Hjälm krav?
Är det hjälm krav på hingstpremieringarna?
Vet inte om det är ett krav. Men jag kommer att ha hjälm när jag visar hingst.

Nej

Nej, men det borde vara!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jag skulle kunna tänka mig ha hjälm ja.
Det borde nog vara på sin plats att ha krav på det. En stegrande hingsts hov i skallen är ingen höjdare (Man kan bli rätt låg då…
).
Det är ju hjälmkrav vid bruksproven.

Ser inte varför man skall ha hjälm vid hingsthantering och inte vid sto hantering. Hos oss är det mer sannolikt att få ett sto i huvet än att vi skulle få det från någon av våra hingstar…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Nä, det kan du ju ha rätt i att även märrar kan fäkta med frambenen, så egentligen borde man alltid ha hjälm, åtminstone på tillställningar med mycke hästar samlade. Men det är klart, det kan ju vara förödande för frisyren…
Här finns en liten berättelse om en hingstpremiering i historisk tid: http://www.skogsbaggen.com/skogsbaggen/nr202/berattelse.html
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Ja du Agge, den historien förklarar ju en hel del
, skämt åt sido!
Jag tycker nog oxå att det borde vara hjälm tvång vid all typ av visning, löshoppning, ridning och körning för man vet ju aldrig när olyckan är framme. Könet på hästen spelar nog ingen roll, snarare ålder. Men en gammal lugn häst kan ju oxå bli glad och sprallig när den kommer ut.
Men det är väl som med allt annat, det måste hända ett visst antal incidenter innan det tillkommer ett krav.

#6 Men uscha! Läskigt att läsa… Tur att det inte gick värre
bra att detta tas upp nej det e iinte krav men jag tycker att det ska höra till ett krav. Kanske skulle vara något o få fram att ha som krav, för tänk om dom stegrar lr någon sparkar ajjjj kanske någon lyckas dra sig loss o blir livat värre hjälm e bra skydd för smarta huvud så det tycker jag ska vara ett krav.