Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 4684 ggr
NovaRoll
0

Hur stora är era ston???

Vårat sto, 185 dygn in i dräktigheten är stor som ett HUS, dock inte fet utan i gott hull och välmusklad…nu till min undran, hur stora är era dräktiga märrar?? undrar vad som är rimligt då vårat sto snart bör byta box med bredare dörr (fullbredd, 120cm) för att komma UT!!!då 1m bredd snart blir för SMAL Fundersam?!??!! 2 ul och en rektal bekräftar ETT foster i alla fall…märkligt, har aldrig sett något liknande, skulle nästan tro på utseendet, formen att fölning borde ske innom en inte allt för avlägsen framtid….även personalen från stationen är fundersamma/imponerade över storleken..

NovaRoll
0

Ser själv att det låter ser virrigt ut det jag skriver, men då hon är beräknad till/runt midsommar så funderar jag om det ska säga POFF skämt om sides :D

juliapettersson
0

Ingrid, har du inget bildbevis? Flört

NovaRoll
0

Jag kan ta kort i morgon så får Janne putta in dom i datorn när han vaknar..allvarligt så skulle man kunna tro att Nova skulle föla innom em månad, skrämmande vart ska det sluta??? Du/Ni ska få se…men själv var jag 1,60cm i omkr. o åttonde månaden och gick upp 4 kg….det kanske är något som smittar kanske? *garv*

NovaRoll
0

Kudden kallar, god natt så hörs vi i morgon!!

garrilina
0

Vårt ena sto Miranda var jättestor ifjol, i början av april såg hon ut som hon skulle föla inom 14 dagar. Hon gick tiden ut drygt och fölade i slutet av juni, hon rullade fram på slutet. Var heller inte fet. I år däremot ser hon inte ens dräktig ut, har visserligen föl vid sidan iår. Börjar tro att hon inte är dräktig, ska kolla henne i slutet av veckan.

StuteriSolo
0

Om de har stoföl i magen brukar de ju se ut som om de svalt en storbal hel, men inte alltid förstås… 2001 hade jag två ston dräktiga, båda fick stoföl, den ena var jag tveksam om hon var dräktig, den andra kom knappt ut genom dörren..

I år är tre betäckta, en ultraljudad. Två av dem ser ut som de svalt en rundbal hel, och den tredje vet jag nte vad jag ska tro, finns det någon där ens?

NovaRoll
0

#5 #6 Precis!!! Minst en höselagebal modell 400-500kg….uppskattar att magen är ca. 2-3 dm bredare än rumpan på bägge sidor!!! tuvärr har min mobilkamera flippat ur, så jag tar gubbens under dagen och fotar så ni får se :O är en teknisk idiot när det kommer till elektronik

MagganS-B
0

Mina märrar, Dulilla Roll och Deli Ess ser ut som julgrisar, Lova däremot ser lite mer normal ut, den enda mat dom får är hö! Helt vanligt hästhö, bara stråfoder, inget luzern eller klöver!

Jenni-Bess
0

Det där med storbal känner jag igen…Skrattande

Felicia är såå tjock,jag får öppna upp båda dörrarna till henne när hon ska in i stallet! Hon ska föla i April/Juni…

Medans Jenni inte alls är så tjock.Vet var faktiskt här igår och tog blidprov.Börjar tro att hon är tom..men jag blir nog bara nojig för att det syns så bra på Felicia.

Spännande är det iallafall..

Jenni-Bess
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Felicia…

Jenni-Bess
0

Jenni Bess…

[Tjiwi]
0

Åh, vad söta de är med sina magar…..

Cara-Mia
0

Wirka som väntar sitt 11:te föl är jätte rund. Hon ska föla i Juni så börjar jag att känna på magen, vilket inte är jätte populärt. Men man får väll stå ut med matte…. Willa är alltid som ett klot (väldigt lättfödd) och hon är inte dräktig.

[Croneld]
0

Här är Gera 3500, GerTis mamma i april, hon fölade sen i augusti 2006. Den magen var stor.

Jossa
0

#14 Vilken mage! Men jag är lite svag för sådan runda bollar ^^ Dock bara när de är dräktiga och jag vet att magen kommer försvinna något sedan efter fölning. :)

StuteriQveiar
0

Josefinas Imma var som en tjock korv hela hon när hon var dräktig med Blixt. Nu ser hon nästan ut som om hon aldrig varit dräktig Skrattande

karisma
0

#14 Ja du så ser ut nu och ska föla i juli så det blir väl ett stoföl om  man läser i tråden

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

NovaRoll
0

#14 Tuvärr så funkar inte det tekniska mellan dator och telefon, vilket är synd…:/, men din bild av ditt sto Gera skulle lika gärna kunnat vara Nova här hemma….och hon är beräknad till midsommar (19 Juni, 14 dagar hitom ditom), förstå att vi är fundersamma, är det månne en elefant där inne??!! DET ÄR SKRÄMMANDE, med tanke på att hon är av den smäckra typen….

karisma
0

#18 Gera är mitt sto Cicki tog kortet hemma hos mig Jag är en mycket stolt ägare av henne så därför påpekar jag detGlad

NovaRoll
0

#18 Hur långt in i dräktigheten är Gera på bilden?? nyfiken då Nova är 187d. i dag och ser ut som din Gera på bilden redan Förvånad

[Croneld]
0

# Jag som tog kortet kan säga att hon hade 4 månader kvar på bilden, fölet Karismas Gerimona föddes den 17 augusti 2006

Teja-Bea
0

Jag tyckte tidigare att mina damer var stora som hus! Men efter att ha sett lite bilder så ser jag att de är sådär lagom runda och goa! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

NovaRoll
0

#21 Tack !! Nova har ju "endast" 5 månader kvar, så kanske är hon inte "värst", eller om man säger som så, så kanske det finns fler "mastodont" ston…trodde nämligen inte att det var möjligt att inta en sådan kroppshydda SÅ tidigt, men det kanske inte är helt ovanligt Förvånad !! blir bara SÅ fundersam!!!

Jossa
0

En färsk bild på Bläcku ute i hagen. Hon ska ha föl i slutet av mars, början på april någongång.

Lite rund iallafall ^^

[Croneld]
0

putt

juliapettersson
0

Rosalie har ett väldans magomfång hon med…
Dock är hon inte betäckt Skrikandes

Jenni-Bess
0

Fick beskedet från min vet i dag att Jenni Bess inte är dräktig längre….Gråter

Usch vad tråkigt att den lille är,,,borta.

SigneK
0

#27 Uh, vad synd :(

Linéa är inte alls så bred som sin syster i denna tråd (Gera), men så är hon ju bara 5 år också och dräktig för första gången. (eller rättare sagt ska vara dräktig, är inte kollad) Hon har en fin liten kula till mage.

StuteriQveiar
0

Här är en bild på Andromeda och hennes mage. Fina är såklart fotograf.

StuteriQveiar
0

Meirams mage…

karisma
0

Geras mage idag fölar i böjan på juli

karisma
0

Karismas miss universum idag fölar även hon juni -juli

karisma
0

Karismas Lilla Anna idag fölar i samma sväng som de andra

ElinLilja
0

Varför har alla så tjocka hästar utom jag? Kan nästan tro att det inte finns någon bäbis kvar i magen på min lilla Nokia. Fundersam

Bilden är nytagen och hon är inte speciellt tjock, har aldrig haft henne ihögt hull nångång (har fösökt men aldrig lyckats) men nu är hon rundare än vanligt i alla fall och magen är hård och känns lite som en uppblåst ballong. Hon är planerad till 14 juli så än kan hon växa lite, hålla tummarna för att det kommer en bäbis!

Tittut
0

# 34 Hon ser väl dräktig och fin ut?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Tusen
0

#34 Monita var likadan. Det syndes knsppt att hon var dräktig när hon fick Montró. Har ett kort på andra datan som är taget 3-4 veckor innan fölning.

Jag red henne som vanligt t.o.m. med sadel dagen innan hon fölade! lägger in bilden senare!

Tusen
0

En bild på Monita c:a 3 veckor innan hon fölade.

Inte så stor tycker jag. Dessutom blev det ett stoföl så teorin om att det är tjockare magar vid stoföl tvivlar jag mycket på.

Tusen
0

Morgonen efter fölningen såg hon ut så här. Lilla Montró vid sidan.

SigneK
0

#34 hon ser då fin ut.

ElinLilja
0

Känner mej lite lugnare när ni tycker att hon är rund och go, själv tycker jag att hon är smal för att vara dräktig, men det är nog kanske mest för att hon inte har den här hängande magen… än i alla fall. Men är heller inte erfaren av bäbisar, detta blir mitt förta egenfödda fölis så ni må tro att jag nervig ;-)

Kan för det andra inte tro att hon fattar att hon har en bäbis i magen, hon är precis som vanligt både i hantering och vid ridning tar det inte det minsta lungt trots att hon flåsar över att bara röra ena benet, hon hoppar lika mycket ner i diken och springer rätt ut i skogen för det :P

Tusen
0

#40 Elin tycker hon ser fin ut och det är säkert en liten fölis i magen. Det är ju ett tag kvar tills det är dags och de brukar växa mest på slutet. Så hon kommer säkert att bli rundare längre fram.

Kul med första egna uppfödningen. Det är sååååå spännande. Hoppas ni år vara med vid fölningen. Det har vi fått båda gångerna. Fantastiskt att få vara med om något sån´t live. LYcka till med lilla fölisen.

Scillajsa
0

Har ett fyra års sto som väntar sitt första föl i år. Hon ska ha i början på juni.. trodde länge att hon inte var dräktig trots att vi ultraljudat henne.. NU börjar magen komma.. det är först två månader innan fölning som jag faktist ser att hon är dräktig även om magen inte är jätte stor..

Så man ska inte sluta hoppas Glad Chansen att hon är dräktig är nog stor hon påminner mkt om min Astrea

MagganS-B
0

Jag har två som aldrig fölat förut, det är jättespännande…..dom börjar få juver nu!

Cara-Mia
0

Wirka fyller på från dag till dag. Hade en hästkarl här i onsdags, han trodde hon skulle föla om fjorton dagar… Vi väntar med spänning

ElinLilja
0

#41 Tack, jag hoppas också att det går bra. Är så himla jätte nervös redan trots att det är 2½ månad kvar! Om jag känner min lilla Nokia så får jag säkert vara med hon är så himla mammig så hon behöver nog någon som håller hennes hov ;) Ne men det vore jätte skoj men jag skulle bara förmodligen vara mer nervös än om jag kom ut en morgon och en fölis stog där bredvid henne :)

Teja-Bea
0

Båda våra maj-ston (Monela & Pirita) börjar få juver nu. Monela har ju bara 3 veckor kvar men hon är en erfaren dam. hon brukar inte fylla ut föränns bara någon vecka innan!

Det ska bli såå kul!!

*bild: hults pirita, januari*

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Croneld]
0

Min har haft juversvullnad i 4 veckor nu och det är 8 dgr kvar…Så idag har jag sänkt ner eltråden, för det är en shettis som ska föla…På bilden 2 veckor kvar.

CatarinaH
0

Tack för bilden,när man är nybörjare på det här så är det bra med bilder. Det är 9 dagar kvar för Manelia men hon ser inte ut så där. Är det olika på hur juvret svulnar?

[Croneld]
0

# 48 En del fyller på samma dag. Så det kan var väldigt olika

Jenni-Bess
0

Felicias tuttar har varit stenhårda sen i Lördags,,trodde ju att hon skulle föla inom en vecka…men hon har ju några timmar på sej förstås Glad

Väntar med spänning…

[Croneld]
0

# 50 Lycka till!

Jenni-Bess
0

#51,,,Tack så mycket….Börjar kännas lite nervigt nu.

Kollar in henne hela tiden,,hon är säkert skit trött på mej! Skrattande

Men men, höns mamma som man är så får hon stå ut med det.

Tusen
0

Vi har ju bara fått två avkommor men båda gångerna fick vi vara med under fölningen. På dagen, innan fölningen som infallit på natten båda gångerna, tycker jag att båda våra ston börjat gå lite mera bredbent. Är det något andra också sett på sina ston?