Annons:
Etikettfärger
Läst 10501 ggr
[Croneld]
4/11/08, 6:51 PM

Gotlandsrussets färger ~ del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läs den första delen av Carola Guldhags spännande serie om gotlandsrussets färger. Hon börjar med att presentera grundfärgerna svart, brun och fux.

Text och bild: Carola Guldhag, hemsida

Lite om färger

Färger är lite av en passion för mig och nedan tänkte jag förklara lite närmare kring färgerna som finns hos russen och vilken färg man kan få när man betäcker sitt sto. Ett föl får halva arvsmassan från pappan och halva arvsmassan från mamman. Fölet får ett anlag från a-delen och ett anlag från e-delen från vardera föräldern. Om vi betäcker två bruna hästar som båda har genuppsättningen Aa Ee med varandra så ger det 16 olika kombinationer. 9 föl blir bruna, 4 fuxar och 3 blir svarta. Nedan försöker jag att ytterligare förklara färgerna…

  • Det svarta anlaget heter E. Det är dominant dvs det syns även i enkel uppsättning. Man skriver bokstaven som stora E när hästen har egenskapen och som lilla e när den inte har den.
  • Den röda fuxfärgen är en total frånvaro av svart färg. En fux har därför alltid uppsättningen ee. Detta gör det lätt att renavla fuxfärgen, om en fux (ee) betäcks med en fux (ee) kan de bara få fuxföl (ee).
  • Brun bestäms av ett dominant anlag som kallas aguti och skrivs A om det finns och a om det saknas. Agutianlaget fungerar så att det begränsar utbredningen av svart färg till man, svans och ben på en häst som har E anlaget. På en röd (ee) häst syns det inte. Hästar som är bruna har alltså anlag för både E och A. Alla bruna hästar har svart man och svans.

Svart

Foto & Copyright: Carola Guldhag

Foto & Copyright: Carola Guldhag

En svart häst har alltså inget A för som jag skrev ovan så begränsar agutianlaget den svarta färgen till man och svans. En svart har därför alltid uppsättningen aa E*. Symbolen * ersätter bokstaven som vi inte känner till, det kan vara både vara ett E eller ett e det har ingen betydelse för hur den svarta hästen ser ut. Skillnaden är att den svarta hästen med uppsättningen aa EE aldrig kan bli far eller mor till ett fuxföl, den svarta hästen med uppsättningen aa Ee kan bli förälder till ett fuxföl då den bär på ett e som inte vi ser. Om din svarta häst har en förälder som är fux så vet du helt säkert att din häst har ett e annars får eventuell framtida avel visa om anlaget finns eller ej… Om du betäcker en svart häst (aa) med en svart häst (aa) så kan du aldrig få bruna föl (brun färg kräver ett A). Du kan däremot få ett fuxföl om båda de svarta hästarna bär på ett dolt e. Om båda föräldrarna bär på ett dolt e så får du 75% svarta föl och 25% fuxföl. Om någon av de svarta hästarna som betäcks inte har ett dolt e så blir 100% av fölen svarta.

Fux

Foto & Copyright: Carola Guldhag

Foto & Copyright: Carola Guldhag

Katrinebergs Indie är ett fuxsto som inte fått några avkommor så det går inte att avgöra om han har genotypen AA ee, Aa ee eller aa ee.

Fuxar kan ha uppsättningen AA ee, Aa ee eller aa ee. Du ser inte på utsidan vilken uppsättning din fux har men om din fux har en svart förälder vet du att den har a* ee om båda föräldrarna är svarta så vet du att den har aa ee. Om din fux har bruna eller fuxfärgade föräldrar så vet vi bara att den har ** ee och framtida avel får visa om hästen har AA ee, aa ee eller Aa ee. Som jag skrev ovan så kan du bara få fuxfärgade föl om du betäcker fux (ee) med fux (ee), både brun och svart har nämligen anlaget för svart färg (E) och det finns ju inte hos någon av fuxarna. Om du betäcker din fux med "annan färg" kan du få bruna föl och även svarta föl om din fux har ett dolt a.

Brun

Foto & Copyright: Carola Guldhag

Foto & Copyright: Carola Guldhag

Samba 3929 har genotypen A* Ee. Båda hennes föräldrar är bruna men hon har fått ett fuxföl så vi vet att hon har ett dolt e. Om det finns något dolt a får framtiden utvisa.

En brun häst har alltid A (som begränsar den svarta färgen till man och svans) och E (den svarta färgen). En brun häst har alltså A* E*, om din bruna häst har en fuxförälder så vet du att den har ett e och om din bruna häst har en svart förälder så vet du att den har ett a. En brun häst kan alltså ha uppsättningen AA EE, AA Ee, Aa Ee eller Aa EE. Skillnaden syns inte på utsidan men hästen med uppsättningen AA EE kan bara få bruna föl oavsett vad du betäcker den med, svart kräver ju ett a från vardera föräldern och fux ett e från vardera föräldern. Den bruna hästen med Aa EE kan få bruna och svarta föl. AA Ee kan få bruna och fuxföl och den bruna hästen med Aa Ee kan både bli förälder till bruna, svarta och fuxföl.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Här några varianter på färgerna svart, fux och brun:

Foto & Copyright: Liselotte Erixon

Svart: Raider

Bleksvart: Toffifee

Foto & Copyright: Christina Croneld

Svartbrun: Micklas

Ljusfux: Finemang

Fux: Maxxum

Copyright

Ljusbrun: Trojka Viking

Copyright

Brun med ljus buk: Ernst Rolf

Brun: Ruffsen

Copyright

Mörkbrun: Ernst Ronaldo

Här finns både artiklar, guider och annan information om saker som kan vara bra att veta. Varmt välkommen!
  • Redigerat 12/2/21, 5:00 PM av Niklas
Annons:
[Croneld]
4/16/08, 9:06 PM
#1

Har ni läst den här ännu?

SLennartsson
4/16/08, 10:02 PM
#2

Mycket lärorikt! :)

Jenni-Bess
4/16/08, 10:38 PM
#3

Jätte intressant..och svårt. Glad

MagganS-B
4/17/08, 1:22 AM
#4

Jättebra skrivet, lättläst!

SigneK
4/17/08, 1:56 AM
#5

Jaha, så vet jag att Silja har AaEe!

Merete-h
4/17/08, 12:18 PM
#6

Lærerikt, men vanskelig……. Vet man ikke om en fux har et skjult(dolt) a før den har fått avkom?

Vi har ei hoppe fux ( med brun mor og fux far, og borket eller gulbrun farfar) som vi har tenkt å bedekke med en brun hingst iår. Han har mange avkom, men de fleste blir brun, noen få svart, et fåtall blir borket. (hans mor er brun og faren svart.)

Kan du si noe om sjansene for å få noe annet enn brunt føll?

Annons:
CarolaG
4/17/08, 12:46 PM
#7

#6 Om fuxen har en svart förälder vet du säkert att den har a annars kan den ha, AA ee, Aa ee eller aa ee.

Hingsten du skall betäcka med har AaE*. Har han fått många avkommor och ingen av dem har blivit fux så kan vi anta att han har Aa EE.  Isf kan du få ett svart föl om ditt sto är Aa ee eller aa ee. Är hon inte det så kommer 100% av deras föl att bli bruna.

Mille
4/17/08, 12:47 PM
#8

Du borde kunna få ett svart föl så länge ditt sto inte har två agoutianlag. Har hingsten bara ett svart anlag kan de få fux också, men har han många avkommor och ingen fux så kanske det inte är så stor chans.

Får ditt sto en brun avkomma med en svart hingst så vet du med all säkerhet att hon har ett A. Med en brun elelr fux är det osäkert eftersom pappan också akn ge anlaget.

Merete-h
4/17/08, 1:10 PM
#9

Ingen sjans for å få en Blondie-kopi ?;0)

Mille
4/17/08, 1:19 PM
#10

Menar du med gulanlag? Eftersom ingen av föräldrarna har gulanlag kan avkomman inte heller få det, oavsett om far/morföräldrar har det. Att hingsten fått gula avkommor beror på stoet, eftersom han själv är brun

CarolaG
4/17/08, 1:33 PM
#11

#9 Precis som #10 säger så kan man inte få ett föl med gulanlag om inte stoet eller hingsten är isabell, gulbrun eller gulsvart (eller med dubbla gulanlag och blå ögon). Gulanlaget bärs aldrig dolt utan man ser när hästen har anlaget. Det kan dock ibland vara svårt att se skillnad på mörkbrun och gulsvart. Se tex på Skotte.

[Tjiwi]
4/17/08, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jätteintressant tycker jag men samtidigt blir jag lite "snurrig", Ni som kan, min Wilda är brun och har en homozygot pappa(Grus) och en svart mamma Milma e. Bokar-brun. Kan man säga något så här innan hon fått föl om hur hennes föl kan bli eller inte bli. Beror på pappan också kanske, i detta fall Njord som är brun med brun pappa(Patron) och brun mamma(Jiga)

CarolaG
4/17/08, 4:11 PM
#13

#12 Din Wilda har  Aa E*. Vi vet att hon kan få bruna föl och svarta föl. Om hon har något e vet vi inte då ingen av hennes föräldrar är fux. Om fölet som kommer blir fux så vet du att hon har e och kan få alla färger.

Njord har A* E*, bruna föräldrar och det har ännu inte visat sig på hans avkommor vilka dolda anlag han fått från sina föräldrar.

Om de båda har ett dolt a och ett dolt e så är det 56,25% chans på brun, 25% chans på fux och 18.75% chans på svart. Skulle någon av dem sakna a eller/och e så försvinner chansen att få svart eller/och fux och oddsen att det skall bli en brun avkomma ökar ytterligare.

Annons:
[Tjiwi]
4/17/08, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Åhh, tack…jätteintressant. Ganska stor chans att det blir bruna då, kör ju par med mina hästar och vill ha bruna i spannet. Tack igen!!

Christina-Lundberg
4/18/08, 12:50 PM
#15

#6,9,13…
Hej Carola!
som du vet har ju Karsk betäckt Secret Sunrise och vad tror du det blir för färg på "lillis"?

Karsk är brun
SS är fux… något svart finns bakom henne, eftersom en helbror är svart.

/Christina

ps. Ni andra får givetvis även spekulera på färger:)) det är kul att se vad folk tror /ds.

crazycattiz
4/18/08, 1:00 PM
#16

#15

Karsk har genotypen AaEe, eftersom han lämnat brun fux och svart.

Sunrises pappa har även han AaEe och hennes mamma har *a ee

Jag skulle gissa på att Sunrise själv har *aee, vilket skulle innebära att det blir
om *=A
fux 50%
Brun 37,5%
Svart 12,5%

om *=a
Fux 50%
Brun 25%
Svart 25%

Mille
4/18/08, 6:27 PM
#17

#11

Om man tittar på skotte kan man se att han har mycket ljusare ögon än vad en brun häst har, tycker jag iallafall.

CarolaG
4/19/08, 12:31 AM
#18

#15 Karsk är Aa Ee och Sunrice ** ee. Sunrice kan vara Aa, AA eller aa. Oddsen på de tre varianterna är lika stora (om inte hennes mamma är aa). Är Sunrice AA kan hon inte få svarta föl utan alla hennes föl blir bruna eller fuxar beroende på med vilken hingst hon betäcks. Men har hon Aa eller aa så kan fölet bli både svart, brun och fux (precis som Cattis skriver).

Hur vi än vänder och vrider på det är iaf oddsen för brun eller fux störst.  Glad

CarolaG
4/19/08, 12:32 AM
#19

#17 De "gula" har oftast ljusare ögon, det är dock inte alltid så stor skillnad och inte alltid som folk tänker på att ögonen är lite ljusare heller.

Anna-Uppsala
4/19/08, 1:09 AM
#20

Hjördis ska ju få dejta Clant i sommar. Hur stor är chansen att det blir en liten svarting som kommer ut, tror du?
Hjördis är svart, e: Jupard (svart) u: Welinda (svart), och Clant står som bleksvart och är e: Kanyl (fux) och Omega (svart).

Jag har på något vis hela tiden en känsla av att det KAN komma ut en fuxunge också - har jag rätt i det?!

Annons:
CarolaG
4/19/08, 9:37 AM
#21

#20 Hjördis har aa E* och Clant har aa Ee. Om Hjördis har ett e (vilket vi inte säkert vet ännu då ingen av hennes föräldrar är fux och hon har inte fått ett fuxföl) så är oddsen att hon och Clant får en svart fölunge 75% och att den blir fux 25%. Om Hjördis saknar e så kommer 100% av hennes och Clants föl att bli svarta.

Anna-Uppsala
4/19/08, 3:46 PM
#22

Jag har försökt kolla lite bakåt på Hjördis stamtavla och räknat ut följande (Liselotte må rätta mig om jag har fel för jag har snott uppgifterna från allbreed …)

Jupard är e: Barocko (svart) u: Russi (brun, tigrerad)

Barocko är e: Clipper (fux) u: Tilde (brun) 

Russi är  e: Rajman (svart) u: Lill-Saga (brun, tigrerad)

Så på Jupards sida finns det en fux och Hjördis har alltså en fux som farfars far.

Welinda är e: Jesper (svart) u: Dagmar (brun)

Jesper är e: Ponte (svart) u: Anja (brun) 

Dagmar är e: Dröm (brun) och  Fanny (svart).

Ingen fux på den sidan alls i de fyra generationerna före Hjördis i alla fall. Alla är svarta eller bruna.

 Det ska bli spännande att se vad det blir av detta alltså! Cool

 

 I övrigt måste jag tacka för en jättebra artikel!

Jag har ALDRIG lyckats ta mig igenom Furugrens teorier om färg, även om hans bok är väldigt bra i övrigt, men nu fattar jag äntligen! 

Skrattande

entill
4/19/08, 3:57 PM
#23

Vill bara påpeka att Jesper var brun. Russi och Lill Saga var väl brunskäckar, men inte tigrerade vad jag vet.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
4/19/08, 4:02 PM
#24

# 22 och 23. Rätt som Agge säger, de var skäckar men inte tigrerade. Lillsaga står som brunskäck, men jag vill minnas att hon var svartskäck. Det ser iallafall ut så på de kort jag har på henne.

Welinda saknar fuxanlag, så har Hjördan ett sådan, kommer det från Jupard, som har lämnat fuxar.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Anna-Uppsala
4/19/08, 4:15 PM
#25

Aha! Det stod "splashed white" på allbreed…. så jag tolkade det som tigrerade! :)

En tigrerad fux-skäck vore ju fint - fast den chansen finns väl ändå inte … *sss*

Mille
4/19/08, 6:01 PM
#26

Splashed white tror jag är samma som balzanskäck/recessiv skäck.

#19 Alla hästar med gulanlag som jag har sett har haft ljusare bruna ögon eller blåa ögon, men det kan säkert finnas nåt undantag

[Croneld]
4/19/08, 7:01 PM
#27

# 25 Det betyder skäck

Annons:
Hagelberg
4/21/08, 3:09 PM
#28

Clipper 122 hade skäckanlag. Jag har hittat avkommer i stamboken efter honom som var skäck

Upp till toppen
Annons: