Ur spår: vad har ni för kamera?
Jag är så himla trött på min gamla digitalkamera. Den är trött, långsam och dessutom måste man ladda batteriet i en specialladdare.
När jag försöke köpa ett batteri till att ha med som extra, så var modellen och batteriet redan utgångna …
En NY kamera står alltså på önskelistan inför sommaren! Så nu vill jag veta vad ni har för digitalkamera och vad den har för fördelar, nackdelar och annat intressant.
Det jag önskar mig är en kamera med minst 7 megapixlars upplösning, tillräckligt snabb för att fotografera hoppande hästar, inte alltför dyr - gärna en kompaktkamera som sköter sig själv, med AA eller AAA batterier så man kan sätta dem i laddaren hemma och ha med sig reservbatterier när man är ute och fotograferar.
Tips emottages tacksamt! 

Mina tre senaste kameror har vart Canon och jag är jättenöjd med dem! Den senaste är Canon EoS 350D
Men det är ju en Systemkamera så det kanske är ur din prissklass! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Ärligt talat tycker jag sådär många pixlar som du skriver om är lull-lull, såvida du inte planerar att göra många och stora förstoringar eller fotografera tidningsomslag? De där jättestora bilderna är bara byngliga och tar tid att lagra i kamera och dator, för att inte tala om plats. Runt 4 megapixlar är fullt tillräckligt för de flesta behov tycker jag, och till vanliga småbilder (10x15 cm) räcker 2 megapixlar… Men kamerorna nuförtiden har väl sådär många.
Min förra digitalkamera var suverän: en Olympus Camedia Ultrazoom, med 10x optisk zoom. Den tog jag massor av bra bilder på hästarna med, och den var samtidigt liten och nätt, enkel att ha med sig. Enda nackdelen var att den var litet långsam när man tog sekvenstagningar (bildserier).
Nu har jag en Canon 300 EOS, likadan som Bea har fast modellen äldre. En bra systemkamera, fast när jag skaffade den upplevde jag den som väldigt stor och klumpig att kånka runt med - men man vänjer sig…
Den här Olympus-modellen t ex skulle du kunna kika på, kostar ca 3000 kr. Drivs med 4 st AA-batterier, och jag tror det är en riktigt vettig och prisvärd kamera som passar bra till hästfotografering tack vare sin kraftfulla optiska zoom. Jag var som sagt mycket nöjd med min Olympus.

Jag har också samma Olympus med 10x optisk zoom, den är helt ok att fota med, och man kan förstora upp till 50x70 utan problem, för det har jag provat :) Så en modernare sådan kamera är nog något att kika på, annars fotar jag med min Nikon D80, men det är ju inte en liten nätt kamera att ha i fickan precis… Men den är så bra att fota med!

Vi har en Nikon D80.
Har en Canon EoS 350D tycker att den är väldigt bra =D och en xacti digitalkamera med 6.o megapixel.. funkar också hyffsat bra
När jag läste i forumstråden så trodde jag att det stod ngt helt annat, man ser ju inte hela texten..
Jag trodde att (nu är Anna rolig) frågar: Vad har ni för kameler?
Ingen kamel med en liten digitalkamera, ska kolla märket när jag kommer hem.
Jag måste ha massor av pixlar eftersom jag fotograferar till tidningar, och det inte går med mindre än 7-8 megapixlar. För lite pixlar så håller inte bilderna för tryck, tyvärr. :)

Har en avant med 3.3 pixlar. Är det bra ljus osv så duger den bra. men det finns många nackdelar, Den knäpper inte alltid, den tar slut på batteri blixtfort, den tar tid med en bild, det går inte att knäppa flera på raken… Finns mer men orkar inte räkna upp allt.
Däremot har jag fotat lite med min kompis systemkamera, det känns skönt, den är super bra och dessutom nästan helt ny. Lite tråkigt bara när den är i fel händer
Behövs det verkligen med än 6 megapixel? Nå, det vet du bäst själv Anna. Jag har Nikon D50, inte nyaste modellen alltså, men den är bra, dock saknar jag en större bildskärm på baksidan, och så är den lite tung att hantera. Det är en systemkamera med 6 megapixel.
Det finns ju fiffiga små kompaktkameror även med massor av megapixel och inte allt för dyra. Nackdelen tycker jag är att de inte är lika snabba som de stora, zoomen går i konstiga "steg" via tryck på en knapp och så fokuserar man dåligare än med en "riktig" kamera.
En annan sak! Varför vill du ha en kamera som har vanliga batterier? De slukar ju batterier vad jag förstår, så att man får byta hela tiden. Det är väl bättre med ett batteri som kan laddas om och om igen. Sen kan du ju köpa 2 uppladdningsbara batterier så att du alltid har en laddad.
ja, men man kan köpa uppladdningsbara batterier och en laddare, så blir det billigare och enklare.
Om du har ett specialbatterioch kameran slutar tillverkas går inte batteriet heller att få tag på längre - så är det med den kameran jag har nu. Kan varken köpa ett nyt batteri eller en ny laddare om jag skulle behöva det.
Men vanliga AA batterier finns överallt - och laddare har vi redan två-tre stycken tror jag … Ungrnas leksaker slukade ju batterier förr, så … ;)

Vi har:
En Canon Powershot A710, 7.1 megapixlar och 6x optisk zoom. Det är då en digital och faktiskt en väldigt bra sådan, men det går inte att ta så särskilt snabba bildsekvenser.
En Samsung Digimax S500, 5.1 megapixlar och 3x optisk zoom. Även denna digital, inte så tokig den heller, men vi brukar inte använda den när vi ska knäppa på hästarna på banan, då det tar lite lång tid för den.
En Canon EOS 400D, en likadan som Cancan och Bea, fast den senare modellen. Det är en kanonkamera! Vi är mycket nöjda med den! Fast det är ju då en systemkamera och den dyraste av våra kameror.

Jag har en snart 4 år gammal Minolta Dimage Z2, fungerar bra men går och drömmer om en systemkamera. Antingen Nikon D80 eller någon motsvarande, får se när jag hittar en lämplig bank att råna….
Kanske mina analoga SLR kameror från -70 och -80 talen snart får nostalgivärde så jag kan sälja dom….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
ryttarn => Jag har en Konica Minolta A2 och min är också 4-5 år gammal sådär. :)

Har haft canon och tycker de är bra…Beror väl mest på mig men jag kan inte ta kort med den längre utan att ögonen blir röda och det är tråkigt!!! Säkert något inställningsfel. Men de gjorde inte det förut?
Nu har vi en sony cybershot 12,1 megapixels. Kanonbra men som sagt så behöver man verkligen inte ha så många pixlar egentligen.

Canon EOS 350D