Avmasknings medel!
Föret tag sedan så skrev de i tidningen att om man skulle köpa avmaskningsmedel så måste man gå via Vetrinären. Är de så eller kan man köpa vi apotekt som man alltid har gjort?
Fundersam!

Vetrinären behöver väl skriva ett recept på ett avmaskningsmedel för att man ska får köpa det… tror jag…

Det här skrevs det mycket på det här forumet om i höstas när det infördes, fr o m 2007-10-15. Ja, det stämmer, numera är alltså alla avmaskningsmedel till häst receptbelagda = förskrivs av veterinär. Det är för att stävja överanvändning och risk för resistens och negativ miljöpåverkan.

vet man än om det har blivit nån effekt, att folk tar träckprover o utgår från det?
jag fick utskrivet av min vet igår, utan ngn som helst fråga.

Vi fick receptet i torsdags efter två frågor; 1. När avmaskade ni senast, 2 Vilket medel använde ni då?
Tanken att avmaskningen skulle vara på recept var väl god. för vad gör vi när vi står där med hästarna fulla av mask och inget medel som biter på dem. Men som med allt annat som bestäms "uppifrån" är det inte så lätt genomförbart…
Det är ju så att även hästar räknas som livsmedelsprocucerande djur, även om vi ibland inte vill kännas vid det. Alla maskmedel till såna djur blev receptbelagda. Tror att följden kan bli att dom som gick och tittade på apoteket och kom på att dom skulle maska sin häst struntar i det nu, så följden blir nog, tyvärr, att en massa hästar ägda av oseriösa personer går omaskade, jobbigt att ringa veterinären….Jag har heller inte hört talas om att nån blivit uppmanad att lämna träckprov! Jag tror faktiskt att vissa veterinärer tycker att det här är jobbigt, att folk ringer och vill ha recept på maskmedel till sin/a häst/ar!
Här i Danmark måste man lämna träckprov från hästarna för att få köpa maskmedel. Det har varit så i ett par år nu. Jag tycker att tanken bakom är god, innan fanns det ju många som avmaskade 2-3 gånger om året utan att ens veta om det var nödvändigt.
Men det är nog sant som Maggan skriver att risken är att folk struntar i det nu, när det ska vara så dyrt. (150 kr per träckprov blir ganska mycket om man har många hästar. Och sen maskmedlet som inte är speciellt billigt heller.) Speciellt nu när ni har fått samma regel, för jag vet att innan ni fick den, så åkte folk över till Sverige och köpte maskmedel till sina hästar och avmaskade i alla fall utan träckprov….
# 6 och vissa åkte till Danmark och handlade Ivomec som var receptfritt där…..