Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4163 ggr
[Croneld]
0

Året som gick!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är ditt bästa minne från år 2007, som är russrelaterat?

Mitt är nog när jag såg Arrak för första gångenSkrattandeoch det var just den här bilden, via nätet för jag var ju i Holland!

[Tjiwi]
0

Ett av mina bästa russminnen är när jag var på Västruss utställningen och både Tjibus och Wilda vann sina klasser med 41 och 42 poäng. Ett annat när vi vann maratonmomentet i Vartofta.

ryttarn
0

Jag har flera underbara russminnen från det gågna året…

Tinúviel och SunSilks födelse var en enorm upplevelse, första fölen för vårt lilla stuteri så dom kommer alltid ha en mycket speciell plats i hjärtat.

Tejas Monljus på Mälarruss 43p och R-BIS samt etta på generalmönstringen.

Tejas Monljus första Vinst på Tingsryd, den vinsten var en riktig arbetseger för monis och mickis.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Mixie
0

Bästa minnet var väl att jag fick hem min lilla tjej ;) Dessvärre var det väl inte lika kul att Oddny åkte på grund av det…

//Mickan

AnnaNY
0

Att jag och Hjördis äntligen kom igång med körningen ordentligt! Jag vurpade ju med min connemara och maratonvagnen för några år sedan och rädslan efter det har suttit i länge, länge, men lilla coola Hjördis har gett mig tillbaka självförtroendet med råge! Sedan var det också jättekul att Gerda har gått från klarhet till klarhet som ridponny till sitt ponnybarn, plus att hon fick 42p på Guldruss och kom trea, endast slagen av Pärlemo och Hults Pirita.

karisma
0

Bästa minnena är Qurry gick först i ringen på Jälla 42p och Diplom och samma poäng på Guld Russ och två i ringen

Timon på GM 41p och trea i klassen

Resan till Emmaboda med dessa underbara tjejer

Sist men inte minst Qluring kom till Roslagen

Vilket russ år

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Teja-Bea
0

Årets russminnen är flera. Men dessa står högt på listan:

• Mina framgångar på travet. Att Hults Pirita fick trava för vagn igen var över förväntan! Att vi dessutom plockade en seger och sänkte från 2.21 till 2.05 var Kanonkul!
  • Årets utställningar!!! Monljus R-BIS, 1:a Generalmönstring-43p. Musseron 42p - bästa unghingst, Monique 40p, Pirita 43p. Både Monljus och Pirita i BIS-ringen på Guldruss. Ett heeelt otroligt utställningsår för Anemona 2266's barn, barnbarn och barnbarns barn!!!

Och så klart att vi fick hem Silverboy 552, men där hoppas vi på nya minnen till nästa år! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

StuteriQveiar
0

För oss var det att få hem lilla vackra Bläcku efter att hon hos de som köpte henne sommaren 2006, mått så dåligt och blivit så hårt körd som tvååring att hon inte hade vare sig livslust eller mjukhet kvar i kroppen! Hon lyckades få tillbaka livslusten och ändå få 37p på premieringen i Enköping.

Detta smäller högre än de diplom vi fick på våra ston, och Vidars 41p och GI, för känslan av att kunna ge vår lilla bebis livet åter är obeskrivligt!!

När jag fick hem henne satt jag bara och grät och kramade henne. Hon var stel som en pinne, och hade då vi lastade henne helt död blick, för att vid alla våra stopp på vägen få mer och mer liv i blicken igen, en blick som sa: Är det verkligen sant…Är jag på väg hem?

När vi så kom hem gnäggade hennes mamma, gamla Gloria, och ljuset kom tillbaka i hennes ögon igen så som vi mindes henne! Hon kommer aldrig härifrån igen!!

Gloria var vi tvungna att ta bort två veckor senare, men de fick i alla fall leva Gloria sista tid i livet ihop…

Pernille-G
0

Mitt bästa minne är sommaren med Tor och hans flock. Jag har lånat hingst tidigare men detta var första året med egen hingst. Jag var orolig för hur det skulle fungera med lösdrift - hans förre ägare trodde inte det skulle fungera alls och han hade jo varit ur avel i många år. Men det gick över all förväntan. Han skötte sin lilla stoflock på bästa sätt - båda kung och gentleman. Köpet av Tor var inte planerat - det bara blev - men det är absolut inget jag har ångrat. Jag viste inte det var så roligt att ha egen hingst.

På bilden Tor och Malette (som fanns som föl på en annan tråd)

MagganS-B
0

Det bästa russiga under året var att jag fick det stora förtroendet  att få låna "Kuttes" ögonsten, Korsnäs Brådis, en säsong till. Den jättemysiga hingsten med ett humör som guld! En riktig barnhäst! Och att Lova blev dräktig med honom!!!!!

Tittut
0

Monopols tid under 2 minuter var en höjdare!

Welindas superelit kanske och Teas Bis-vinst var kul, men Pålles 2-minuterstid var nog roligast.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
0

Det var ett gott russår för oss. Att få skörda frukterna av sin avel är nog det största. Första uppfödningens ELIT och första hingstens A. Men även att se hur barn och barnbarn till våra hästar toppar ringarna på utställningar och premieringar, och då menar jag inte bara Beatas ättlingar.

Det bästa minnet är nog ändå Tiddelis uppträdande på ELMIA där hon inkasserade 38 p på utställningen, 30 år gammal, och visade att hon ännu är en showhäst av ragn.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

SigneK
0

Ja 2007 har varit ett fint år! Jag är glad över att jag fick hem Linéa dräktig med Vidar! Lite av en dröm. Tack Anna för att ni tog emot henne Glad

Så är jag väldigt nöjd med Akleias förste premiering och att hon fick diplom där! Samt att Parky försvarade sina 42 poäng från förra året! Roligt också att både Akleias och Parkys mammor fick Elit i år!

Inte minst fick vi ju lilla Gwendolyn, ett otroligt fint och lugnt föl, det har inte varit några problem med henne alls. Att hon tingades redan 3 månader gammal var ju väldigt skönt också!

Att denna sidan startade ska också räknas till de positiva händelser i 2007. Tack Christina m.fl. !

Det var också spännande att vara på Elmia och självklart på russkonferensen och träffa nya och kända vänner där.  

GOTT NYTT ÅT 2008!

Ps. #7 Gråter Så rörande! Vad bra att ni tog hem henne!

amandahandersson
0

Mitt bästa russminne från 2007 är helt klart att jag blev lycklig ägare till världens underbaraste lilla russkille, nämligen Razmus Raid :)

Teja-Bea
0

#7 Jag har vart med om liknande. Vi hämtade hem en av våra gamla hästar för några år sedan. Det känns så hemskt att se dem. Men sååå obeskrivligt underbart att dem bli HÄSTAR igen!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Miii4
0

Hum… Inas vinst i ett insprängt lopp på Axevalla var helt klart det roligaste under 2007. Hon bara flög fram =).
Har helt klart varit kul att få förtroende att köra andras ponnysar vid olika tillfällen.

Dessutom att Karenina sköter inkörningen så vackert :)

[Croneld]
0

Jag har ett annat minne också, det är när vi efter 17 år får tillbaka gamla Dorina Spin i vår ägo igen. Här träffar min syster (som ägde henne) Dorina, då hon är på visit från Holland. Nu bor hon hos mig och är den som det är mest fart på av alla, trots sin ålder, f.82.

thilda-
0

Hmmm bästa minnet, det är nog då jag och luddan fick våran första Hemma seger :D

divansson
0

Att Harry har mått bra hela året, sen rekordsänkningen från 2.11 till 2.02, sen självklart de tre segrarna, och att vi vart placerade i alla lopp utom ett :) Sen vilket sätt vi vunnit på också :) i Klubbmästerskapet där vi stog mer än 400m bakom nr 1, och i sista sväng var vi om alla och vi kom i mål överlägset :D, sen i andra starten då ja körde mer på taktik kan man säga, in på upploppet så var vi fyra hästar i bredd, jag längst ut och vi vann med en hals :)  Sen tredje loppet där ja låg i ledning hela loppet nästan :)

Pernille-G
0

En av de allra sista dagarna av 2007 fick vi också tillbaka en gammal goding, Hedenhös Dansa.

Nitro
0

När jag köpte Skärmnäs Pigall och när vi vann Årjängs Lilla Sprinterlopp!

Jenniferohlson
0

Det var när jag fick hem Karismas GerTi som jag har turen att få låna av christina croneld:)

smurfina
0

#7 Ditt inlägg skulle bli en bra artikel. Det du beskriver händer alltför många hästar. En del bara tränar och tränar utan att se något stopp, inte kan de då vara hästens bästa de har för ögonen utan hur bra de själva ska lyckas på tävlingar.

Skönt att ni hade möjligheten att få hem er häst igen, jag grät när jag läste inlägget.

juliapettersson
0

Roligaste var att jag uppnådde mitt mål med Rosalie, att hon kunde bli såpass bra från sina eksem att jag kunde låta visa henne på utställning. Fick dessutom 39p med lovande ord, gissa om vi har fått blodad tand?
Segern i Lilla Cajsa Warg-loppet med Golf väger också högt, och att vi kvalade in och deltog i finalen av 5-årsbaggen.

cowgril
0

mina mästa minnen var när jag red i alsvenskan och komm till final med mitt russ hugo. sen när jag blev klubbmästare

Chirak-96
0

#7 jag grät oxå när jag läste ditt inlägg, måste kännas underbart att ni kunde ta hem henne igen!

Chiraks seger på Mälarruss med 42 p var helt otroligt. Jag hade inga förväntningar alls eftersom det var så länge sedan han var visad. Sen var det ju naturligtvis kul att han försvarade sin seger på Guldruss oxå.

Ryser av minnet då jag första gången körde min nya lilla stumpa Zharanof alldeles själv.

Fiffilura
0

Mitt bästa russminne är Balder såklart. Föddes i början av april, sen har jag ju fått hjälp och kommit igång med med tömkörningen med Ozzys första son Arvak.

varette
0

Varettes rekord 1.42,9 :) samt att hon fick vinna sunsvall open och finalen av lilla sverigeloppet :D

2 andra roliga minnen är när jag var ner med staro almab, tap dance och young forever på derbykvalen :) och när jag åkte ner med flying young och selade henne i stoeliten på valla ;D

Turnado
0

bästa: Det bästa var när vi köpte Ture i februari. Inkörningen

Sämsta: Har blivit svår o få tag i hagen

FridaMariedahl
0

När jag fick hem Lucidor, helt klart det bästa under 2007 =)

Tusen
0

Helt klart när Montró blev ungstoshampion på Mälarruss i aug på 41 poäng. Min första alldeles egna uppfödning!

Madickens tredjeplats i monté SM var rätt stor oxå!

ninam
0

Det roligaste russrelaterade hos oss var när Jullette fick ett jättefint stoföl e.Bond, som dessutom verkar ha fått mammas helt underbara temperament.

Russtoka
0

#7 Jag får tårar i ögonen när jag läser ditt inlägg om Bläcku, Leil Gaist hälsar till sin syster.

Mitt bästa minne är nog när Leil Gaist fick 9999=36p på sitt bruksprov. Det var så roligt att höra Ainas kommentarer under och efter körningen också. Att han sen inte blev godkänd som hingst får vi ta med ro, han är i alla fall en bra körhäst och under året har han utvecklat sig fint.

Russkonferensen var också en stor höjdpunkt.

Fidelia
0

Russminnena i år är bra de flesta.

3 stoföl e: Fridhems Jonatan och ett isabellt stoföl E: Ymp är bara det full pott.

Att sedan Denilson tävlat framgångsrikt i flera dicipliner är som grädde på moset.

Fiestas seger och poäng på mälarruss var ju jättekul det också med tanke på att hon inte visats på länge.

Mina inköp av två svarta ston får också räknas som ett stort plus.

ErikaSchieber
0

Plomonas seger och 2:a plats plus sänkning med 10 sek i slutet på säsongen! Även bra resultat på utsällningar, 41p Glad

Foto: Foto-Mike

gotlandsruss
0

första segern med Kro´nos i vår första start tillsammans han hade då rekord 2.24 och fick då 2.15 och att han fick en fjerde plats på 2.11.3

Ingela.C
0

Att inkörningen av mitt russ Forin gått så bra. Känns underbart att köra honom, helt klart bäst 2007!

hjollan
0

mitt bästa minne är när vi red barbaka i hagen med jonis och tidde och när tidde fyllde 30 år

Malu
0

När jag äntligen "blev med russ" igen!! Köpte fölis Saphira Rod (e:Bond 438) 24/11 efter att ha varit russlös sedan januari 2004 då jag fick låta avliva mitt älskade russto Fröken II som blev 29 år.

Cara-Mia
0

Ja det är många bra minnen från 2007. Fölningarna. Speciellt den första.

Waldemars framgångar i utställningsringarna slår enormt högt. Först bästa föl på ÖPS utställningen. Men ännu större att bli bästa föl på Skansen.

Mycket glädjetårar kom under 2007.

(foto: Agneta Hecht)

Jappeloup
0

mitt finaste minne var när det busiga stoet Finess jag red och hade kämpat med sedan juli visade upp sin fina sida på caprilli L:C  på KM:et, våran första riktiga tävling, och vi vann den, jag blev såå lycklig över att vi faktiskt kunde sammarbeta trots alla gånger jag smakat gräs!!

stally
0

Mitt bästa russminne från 2007 är när Piggybank blev 2:a i femårsbaggen på tiden 1,50,1. endast Tuffing var före. Hela den helgen på Gotland va jättekul!

Och när Uron G vann Lindesbergs stora pris på tiden 1,49,3.

Det va oxå jättekul, trots värsta regnvädret i mannaminne, när Allg. Älex blev 3:a i sprintermästaren.

Dubbelkul blev det när både Uron o Älex vann sina lopp på eskilstuna.

Utställningskul hade jag endast när Uron fick guld på visningen,endast slagen av fina John Russ.

Många fina russminnen gav året. Kärlek uppstod när vi mötte Dolk, som fick ersätta Uron, som nu ägnar sig helhjärtat åt sina damer…Svårt var det att lämna tillbaka denna underbara häst. Men vi anser att vi inte kan träna hur många hästar som helst.

Årets största sorg vart att ta bort vår Happy Occasion, som blev så allvarligt skadad att han inte gick att laga. Han är numer begravd här på gården.

På bilden ses Piggybank runda fina Tiffy i femårsbaggen.

GranoStall
0

Våra bästa russminnen från förra året var dels Starlights vinst på Gävle i Young Power kvalet med en fin sänkning. Dels när Candlelight vann på Mantorp och gick under två minuter. I båda loppen gick hästarna klockrent och det är en härlig känsla.

I utställningsringen minns vi mest Maitais guld från både Sundbyholm och Guldruss och de fina lovord vi fick för henne av domaren på Guldruss.