Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5027 ggr
Fiffilura
2008-04-29 21:38
0

Ormbiten!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi skulle åka på träning med Ozzy, men när jag skulle ta in henne tyckte jag Balder betedde sig så konstigt…  Mycket riktigt, han såg ut som en karikatyrhäst och hade jätteont. Man såg till och med ormbettet som små blodiga prickar på mulen!!

Det blev veterinärbesök och inställd träning för dottern! Penecillin i en vecka, strikt vila i 10 dar och smärtstillande…. *suck* Han har precis avslutat en penicillinkur efter infektion i kastrationssåret…..

Detta är en riktig oturshäst… Nån som vill köpa en nykastrerad vallack som är sprutvan, MYCKET hanterad, van vid mycket pyssel, mycket hovvård… så slå till nu!!!

Chirak-96
2008-04-29 22:00
0

Stackars…. hoppas han piggar på sig.

crazycattiz
2008-04-29 22:05
0

Oj, tur att det gick så pass bra ändå..

Har en kompis vars halvblod blev ormbiten i mulen förra sommaren och han dog några timmar senare utan att veterinären kunde göra något :(

Fiffilura
2008-04-29 22:27
0

#2 Åh, fy. Men hann veterinären göra nåt eller kom vet. försent? Balder verkarhelt normal förutom sin enorma nos som redan gått ner i svullnad. han till och med äter fast han har svårt att få upp höt…..

ElinLilja
0

Ursch inte kul! Stackars lilla krake…

Hände min lilla shettisflicka med för några år sedan kvällen innan tävling, hennes lilla mule blev 10 gånger större och uppspärrad som en ballong, hon såg hemsk ut! Mycket pencilin och doning sen blev hon bra som tur var!

Impulz
0

stackarn! Hoppas att han mår bra snart igen, otäckt det där med ormbett på djuren…

crazycattiz
2008-04-29 22:34
0

#3 Veterinären kom direkt och satte in behandling som dock inte verkade som det skulle, efter några timmar var hon tvungen att åka till en kolik häst och nån timme efter det att hon åkt fick hästen kramper och dog medans vet var på väg tillbaka :(

Troligtvis var han överkänsling för ormbett precis som endel människor kan vara

[Tjiwi]
2008-04-30 00:42
0

Min Tjibus blev ormbiten i mulen som treåring. Han svullnade i hela huvudet på den sidan bettet var, över ögat också. Vet kom och han fick medeciner, veterinären var jätteorolig för att han skulle svullna igen i luftvägarna. Det gjorde han inte som tur var utan repade sig. Man ser än idag var han blev biten och det är sju år sedan nu.

alpros
2008-04-30 09:54
1

Huga! Kan då tala om att min man bar ut en orm från hästarnas hage igår, men den ville tillbaks hela tiden, så det slutade med att han satte sig i bilen med ormen i handen och körde 1 km bort och la honom/henne i ett stenrös som såg skönt ut. Hoppas den stannar där nu!

VeronicaP
2008-04-30 10:23
0

Vi har inte haft någon häst som blivit ormbiten men däremot en hund och han svullnade upp på nosen på 2 sek , riktigt otäckt men snabbt fick vi letat upp en veterinär och han ´fick motgift och sådant , sen var han pigg igen efter ett par dagar.

Fiffilura
2008-04-30 10:59
0

Kan ju säga att veterinären gav honom kortison oxå.

Kan tänka mig att som den nyfikna orädda krabat Balder är så har han säkert sett ormen och stoppat ner mulen för han ville undersöka vad det var… Hoppas han lärt sig nåt. Ja, han skrämde matte, fast det är inte så svårt förstås ;-)

Undrar om jag vågar låta dem gå ut i en sjukhage idag eller om jag ska vänta… Strikt vila i 10 dar… Från vissa håll hade veterinären hört strikt vila i 4 veckor!!

Intressant var att på Strömsholm hade de sagt att islandshästar var mer känsliga mot huggormsbett än andra hästar… undrar varför? Kan det vara nåt med att de inte har giftiga ormar på Island och att hästarna där inte har nåt naturligt försvar mot deras gift. *spånar*

ElinLilja
2008-04-30 11:15
0

Undra om veterinären glömde att säga till mej att mina pålle skulle ha strikt vila? Hon fick gå i hagen som vanligt men skulle gå till sammans med någon som inte "jagade" på henne och som inte lekte så att det blev en massa spring men lite gjorde inget. Och givetvis skulle hon inte tränas men det var bara på nån vecka eller så….

Fiffilura
2008-04-30 11:26
0

Jag läste på internet och lika sa även vet. att de största riskerna med ormbett framförallt i känsliga regioner som mule är att dels kan de svullna så de inte får luft men även så kan hjärtmuskulaturen drabbsa….. Och det är väl anledningen till vilan vad jag förstår.

Det är väl lika med en människa, att hon ska hålla sig i stillhet efter ett ormbett…..

StuteriQveiar
2008-04-30 13:12
0

Ja, jag tror att det är bäst att du låter honom vila ordentligt så att han inte anstränger sig något oavsett om det är i lektagen eller på annat vis. Har du någon som är extra lugn av de andra hästarna som han kan gå med? Är sjukhagen placerad så att de inte kan se de andra hästarna, annars kommer han att ha "åsikter" om att inte kunna följa med dem då de går. Hoppas att mina funderingar kan ge dig lite tips.

Kramiz

ElinLilja
2008-04-30 17:22
0

Givetvis menade jag inte med mitt inlägg att du inte skulle följa veterinärens råd, för det ska man alltid göra. Skrev bara vad vet. sa till mej

Fiffilura
2008-04-30 17:40
0

#13 Han går med mamma, lugnast så…..

#14 Ja, det förstod jag oxå….

lilleman
2008-04-30 19:08
0

Hm..verkar bli ett rejält ormår i år..Jag såg säker nästan10 huggormar på samma ställe där jag skulle släppt mina hästar!

Men har läst att det är inte alltid som ormar väljer att spruta ut gift i bettet. De kan välja att använda sitt gift när de blir tillräckligt rädda. Det kan vara en anledning till att de reagerar olika på betten.

CarolaCarro
2008-05-01 11:46
0

Oj går ormar verkligen på hästar de trodde ja inte.. Själv har ja bara sett högvis med snokar i skogen när ja gåttmed hunden tur är väl att han går i koppel även i skogen

MagganS-B
2008-05-01 11:52
0

Snokar kan också bitas, men är INTE giftiga! Unga huggormar är giftigast…..

Ledin
2008-05-01 14:13
0

stackarn sicken otur att bli biten av en orm. Antagligen nyfiken för att kolla vad det var för något o ville lukta men har väll lärt sig sin läxa nu får man hoppas :-/

Fiffilura
2008-05-01 18:59
0

Nu ser mulen hyfsat normal ut… och de har precis fått gå ut i en liten sjukhage….

Saiop
2008-05-01 21:21
0

min shettis har också blivigt ormbite, det va förra sommaren och hela hans mole och ganash [stavas?] var jättesvullen och fick inte ens på honom grimman =/

[Grabbarna-A]
2008-05-01 23:24
0

Min har oxå blivit ormbiten för några år sedan. Det är vanligast att dom blir bitna vår och höst då ormarna är lite slöa och ligger och dåsar i solen.