Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1634 ggr
Tittut
0

Hur stora är era 2007:or?

Jag funderade på hur stora mina hingstungar är. Jag skulle ha mätt dem i går kväll, men glömde bort det i allt borstande.

Har ni mätt era 1-åringar?

Hur stora är de?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
0

Nu har jag mätt mina 1-åringar.

Lille Povel är 100 cm

Drink 106 cm

Bonus 109 cm

Är det någon som har en teori hur stora de blir när de är färdigväxta?

StuteriSolo
0

Min ettåring är inte mätt, men hon har nu vuxit om vår fyraåriga shettis, så hon är väl över 104 cm iaf.

Gissa på hur höga ettåringar blir är ju svårt, men Tösen som blev 112 cm växte inte om min shettis på 94 cm förrän på sensommaren som ettåring, så jag tror nog alla blir normalstora, d.v.s mellan 120 och 125 cm :)

Tittut
0

Tack för det! Jag håller tummarna!

[Grabbarna-A]
0

Liselotte, Samba var 115-120 cm på våren när hon var 1år och jag trodde ju att hon skulle växa över men hon höll ju gränsen med sina 129cm Glad

Norrveda
0

Vi har ju inga -07:or men kollade för skojs skull upp lite mankhöjder sen tidigare, alla mätta jan som 1-åringar.

Mankhöjderna varierade mellan 102 cm (Nicke) och 113 cm (Corona) för alla genom åren. Dessa hästar är idag mellan 118-130 cm.
Och sen var det då lilla Kanon, mätt till 96 cm som 1-åring och är idag bara 107 cm! Glad

StuteriQveiar
0

En gammal hästfarbror lärde mig ett knep en gång, vilket jag tycker har stämt väldigt bra. Man mäter hästen då den är 18 månader. Måtten man tar är armbågen till kota - gångar detta med två, och mäter kota till mark - ta detta mått och plussa på armbåge/kota-måttet som är multiplierat.

På ex Bläcku som 18 månaders unghäst fick jag måttet: 56 cm armbåge - kota,  14 cm kota till mark. Den uträkning som då blev var följande: 56 cm x 2 = 112 cm + 14 cm = 126 cm. Detta är alltså förväntad vuxenhöjd.

Som 3-åring till premiering var hon 125 cm hög. Stämmer alltså ganska bra. Dock har jag mätt många fler hästar och det har sågott som alltid stämt.

[Croneld]
0

Jag mätte Arrak för ett tag sedan, han var då 105cm. Men 5 cm högre över baken för tillfället!

Egedal
0

Vi har målt vores her til aften. De er 104 cm, 111 cm og 112 cm. Det bliver spændende at se, hvor store de bliver.

ryttarn
0

Nu är jag tyvärr inte begåvad med en riktig mätsticka utan gjorde ett litet mätförsök med vattenpass och måttband…

Isilon Tinúviel ca 115cm

Isilon SunSilk ca 101cm

Bägge var ca 5 cm högre över baken. Vi trodde att Isilon Sunsilk var ovanligt liten, men tydligen, efter att ha läst här, är det Isilon Tinúviel som är väldigt stor…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
0

Har mätt mina 1-åringar

Präktig  f. juni  109 cm

Karismas GerT f. juli  106 cm

Karismas L:a Tim f. augusti  108 cm

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

[Josefine-Appollo]
0

Xerxes Dar är 113 cm hög.

[Croneld]
0

# 10 Bra käpp va?

Ni som åkte tll avelskonferansen i Tittuts resesällskap kanske kommer ihåg att jag var så glad för mitt mättkäpp, modell käpp? Perfekt att kolla höjden på sina hästar själv med.

Arrak är runt 110 cm, född 17 juni.

Tittut
0

Jag mätte mina i går kväll.

Povel är 101,5, viktig med den där sista cm…

Drink var 108 cm och Bonus 112 cm.

smurfina
0

Min som är född i mitten på maj, är 110cm

StuteriTrot
0

Jag mätte mina förra veckan med riktig mätsticka. (min syster är mätman :-))

Pingla  f. 25 maj 110 cm (81 cm vid födseln)

Texas f. 27 maj 113 cm (83,5 cm vid födseln)

Noblesse f. 7 juni 109,5 cm (75 cm vid födseln)