Blodmask
Hej
Jag undrar lite om blodmask. Har en ponny som har blodmask,han ser lite hängig ut pälsen matt och tråkig,har även lite hosta. Vi har avmaskat alla hästar i stallet i onsdag. Jag undrar om dom ska vila några dagar eller rida på lite granna. Hur lång tid tar det innan hostan är borta?
Jag undrar även jag över blodmask. Hur yttrar sig angrepp? Vilken slags avmaskningsmedel fungerar? Är det den stora blodmasken som det handlar om? Den är ju tydligen värre än den lilla så mycket vet jag efter att ha läst på Vidilabs hemsida.
Det här har jag hittat om blodmaskar!
Stora blodmasken (Strongylus vulgaris)
Hästens farligaste inälvsparasit är den stora blodmasken. Den vuxna masken lever i hästens grovtarm och fäster i tarmväggen. Masken lägger ägg som kommer ut på betet med avföringen. Där utvecklas de till larver som upptas av betande hästar. Under sin vidare utveckling vandrar larverna genom tarmväggen, vidare genom blodsystemet tillbaka till tarmen varefter livscykeln fullbordas och larverna utvecklas till könsmogna parasiter som kan börja lägga ägg.
**Lilla blodmasken (Cyathostominae spp.)
**Hästens vanligaste parasit är lilla blodmasken, den finns hos alla hästar som går på bete. Den har ungefär samma livscykel som stora blodmasken. Vid t ex kyla eller torka kan den dock gå in i en vilofas i grovtarmens vägg, som gör att avmaskningsmedel inte har någon effekt. Mask som urskiljer nya ägg finns därför alltid en viss tid efter avmaskning, oavsett om hästen har återinfekterats eller inte.
Ämnena Ivermectin (typ Ivomec, Bimectin osv.), Moxidectin (Cydectin) och Fyrantel (Banmint, Fyrantel) är bl.a. effektiva mot alla slags blodmaskar. Det viktiga är att man varierar de aktiva substanserna så att inte maskarna blir resistenta mot något av de aktiva ämnena.
Tack för infon! Läskiga kryp det där. Jag har nu tagit träckprov på hela stallet för att kolla hur det står till ordentligt. Man har ju inte lust att utfodra maskar. Jag rekommenderar er att ta prov åtminstone någon gång och speciellt på unghästar. Vidilab analyserar (har egen hemsida eller köp "kolla masken" på apotek eller Granngården) och det kan vara väl investerade pengar. Har man många hästar får man även rabatt. Det kan vara vissa individer som sprider eländet men som mår hur bra som helst själva.
Jag tar ju prov på mina får två gånger per år (samlingsprov) så varför inte hästarna? Nu ska jag ta alla hästar en gång sedan rådgöra med veterinär om det kan vara unghästarna som är viktiga att kolla framöver någon gång per år eller liknande.