Gamla russ.....
Funderar på hur många russ ni känner till som lever idag och är ÖVER 30 år?? Skulle vara kul att se bild och få veta lite om dom. Jag vet att det finns flera i livet(Tiddeli bla) så berätta, kanske kan vi lura ut vem som är äldst levande i Sverige!!
Jag har en vän som äger ROSITA III 2653. Hon är född 1977 på Lojsta Hed. Alltså 31 år i år. Hon är e. Ponte 230 och Britta 1840.
Rosita är diplomsto och hon har även vunnit flera utställningar, bla blev hon BEST IN SHOW på Valla -92 med 42p. Hon har används i aveln litegrann, fick ett föl e. Komet-Camaro innan hon kom till Östergötland. Sedan har hon bara fått föl med Grus 363, dessa är Romulus, Flisan, Rosalie och Rosina plus tyvärr ett död fött. Romulus och Rosalie har startat på trav och Flisan hoppar.
Fotot är på Rosita och Rosina

I södra Dalarna bor Zorina 2847, född 1973 e Prins 242 - Nicolina 1800 e Rasken 127. Pigg och glad fortfarande, man kan ibland träffa Zorina på travbanor i mellan-Sverige då hon har som extraknäck att följa med nerviga varmblod till tävlingar som psykoterapeut (alltså för att hålla dem lugna).
Jag pratade ägaren till Super-ELIT-stoet Fia 2072, född 1974 e Dröm Junior 212 - Freja 1308 e Rask 112, i Skåne för några veckor sedan, och han berättade att Fia är vid god vigör. Fia är stam-moder till många av Ripadals-russen.
I Dalarna bor också Paulina 3243, född 1977 e Mio 201 - Pima 2219 e Marcolo 238. Även Paulina är vid god hälsa, hon sällskapar med några shettisar och sin dotter Fliza (-94 e Axel 318).
På Sveden i Falun finns gårdens stolthet Mario 351, född 1978 - så han är kanske alltför ung för det här sällskapet!
Ingen mer som är bekant med ett gammalt russ………..

petronella.jpgJPEG-bild43,43 kB Damen på bilden heter PETRONELLA och är e. Rollo 143 ue. Grim 188, hon är född 1977 och den enda jag hittar på Blå Basen är denna http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=32011 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Nelly fyllde alltså 33år(!) i mars iår.. Still going strong

Jag väntar på att Agge ska visa en bild på Tiddeli, 31 år i år! En pigg och glad dam som jag red endel i min ungdom…

Tiddeli 2588 gör väl inte anspråk på att vara äldst i landet än. Hon är född 1977, och still "going strong". Har fått 4 levande föl (förlorat ett). Vicki Viking prem ELIT, Trojka Viking 440 prem A, Tinka Viking diplonsto och travrekord under 2 min. samt Tösen Viking diplomsto. Tidde älskar att jobba och vill alltid vara med när det händer något. Trots det är hon mitt dåliga samvete - hon har aldrig blivit inkörd. Jodå, jag har kört henne, men hon har alltid visat med all önskvärd tydlighet att hon inte gillar det, så därför vill jag inte tvinga henne, för hon är så bra på så mycket annat. Hon har en naturlig fallenhet att gå i form, och är därmed väldigt lätt att rida och tömköra.
Tidde kamperar sedan 20 år tillbaka ihop med sin make Fridhems Jonatan 401. De bor vanligtvis i Kalmar men på somrarna brukar de komma upp till Mälardalen, så även i år. Till pingst hämtar jag det strävsamma gamla paret.
Här en stilstudie från förra sommaren när den 30-åriga Tidde gjorde comeback på uppvisningsbanan.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Petria f. 1977 finns också kvar i livet. Hon är U:Petra E:Marcolo om jag minns rätt. Ägare och uppfödare är fam.Ohlander i Gothem på Gotland. Hon har fått 7 föl. Pepsi (1988), Peppelina (1992), Pepperoni (1993), Paella (1994), Petri (1997), Poker (1998) och Precent (2000).
En mycket snäll dam som nu börjar att se lite gammal och grå ut. Hon går tillsammans med ett shettissto som även hon börjar bli lite till åren. Gott för dem att ta det lugnt med varandra till sällskap :)