Försäkring i samband med betäckning
Häromdagen kom jag och en bekant att börja prata om försäkringar på ston som kommer till ens hingst för betäckning.
det finns ju många aspekter på att ta emot andras hästar. Hur gör ni? Skriver ni avtal med stoägaren rörande vad som gäller som tex krav på vaccinering, avmaskning, försäkring osv?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

När jag hade hingst på station använde jag alltid ett Mottagningsbevis, där alla uppgifter om stoet fylls i, överenskomna avgifter för betäckning etc. På baksidan finns några rader där det framgår att stoet lämnas på ägarens egen risk och att det rekommenderas att stoet plus eventuellt medföljande föl är försäkrat. Både hingsthållare och stoägare undertecknar.
Jag vet inte om det är tack vare Mottagningsbevisen, men jag tycker att jag har haft minimalt med strul genom åren.

#1 Låter vettigt. Var det ett standard avtal eller ett som du gjort själv?
Jerker Klang,
På Svenska New Forestföreningens hemsida finns det att ladda ner ett mottagningsbevis. Kanske ngt för Svenska Russavelsföreningens hemsida också?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag skriver ett avtal med sto ägaren!
Det innefattar MOTTAGNINGSBEVIS, ANSVARSFÖRBINDELSE och HÄSTÄGARFÖRSÄKRAN!
Ni vet väl att om stoet skulle behöva akut veterinärvård så får INTE veterinären behandla/avliva djuret utan ägarens tillåtelse. Men har du en fullmakt i form av en ansvarsförbindelse så kan hingstägaren uppvisa den och hästen får vård!
Jag skriver en sådan för tänk om man inte får tag på ägarna och hästen har brytit benet eller nått……hu hemska tanke….stoet inte får vård. Nä, var noga med alla papper, det lönar sig!

#4 Det var precis utifrån ett sådant senario som diskussionen började…..
#3 Detta vore väll deffinitivt vara något för hemsidan. Lägg det under praktiska frågor….
Jerker Klang,

#3 Snacka om rörig sida…. Var någonstans hittade du ett motagningsbevis?
Jerker Klang,

Jag har totat ihop mitt Mottagningsbevis själv, men jag har utgått från vad andra hingsthållare i andra raser har använt.
På framsidan fyller man i stoets och stoägarens uppgifter (lämpligen alla uppgifter som behövs för att fylla i en Betäckningsrapport) samt överenskomna avgifter för betäckning, dagavgift, stoavgift, etc, och hingsthållaren skriver under att ovanstående sto är emottaget för betäckning med hingsten X.
På baksidan står:
UPPLYSNINGAR
Vid akut sjukdom äger hingsthållaren rätt att tillkalla veterinär utan att stoägaren underrättats. Förbandsmateriel, medicin etc. används enligt veterinärs föreskrift. Kostnaderna härför debiteras separat. Sto och eventuellt medföljande föl bör vara försäkrade.
Språngavgift (inkl. stoavgift) och dagavgifter erlägges i samband med stoets avhämtande. Betäckningsrapport, vilken utgör underlag för registrering, översändes när hingsthållaren fått meddelande om fölets födelse och fölavgiften betalats.
ANSVARSFÖRBINDELSE
Som ansvarig ägare till det enligt omstående sida avlämnade stoet förbinder jag mig att före stoets avhämtande betala överenskomna avgifter.
Jag fritar hingsthållaren från allt ansvar från sjukdom, brand, olycksfalls- och andra skador som stoet kan ådraga sig under vistelsen hos hingsten.
Jag medger att jag tagit del av ovanstående upplysningar.
Leksand den (datum), stoägarens underskrift
Det finns säkert bättre eller mer omfattande Mottagningsbevis, men detta har fungerat bra för mig.
Jag har aldrig krävt vaccinering eller Hästägarförsäkran. Däremot har jag varit benhård på att endast ston oskodda bak släpps in i flocken. Jag har frågat när stoet senast avmaskats och verkats, och sedan sett till att följa upp med avmaskning och verkning under vistelsen hos hingsten - om det behövts. Allt naturligtvis i samråd med ägaren.

#7 Ser ju vettigt ut, får knåpa ihop en tjusig blankett. Skall göra en för andra tjänster oxå efterssom vi även tar emot hästar för inkörning/inridning och problematiken är ju snarlik….
Jerker Klang,

Utöver det som redan sagts…. så hade jag som hingsthållare faktiskt en ansvarsförsäkring också. Jag har aldrig behövt använda den, men tycker helt klart att den var värd sina pengar. Risken är ju att försäkringsbolaget inte tycker att en hemförsäkring täcker verksamhet som hingsthållning… Kolla med resp försäkringsbolag. Jag tror inte att det var ngr stora pengar!

#9 Det har jag genom den gårdsförsäkring för hästverksamhet som jag har genom Länsförsäkringar. När man har med andras hästar och framförallt med andra hästägare att göra vill jag ha både hängslen och livrem…..
Jerker Klang,

#9 Jag hade oxå Ansvarsförsäkring (som jag aldrig behövde använda), genom Länsförsäkringar: det var inte speciellt dyrt.

#10 EXAKT! Jag hade också LFs försäkring för hästverksamhet.
# 12 Rätt bra med ansvarsförsäkring även vad det gäller idkoll och chipmärkning.

Jag har varit konsult i större delen av mitt yrkesverksamma liv, då vet man nödvändligheten av en bra ansvarsförsäkring….
Jerker Klang,
# 6 Ligger under hingstnytt, avtal mellan hingsthållare och stoägare.

Vi har också haft ett mottagningsbevis för främmande ston samt har försäkring för Hästverksamhet med ansvarsförsäkring, bra om något händer.
LF:s försäkring för hästverksamhet är bra, har dock aldrig haft nåt strul med märrar. Skall tänka på det där med mottagningsbevis om jag har hingst igen! I fjol var det flera som bara kom, betäckte och åkte hem igen, vi har ju inga större avstånd, så det är inte så jobbigt att kanske åka 3-4 gånger och betäcka.

Har jag inte tänkt på att jag har ansvarsförsäkring i min hästverksamhetsförsäkring genom länsförsäkringar , se alltid lär man sig något nytt.