Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthingstnytt
Läst 2382 ggr
PernillaJ
0

Hingstkatalog 2008

Svenska Russavelsföreningens rykande färska hingstkatalog 2008 landade i min postlåda idag. 40 sidor med färgbilder på alla landets russhingstar, med kritik och poäng från senaste avelsvärderingen (i de flesta fall fjolårets Generalmönstring).

Vill du ha ett eget exemplar sätter du in 110 kronor (inkl porto) på SvRAFs plusgiro 693481-4, alternativt bankgiro 5699-0500. Skriv "Hingstkatalog" samt namn och adress på avin.

PernillaJ
0

Så här ser den ut…

PernillaJ
0

#1 Försökte bifoga bild på omslaget men gick bet… irriterande.

Torpets
0

Glad till betalning…

murkla
0

Hur mycket peng e de i portot ??

murkla
0

Hur mycket peng e de i portot ??

GAJarhult
0

Den kommer väl att finnas på årsmötet i helgen? Så jag kan köpa den då….

MagganS-B
0

Försökte tala om att jag var först med att skicka pengar till katalogen, men det blev bara error…….

karisma
0

#7Betalade kl 17,30 varför får inte jag vara värst, vill vara det någon gångCoolGladSkrattandeFörvånad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
0

Ska betala nu…….jättenyfiken på boken!!Penga mun

PernillaJ
0

Jag gör ett nytt försök att bifoga omslagsbild på katalogen. Den här sajten har verkligen strulat det senaste dygnet… igen…

#4 "Inkl porto" betyder att frakten ingår i priset.

MagganS-B
0

Snyggt!

Teja-Bea
0

Jag kikade igenom hingstkatalogen idag. Endast en minoritet av landets godkända hingstar har, så kallad, travstam.

Om nu travhingstarna inte lämnar avkommor med bra exteriör, som nu är krav för att bli godkänd i avel (hingstar), så finns väl risken att russtammen utarmas?

Ta Tyson II som exempel (landets mest använda russhingst). Ingen kan ta miste på att Tysons avkommor gör bra ifrån sig på travet. Men vad har han lämnat exteriört?

Mig veteligen har han 1 diplomsto och 1 godkänd hingst (ej godkänd på enbart exteriör! 39+1) på +100 avkommor??

Är det så att travhingstarna för travsporten vidare - men inte russtammen??

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

torsdag
0

#12 Ge dig nu! Russtammen kommer bara dö ut om vi slutar betäcka överhuvudtaget. Avundsjuka luktar illa.

Teja-Bea
0

#13 ursäkta?

Den här diskussionen har vart på tapeten inom russavel de senaste 15 åren…?!

Häng med lite…!

Jag har ingenting emot Tyson. Han är en jättefin hingst, och väldigt populär. Han är ju landets mest använda russhingst, så vem passar bättre att stå som exempel?

Cara-Mia
0

Tyvärr håller jag med om att hingstarna med travblod inte håller så hög extriör eller snarare lämnar. Vistt finns det även endel bra efter dom. Det kan ske är svårt att visa extriören utanför travbanan….

murkla
0

#10 Tack för de! Cool

Angel
0

#15 Va?! Vi har då inga problem att visa Maxxum.. men då har han visserligen inte tävlats särskilt hårt, men har svårt att tro att det skulle påverka honom så negativt.

Men jag måste få säga att de som sysslar med travet betäcker sina "travston" (som kanske ofta inte har de högsta extriörpoängen) med de snabbaste hingstarna (som kanske inte heller toppar exteriör-ligen). Klart resultatet inte blir snyggast av alla…

Tittut
0

Som information kan jag redogöra för siffror som avelsvärdesnämndens ordförande Morgan Johnsson tagit fram, ang de generalmönstrade hingstarnas tävlingsresultat. Märk väl att de hingstar som inte deltog vid GM 2007, dvs Elithingstar eller sådana som är nygodkända, eller skulle göra bruksprov 2007 el 2008, inte är med i denna sammanställning.

Av de 97 hingstar som visades hade:

23 hingstar ett travekord under 2.00.0

10 st har rekord mellan 2.00-2.15.

Minst 14 st ytterligare har startat i trav.

Ytterligare 14 hingstar har tävlat i andra grenar, dvs körning, hoppning, dressyr eller fälttävlan.

Med andra ord har 62,8% av de generalmöstrade hingstarna varit ute och tävlat på något sätt. Lägger man då till ELithingstarna, så blir siffran på intet sätt lägre.

Är inte detta en ganska trevlig läsning? Jag tror att russhingstägarna är ganska duktiga på att använda sina hingstar trots allt. Visst kan allt bli bättre, men jag var överraskad att det är så pass många.

Denna statistik skall publiceras i tidningen och även att redogöras för på årsmötet, så det kommer till allmän kännedom.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
alpros
0

#18 Ja, det var trevlig läsning! Om man sedan lägger den individuella betäckningsstatistiken bredvid din uträkning? Hur ofta sammanfaller meriter hos hingsten och ett högre antal betäckta ston? Eller hänger det inte ihop alls?

Tittut
0

# 20 Jag har inte räknat alls, utan det är som jag skrev, Morgan Johnsson som gjort, eftersom han hade underlagen till GM.

Men nog är det nog så att goda travmeriter, eller goda meriter från utställningsringen i kombination med en aktiv och väl etablerad hingsthållare resulterar i fler betäckta ston.

Tyvärr är det nog svårare att få många ston på höga meriter i andra grenar än trav. Tillbaka till den diskussion som vi fört i många andra trådar, att marknadsföra russet som mer än "bara" ponnytravare….

Obs att denna information var tänkt som just information, och inte som ett försök att dra igång ytterligare debatt i dessa ämnen. Det finns väl redan ett otal trådar om just det?

Angel
0

Absolut kul och intressant information!

Cara-Mia
0

Jag menade på inget vis att trampa ner de travande russen. Jag har hört att de kanske inte kan visa sina gångarter så bra vid visning för hand. Det kan ju vara en myt.

GranoStall
0

#23 Varför skulle de inte kunna visa sina gångarter bra vid visning? Har jag aldrig hört.

Angel
0

Tja, grejen är väl att de snabba och hårt tränande russen ofta justerar sitt steg för att bli mer effektivt, för att de ska trava snabbare. Ofta blir det mer "släpande", och det går inte hem på en visning. Travfolk säger ibland att de ska "cykla"  Flört Typ trampa en massa luft. Det är väl inte dirket det snabbaste sättet att flytta sina ben på. Så klart stämmer det inte alltid, tex Gumino som ju är snabbast av dem alla fick 9-9 på sina gångarter förra året!

MagganS-B
0

# 23 Jag tror faktiskt att Cara_Mia är ute och cyklarCool! Skulle dom som travar ha sämre gångarter visade för hand????? Däremot vet jag en del russ som vid hand har fina gångarter, men när dom sätts för vagn, skit vart vilken, inte kan trava alls…..och vissa som rör sig fint i skritt och trav nystar sig fram i galopp! Vad en häst visar för hand är mycket upp till visaren, faktiskt!

White_Trash
0

#26 Fast min väninna visade sin shettis på utställning för några år sedan och den shettisen gick då på travet. Hästen som brukade få 9 på traven (innan hon gick på travet) fick bara en 7:a. När min väninna då frågade vad som var fel fick hon veta av domaren att många hästar som går på travet ändrar sitt rörelsemönster för att kunna springa fort och det är inte ett sådant rörelsemönster som är rastypsikt. Dock är det inte alla som gör det.

Nästa gång hästen visades hade hon inte startat på över ett år och fick då 9 på traven igen! Så någonting ligger det nog i det!

Det kanske inte är så att rörelserna är sämre, men på ett annat sätt som inte är önskvärt.

RC71
0

#27 Låter i mina öron som att ponnyn kanske körts för mkt och blivit ansträngd. En rätt tränad ponny, i vilken gren det än må vara ska utveckla sin kropp och gångarter till det bättre.Om inte, så är det något galet.

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 jag håller faktiskt med dig! När jag tränar mina unghingstar inför föruttagning/premiering så brukar jag ha med dem på släp etc för att de ska lära sig sitt eget rörelsemönster och utveckla detta ytterligare.

Min absoluta känsla är att en otränad häst borde röra sig sämre - om inte 100%-iga gångarter ligger naturligt hos hästen..

Evis
0

Håller också med #28. Min lille hingst har utvecklat sina gångarter rätt mycket sedan han började köras, dra däck och gå med som handhäst. 

Det som är intressant att fundera över är ju detta med att trav faktiskt är hyfsat slitsamt för djuren, höga farter överhuvudtaget men framförallt i trav ger rätt hög påfrestning och belastning. Självklart är det rätt mycket krafter inblandade i till exempel hoppning (nedslagen) också, men trava fort ska de göra i annan omfattning.

Jag hävdar helt enkelt att det är Skit-Svårt att träna travhästar på ett bra sätt, utan att de slits mer än de byggs upp. Det lär nog gälla ponnyer också även om det inte handlar om samma krafter på dem som på di stora.

Och en sliten häst visar sej inte lika bra, och exteriören påverkas negativt också förstås. Men det påverkar förstås inte poängen när de är unghästar och inte tränade, men kan säkert påverka senare…

White_Trash
0

#29 Men inte tränar du dem för trav då, när de ska till föruttagning/premiering??

En häst som får jobba rätt och sätta rätt muskler utveckar nästan alltid, sina rörelser. Men när det gäller trav, handlar det ju bara om att springa fort, inte HUR hästen springer.

#28 Tror knappast att hästen i fråga var överansträngd pga överträning/fel träning.

RC71
0

#31 Vad tror du det berodde på?

Angel
0

#32 Det står ju i inlägg #27, som jag f.ö delar åsikt/teori med.

RC71
0

#33 Ok. Men om ponnyn måste ändra sitt rörelsemönster för att kunna starta på trav så är det väl inte speciellt bra? tror personligen inte att en sådan ponny håller/är lämplig för just den grenen. Bara min åsikt..

Mixie
0

#31 "Men när det gäller trav, handlar det ju bara om att springa fort, inte HUR hästen springer."
Där håller jag inte med dig! Hur min häst springer spelar in i allra högsta grad! Så länge hon inte travar bra ökar jag inte heller takten.

//Mickan

White_Trash
0

#35 Du vill att din häst ska trava rent, inte sant? Sen om den breddar bak när den springer eller har "höga knälyft" eller så spelar mindre roll. Det finns hästar som springer som krattor, nystar och div annat, som aldrig skulle vara önskvärt på en utställning, men som spelar mindre roll på en travbana där det handlar om att springa fort.

#34 Alla hästar är inte naturbegåvningar. Vissa måste lära sig hur man gör, andra "har det i blodet"

White_Trash
0

#34 Att hästen ändrade rörelsemönster, måste det vara en katastrof? Det betyder ju inte automatiskt att hästen rörde sig mindre "tillfredställande" än tidigare, bara mindre rastypiskt. Dessutom är detta bara vad en domare sa om EN häst. Det är ingen vetenskap, bara en teori om vad det kan vara, en åsikt från en domare.

Själv tycker jag det låter ganska naturligt att en häst ändrar sitt sätt att springa när den går på travet; precis som ridning så är det ju inte direkt naturligt för hästen.

RC71
0

#37 Men nu hänvisade du till en ponny som hade fått en mkt hög bedömning för sin trav tidigare. En ponny får inte en 9a om inte allt är i stort sett korrekt i den gångarten. att den under pågående travträning får en 7a kan inte jag tolka annat än att en försämring skett. Som jag tidigare skrivit så ska en ponny utveckla sin kropp och sina gångarter vid träning, oavsett gren. korrekt ridning utvecklar hästens gångarter. Borde inte korrekt travträning kunna göra det samma? Jag har sett många travtränade ponnyer och dom som är sunt tränade rör sej mkt bra vid hand.

[Tjiwi]
0

Åhhhh vad kul, nu har jag fått min katalog. Ska slänga mig på soffan och lusläsa.

MagganS-B
0

# 37 Så du tror att man bara behöver träna hästen i att springa fort när det gäller trav????? Jag tror att du skulle ta och titta dig omkring lite, den behöver en ordentlig grundträning, alltså köras långsamt och få sätta bra muskler för att kunna springa fort. Inte springer du ut på en bana otränad och löper 10 blankt på 100 meter, eller???????

Katalogen var bra, men inte alla hingstar…..tyvärr!

Angel
0

Jättefin katalog!! Men jag saknade bloka joker.. vill kika på honom ju :(

Tittut
0

# 41 Inga av de nygodkända hingstarna är med, tyvärr. Jag antar det beror på att inte härstamningkontrollerna blev klar innan tryckning.

Blokaruss
0

Här kommer en ganska ny bild av Joker! Som kompensation!

Blokaruss
0

Och här kommer en till på huvudet.

Angel
0

Stilig! Och vad vit han är!! Nytvättad?Räcka ut tungan

Blokaruss
0

Nja, han var just hemkommen från Gotland så Maria Pettersson hade nog skött honom exemplariskt. Det första han gjorde var att rulla sig i den värsta gegga han kunde hitta! Han ville väl få tillbaka sin hemdoft!

Blokaruss
0

Så här blev resultatet…

Tittut
0

# 47 Äntligen, tyckte han säkert! Skrattande

MagganS-B
0

Han skulle ha platsat väl i katalogen, jättesnygg!

Frida-E
0

#43+44 Jättefin kille!

Chirak-96
0

Nu har jag oxå beställt katalogen. Hur ofta trycks det en ny? Men de nya hingstarna kommer väl med i Gotlandsrusset sen va?

entill
0

Det kommer en ny efter nästa generalmönstring. De nya finns med i katalogen på SvRAFs hemsida. De som kommer till under åren fram till nästa katalog kommer också att finnas på hemsidan.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

PernillaJ
0

#51 & 52: Fast brukar det inte göras en hingstkatalog vartannat år? Den förra jag har är i alla fall från 2006…

entill
0

#53. Så kanske det är. Omdömena som står är ju från senaste avelsvärdering, och de flesta visas ju inte på avelsvärdering mer än vid generalmönstring, men det är ju klart det hinner ju komma många nya hingstar på fem år. Jag hoppas du har rätt att det kommer en varannat år. Det kanske är en kostnadsfråga också.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

# 49 Mitt inlägg där ser helt galet ut, ser ut som om jag tyckte Joker skulle passa i hingstkatalogen när han var "nyrullad", naturligtvis avser jag den andra bilden från hingstpremieringen när han var så jättefin!

Ammiii
0

I tråden om Greger Gross kan man se tydligt att det går bra för en travhingst att få fina poäng som han far (och han själv) och att lämna godkänd avkomma. Båda har dessutom fått minst 9 på trav!
Har för mig att pappa Parat tom fått någon 10p när jag sett honom och då har han ändå travtävlat och betäckt vid samma tid på året….

Min teori är att många som kör mycket trav "glömmer bort" att visa sina ponnyer på utställningar/premiering och att det är travet som är intresset….inget annat…
Det är ju lika för många bra travhingstar både på russ & shetlandssidan.