kolla på men vi har hopptävling här hemma 
Glömde ju skriva: Lycka till

Va kul! Jag ska försöka ta mig dit för en titt, spännande!!

När bör man vara där om man vill se ponniy?

#1 Det badet ber groomen att få slippa!
Ska "dubbeljobba" och grooma både åt Linnea-Kanon och Tess-Corint & Corect. Det går väl bra denna gång men 1 juni är det maraton också . Linnea som debuterar vill ha moster med på vagnen och Tess påstår att jag inte utbytbar
, hm påstår hon nu i alla fall, gör jag någon tabbe blir hon väl superarg och dumpar av mig i vattnet eller så 

Var där en sväng och kikade. Såg himla kul ut!!! Jättesugen blev jag!
Roligast att se var nog tvåspannet med russen som körde himla bra!!! Skickligt tycker jag som är amatör!!

Nån som vet vart man kan vara med på blåbärstävlingar? Och vad som krävs av kusk/groom/ponny för att få vara med?!
Jag är jättesugen på att köra!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Hur har det gått idag?

Nån som vet hur det gick idag, resultat alltså.
#10 vi får nog fixa egna blåbärstävlingar om det ska bli något.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Kan ni inte skicka in lite resultat till en artikel.

Hemkomna efter en mycket lyckad dag som vi är supernöjda med.
Linnea och Kanon debuterade med fullt godkänt resultat både i dressyr och precision, de var jätteduktiga och fick mycket beröm.
Corint & Corect visade att formen inte var så dålig som vi trodde, 5:a av 15 i dressyren och seger i precisionen samt seger totalt med laget.
Tess får rapportera övriga russresultat så att det inte blir nåt fel, jag åkte hem med hästarna innan resultaten var klara.
#10 Sätt igång, det är bara att börja! Idag var det flera nya kuskar som debuterade med sina hästar och tyckte att det var jättekul.
En tråkig händelse inträffade dock under tävlingarna, en häst kom lös och sprang till skogs där den efter många timmar hittades i ett kärr. Räddningstjänsten lyckades få upp hästen som klarat sig bra.
Och jag missade hela tävlingen, pinsamt! 
Jag skulle ju dit och kolla…
# 14 Grattis till de fina resultaten!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Grattis Norrveda!

#14 Har du inga bilder?

#9 Tack, hästarna gick bra och var med på noterna, speciellt i precisionen! Måste dock erkänna att parhästarna "bara" är 75% russ, resten är new forestgener från morfar.
#10 Klubbtävlingar/blåbärstävlingar kan alla ordna. På våra klubbtävlingar brukar vi köra enligt TR vad gäller anspänning och så, men brukar låta yngre kuskar få köra de mindre ponnyerna, om de har en vuxen groom med sig.
Svårt att beskriva så här kort vad som krävs av häst/kusk/groom, men en trygg häst, funktionell utrustning och hjälp av erfarna brukar räcka långt. Jag tycker det är speciellt bra att börja i lagserier, då man har en lagledare och lagkamrater att fråga.
Resultaten kommer, så fort jag renskrivit dem. Likaså ska det nog gå att få fram lite bilder, men de ligger i mammas kamera. Själv hade jag fullt upp med att köra.

Vi var oxå där å debuterade i regional lätt klass. Fick precisionen på vår lott innan dressyren denna ggn. Oj, vad bra hon gick i precisionen! Jag var helt chockad och supernöjd oavsett hur resultatet skulle visa sig bli. Dubbel nolla å klarade av å galoppera i omkörningen utan att det blev så vingligt som det brukar utan lungt å sansat å helt styrbart! Ännu ett steg närmare vår precisionsidol Fix!
Det visade sig att det höll för seger oxå, marginalerna har jag ingen koll på men det kändes skönt att vinna för att det hade gått bra och inte för att det gått dåligt för de andra. 
Men så kom vi till dressyren…
Trots pausvila så var hon uppe i varv fortfarande efter precisionen. Å det vart inte bättre av att matte(kusk) fick hybris då vi kom till dressyrbanan en halvtimme innan beräknad start men ändå hade missat vår start! Sån tur var så fick alla köra ändå (fast framkörningen vart ju därefter förstås), det hade blivit lite rörigt pga strykningar och hästen som försvunnit ut i skogen… Tack för det!
Fast med facit i hand hade vi nog kunnat varit utan denna lilla uppvisning idag…
Varför stå stilla i halterna när man kan stegra sig istället, varför skritta på töm när det går lika bra att takta på densamma, varför trava i volterna när man kan galoppera osv osv… Å inte blev det bättre för att kusken fick hjärnsläpp å tänkte att en 20 m volt är = ett varv på stora mittvolten… Ja, på en 20x40 men inte på en 40x80!! Felkörning mao… KLANTIGT!! Ja ja, så kan det gå ibland…
Får trösta mig med att domaren tyckte att vi var ett snyggt ekipage iaf…
Nya friska tag till nästa ggn!! Bifogar en bild iaf…
Ha det gött allihopa, å ut å prova på körningen, det är superkul!!
//M
¤20
Ja det är nu som finliret börjar, skritt skritt, halt skritt, halt, när du får dom bitarna på plats blir ni ännu giftigare på banan.
Grattis att galoppen sitter, det är bra i prec o maraton, men det är bra med så lite straff som möjligt i dressyren när du kör kompletta tävlingar. Lycka till

#20 Vad tjusiga ni är!
Också himla sugen, bara att börja leta upp utrustning som duger :)

Jag vill oxå!! Men 3-åringen är inte inkörd än… hoppas kunna få hjäp med det i sommar (känner mig lite osäker). Sen är utrustningen så dyr. Vidare undrar jag hur ni gör med vagnen? Åker ni två bilar, en med hästarna och en med vagnen?
Har ni körkurser oxå? Jag är jättesugen på att lära mig köra ordentligt, från grunden!
Nu tror jag ni fått veta hur det gick för alla russen utom Prilla. Vi tävlade individuellt i lokala klassen och körde två felfria rundor i precisionen och faktiskt fick vi litet galopp också på slutet. Resultatet blev en 3:e-placering. Tror att det är hennes första placering. I dressyren gjorde vi en ganska slätstruken uppvisning med mest 5:or och 6:or, men i alla fall ingen 4:a. Nästa gång måste vi köra på litet bättre. Väntar även jag med spänning på att Tess skall få ut resulten på JoK:s hemsida. Vi åkte hem före prisutdelningen. Tyvärr har jag ingen bild.
Nu ser vi fram mot nästa tävling, som är den 1/6 och då är det maraton också. Det skall bli kul!
Tyvärr får man nog inte det. Fr o m i år måste alla vagnar vara minst 125 cm breda i alla delmoment och såvitt jag förstår är rockarden på bilden inte ens i närheten av den bredden, vilket är synd för rockarden är ju ganska skön att åka i. Jag var hos en kompis för ett par veckor sedan och provade.

#26 Är det vagnens bredd som avgör bredden på hindren? Hur tävlar man mot varandra? Jag menar tävlar juniorer och seniorer i samma klass eller ponny och häst….

Ja, det där med körtävlan är vansinigt roligt, men innan man är insatt i det kan det verka väldigt invecklat. Visst kostar utrustningen en hel del, men man behöver ju inte köpa det dyraste för att komma igång. Tror att utrustningen inte kostar mer än den man behöver till ponnytrav. När man skaffar en rockard bör man se till att den är minst 125 cm bred. Svängel kan man montera själv. Vissa delar av travselen kan också användas till körtävlan, men man måste ha en långbrösta med linor att fästa i svängeln. Det är ingen nackdel att använda den utrustningen även när man tränar sin travare, eftersom hästen jobbar bättre i den.
Jag kan avslöja att det kommer att finnas möjlighet att vara med på körlektion/körclinic i Mälardalen v. 26. Återkommer med mer info om detta senare.
Vill du läsa mer om Körning kan du göra det här: http://www.vikingponnycenter.se/Korning.htm
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Nu finns de individuella resultaten utlagda på Johannesbergskuskarnas hemsida, http://drive.to/johannesbergskuskarna
Lagresultaten kommer.
#27 Ja, det är vagnens bredd som avgör bredden på precisionshindren. I maraton är det dock fast hinderbredd, men de flesta vägar i hindren är väldigt breda. Den obligatoriska vagnsbredden 125 cm för ponny gäller maraton, och det är för att minimera vältrisken. Det har körts med alldeles för smala vagnar med för hög tyngdpunkt emellanåt. Hästar och ponnyer tävlar i olika klasser, liksom enbet, par och fyrspann. Är det få starter i en klass, kan de dock bli sammanslagna. Juniorer och seniorer tävlar i samma klass, förutom i t ex ungdoms-SM. Minimiålder för kusken gäller, 12 år för enbet ponny, och groomen, tror det är 14 år.
Alla regler finns ju att läsa i TR, men man bör (och det är lättare) fråga någon tränare/kusk om just sitt ekipage.
Det verkar finnas många russekipage på G, men som behöver en liten knuff ut på banan.
Någon som kan rekommendera en bra rockard/vagn som inte alls flyger iväg i priset =D? Självklart ska den vara skön att åka i ;)

#20 Den rockarden ser ju väldigt trevlig ut… Vill ha!

#31 Den är från Drive Out (http://www.driveout.se/startsida.htm). De gör inte just den modellen mer men har nog en bättre att erbjuda nu som är mer justerbar.
//M
Läte på Ridsports hemsida att det var nån häst som slet sig på tävlingarna och sprang ner i ett kärr. Nån som vet vad det var för någon?! *nyfike i en strut*

#24 Första gången man åker på körtävling, verkar det hur krångligt som helst, men man lär sig snart hur och vad man ska packa till varje tävling (trav, körning, utställning etc). Vi kör med en dubbelhyttad Dodge med parvagnen på flaket, och hästtransporten bakom. Bra att få plats med 5 personer, två hästar och vagnen. Lite pyssel dock med att transporten måste kopplas bort för att få ner vagnen, som dras med vinsch. Var förut tvungna att köra två bilar med släpkärra också. Kör man enbet med en tvåhjulig vagn, brukar den dock gå att plocka isär så mycket att det går att lägga den i transporten bredvid hästen, eller hänga bakpå i sulkyfästen. Man får lösa det efter sitt bil- och hästekipage.
Det finns körkurser lite nu och då i vårt område, och säkert på andra platser också. Håll utkik på bl a Johannesbergskuskarnas hemsida, http://drive.to/johannesbergskuskarna Jag har även planer på att ordna nåt här hemma under sommaren, men har svårt att hitta lediga dagar. En träningstävling i precision kommer det dock att bli under sensommaren, när höet är intaget från vallen nedanför stallet.
På bilden är det Linnea som kör Kanon i dressyren i torsdags.

Nu finns även lagresultaten utlagda på hemsidan, samt propositioner för sugna debutantkuskar.