Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4243 ggr
Kajhugo
0

Vad har ni för bil?

Kanske fel forum men jag letar ny bil, en bil att dra med men ändå inte en jättebil då vi har en xc90 i familjen redan. Jag har tittat på saab 9-3, någon som har erfarenheter från den eller kan någon tipsa om en annan bra dragbil (måste vara kombi och behöver få dra 1500 eller mer, har be-kort).

StuteriSolo
0

Jag kör en Subaru legacy, den är gammal men helt suverän i vinteväglag. Däremot drar den litet mycket soppa, men det kanske har med åldern att göra också…

Christina-Lundberg
0

Hej!
Jag kör en SAAB 900 av årsmodell -97. Visserligen har jag en Talladega (turbo som dricker mycket), men jag tycker det går utmärkt. Fördelen är att den är framhjulsdriven, vilket är bra på vinterväglaget här uppe i norr. Min bil är typad för 1400kg, vilket är ganska lagomt. Vi kan trycka in 2 hästar i finkan som vi brukar hyra (umesläp modell B60) och bilen drar kanonbra.

Vi brukar även använda min fars bil, en volvo v70 -00. Även det funkar perfekt…

Så valet är ditt:)) och lycka till med bil-letandet
//Christina

Malu
0

Har en Mistubishi Outlander -04.Är tyvärr lite väl törstig,men en pärla att dra med då det är 4 hjulsdrift.Tar ca litern vid blandad körning o 1,3 med transport.Får dra 1500 kg på BE-kort som jag har.
Hade en Toyota Carina E 2,0 -92 sedan, förut som var en kanonbil, knappast något fel på så länge vi ägde den under 12 års tid!! Vi sålde den för den började bli lite för gammal o hade gått 27000 mil -hade då endast behövt byta kamrem 1 gång sen den var ny! Sen ville jag ha 4ww efter det att jag åkte av vägen med hästtransport förra vintern..
Japaner är att rekommendera, helst Toyota!!

Cara-Mia
0

Vi har en Volvo 945 som vi drar transporten med och åker med när vi ska på hundutställningar. Volvo är ju väldigt bra dragbilar. Min golf variant kombi får inte dra min transport. Den drar dessutom mycket sämre.

ryttarn
0

Håller oxå på att titta efter ny bil. Min gamla Citroen Xantia börjar få lite många mil på mätaren men är en suverän dragbil för att vara tvåjulsdriven. Har gått igenom hela marknadens 4-hjulsdrivna bilar och jämfört och kommit fram till att det blir en Citroen C-Crosser eller Mitsubishi outlander(nya modelen) med diselmotor. Det är egentligen samma bil men med lite olika plast i fronten. Citroen har bidragit med motorn som finns i Mitsubishin from "-07B" modellerna. Dvs 2,2 liters turbodisel på 160hk, dricker enbart 0,7 blandad körning vilket är samma som en saab 95. Modellen är även testad i diverse häst och skogsbrukstidningar där den fått mycket bra omdömmen. Är i storlek ungefär som Honda CRV.

http://www.citroen.se/CWD/SE/Our+models/Passenger+cars/C-Crosser/

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
0

Vi är mitt i bilbyte så just nu har vi en skruttig gammal Saab 9000 ;)

Vi hade en VW Passat tdi, och kommer troligen ha en 855/v70 glt nu istället.

Russtoka
0

Har en Toyota Carina E Touring -98, den sista i den serien.

En framhjulsdriven herrgårdsvagn som är klassad för 1500 kg, det är precis på gränsen för ett ordinärt hästtransportsläp. Den blev en kompromiss eftersom jag så sällan är ute med hästtransport, har ju ingen egen. Relativt bensinsnål men orkar rätt bra ändå för sin storlek.

Men jag måste erkänna att resan till Gotland 3 mars 2006 var ett äventyr och en historia för sig som Kristin i Lakbäck kan intyga… Flört

Natten innan vi skulle åka hade det snöat två decimeter, tidigt skulle vi iväg och ingen snösväng i antågande på många timmar. Brassade på och blev fast i första backen, inte pga nysnön utan den för SMALA plogade vägen! Vi väckte en granne som nyvaket drog upp oss, ur med häst och in igen. Iväg en halvtimme försenad. Färjan skulle gå några timmar senare, minns inte när, PANIK.

Tror ni vägarna var röjda, saltade eller grusade? Hm, hm, när blankisen på E20 hindrade oss att hålla max tillåtna fart - framhjulsdrift, lättande vikt fram - ja då började vi svettas. När vi närmade oss Nynäshamn skulle Färjan gå om tio minuter. Vi träffade Familjen Kviegård, hoppade ur bilen på kajen och skrek skakande: TA BILEN! Så gjorde Anna det och körde ombord så lugnt och fint.

Det bestämdes då att en bättre bil det ska jag bara ha. Men.., tyvärr, när man blev arbetslös försvann den möjligheten att få låna upp till en köpesumma. Så jag har Toyotan kvar… den är trots allt rätt bra, bara man undviker köra hästtransport på hala vägar vintertid…

[Croneld]
0

En röd och en grön!Skrattande

Kajhugo
0

Usch och fy, har idag varit och provkört en 9-3 biopower, en pigg och kul bil, men vill helst ha en disel, var sedan inne på en annan firma och tittade på en passat tdi 4motion, helt ok inredning men gud vilken tjurig försäljare… inte det minsta intresserad av att sälja bil. Försäljarmässigt ligger idag saab bäst till, även om jag gillade passatens inredning bättre.

Man kanske inte skall köpa bil som tjej eller är det bara jag som är petig, gillar saabs utseende bättre men passatens inredning bäst, passaten är större och dyrare i skatt än saab även sättena är bättre i saab än i passat, beslutsångest…

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Passaterna är skitbra att dra med! Ligger under litern med två russ i.  Kanske drar lite mer med 4hjulssnurra men inte mycket skulle jag tro.

ryttarn
0

#9 som dragbil skulle jag apsolut sätta passaten före saaben, min enda anledning till att inte själv köpa en pasat är att jag inte får plats med allt jag behöver i bagaget på ett bra sätt när vi skall på tävling….

Har hört att saab Biopower dra sanslöst med bränsle när man hänger på transport, men det är bara hörsägen då jag inte haft någon själv…

Jerker Klang,

www.isil.se

Nitro
0

#11 hur gick det med din Saab då? Har du inte kvar den?

thilda-
0

Vi har Volvo V70 en 99 tror jag att det var :S och den är sämst! går typ 20 i uppförs backe med bara 1 russ i :S

Nitro
0

#13 Snikmodellen under huven skulle jag tro? ;)

ryttarn
0

#12 Tjänstebil på gamla jobbet, tyckte dom begärde för mycket för att lösa ut den när jag slutade. Ny arbetsgivaren är för liten för administration av tjänstebilar men vi får hyfsat bra milersättning istället. Valde att köra svarten i vinter men den börjar sjunga på sista versen nu…..

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

Jag körde en passat tdi xombi hyrbil förmodligen -07 när min växellåda la av, den gick kanon med släp från Tierp till Piteå, dock bara en häst i släpet. Nackdelen med VW är väl mest stolarna, de är inte de mest bekväma… Med fyrhjulsdrift är den nog oslagbar!

Fiffilura
0

Hyndai Santa Fe… den bästa bil jag haft! Underbar. 4-hjulsdrift, man sitter högt och den är pigg och ligger otrligt bra på vägen.

MagganS-B
0

Vi har en Saab 9-5 nu, och den funkar jättebra att dra med……

thilda-
0

#14 haha jaaaa bilen e askass!! :P den suger verkligen.. att fara på tävling känns bara jobbigt varje gång.. eftersom det går så jäkla segt ;P

Valli
0

Ford Mondeo! Fantastiskt lastutrymme, hyfsat bränslesnål och pålitlig i alla lägen. Känns trygg såväl i vinterväglag som med tung last. Dessutom ett mycket billigare alternativ än Saab och Volvo vad gäller inköp…

Kajsa-B
0

Subaru Outback!!! Suverän dragbil med konstant fyrhjulsdrift. 156 hk i en 2.5 l motor och nivåreglerade stötdämpare. Bensinförbrukningen ligger ung som med den Volvo 945 och 745 jag hade förr dvs strax över litern med transport, ca 0.85 i långkörning utan släp. Nackdel: dyra reservdelar, dyr sevice och man får bara plats med en irländsk varghund i kombiutrymmet.

Jag var nyfiken på Skoda Octavia när jag började leta en fyrhjulsdriven bil eftersom dom ligger i en annan prisklass, men det var inte lätt att hitta, för jag ville gärna ha skinnklädsel också pga hundarna. Skoda ska visst vara jämförbar med dom tyska bilarna under karossen.

[cancan]
0

Vi har en vw sharan som vi drar släpet med.. dricker ca 0.8l/mil..

har själv en volvo 855.. men den dricker 1,5 liter/mil med hästsläp på..

Kajhugo
0

Tack för alla råd, att köpa dragbil är rena djungeln, sen så skall den falla mig i smaken vad det gäller layout och finish, är rätt kräsen.

Provade en passat 200hk idag när vi var in till banan, den var helt ok, skön att köra och skön att åka i. Så vi får väl se.

Annette
0

Hur mycket får ni dra på B-körkort med en Volvo V70?

Vi har en Honda Civic (Ej dragbil) och en Toyota Avensis. Toyotan skall bytas bort i sommar, jag sörjer faktiskt för den är superbra. Men skall man få något för dem så är man ju tvungen Ledsen. Nu funderar vi lite på Toyota igen, Honda CRW, Suzuki 4WD, Volvo mfl.

Vikasstuteri
0

Vi har en Volvo V70 diesel, den dricker 0,8 med hästtransport och 2 russ i, den sackar inte i backarna. Jag tror det är 1340 kg den får dra, vi har boggievagn men den är nervägd så även jag får köra den på mitt B-körkort. Bensinare får dra något mer.

thilda-
0

#24 Hmm jag vet inte.. men jag kan fråga mamma sedan =) om jag får ngn kontakt med henne.. hon har fastnat i ett spel på datan :P haha

Kajhugo
0

#24 Om du har något regnr på en V 70 så kan du gå in på vägverket , fordon, uppgifter om fordon så kan man kolla hur mycket man får dra.

I regel får man dra mer med en bensinare än en disel på B-kort då dislarna oftast är tyngre. Nyare bil får man i regel dra mindre med.

Tror du får dra ganska mycket med en skoda octavia, saab får man också dra 1500 kg med på b-kort.

thilda-
0

#27 hur gör man där? vart ska man klicka? jag kan kolla på våran bil =)

Kajhugo
0
thilda-
0

#29 tack =) 

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1530kg
Max lastvikt: 430kg

och vi har en Volvo V70 - 99 ;)

bubbe
0

Vi kör en boggievagn på 1600 kg med våra bilar. För det mesta drar vi med min Volvo V70 XC med 190 hk, vilket går alldeles utmärkt. Ska vagnen med kopplar vi dock hästtransporten bakom en Dodge ram 1500, som med sina 350 hk inte bryr sig det minsta om att det är 1600 kg bakom. Båda bilarna är förstås fyrhjulsdrivna, vilket är suveränt både i vinterväglag och leriga tävlingsparkeringar. Volvon drar 1,5 l/mil med hästarna. Dodgen drar visserligen närmare 2 l/mil med släpet, men det är klart bättre än att köra med två bilar (en med hästsläpet och en med släpkärran och vagnen).

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kör min trogna VOLVO 245 - född 1991 och registrerad som "ljusröd". Bakom hänger allt som oftast ett vinrött Valerydsläp - född 1984. Ett på vägarna väldigt synligt ekipage!

SLennartsson
0

Vi har en Volvo 855. Har ju inte körkort själv, men enligt pappa är den riktig behaglig att dra med. Den drar ca 1,5 l/ mil med släp. Älskar den bilen! :P

ryttarn
0

Nu har jag äntligen beställt ny bil. De senaste veckorna har jag tankat dyr hydral olja och kollat bensinen på den gamla…typ…

Nya bilen blir en Blå Citroen C-Crosser och skall levereras om 3 - 4 veckor…. Måsta klassa ner släpet 100 kg men det är det värt

http://www.citroen.se/CWD/SE/Our+models/Passenger+cars/C-Crosser

Jerker Klang,

www.isil.se