Dagsrapport om Leil Gaist
Hej hej! (Jossa på mamms inloggning)
Tänkte lägga ut om hur det går med Qeiars Leil Gaist och några bilder ibland när vi har hunnit ta några. Det är mest för Solveigs skull som jag gör det, då hon bett mig. Men ni andra kan få kolla med :)
Igår red jag Gaist med framgång, dock var han väldigt okoncentrerd. En massa skrik efter tjejerna, men samtidigt så förstår jag det. Han har ju brudar som han får ha koll på när han står inne, vare sig någon av dem vill det eller inte. Han har två som sällskap i hagen bredvid ute också, mest för att han ska lugna ner sig och stå still och äta den mat han verkligen behöver.
Men tillbaka till ridningen. Han blev riden 3 varv runt slingan på 1200 meter, bara i trav. Han var inte så trött, men jag hade glömt linda om mitt knä, så jag klarade inte mer pga det.
Idag ska han springa fem varv på slingan så han blir trött! Men då kör jag honom, kommer bara rida någongång ibland.
Imorgon tänkte vi prova ett snabbjobb (intervallträning på rakbanan).
Mvh Josefina

Hej! Vad kul att se hur det går!
Du… han blir aldrig trött när han är på det humöret. 
Det gäller att få honom att äta ordentligt så går det bra.
Era småpojkar mår bra här, de har det väl inte så jättekul i den lilla hagen, men blir det bara torrt i markerna så blir det bättre när de får gå ut i stora hagen och strosa.
Var ut och gick med båda igår, Östman hade loksele på sig för att känna på skramlet. Kliva lite i och ur skaklar gör de båda två.
Sen var jag ut och körde Qvanting en sväng för rockarden, de såg avundsjuka ut när vi åkte…
Hälsningar Solveig
Ps. Nu snöar det…

Roligt att det går bra, jag kommer och tittar på honom om typ 2 veckor
Men du, du glömmer väl inte att träna Imma oxå?

Haha, tur för dig att jag var hemma på lunch bara innan jag åker till jobbet igen Sandra! Men Imma kommer att gå snabbjobben mot Gaist, de gånger då fröken "X" inte gör det. Vilket är att de får gå varannan dag och Gaist varje :) Dock inte bara i fortkärning.
Kul Solveig att det går så bra! Och det är ju bara ett plus att de ser avundsjuka ut
Jag kan säga så direkt att Imma har glömt bort sin son, till det yttre iallafall. Hon försöker få fröken "X" att tycka om henne, för Imma är väldigt kompis vänlig till henne dårå ^^
Skickar med en till bild på Gaist sedan igår.

Nu tycker jag att du är lite vrång…. Det finns ingen fröken X i registret, så du har just lagt ut ett förfalskat namn

#4 Fortsätt att klura du lilla vän…
Fröken "X" är i alla fall hemma hos oss nu…

#5 det finns inte såå många som faller in på sto med 1.56 i rek, och nu när jag har gått igenom hjärnkontoret ordentligt så har jag faktiskt kommit fram till en som jag tror att det är, måste bara dubbelkolla först

#7 Jasså, det var så dags? Blixt var tydligen bättre, desto yngre desto bättre 
Tyvärr har jag inte mer än att det blev ingen körning av Gaist idag pga att jag jobbade sålänge, blev övertid. Så imorgon ska han och Imma ut på rakan och motionera… Men han är riktigt fin och gullig! Han fick stalltjejerna på fall direkt! Varje gång han skrek, eller om dem gick förbi honom så kom kommentaren;
'Åh vad fin han är… *drömmande blickar*'

Gårdagens rapport kommer idag.
Körde Herr Gaist fort igår, eller ja, fort och fort. Det var ingen snabbhet han tog i någonting i heller. Han sprang tolvhundra meter på fyra minuter, och då sprang han och ropade efter tjejerna hela tiden. Men den sträckan då jag inte tog någon tid, då sprang han mycket bättre och ropade inte efter någr tjejer.
Så han har redan börjat lära sig att han kommer tillbaka till tjejerna och att Hector inte tar dem, så han ropar inte hela tiden efter dem, utan koncentrerar sig på det han ska göra. Men det behövs ännu mer koncentration och vilja för att springa fort. Men det kommer med tiden
Jag är nöjd med hans prestation ändå.
Han kommer att vara med på klubbdagen i Gävle för att lära sig, och han springer bättre när han ska hänga på någon. Men han ska ju också kunna springa först i ledet, men som sagt. Det kommer.
Annars är jag väldigt nöjd med honom, och han lyssnar på varje ord jag säger och ber honom. När vi går förbi tjejerna börjar han skrika sådär, men det får han inte göra. Han får humma, men inte mer. Han måste skritta förbi dem i samma fart som innan, inte hinna framslå med mera. Och det är redan mycket bättre, så det här kommer bli skitbra! 

Jättebra att du fostrar honom, han är läraktig och relativt lyhörd så det kommer att gå bra. Han är klok och ser ut att bli glad när man berömmer något han gör bra. Jag hoppas han sköter sig så ni kan klocka bra tid på honom. Han har kapacitet, men det verkar ju vara en hel del runt om som ska stämma också…
Östman börjar få ett sår efter Qvantings bitande på vänster lår, blir det värre får jag försöka skilja på dem. Han har ju lite avårt att låta bli att mucka också så lite självförvållat är det att ge sig på den som är äldre. Har tagit ut honom för att gå fritt utanför hagen några timmar om dagen. Och i förrgår tömkörde jag honom lite, bara en kort stund för att han ska fatta tömtag och att gå framåt, men det funkar fint.
Igår halkade jag och slog upp min knäskada (när jag skulle tömma dyngkärran) så jag går och är öm just nu. Men jag behöver inte kryckor i alla fall så det blir nog mycket snart bättre.

Dagsrapport!
Idag körde jag Gaist 6 varv på slingan, och han gav sitt absolut bästa. Han skrek inte lika mycket som förrut, bara sedan sist har han bättrat på sig.
Han tyckte inte alls att det var så jobbigt som jag trodde han skulle tycka. Han var antagligen på det humöret du sa att han aldrig blev trött på ^^ För det blev han inte. Dock fick han mjölksyra, märktes efter fjärde varvet. Men det var aldrig så mycket att han tyckte det var jobbigt.
Gaisten blir så glad när jag kommer med selen och tränset, och han älskar verkligen när jag borstar honom på huvudet, för då glömmer han även brudarna. Då måste det vara bekvämt!
Han får skivade morötter efteråt, samt några innan eftersom jag fjäskar in mig i hans medvetande, i hans tankar. Så jag är en positiv person. Sedan tycker jag att det är bättre om jag behöver säga till honom på skarpen någon gång, så han inte tycker att jag är helt… Bombad, eller något liknande.
Min kompis Linnéa (storvreten på ifokus) tog bilder på honom när jag körde, och de blev riktigt bra! Lägger in några stycken sedan så får du se. Solveig, du får spara dem på din dator om du vill för Linnéa.
Jag trivs så bra med honom, är så glad att jag får chansen att tävla honom :)
Gaist hälsar!

Vilka fina bilder!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

# 15 Vad fint han gör sig mot den gula stubben!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Åh vilka fina bilder. Å vad roligt att det går så bra och att ni trivs. Han ser ut att njuta av träningen, han gillar verkligen att jobba. Det är bra att han får morotsskivor, det är han van vid och uppskattar.
Vi har varit ute och gått med Östman och Blixt idag. Igår tömkörde jag Östman, han är ju ett blåbär naturligtvis men jag tycker han är duktig för den nivå han är på.
På förmiddagen blev Östman rädd för något, kan väl inte varit jag som kom med bilen, jag var ännu 70 meter bort, men såg vad som hände. Han kom som skjuten ur en kanon ur boxen och brakade rätt igenom elstängslet så de andra också smet ut. Ja det var bara att samla ihop dem och ta dem till (blöta) sommarhagen där de hade jättekul med mycket mera plats medan jag lagade det andra stängslet.
Blixt gör sig populär hos Lennarts pojkar, precis som jag trodde. Det kommer nog bli mycket pyssel med honom. Han är så söt och snäll, och ääälskar att bli kliad i rumpan…
Vi hälsar alla så gott. Ha en Glad Påsk, krama Gaist och ge honom en extra morotsbit från mig. /Solveig
ååh, han har verklingen utstrålning den där herren <333

**Gårdagens rapport
**
Igår körde jag Gaist tillsammans med Imma som kördes av Sandra Söderberg. Vi körde fort på rakan som en liten tävling… I början var han alldeles för pratig, inte så konstigt då Imma är dunder brunstig
Men hon koncentrerade sig på sitt, så han hade inget annat val än att göra det han med.
Han sprang på bra och gav henne en liten match emellanåt när koncentrationen var på topp. Tappade den dock så fort Imma rörde lite på svansen, då blev det galopp direkt.
Sedan var det ju inte det bästa vädret för häst eller kusk… Det var alldeles snöigt och blåste kallt och vitt… Om ni förstår ^^
Linnéa tog några kort då igen, men de hann jag inte få in på min dator innan hon åkte hem, och nu är hon dunderförskyld och kan inte sitta vid datorn. Så du får vänta lite på bilder från den dagen.
:)
Dagens rapport
Idag körde jag och Gaist i lag med Haydaze och Sandra på slingan 4 varv. Han var väldigt lugn idag och var inte så pratig under tiden han jobbade. Kanske berodde på sällskapets brist på brunst ;)
Det ända var att han höll på och busade som en unghäst flera gånger i rockarden. Kastar med huvudet femtioåtta gånger i minuten, kastar högt med frambenen så hela vagnen gungar fram och tillbaka i sidleds. Men när det gått ett varv så skärpte han sig och blev plötsligt vuxen.
Han hade dock svårt att hänga med Haydaze, så Sandra fick hålla in henne så han fick jobba på, för han ville gärna hänga med, annars gick han över till galopp. Visst, det är enklare att komma ikapp då, men det är fusk då det är trav vi tränar till 
Hehe kul att han trivs…
jag känner nämligen russtoka här på ifokus…
och leil gaist har man kört några gånger otroligt trevlig häst

#20 Jag hoppas att ni trivs med Blixt och Östman, du och din bror. Såg att du hade en bild på Östman på din sida :)

Ja, det är inget tvivel om att vi trivs. Vi var ute i måndags sist, då tömkörde jag Östman och Micke gick med Blixt i grimma, och så fick han (Blixt) ha en lite bröstsele på sig.
Igår och idag ligger jag mer eller mindre för ankar - är dunderförkyld. Måste kurera mig, för till helgen ska jag sjunga i gospelkör… med den rösten. Hmm.
Tittade på bilderna på Gaist igen, så otroligt fint komponerad ni fick till den när ni kör slingan ute på åkern. Alla färger är med i harmoni: rött, blått, grönt och gult, i bakgrunden vitt och svart. Den känns välbalanserad att titta på.
Nu ska jag försöka sova lite, fast det är så fint ute. Solen värmer på nysnön, härligt!

Jag saknar honom faktiskt, alla våra långa körturer, men jag vet att han trivs bra hos Kviegård. Och så har jag ju två av deras småbusar här.
Kunde trots förkylningen inte låta bli Östman idag. Det blev lite stallplansträning. Kliva i rockardskaklar, skramla med den och tömköra på volt i skritt. Det var en liten pärs för honom eftersom hans kompisar var 150 m bort och han ville hela tiden dit. Men han skrek inget eller så, så jag hoppas det var en tröst med godis och beröm.

Och vi saknar våra busar fastän vi vet att de har det bra! Jag skall pussa Gaist från dig nu när jag går ut för sista gången ikväll, Solveig 

När du kommer och hälsar på får du köra en långtur med honom. Finns en fin väg förbi Holmgård där jag jobbar, när den vägen tar slut finns bara en vändplan på en skitstor gård som ligger vid Tämnaren. Tänkte jag skulle köra dit någon gång sedan i sommar och se vad Gaisten säger ^^
#21 joo, det gör vi värkligen och hälsa gaist från mikael….
#23 fin bild föresten
#26 Jag hänger på om det blir någon sådan utflykt

Jo #27 hänger alltid på, det brukar bli han som kör också… 

Fina bilder
Spännande att få se!

Vilka härliga bilder!
Det verkar ju funka bra att springa tillsammans med ston. Slänger han mycket med huvudet nu? Ibland gör han det om han är stressad, otålig eller kissnödig, fast det har blivit mindre med tiden.
Strongt gjort av er att träna på fast det ser ut att regna småspik med hagel.

Förresten, hur var han att sko? Om ni har gjort det än vill säga. Det är ju första gången han får skor på sig nu. Han fick ju härda sina fötter i lugn och ro barfota här på fina vägar, så det borde bli super.

Hn är inte skodd ännu, men ja har skaffat hem skor till honom så att vi kan balansera honom lite. Det går jättebra, och han är suuuuper (men så är han ju "min" kille)

Fina har varit jätteförkyld nu andra dagen i rad, och har legat däckad, och pga att jag har varit tvungen att fara till doktor och sköterska, så har han inte gjort något nu på ett par dagar. Men, men, har man legat riktigt förkyld brukar man klara sig ett tag sedan…
Kramar
Anna

Hmm, jag inte bara kände mig som en köttbulle, jag såg ju ut som en oxå ser jag!
#36 Det var småspik, och många var dom oxå, tro mig! Men vi hästfolk är väl lite knäppa av oss
Sparade allihopa…………

#38 Jag förstår dig. Går omkring själv och låter som det värsta mudderverk i luftrören, man blir helt slut efter hostattackerna. Vad hade ni med er när ni kom med småpållarna egentligen? 

Jag är väldigt tacksam för det väder vi haft denna vecka, fruset på nätterna och lite snö som sakta torkar bort i solen. De har fått gå i en större hage och njuta. Jag leder en och resten följer med lösa dit. Skitbra när en annan stapplar fram och hostar.

Han kastar fortfarande en del med huvudet. Men jag skulle nog vilja säga de här gångerna på grund av barnsliga lekar och protest mot käken som tar emot lite när han tänker ta ner huvudet allt för mycket.
Han kastar sällan med huvudet utan att alla ben flyger, så de här gångerna tar jag det som protest eller att det var så roligt att komma ut och springa.

#42 Apropå "alla ben flyger". He, he… i somras var vi ute på en åker och körde med rockarden, lite volter och serpentiner. Helt plötsligt far han upp i luften med alla fyra benen ett par decimeter upp i luften och tittar till snett nedåt. Undan springer en hare i vild panik som höll på att bli platt. Det såg ut som Gaist sa: OJ! Var DU där! Förlåt! Sen travade han på i samma lugna tempo som förut. Coolt.

Förlåt för att jag inte har rapporterat på ett tag om hur det gått eller går med Gaist, men jag har varit sjuk sedan onsdags förra veckan, och det är inte förs tre dagar sedan som jag kunnat göra något med hästarna.
Jag har kört honom två dagar i rad (förrgår och igår).
Idag red jag Gaisten i skogen, och det gick verkligen fram som en storm…
Inte var han lätt att sakta ner, bara hem till tjejerna.
Jag fick en stor gren över örat, så nu är örat rött och ömmar. Men han hade vaknat iallafall, dock lite för mycket av någon orsak.
Vi "bråkade" för första gången ordentligt idag. Jag var envis med att han skulle stå still när jag säger det till honom. Och då tyckte han att jag kunde dra till skogs (där vi redan var) och stanna där tills pepparn började växa. Dock följde jag med honom hem, men sur och tvär under tystnad och gränsat tålamod. Han var likadan, dock tacktade han hela tiden, inga skrittsteg syntes i fjärran.
Men men, hem kom vi iallafall ^^

Det är bra att du är bestämd. Vårkänslorna börjar väl komma på allvar så det är väl inte så enkelt för någon av er. Men stå på dig! Glöm inte att berömma när han gör rätt.
Hur har ni tänkt göra när hingsten ni ska ha på station kommer? Gaisten lär väl bli besviken när han inte får betäcka, men tyvärr är det nåt han får stå ut med. Det är bra om det går att ha dem så åtskilda helst utom synhåll så att de inte stressas.
Nu får grabbarna här gå i hela hagen på min tomt. Kul värre när de busade runt. De hade lite bekymmer med träbron över diket först - särskilt Blixt som tyckte det var bättre att hoppa över diket och under stängseltråden… Men vi har förstärkt där nu och idag fick vi honom att frivilligt gå över, så han lär sig.
Har tömkört Östman, han börjar kunna gå på volt och hålla trav ett par varv i taget i någorlunda avspänd form nu.
Blixt har jag bara varit ute och gått med, han är jätteskraj för grannens tupp som vi måste gå förbi om vi ska ut från gården. Har försökt förklara att den där är så fjuttig att han går att äta, men Blixt tror fortfarande att det är tvärtom. Vi ska jobba på hans självförtroende… 

Dagsrapport
Idag fick Gaisten jobba lite smått i dressyr. En kompis till mig som heter Sanna har tävlat i hoppning, och därmed ridit dressyr sedan hon var elva. Nu är hon arton och ännu bättre. Jag litade på att hon kunde, och att hon kunde hålla en hingst. Hon är endast 161 cm, så längden är det inget fel på. Jag har ju ridit honom med mina 174 cm utan att han brytt sig, vikten är samma på mig och Sanna, så viktmässigt är det inte heller några problem.
Jag tog kort och hon red.
Efter träningen frågade jag om hon ville rida honom en gång i veckan, GÄRNA svarade hon på det (hon gillar Gaisten jättemycket!). Det är ju bara bra för honom med en sådan träning i veckan så han får fortsätta jobba med ryggen, och muskla på andra sätt än bara genom travet.
Men det jag egentligen skulle komma till var att han kom och pussade på mig efteråt, han har ju så vackra och uttrycksfulla ögon! Det bara lyser av välvilja och bus, så mysigt!
Han har bättrat sig något grymt mot förrut när han står på gången. Nu står han blixtstilla, säger inte ett hum. Han väntar till att man trycker lite i sidan på honom, då flyttar han sig.
Dock är det fortfarande alldeles för busigt i början på träningarna vad man än gör… Men det går nog över sedan, han är ju fortfarande ganska ny i det hela med en massa ston runtomkring.
Vad det gäller det där med hagar när Greger kommer. Det ska vi fixa imorgon så det är klart när han kommer. Vi gjorde klart en till fölhage igår på stallbacken för Shamil och Kiaar, mycket fin hage blev det.
Vi ska dela av den stora sommarhagen till två, och då kan man ha en hingst där i sommar, t ex Gaist. Då går stona emellan och Greger bortom stona, så de är inte alls i närheten av varandra då. För ingen behöver egentligen gå in om det inte börjar åska , blixtra och regna alldeles för jäkligt eftersom de hagarna ligger mitt ute på åkern.
Vi ska göra fler små rasthagar i den hagen som Hector och gänget går i nu. Där ska det blir, tre-fyra hagar som ska ha fyra eltrådar, så det blir högt och lågt med trådarna. Då kan man i värsta fall ha hingstar där, men de kommer inte över staketet.
Sedan i den hagen som stona går i nu ska det göras en till hage, men tre-fyra trådar som en hingst ska gå i. Det är den hagen som antagligen Greger hamnar i sedan, om inte Gaist får gå där och Greger i paddocken… Men vi får se…
Men hagar kommer det fixa sig med.
Dessutom ska Hector och hans gäng iväg till Lindsbro på betet där, det kommer bli väldigt bra bete iår eftersom inga hästar gick på det betet förra året. Det som är super med den hagen är att det räcker hela sommaren, speciellt när de bara blir runt tre stycken… Så då är det tre hingstar mindre hemma. Då räcker det för Gaist och Greger att hålla koll på varandra. Pysen och Boyten är ju inga konkurrenter om samma saker som hingstarna, så de kan också gå i en hage mellan Gaist och Greger. Då blir det både ston och vallackar mellan.
Vi funderade på sedan när Gaist släpps i en större beteshage om vi skulle släppa ihop honom med Pysen och Boyten. Boyten ska det vara minst problem med (shettisen), Pysen vet jag inte. Men det ska nog inte vara så stora problem, Gaist har ju gått ihop med någon hela tiden. Det är ju bara nu, och det är ju inte sååå länge som han gått själv.
Eller vad tror du Solveig? Skulle det kunna funka att släppa ihop honom med en pigg gammal russvallack (som verkar ha varit hingst ganska länge) och en ung shettisvallack? Du känner ju trots allt Gaisten bäst… Det kanske skulle ha kunnat gå att passa in det insläppet isåfall med att du är här, en dag då du kan vara här.
Men det är iallafall minst en månad dit, på ett ungefär. Det beror ju på när du inte står ut med att inte hälsa på honom.
Men jag är väldigt nöjd med honom!

fina bilder :P

Vilka härliga bilder! Jag sparar dem i en särskild mapp…
Vad roligt att ni trivs så bra med varandra! Jag förstår att han gillar att bli riden, det var ett tag sen eftersom jag själv blev skadad i knäet 15 december, sista gången jag red honom var bara några timmar innan…
Jag tror det kan gå bra att ha honom ihop med valacker, Qvanting är ju valack. Men Gaist är rätt så dominant, så prova under uppsikt först. Om han har fått för sig att stona är hans så kanske han försöker jaga bort valackerna för säkerhets skull.
Den gamle kan han kanske t.o.m. bli förtjust i - med tanke på hur han här smitit iväg ett par gånger till gården Klockarhyttan där det bor en gammal russvalack och försökt kurtisera med honom.
Shettis har han också gått tillsammans med, innan Qvanting kom hit gick han med Vävslas Gyllene Kvicken, en jämnårig valack. Så testa på bara.
Lennart och jag kom hem från årsmötet för ett par timmar sen. Russgrabbarna såg ut att ha haft det bra. Grannen har varit här och fodrat dem när vi var borta. I morgon ska Qvanting och jag leverera ett lass gödsel till en villaägare i grannskapet.