Bettproblem...
Min 3åring hatar att bli tränsad. Hon backar och drar undan huvudet och visar bestämt att hon absolut INTE vill ha träns och bett på sig. Hon har varit så här under flera månader, men hon har bytt tänder så jag har undvikit att köra henne ett tag. Men hur länge ska det hålla på? Kanske tränsat någon gång varannan vecka de senaste 3 månaderna, ungefär en gång varje vecka före det.
Jag har provat olika bett för att hitta något bra, började med rakt, fungerade bra. Provade 3delat, men det blev för avancerat för henne. Hon blev orolig i munnen. Nu har jag ett rakt travbett i nylon, som till en började verkade bra. Inget problem när vi väl är ute och kör, då tycker hon det är hur kul som helst.
Jag har kört in runt 15 ungponnyer och har aldrig haft detta problem.. vad har ni andra för erfarenheter? ska jag vänta längre? eller backa till att smörja bettet med ngt gott igen
(brukar göra det de allra första veckorna när bettet provas in)
Vill gärna ha lite synpunkter!
Jag skulle nog prova att smörja in bettet igen med något gott. Jag brukar ge mina unghästar lite kraftfoder så att de "går in" självmant i bettet.

Jag håller på med två unghästar just nu, en tvååring och en ettåring. Tvååringen var till en början motvillig till bettet (tredelat), men jag fick honom först förtjust i morotsbitar, sen får han en bit varje gång han får bettet på sig. Jag tvingar inte, men han får heller inget val, bara väntar tills han tar det. Nu tar han det villigt, fast han är lite tuggig och orolig med bettet sen när jag tömkör. Men det brukar de flesta unghästar vara, de får tugga så mycket de vill bara de inte lägger tungan över, så småningom blir de lugnare och vana vid bettet.
Ettåringen är ännu färskare, men han får gå med bett utan någon påverkan på det, jag leder i grimman. Lika där med tuggandet, men det är normalt. Det är ganska lätt att lirka på honom tränset.
Om ditt sto verkar ha stora obehag av bettet kanske du bör låta kolla hennes tänder och munhåla så det inte är något som inte är som det ska. t.ex. en öm tand.
Som #1 föreslår skulle jag försöka göra bettet välsmakande och positivt. Låt henne få något gott så hon kopplar bett = gott.
Jag är också inne på att kolla munnen så att det inte är någon tand som trasslar. Kanske det finns vargtänder som gör ont. Jag har ett treårigt sto som har så knepig tandömsning så att hon knappt ville äta grovfoder och magrade av förfärligt. Vi kollade hennes tänder flera gånger först med munrulle och sedan med bättre grejor så att vi kunde spola helt rent och titta igenom varenda tand. Kolla tänderna i varje fall så kan det uteslutas om de är ok. Tre-åringar tappar ju ett antal tänder.
Joker hade stora problem med bettet när han skulle köras in och grejade massor med munnen. Han fällde för fullt visade det sig. Det var väldigt bökigt för Maria att hitta ett bra bett åt honom som han kunde stå ut med. Det blev ett smalt travbett, stelt med en massa latex på som måste fixas nytt lite då och då… Egentillverkning alltså men mjukt mot tänderna.
Min pojkväns häst var likadan [också tre åring] Christopher fick kämpa och kämpa [är en ardenner] men fick inte på honom huvudlaget och det visade sig att han hade tre lösa tänder och det gjorde ju licksom ont på honom. Så ta ut en veterinär som får kolla igenom munnen på din häst.
Lösa tänder och vargtänder brukar vara problemet…..

Vi hade ett russ som vi helt enkelt fick ställa av under ett helt år, först som fyraåring kunde han ha bett och köras igen. En shettis hade problem med bettet under en period, och efter det var hon knepig i munnen flera år senare, troligtvis skulle vi ha låtit bli att jobba med henne direkt, och sedan startat om, men man är ju inte expert på en gång…
Det kan ju vara så att det har gjort ont någon gång, och sedan varit obehagligt ett tag medan en ny tand kommer fram, och sedan minns hästen det, och vill inte ha bett fast det otrevliga är borta.

Till ridning finns ju bettlösa träns man kan ha i en övergångsperiod om man har tandproblem på unghäst. Det finns olika varianter på bettlösa träns, jag har bara provat ett par stycken.
Nån som provat att köra med bettlöst träns?
Skulle nog inte försöka själv och inte heller rekommendera, men kan det vara en nödlösning? Är det dumt? Men det kanske funkar?? …..
Jag har oxå en 3-åring som inte vill ta bettet. Brukar ha lite godis i handflatan med bettet som han får samtidigt som han tar bettet. Har jag inte något godis så är han ganska motvillig. Han gillar det 3-delade bettet bättre än det raka.
Jag har varit med honom till en hästtandläkare på hästkliniken, där drogs det ut 2 mjölktänder och 2 vargtänder. Så motviljan beror inte alltid på tänderna.
Glömde skriva i #8 att han varit motvillig till bettet även innan tänderna började lossna
.

Shettisarna mina kan jag köra i grimma utan problem, känner dem så väl vid det här laget. Men russen.. nej, vill jag inte ge mig in på. Känns inte helt ok med vagnen på. Jag ska nog börja med att kika lite med rulle :)

Det finns ju många sätt att vänja unghästen vid bett. Alla hästar fungerar olika och inget behöver vara bättre eller sämre. Vi brukar börja med att tömköra i grimma. Ganska snart förstår de vad man vill, om de är mogna för det. När vi sedan introducerar bettet kopplar vi tömmen i både bett och grimma, för att så småningom kunna koppla bort grimman helt. Brukar fungera bra, men det är ingen garanti att det funkar på alla hästar.
Vet inte om det är tillåtet att köra bettlöst på tävling. I ponnytravet är det inte tillåtet, men jag har sett att man lyckats lura ekipagekontrollanten genom att sätta tömmen i både bett och grimma. Personligen tycker jag att en fast nosgrimma är ett bra alternativ, då tömtagen går igenom både på nosryggen och i bettet.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#7 Jag hade en ponny som lade tungan över bettet och hoppade ner i diken och for, hon tog inte styrning när hon lagt över tungan. Jag började köra henne med hackamore och det fungerade som en dröm! När hon sedan travtävlade blev det tungband och bett, men det var skönt att slippa böka med tungbandet (som hon hatade) till vardags.
Det lustiga var att när jag mötte andra ekipage (speciellt ryttare) i skogen trodde de alltid att min ponny var spishet eller skengalen. Men med hackamoret kunde jag köra henne med lillfingret.

En av våra treåringar har stöckat lite med munnen under våren. Efter besök hos hästtandläkaren konstaterades det att han dels inte var färdig med tandlossningen på ena sidan och att han hade en liten tandflisa i tandköttet. Vi blev rekommenderade att köra honom bettlöst om vi kunde. Cissi har kört honom flera gånger hemma utan bett nu och han trivs verkligen så. Tidigare när vi ägde Starlight kördes även han bettslöst några gånger. Fick ett tips av tandläkaren om att använda martingal, för att hindra sidepullen från att åka bakåt.
#11 Det är inte tillåtet att köra utan bett på körtävling.

#14. Jag vet faktiskt inte, har inget TR, men det har väl varit snack om det. Kolla i TR om du har något.
www.vikingponnycenter.se

Om TR säger att hästar inte får köras (eller ridas) utan bett, men vissa hästar som de ni nämner här t.ex. går som en dröm på bettlöst men får spatt och spader på bett, borde man inte ändra på TR då?
Jag antar att det är av säkerhetsskäl man vill ha det så, men är inte hästar som går så illa en större säkerhetrisk med bett än utan?
Men jag antar att dom vill att man inte tävlar såna hästar alls.
Min nordsvensk Brisita på 70-talet var svår att rida med bett, hon tog tag i bettet och drog iväg (och ni kan nog ana hur stark en nordis är…) Men jag kunde rida henne på grimma och bettlöst hur bra som helst. Bilden här har jag lagt in i en annan tråd förut. Det syns inte för bilden är för suddig, men jag rider på tidig variant av lindell. Vi hoppade 110 cm på bilden.
# 12 Kan det ha varit Lova?????

#16.Nyfiken, vad är lindell? Det finns ju så många bettlösa alternativ. Tror att det många gånger är lättare att få stopp på en häst med bettlöst.
www.vikingponnycenter.se

Den vedertagna lindellen - ett annat namn är sidepull - ser ut som på bilden (ursäkta den usla bildkvalitén) en rundsydd lite stelare nosdel med ringar på sidorna för tyglar eller tömmar. Det är viktigt att den sitter stadigt.
Den tidigare varianten jag exprimenterade med hade löpande remmar i kors under hakan vilket gjorde en viss hävstångsverkan åt sidan.

OK, då vet jag vad det är. De sidepull jag har gjort har det varit styvt lassorep över nosen. Tycker det verkar lite skarpt, men en del vill ha det så.
www.vikingponnycenter.se
Agge, jag VET att man inte får tävla utan bett i körning.

Ja, jag läste lite slarvig, Ia. Börjar väl bli skumögd 
www.vikingponnycenter.se
Ok…..alla kan vi läsa fel,