Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4728 ggr
Angel
0

Trögta att sälja?!

Är det väldigt trögt att sälja russ just nu? Eller är det så att folk inte vil betala för fina hästar? För många till salu samtidigt kanske..

1- och 2-åringar är väl alltid lite svårare, men är det särskilt svårt just nu?

skott
0

Nej de har jag väl inte riktigt märkt, jag har sålt nästan alla mina unghästar redan.

Men de e klart har man en 2åring så brukar de ju såklart ta den först.

Där e mkt hästar till salu just nu men de vérkar vara många som blivit sålda fort.

Torpets
0

russet gick direkt men inte welshen den är svårsåld fast den näst intill är till skänksGlad

nemesis
0

det beror på vilken häst man ska sälja ..jag har en russhingst 2 år gammal som jättemånga hört av sig på men han är fortfarande kvar tänker inte skänka bort honom då får han hellre gå här!…sen stoet efter polar som jag sålde det tog väl en dag…

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har faktiskt börjat fundera på att nu när min valack Qvanting 4 år börjar närma sig inkörd och ridbar, till hösten sälja honom som bruks- kör- trav- eller ridponny. Och sedan köpa en eller två hingstföl eller åringar att börja om med.

Jag har ju Leil Gaist som gårdshäst redan, och han fungerar som utmärkt fostrare för småbusar. Istället för att avla när min hingst ändå inte är godkänd.

Jag tycker det är roligt med utbildning av unghästar. Göra en liten insats för rasen att få avsättning för hingstföl och göra brukshästar av dem.

Vuxna kör- och ridbara russ är väl inte svårsålda? Hur är efterfrågan på vuxna russvalacker?

SigneK
0

#4 Vad söt och glad han ser ut!

Det låter som en riktigt bra idé det där med att utbilda brukshästar. Jag kan inte tro att det är all för svårt att sälja trevliga välutbildade russ.

alpros
0

# 4 Låter som en utmärkt idé! I den bästa av världar hade du kunnat haft ett blomstrande företag som vi kunde anlita och  skicka våra unghästar till för utbildning…

ryttarn
0

#4 Du har inte funderat på att göra en affärsidé runt det där? Tror det kan finnas intresse av att skicka iväg tvååringar på grundutbildning från flera uppfödare. Vet en bekant som alltid skickade sina 2 åringar på inkörning.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alpros
0

Ha,ha,ha! Samma tanke, samma minut.

ryttarn
0

Beror nog lite på vad man har för krav och pris. Vi har haft en del spekulanter på Mercan men det har fallit på en eller annan punkt, ofta bristande erfarenhet från den tilltänkte köparen. Efterssom Mercan är en mycket speciell individ säljer jag honnom inte till "vem som helst", då får han helre gå kvar här och tävla en säsong till i vår regi, dessutom har han utvecklats enormt i vinter så Tove, som framförallt skall tävla honnom, tycker det är ok om han blir kvar :-)

Jag tror det är viktigt att vi som uppfödare inte säljer våra unghästar för billigt. Man ser ju hur det har blivit på shettis sidan ibland, man betalar inte ens vad språngavgiften är för en ettåring. Jag hoppas inte desperationen går så långt bland russ uppfödare, även om jag sett en del skrämmande exempel.

Jerker Klang,

www.isil.se

Russtoka
0

#7 Idén finns. Men vi har för lite plats. Det går bara att ha 2-3 russ här. Betesmark är hårdvaluta… Så det får vara en hobby så länge tills vi hittat nåt bättre ställe att flytta till.

He, he, en gång när jag kom till macken med Leil Gaist och skulle pumpa däcken på rockarden. Han backade in så fint vid serviceplatsen. Så stod en gubbe och tittade, kom fram och bröt på finska: Vad ska du ha för ekipaget? Jag köper alltihop! Snacka om impulsköp om jag hade gått med på det! Man skulle dragit till med 75000:- eller nåt.

carcha01
0

Jag har haft ett hingstföl e Jucent till salu men ingen har ens ringt på annonserna i Hästnet, Bukefalos, Sv Russavelsföreningen, flera andra avelsföreningar, utställningskataloger samt Hästar till salu. Nu är han 3 år och jättetrevlig, så nu behåller jag honom själv.

Mitt stoföl e Tomtebos Enoc har varit till salu sedan hon föddes. Nu är hon 1 år och fortfarande till salu. En (!) person har ringt men hörde inte av sig mer. Är 10000:- för mycket för ett ungsto med bra stam?

Väntar föl i år igen, men sedan är det inte mycket idé att betäcka mer om ingen vill köpa fölen. Synd på ett bra sto!

ryttarn
0

#10 Finns en fin liten hästgård tillsalu ca en mil från oss, skulle vara kul med fler russmänniskor i värmland…. ;-)

Jerker Klang,

www.isil.se

SigneK
0

#11 Det är då verkligen inte för mycket.

ryttarn
0

Ett problem som russet som ras har idag är att efterfrågan på russ till 90% kommer från ponnytravet. Innom ponnytravet har det tyvärr på senare år blivit en fixering runt vissa innehingstar då en del tror att det är genvägen till snabba resultat.

Jag tror att det är viktigt för rasens fortbestånd att Russet marknadsförs innom andra tävlingsgrenar. Att ni som har russ som går hoppning, körning, distans osv verkligen talar om russets förträflighet. Först när vi lyckas bredda marknaden kommer efterfrågan på russ att öka.

Jerker Klang,

www.isil.se

Russtoka
0

# 12 Det är väl inte omöjligt. Jag har ju växt upp i Sunne kommun, gått i skola osv. Har tittat efter jobb där till och från.

Och så har jag ju min närmsta släkt där så, visst…

Mixie
0

#2 Är det den där söta lilla svarta som ligger ute på hastanonnser.se? Dom är ju ofta svårare att sälja om dom inte har någon stam…

//Mickan

palomia
0

Tycker att det går i vågor men efterfrågan stämmer sällan med tillgångenFundersam. Begär 10+ moms för åringarna och sedan 12+ moms för 1-åringarna. Stammarna är inte mycket att klaga på tycker vi själva iaf. Marelds hingstunge vart såld bara han var ute mer eller mindre medans hans "kusin" Molltas (2 år) ännu är kvar.

ryttarn
0

#15 Då vet du var Lofalla ligger, där finns det en lagom stor Russgård, Äldsta dottern hade nog köpt om det inte var för att hon skall in på skola till hösten….

Jerker Klang,

www.isil.se

Angel
0

#17 Ja, med Marelds meriter o stam så är det ju inte konstigt. Var samma sak med K.Pärlas föl. Borta i ett nafs. Men dessa extremt meriterade avels-ston är inte så många. De flesta är ju bra/hyfsat meriterade eller har meriterna i stammen.

Lättare att bli av med potentiella segermaskiner inom travet än avels-material/bruksponny? Verkar så..

Malu
0

Det tog ett halvår att bli av med en russvalack på 5 år som hade kanonstam och var inkörd o riden för oss i förra året..
Men det går väl i vågor vad folk vill ha..

Angel
0

#20 Märkligt..

Cara-Mia
0

Jag har haft ute några av mina på annons i snart 6 mån men inte fått nåt sålt. De har bra stam och dessutom har den ena udda färg. Beror väll på könet där kanske…….

StuteriSolo
0

Eftersom många ponnytravmänniskor tror att endast föl efter just nu Tyson kan trava, så blir ju marknaden en smula smal, för deras del alltså :) Vi övriga som vet bättre får väl försöka smuggla ut avkommor med "fel" stam till duktiga ponnytravmänniskor så "folk" får se att även andra häsar kan trava. Och såklart ge oss på övriga grenar, för russen är ju bäst, eller hur? Vad som stör mig mest är ändå åldergränserna för B-ponny i ridning, men western verkar vara ett bra alternativ.

fredag
0

#23 Just det, uppfödarna måste anpassa sig efter marknaden, marknadsföra sina individer. Det för oss ingen stans att sucka och klaga över hur svårt det är att sälja och hur låga priserna är. Naturligtvis köper russfolk såväl som rid och stortravfolk individer efter fäder och mödrar som visat sig lämna bra tävlingshästar. En snabb blick på halvblodssidan och hoppningen räcker för att se vilka hingstars avkommor som säljs bäst. Det är väl inget konstigt med det? Köpesumman är ändå den minsta kostnaden man har för en häst: sen börjar det rulla med mat, skoning, avmaskning, ja ni vet själva, och dom kostnaderna är lika för alla russ, oavsett stam. Det ser vi ju också att det är inga problem att få ett realistiskt pris för ex Tysons avkommor. Så upp med hakan, tänk positivt, det är väl världens bästa ponny ni föder upp? Var stolta och marknadsför med huvudet högt, hitta nya nischer, snegla på andra avelsföreningar som lyckats (gissa vilka jag tänker på?). Kanske inte fel om SvRaf la ner lite energi på att hitta ett bra marknadsföringskoncept. Kapital finns ju! liksom människor som arbetar profesionellt med marknadsföring. Är det inte lite märkligt att i Globen fanns temat Island iår, ett evenemang som vänder sig till framförallt den svenska publiken? Hur hårt har SvRaf arbetat för att visa upp russet på samma fantastiska sätt som islandsfolket gjorde? Eller är vår ras för otillräckligt för att göra en sån show?

ryttarn
0

#24 Ett problem med globen, vilket har diskuterats här tidigare, är att dom inte vill ha Russ. Åtskilliga försök har gjorts. Men i stort håller jag med dig (som jag skrev i #14). Sedan kan man iof ifrågasätta hur bra Tysons avkommor är med tanke på att bara 50% kommer till start, men det är en annan diskussion. Som jag ser det är det några punkter som är huvudproblemen.

• Russaveln är för beroende av efterfrågan från ponnytravet.
  • Väldigt lite görs centralt för att marknadsföra russet. Varje uppfödare har ett ansvar men SvRAF måste bli bättre på den rikstäckande marknadsföringen.
  • Jantelagen, vi russöppfödare är på tok för dåliga på att tala om hur bra russet är och det finns tendenser på besservisser attityder som skrämmer bort nya uppfödare.

Vad kan man då göra åt detta? Jag har några funderingar, alla kanske inte genomförbara men de kanske kan sporra till nya idéer.

Marknadsför barn och ungdomsböcker som handlar om Russ. Finns det inga, se till att det skrivs. Finns minst en författare som har egna russ, säkert fler.

Arbeta fram en marknadsföringsplan och följ den.

Ta fram marknadsföringsmatrial som gratis kan användas vid utstälningar, tävlingar osv.

Var med och sponsra evenemang där russen kan visa upp sig, man behöver inte börja på Globen….

Förlägg utställningar på platser så att "vanligt" folk ser det. Inte på undanskymda ridskolor och travbanor.

Finns säkert massor av mer att göra, det enda som stoppar russets utbredning är att vi gör som vi alltid gjort…

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

#25 Men hallå! Vem har inte läst/hört talas omk Vitnos?Skrattande 

#24 Realistiskt om än trist att det skall behöva vara så.

Hagelberg
0

#24 Vad är det för kapital som finns?, nyfiken .

Tittut
0

# 27 Det undrar jag också?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

fredag
0

#27 SvRaf har väl en ekonomisk redovisning i samband med sitt årsmöte, där redogörs för tillgångar, skulder, vad pengar används till mm…….

#25 Tack för några kreativa synpunkter. Och precis som du säger huruvida Tyson lämnar bra avkommor eller inte är helt oväsentligt här, det uppfödarna måste se till är vilka individer är de presumtiva kunderna villiga att köpa. Sen kan vi diskutera matadoravel och vad tusan vi vill, så är det ändå så att vill vi sälja så får vi böja oss för vad kunderna vill ha, eller se till att skapa ett behov för en annan produkt! Aldrig studerat reklamen på TV? Hur tror ni de hittar avsättning för sina nya produkter? Det kostar, yes, men det funkar. Fram för ett öppet språk där folk vågar kritisera, jag har en liten känsla av att i SvRaf finns en tendens till att alla ska hålla sams och inget får kritiseras. Risken är att nytänkande försvinner (eller har det redan skett, eller aldrig funnits?). Vad hände med utvärdering och resultat från Equitanamässan? Vilka turer var det runt? Finns det någon plan med varför man åkte dit? Vill vi marknadsföra russet i Tyskland? Vilken typ av russ då? Trav, hopp, familje, utställning? ja, ni ser själva. Jag tror att vi måste våga tänka, visionera och framförallt ha högt i tak. Förstå att jag är provokativ med avsikt!

Hagelberg
0

#29 inte finns det kapital där? Förstår inte. De redovisningar jag tagit del av innehåller inget extra, tyvärr.

ryttarn
0

#30 Det handlar alltid om hur man prioriterar. Nu har jag tyvärr inte tillgång till SvRAF bokslut efter som jag inte hade möjlighet att vara med på årsmötet. Men efterssom vi får en hel del EU pengar så handlar det mer om prioriteringar. Vad jag förstod på avelskonferansen så går den alra största delen av pengarna till tidningen Gotlandsrusset. En iof väldigt trevlig publikation men den vänder sig till och når enbart redan frälsta.

Jag menar att skall Russet ha någon framtid kan vi inte ägna oss åt "klubb för egen beundran". Det som skrivs i Gotlandsrusset skulle man faktiskt mycket effektivare kunna distrubuera elektroniskt och använda pengarna som då sparas till marknadsföringsaktiviteter som missionerar russens förträfflighet bland hedningarna (för att nu travisera utrycket redan frälsta)

Ja, jag vet att många skriker när man vill förändra pappers tidningen till en elektronisk utgåva, men har vi verkligen råd att använda så mycket pengar till något så internt? Jag menar inte heller att vi måste göra det, men allt måste gå att diskutera…

Mao, det finns pengar, frågan är bara vad vi prioriterar….

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
1

#25 "Sedan kan man iof ifrågasätta hur bra Tysons avkommor är med tanke på att bara 50% kommer till start, men det är en annan diskussion."

Annan diskussion eller ej Jerker - din uppgift är falsk.

• födda föl 2002 = 19 st, varav 17 startat (89%)
  • födda föl 2003 = 15 st, varav 12 startat (80%)
  • födda föl 2004 = 19 st, varav 10 startat (53%)

Sanningen är alltså att totalt 74% av Tyson II 536 avkommor födda 2002-2004 har kommit till start i Sverige (och då har jag inte tagit hänsyn till föl som dött eller ponnyer som exporterats). Deras resultat talar för sig själva (läs statistik på ponnytravet.com).

Tittut
0

# 31 De pengar som kommer från EU är öronmärkta till information och kan inte användas hur som helst. Vi kan alltså inte ta EU-pengarna till att vara med på Globen exempelvis. Däremot finns det kanske andra ställen att söka pengar, och det är också sådant som den som är intresserad skulle kunna sätta igång och luska över möjligheter. Tror inte att det finns någon eller något som hindrar det.

Som jag ser det är värdet med en tryckt publikation är att den är beständig och kan tas fram och läsas om 100 år. Tveksamt om det går med den elektroniska informationen.

Däremot är den nya tekniken suverän till mycket annat, och absolut framtidens och dagens melodi på så vis.

ryttarn
0

#32 Tar den diskusionen på annan plats, men du har säkert rätt. Min information var hörsägen då jag inte har tillgång till all statestik här skall jag inte säga emot….

#33 finns något som heter print-on-demand vilket innebär att dom som vill kan trycka sin egen tidning utifrån ett elektroniskt dokument.
Jag har inte sagt någonting om Globen, är tveksam om det är där man skall börja. Men information är en deffinitionsfråga och personligen anser jag att informationspengar skall användas till att informera personer som inte redan är frälsta. Det behöver inte betyda att man är med på globen. Effektivare tror jag är att man tar fram informationsmatrial som kan användas i olika former av aktiviteter. Tex Rollupps, broschyrer osv. Enligt mitt sätt att se det är inte Gotlandsrusset bästa sätt att använda informationspengarna på. Utifrån din egen argumentation är det snarare dokumentation än information som pengarna nu används till.

Jerker Klang,

www.isil.se

entill
0

Ja, med statistik kan man komma långt… Av Tysons startade avkomor är det "bara" 23 % som gått under 2 min. Tittar man lite längre ner i listan (32:a plats) finns Jonis med 24 % under 2 min. Ändå är han inte känd som "travförärvare" och alla hans 2-min.avkommor har ostartade mödrar. Man kan läsa statistik som en viss potentat läser bibeln Skrattande

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
0

# 34 Det som är information idag kan vara dokumentation i morgon. Glad

Tittut
0

För att återgå till trådens fråga, så när man lyssnar runt inom olika raser verkar det vara så att de flesta har problem att sälja föl och outbildade unghästar. Likaså avelshingstar på många håll.

Toppstammade individer verkar för det mesta vara eftertraktade, medan de som inte har superpresterande föräldrar eller syskon är mindre gångbara i unga år. Mycket tror jag beror på det sätt vi har hästar idag. Förr hade folk hästar hemma på gården, idag är de flesta inhyrda på annat håll, med höga stallhyror. Att betala 2000:- i månaden i tre år innan man kan börja rida, är kanske svårt för många.

Likaså tror jag att kunskaperna om hur man hanterar, kör in eller rider in unghästar är sämre nu än tidigare. Det är kanske därför mer lockande att köpa en färdig häst av den anledningen.

Jag talade lite med "kallblodsfolket" i helgen om detta med hingstpriser bla. De flesta hävdar att marknaden för godkända avelshingstar är liten, och de betingar inga höga priser. Priset och efterfrågan på väl körda valacker är betydligt högre, och det kan rent av vara svårt att få tag i dem. Känner igen en del av detta på russidan också.

Jag tror med andra ord inte att vi som russuppfödare är ensamma om att sitta i denna situation. Inte för att det är någon tröst, men kanske en liten förklaring.

rebeccajansson
0

Det har väl tagit oss ca 3 månader som längst. Vi hade en kastrerad nykvalad shetlandsponny med travmeriterade föräldrar (han var skimmel) såldes så småningom till finland men själva försäljningen gick jättetrögt. Vi har aldrig begärt mer än 20000:- och det var ett paketpris för ett 129cm russ och en minishettis på 78cm.

fredag
0

#37 Så tystas diskussionen ner….Om du läst kommentarerna från en del uppfödare av fina ponnytravare så upplever de inte den trögheten på marknaden som andra russuppfödare gör. Den diskussion som behövs är "Hur gör vi vårt russ attraktivt". Sk.t i att andra avelsföreningar har svårt att sälja sina hästar! VI kan väl ha som mål att vårt russ är så superbra att ALLA vill köpa russ! Jag vet att jag är provokativ, men det är så irriterande med alla dessa bakåtsträvare. Den rådande "sanningen" i russkretsar är "Det går inte att sälja hästar", "Vi får inget betalt för våra russ"…men för tusan, se till att jobba för en förändring. Naturligtvis är inte Globen lösningen på allt, jag pekar istället på inställningen. "Globen vill inte ha russ", då får vi väl se till att de ändrar uppfattning! Tror ni att islandshästarna hade den uppmärksamhet de nu har när de kom till Sverige? Nej, här har man bedrivit en framgångsrik informationsspridning. Som sagt vill ni resignera och framhålla att allt är svårt, så visst jag lovar, det kommer det alltid att vara. Vill ni ta till vara på möjligheterna så finns dom! Löjligt att säga; "det går bra för andra att söka Eu-bidrag". Du borde veta att det måste finnas en projektägare bakom varje Eu-projekt och sannorlikheten för att en privatperson skulle få ett sånt projekt som det vi talat om här godkänt är minimal. Varför inte ta tillvara på diskussionen om tidningen och se den ur flera vinklar? Tidningen ska kunna läsas om 100 år, hmmm, har du ingen skrivare till din dator? Svart eller vitt - det kan finnas andra nyanser också. Det ena kanske inte måste utesluta det andra…..Släpp in lite nytänkande i russvärlden och sluta försvara era göranden, ta varje idé för vad den är. Vet ni att det en gång i tiden fanns folk som blev fängslade för att dom påstod att jorden var rund? Vilken tur att det ändå fanns de som vågade stå för sina åsikter. Faktum är att det är de personer med de mest bisarra idéerna som gjort avtryck i vår historia. Vad tror ni folk sa när det fanns de som påstod att vi skulle prata med varandra tvärs över världshaven?

Fidelia
0

Att russen inte skulle synas på andra tävlingsplatser än på travbanor kan jag inte hålla med om. Vi tävlar både hopp och dressyr med Denilson och han är verkligen inte enda russet. Det går dessutom bra för de flesta.

Vi får alltid höra hur fin han är och hur bra han sköter sig mm. Där är det nog åldersgränserna på ryttarna som ställer till det tror jag. Man är inte jättetuff som 13åring vilket är sista året för hoppning med B-ponny. Min ryttare på 147cm och 38kg blir tyvärr 13 i år men har inte och kommer aldrig växa ur honom. Hon får rida dressyr även nästa år och får väl satsa på bruksridning därefter. De har heller ingen åldersgräns.

Jag brukar få mina russ sålda ganska snabbt bara för att de är så lugna, trevliga och välhanterade. Jag sätter ett pris jag själv kan tänka mig att betala och prutar inte.

Russtoka
0

#39. Bra skrivet! Jag och min kille har diskuterat just så som du också gör. Vi försöker också komma på nya grejor att förhöja russets popularitet. Och inte minst för att jag själv tycker det är så himla kul att köra liten arbetshäst, så otroligt behändigt! Redskap och vagnar avpassade till russ t.ex. för att få upp intresset för dess utmärkta bruksegenskaper. I dagens miljödebatt ligger det helt rätt! Snart kommer vi få se arbetande russ på var och varannan torpäga! (vision) FundersamFlört.

[Grabbarna-A]
0

håller med att det var bra skrivet #39.

Jag var ju en av dom som var till Equitana med mina russ. Hade våra russ som vi hade med oss varit till salu så hade dom varit kvar i Tyskland nu och gjort reklam för rasen. Med facit i hand så skulle vi ha åkt med rid- och körbara tillsaluhästar! Sen kan jag tillägga att vi fick göra egna informationslappar, det fanns nämligen inga aktuella hos SvRAF. Har för mig att det skulle avsättas pengar till marknadsföring, vad blev det av det? Självklart måste varje individ marknadsföra sin ras men lite måste väl komma från moderföreningen oxå?!!

Jag försöker visa upp mitt russ så mkt det bara går och när vi är ute så blir folk förvånade att det är ett russ,skrämmande att folk inte vet bättre Oskyldig.

Klart att det är lättare att sälja ridna och körda russ, vår ridskola vill ha Glad, så Russtoka köp din gård och starta upp dina planer (annan tråd)SkrattandePenga munjag tror på det!!!

ryttarn
0

#39 Förutom att jag är höggradigt irriterad på folk som gömmer sig bakom en alias utan pres, så håller jag med dig i det du säger. Tala om vem du är så kanske oxå dina i mitt tycke inte specielt provokativa åsikter får ett bättre genomslag….

#40 Häll på mycket med hoppning tidigare, både som aktiv på stor häst och som medlem i arrangörsstaben för hoppningar. Tyvärr måste jag säga att man i vår del av sverige sällan såg några hoppande russ. Däremot såg man en och annan med "okänd härstamning" som var väldigt russiga….

#36 Visst, alting som är gammalt är dokumentation, men man behöver inte börja i dokumentationsändan när det är information som behövs… 

#41 Det som du och Lennart håller på med är ett väldigt bra initiativ. Genom att få tillgång till bruksprylar som helt och hållet är anpassade för russ kan man på ett helt annat sätt visa hur användbara dessa urstarka hästar är.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

# 39 Jag försökte inte alls tysta ner diskussionen, jag kommenterade frågan som var i tråden från början, att det är en situation som råder på många håll i Sverige och inom många raser.

Jag ser mycket positivt på att russet marknadsförs, men är den första att medge att jag personligen är urkass på marknadsföring. Men som tur är finns det andra som är duktiga på det, liksom jag förhoppningsvis har andra saker som jag är bättre på.

Min tro var inte att man som privatperson skall gå in och söka EU-bidrag. Däremot kanske det finns någon som skulle kunna tänka sig att jobba inom föreningen, för det är trots allt Svenska Russavelsföreningen som har status som register- och stamboksförenade förening för russ inom EÜ, med att hitta alternativa ställen att hitta pengar. Kanske inom fonder eller på andra håll. Vet att man inom andra raser kunnat luska rätt på pengar som har använts till att uppmuntra hästägare att arbeta med sina hästar. Det finns de som tycker sådant detektivarbete är jättekul och spännande, kanske de finns här också?

Om nu det är den allmänna åsikten bland medlemmarna att tidningen skall skrinläggas och att EU-pengarna skall gå åt annat håll, är det ju viktigt att det kommer fram. Vi får oftast höra uppskattande ord om den, men det kanske bara är vad ett fåtal tycker?

Det kom också fram en hel del intressanta åsikter på konferensen, och tanken är nu att styrelsen skall börja jobba med de frågorna efter årsmötet.

Och jag antar att ni med åsikter kommer till årsmötet och gör er stämma hörd? Annars är ni välkomna att ge era förslag till styrelsen, men jag tror det är svårt att komma med förslag och kräva att andra skall göra det mesta. Har man bra idéer och är villig att spotta i nävarna själv, så tror och hoppas jag att man tas välvilligt emot. För som jag sade inledningsvis. Om jag får tala för mig själv så har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli en som är duktig på PR. Men finns ni ute i landet, är åtminstone jag glad om ni talar om var ni finns och vad ni kan hjälpa till med för att få russen att visa framfötterna.

Liselotte

entill
0

Det är ju positivt att det finns flera här som vill satsa på marknadsföring av russet. Men vad hjälper det att vi sitter här och ondgör oss över SvRAFs ointresse. Vi måste kanske göra något själva också. Det frågades tidigare i tråden efter turerna kring Equitanaäventyret, och det kan jag väl ge en sammanfattning av. På sensommaren 2004 fick företag och föreningar en inbjudan från Exportrådet att deltaga i den svenska paviljongen på Equitana 2005. Jag föreslog då att SvRAF skulle nappa på den här idèn. Vi fick i uppdrag att arbeta på hur det skulle gå till och vad det skulle kosta. Vi hade gärna åkt ner med en stor trupp av människor och russ, men kostnaderna blev för höga, så vi arbetade fram ett program med fyra russ som kunde visa upp vad russen kan. Vi pressade budgeten så mycket det gick, men det stod klart att det ändå skulle kosta en god slant. Ca två månader före avresa, backade SvRAF ur hela äventyret. Man tyckte att det blev för dyrt. Då vi redan lagt ner mycket både tid och pengar på projektet, bestämde vi oss för att försöka finansiera det på annat sätt. Med hjälp av Mälar-Russ och dess medlemmar lyckades vi skramla ihop en hel del. Vi fick även bidrag från SvRAF och HS på Gotland. Den största delen betalade vi som åkte, dock själva. Vi hade en budget på 66 000:- Vi designade och tryckte upp eget marknadsföringsmaterial på engelska och tyska. Vi var 10 personer, 2 avelshingstar, 1 sto och 1 valack som åkte ner. Hästarna visades flera gånger om dagen på olika ställen på mässan. De visades både körda och ridna och även tolkning på miniskidor. Intresset från mässbesökarna var stort. Gotlandsrusset var för många en helt okänd hästras. Jag intervjuades i radion och fick berätta om rasen. Vi blev lite av mässledningens favoriter och blev ombedda att vara med på reklambilder för mässan. Det var 10 hektiska dagar, och vi var ganska utpumpade när vi kom hem.

Vid Mälar-Russ årsmöte det året visade vi bilder och film från vårt äventyr. Vi försökte även visa det på SvRAFs årsmöte men det var inte många som var intresserade. Någon uppföljning har det inte blivit och luften hade gått ur oss som var inblandade.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

# 39 Jag hör till dom som tycker att även om du har bra åsikter så är det på sin plats att du presenterar dig. Som du kanske har sett så är dom allra flesta av oss kända antingen på sitt alias, eller i profilen…..även om jag kanske har mina misstankar!

Vad det andra anbelangar, svårigheten att sälja russ och att marknadsföra russet, så åligger det nog faktiskt varje enskild uppfödare att göra bra reklam för sin "vara". Ok att vi skall visa russet som ras utåt så att flera blir intresserade, men vi kan ju inte sitta och vänta på att folk skall köpa för köpandets skull…..Tala om att russen är så starka att man kan köra i skogen med dom, visa att dom kan gå dressyr lika bra som nån engelsk import, eller hoppa lika högt…..försök att få fram en "reklamhäst"! Ganska länge kan jag säga att jag sålde russ på min första russuppfödning, Jocke f.-63, som vann SM i ponnytrav -72, han var vår reklamhäst! Att vi sen fått fram fler russ som är bra är en annan sak, men PR är A och O! I russammanhang liksom i all annan försäljningsverksamhet!

Tittut
0

# 45 Det var nog den största enskilda PR grej som har gjorts för russet någonsin. Vi andra soffpotatisar har nog inte förstått hur stort det var att ni verkligen kom dit och vad som gjordes. Och jag har ändå tagit del av era berättelser, filmer och bilder.

Frågan är om det finns andra som skulle kunna vara villiga att arbeta med det till ett annat år, om det nu är så att luften gått ur er? Är det bara för att ni känner att nu fått för lite uppskattning från SvRAF eller var det helt enkelt en grej som är "en gång, aldrig mer"?  Jag menar, era erfarenheter skulle ju kunna hjälpa andra om det är så att en ny liga med tappra, PR-sugna idésprutor vill göra om äventyret.

Problemet var som jag ser det, att det var mycket svårare att få loss pengar på kort tid, än vad någon kunde förutse. Att det sedan löste sig med ert hårda slit och dj…anamma, är en läxa som visar att allting går, bara man vill. Men åter, jag tror det är svårt att lägga arbetet med att jaga pengar till en liknande grej på styrelsen, här behövs driftiga och duktiga människor som verkligen kan jobba järnet med att få in pengar till ett liknande projekt igen. Därmed inte sagt att det också krävs ett engagemang från föreningen också.

Jag har förstått att jag anses som en trögtänkt bakåtsträvare och det kan delvis bero på att jag inte kan uttrycka mig på ett sätt så att det framkommer hur jag tycker. Jag ber er därför att inte läsa in en  massa dolda undertexter i det jag skriver, eller kanske rättare sagt i det som inte står. Jag skulle mycket gärna se att det händer mer på marknadsföringssidan, och Equitana var ett fantastiskt exempel på att det går, bara man vill! Men det finns andra som gör det mycket bättre, och jag skulle vilja veta hur vi får fatt i och kan engagera er som kan och vill, så lovar jag att jag skall fortsätta och gneta med mina tråkiga regelverk och blanketter, bara ni gör det som ni brinner för och är duktiga på!

entill
0

Njaä, det är väl inte p.g.a. bristande uppskattning som luften gick ur oss, men det kändes väl inte som om särskilt många var intresserade av vad vi gjort, och då menar jag inte bara SvRAF. Jag tycker nog inte att det behöver vara en engångsgrej. Vi skulle ställa upp igen om möjligheten fanns. Vi hade t.o.m. planer på att åka till en nästan lika stor hästmässa i Hamburg i april, men vi insåg vår ekonomiska begränsning. Man måste förstå att detta med att åka till stora europeiska hästmässor inte ger utdelning direkt, men man skapar kontakter och om man syns flera gånger har fler möjlighet bli intresserade. Vi träffade på några få personer på Equitana, som sett ett russ tidigare - de hade sett Jonis på VM.

Jag håller med om att alla ska göra det de är bäst på. Det var nog därför Equitanaäventyret blev så tungt för oss, eftersom vi fick göra allt själva, från att ragga pengar till att visa hästar.

www.vikingponnycenter.se

ryttarn
0

Givetvis är det inte SvRAFs styrelse som skall dra lasset, däremot är det en styrelses uppgift att koordinera och uppmuntra framåtskridande arbete.Ansvaret för det enskilda marknadsföringsarbetet ligger på varje uppfödare, men kanske kan föreningen vara med och bidra med matrial och marknadsföringskunskaper. Alla vi som är medlemmar i föreningen har olika styrkor och svagheter. Själv skulle jag aldrig klara det arbete som Liselotte gör, men jag har andra sidor som jag är bättre på. Det är först när vi arbetar tillsammans och utnytjar varandras styrkor och kunskaper som vi kan utveckla det hela. 
Tyvärr har jag ingen möjlighet att vara med på årsmötet, skulle gärna dryfta frågan där. Men med så mycket annat handlar det om prioritetingar. Med nästan 100 övernattningar på annan ort under året är helgerna tillsammans med barnen heliga så då sätter jag mig inte i bil och kör nästan 70 mil….

Jag tillhör dom som gärna jobbar med PR och marknadsföring. Men jag gjör det inte själv, där känner jag mina styrkor och svagheter altför väl. Jag tror att det bästa är en grupp av 3-4 personer varav en bör sitta i styrelsen för att det skall vara förankrat. Är det någon som är villig att driva denna fråga på årsmötet ställer jag gärna upp som en i gruppen.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

# 48 När är nästa Equitana? Nästa år? Finns dem folk som redan nu kan börja jobba på att få igång ett bra program, jaga pengar osv, redan nu, här eller på annat håll?

Om inte annat är det bestämt en stor jubileumsutställning på ELMIA nästa år, 50 år efter Rikslantbruksmötet (RiLa) där vi borde satsa för fullt med ett bra program. 

# 49 Tack för att du förstår problematiken, och att du erbjuder dina tjänster. Det är ju det som också krävs om det skall bli bra, och att man som många har sagt innan också, hjälps åt och jobbar gemensamt.

Jag tror också det effektivaste sättet att nå engagemang och resultat är att man samarbetar mer och knyter till sig folk utanför styrelserummet, som är duktiga på vissa saker. Styrelsen håller på att komma igång med arbetsgrupper, där PR och marknadföring är en. Vi får väl avvakta och se vad som händer efter årsmötet, om det blir förändringar efter det i styrelsens sammansättning, men annars är tanken att det skall börja fungera mer aktivt med dem underhand.

vasiria
0

på tal om tidningen gotlandsrusset, kan inte de som inte vill ha den i pappersform i brevlådan säga till så kan man använda dom tidningarna till ej redan frälsta potentiella russköpare, alternativt säkna upplagan.

mässor är jättebra, nästa gång ska man nog satsa på något i sverige som jag ser det. eller, någon här som sålt russ till tyskland än? jag vet att det är en långsiktig marknadsföring.. och jag beundrar verkligen de som har energi över till sånna här saker, kämpa vidare! välj en mässa och tala om för hela russ sverige att ni ska dit så kanske vi utan energi kan skänka en hundring eller två så det går lättare..

och snälla, skriv ut hela namnet på hästar som är kända, det sitter säkert en och annan här som undrar vem f*n är jonis. eller, hästen kanske heter jonis, vad vet jag, men det känns som ett smeknamn.

ryttarn
0

#51 Riktigt så enkelt är det inte när det gäller tidningsproduktion. Den största kostnaden för tryck är initial, dvs kostnaden / exemplar sjunker ganska rejält med upplagan. Jag har inget emot Gotlandsrusset i sig, det är en av sveriges bästa medlemstidningar. Vad jag ifrågasätter är om det är bästa sättet att använda pengarna. En i min mening vettig kompromiss är samma tidning fast i elektronisk form. Dom som då vill ha den trykt kan välja på att skriva ut den på egen skrivare eller skicka till ett print-on-demand tryckeri. Det skulle göra att vi har samma fina tidning där dom som absolut vill hålla i pappret bekostar den delen själva och vi kan använda pengarna till mer utåtriktad marknadsföring. Gotlandsrusset i all ära, det är en ypperlig medlemstidning men kanske inte det misionstraktat(för att fortsätta de religiösa termerna från ett tidigare inlägg) som jag skule vilja se.

#50 För egen del ser jag nog helre att vi satsar pengar och energi på jubileumsutställningen på ELMIA. Innan vi marknadsför russet utomlands tycker jag vi skall se till att få fart på hemmamarknaden. Kan man betela 30´-40´ tusen för en omeriterad importponny (aktuellt exempel från en Hästhandlare i trakten) så skall väll vi kunna få det för ett välstammat Russ….

Anledningen en gång i tiden att vi började med Russ var att det gavs en möjlighet att få låna russ. Vi ville gärna ha egna hästar men hade inte de ekonomiska möjligheterna till att köpa häst just då. Genom en kontakt med Björksta Stuteri i Umeå fick vi låna Jaritza och sedemera även Troll Twix, Mercan och Josephine. Jaritza och TT har vi sedemera köpt efterssom vi blev "frälsta". Som uppfödare tror jag vi har ett ansvar att på olika sätt öka efterfrågan, detta är ett. Hadde Maggie inte lånat ut sina hästar till os hade vi antagligen suttit fast i "import-häst-träsket" istället för att hitta denna underbara ras som vi haft så mycket roligt med. Givetvis kommer jag att "betala tillbaka" till "russvärlden" genom att göra på samma sätt när våra uppfödningar växt till sig. Kanske man kan hitta något sätt att ekonomiskt sponsra sådan utlåningsverksamhet.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

# 52 Låna ut hästar gör jag och har gjort mycket. Ser det som ett symbiost förhållande. Jag får hästarna tränade och utbildade, har fortfarande koll (någrolunda om jag vill…) på dem, och de som lånar dem "slipper" köpa en häst om de är lite osäkra på hur de vill ha det, eller kanske saknar den ekonomiska möjligheten just då. För tillfället har jag fyra russ ute för träning och tävling, inget är till salu, utan skall hem och avlas på när den dagen kommer. Har fungerat utmärkt för mig.

PromiseMinanMorfeus
0

Det tar inte lång tid iheller att bli av med Regitze Ernst avkommer:)

palomia
0

Jag tycker tidningen skall vara kvar. Dels så finns det faktiskt människor som inte anammat datoriseringen det minsta och vem skulle vilja ta med sig datorn i sängen och läsa?

Tittut
0

# 55 Har du ingen bärbar? Flört

Framför allt är det viktigt att inse att alla inte har, eller vill ha dator, även om fler och fler har det på ett eller annat sätt.

palomia
0

#56 Ja men den är inte speciellt bekväm i jämförelse med en tidning…Fundersam 

Delger en kul artikel från dagens gotlandstidning på tal om marknadsföring.Glad

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3317654

entill
0

Ja, det är sant att man kanske ska satsa på den inhemska marknaden i första hand. Ingen kan väl påstå att vi inte försökt. Under den tid det var hästmässa på ELMIA varje år var vi faktiskt med hela tiden. Det kanske inte är så många som minns Mälar-Russ hingstkadrilj, men jag kan berätta att vi reste runt och visade upp en körkadrilj med 6 godkända hingstar, vilket var mycket uppskattat, men såldes det några russ på det? I somras visade vi en riden tandemkadrilj på ELMIA. Någon som såg den? Jag kan nästan lova att vi kan sätta ihop vilket program program som helst, men vem uppskattar det? Ska man visa russ måste det vara något annorlunda, som inte alla andra raser visar. Det är därför islänningarna är så populära att titta på, men jag vägrar att låta mina russ tölta eller passa, om de gör det försöker jag träna bort de gångarterna.

Nej, jag vet ingen som sålt russ till Tyskland, men inte heller någon som sålt russ efter att ha sett dem på en mässa i Sverige. Det är inte så det fungerar. Det handlar om att skapa ett intresse för rasen utanför den innersta kretsen. De russ som är ute på tävlingsbanorna gör en stor insats, och lockar en del köpare. Men då har vi problemet med åldersgränserna och att man blir för stor för att visa sig offentligt på ett russ.

#51. Förlåt att jag slarvigt använde smeknamnet på vår stjärna, han heter Fridhems Jonatan 401.

www.vikingponnycenter.se

ryttarn
0

#55 Det handlar om prioriteringar, nu har jag inte aktuella kostnader för vad trycket av tidningen kostar, men det kanske finns någon här som har? Frågan är om vi skall prioritera bakåtsträvare som absolut vill ha en papperstidning eller om vi skall använda pengarna till att marknadsföra russet på ett effektivare sätt?

#58 Visst är det så, ingen mässutställare i världen, oavsett vad man marknadsför, kan peka på vad en viss mässa genererar i ökad försäljning. Det man däremot kan göra med hjälp av bla mässor och andra aktiviteter är vad man på "nysvenska" kallar för branding. Dvs att bygga ett varumärke. Vi måste altså bygga "varumärket" gotlandsruss så att det klingar possitivt i öronen på alla ponnyintreserade människor. En sådan aktivitet kan vara deltagande på Elmia, en annan är att ta fram marknadsföringsmatrial i form av broschyrer, rollupps osv som medlemmar kan använda när deras klubb arrangerar tex hopptävling eller körtävling.

Jerker Klang,

www.isil.se

fredag
0

#58 Jag tror du förstår lite av mina tankar. När jag jämför med islänningar menar jag inte att vi ska vara som dom. Vi måste kunna hitta vår nisch! Det jag efterlyser är ett positivare tänkande, se möjligheterna! Om nu åldersgränserna i ridklasserna är för låga, vem jobbar för att förändra dom????? Precis som du säger; vi ska skapa intresset. Visst är det upp till enskilda uppfödare att marknadsföra sin produkt, men jag är av den uppfattningen att "ensam är inte stark". Tror att man kan få ett helt annat tryck om man som förening går ut och gör gemensamma satsningar. En styrelses uppgift är att ta tillvara på medlemmarnas intressen, med det inte sagt att styrelsen ska göra allt arbetet, men det är deras skyldighet att se till att jobbet kommer igång. Hur många år har pratet om pr och arbetsgrupper pågått……

palomia
0

#59 Måste man nödvändigtvis "klassas" som bakåtsträvare för att man föredrar en tidning som man kan plocka fram om 20 år och njuta av istället för datorn som man i regel struntar i att spara information som kanske hade varit kul att ha om just 20 år? Och vem avgör vad som är rätt prioritering? Med en så "liten" krets russmänniskor måste det finnas plats för både och. Om det nu finns eldsjälar utöver det vanliga som mer än gärna ställer upp på att visa upp våra fantastiska djur på div mässor & dyl. Skulle då inte "vi uppfödare", som föder upp för att sälja, inte kunna bidra till dessa kostnader samt vara villiga att hjälpa till att "jaga" sponsorer till dessa "upptåg". Alla kanske inte har tid och möjlighet att åka men i slutändan gagnar det alla. Som "entill" skrev i ett tidigare inlägg så budgeterade dom med 66 000:-. Varför skulle då inte uppfödarna kunna stå för dessa kostnader istället för att lägga över det hela på avelsföreningen som i mitt tycke står för så mycket annat bra. De som "tjänar" mest på att det blir omsättning på hästarna är ju trots allt uppfödarna och inte föreningen. Om alla registrerade uppfödare/stuterier la t.ex varsi' 1000:- (ca.50?) skulle bara det utgöra 50 000:-.

palomia
0

Eftersom jag tycker det här är en intressant diskussion så måste jag bara tillägga att man kanske skulle kunna ta "hjälp" av de ungdomar som tävlar russ i högre klasser inom både hopp och dressyr men som faktiskt inte har en aning om att det överhuvud taget finns en avelsförening med anhängare som vill marknadsföra russet. (det blev en mening i längsta laget…)

ryttarn
0

#61 Som jag skrev, det handlar om prioriteringar, vad skall SvRAF vara till för? Skall det vara en klubb för inbördes beundran eller skall det vara en föreningen som proaktivt arbetar för Russavelns bästa och rasens fortlevnad? Det är först när vi svarat på det som övriga prioriteringer kan göras.

#62 Det är nästintill en förutsättning att vi kan dra nytta av dessa ungdommar. Men här handlar det mycket om att vi som uppfödare bidrar med kontakter och aktivt arbetar tillsammans med dessa ungdommar.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

#63 Du svarar på mina båda inlägg men jag saknar faktiskt några konkreta svar på innehållet i dom. I mitt tycke skall SvRAF finnas till för de som faktiskt förstått inebörden av att vara uppfödare till rasen och här hämta matnyttig information, inte att sälja mina uppfödningar…

fredag
0

#64 Oavsett vad du har för uppfattning om varför SvRaf ska finnas till, så finns det stadgar som föreningen har att följa. Om du går in på SvRaf hemsida och läser §2 så framgår där tydligt vilka uppgifter föreningen är ålagd att arbeta för. Än en gång måste jag säga att det är väl ett av många syften med en förening; här samlar man kraft, kunskap och kan utföra ett samlat arbete för en gemensam sak. Det är nog dags att du läser tidigare inlägg. Diskussionen har aldrig rört vem som ska sälja uppfödningarna - utan handlat om inställningen hos många gamla "stötar" , att vårt russ är svårsålt, att man inget får i betalt, och detta fastän flera nya framåt uppfödare hävdar motsatsen. Jag har hela tiden efterlyst en debatt som för fram ett positivare tänkande runt russet, där vi hittar möjligheter och nya idéer. Men, men varför stånga sig blodig, låt SvRaf ha sina möten där lilla klicken träffas och har det mysigt. #63, you named it!

Pernille-G
0

Flera har jämfört gotlandsrussets ställning med islandshästen. Det som är gemensamt är jo att båda är lokala hästraser med gamla anor. Men skillnaden mellan hur man ser på sin lilla lokala häst är enorm. Jag var på Island förre sommaren - konferens, inte hästar - men hästen fanns överallt som en stark nationalsymbol - gick inte att undvika. Den fanns som staty på torg i Reykjavik; den syntes i vackra billedböcker om "Gudarnas häst" på alla huvudspråk längst framme i varenda bokhandel. Tänk om det hade sett likadan ut med russet på Gotland? Jag tror den lokala förankringen till Gotland och historien är viktig i marknadsföringen av gotlandsrusset på samma sätt som det är för islandshästen. Sedan är det så klart också en inhemsk svensk hästras som det borde finnas mycket större nationell intresse för än vad det gör nu. Här kan vi alla göra mycket för att framhäva russet och dess kulturella betydelse.

Men sedan är det användandet. Russet har en stark position som travare - men det är ändå begränsat hur många som kan tänka sig att satsa på ponnytrav. Det är en mycket bra körhäst - och det kanske är något som kommer. Men körning kräver kunnig träning av båda häst och ryttare - och det är inte alltid så lätt att få! Brukskörningen verkar växa, och som Russtoka skriver kan det finnas en nisch för russet som småbrukarehäst med ökat miljöintresse. Men vi kan inte blunda för att islandshästens stora popularitet främst beror på ridbarheten - en liten häst som kan ridas av vuxna. Russet har under senare tid främst framavlats för travegenskapar och för exteriör men med ett krav på mankhöjd som passar ponnyindelningen i B-ponny (är det förresten någon som vet när den infördes?). Islänningen har avlats på ridbarhet och sina gångarter. Den har också växt. I hästböcker runt förre sekelskiftet står islandshästen som under 130 cm.  

Russet har, till dels i alla fall, förlorat sin plats som rid och ungdomshäst. Jag tror att om skall vi göra russet mera populärt och mera säljbart måste vi diskutera också hur vi kan främja russet som ridhäst - och, som flera säger, framhäva de russ som går bra i ridningen.  Men det är problem när russet bara ses som en barnhäst! De flesta människor som skaffar häst vill trots allt rida. Vad händer till exempel med alla överväxta russ. De finns och är jo genetiskt russ - hur de definieras är endast en fråga om mänskliga kategorier.

#48 Agnetha, jag tycker ni gjorde ett fantastiskt jobb med Equitana. I Tyskland finns det ett stort intresse för lanthästar och brukshästar  -  föreningen Skogshästen har mycket samarbete med Tyskland. Här borde det absolut finnas ett intresse för en så fantastisk allround-häst som russet.

ryttarn
0

#64 Där får  vi inse att vi har helt olika syn. För mig är SvRAFs huvuduppgift att främja rasen och säkerställa dess vitalitet och utveckling. Enligt mitt synsätt gör man det bäst genom att samordna och inspirera de krafter som finns i landet till att arbeta för en bredare efterfrågan. Hur man gör detta vet jag att det finns många idéer och tankar om. Några är presenterade här men det finns säkerligen fler.

#66 Precis som du tycker jag det är mycket viktigt att framhäva bra exempel. Att få tag i tävlingsresultat för trav är lätt, men för övriga tävlingsgrenar är det väldigt svårt för oss som inte (ännu) håller på innom dessa grenar. Därför är det viktigt att ni som är aktiva innom körning, ridning osv talar om för oss andra vilka russ som tävlar och vilka framgångar dom har..

Genom att vara aktiva, se till att det skrivs i tidningarna (tack liselott för en underbar artikel om Grus i ridsport) kan vi på sikt få upp ögonen på trångsynta ponnyföräldrar. Man kommer inte vidare om man bara gör enstaka små insatser här och var, utan man måste vara uttållig(som ett russ) och envis för att man skall nå resultat.

Jerker Klang,

www.isil.se

entill
0

#66. Jag kan bara instämma i allt du skriver och tacka för berömmet, det värmer. Du har helt rätt i att det finns en marknad för russ i Tyskland. Där har man inte den inställningen att de är för små att rida på även om man är vuxen och inte är alltför stor. Jag vet att Skogshästen har goda kontakter med Tyskland, de har ju varit ute på mässor och utställningar där i många år, men de har väl en annan ekonomi.

En dam från Australien fick provrida Drömprinsen på Equitana. Hon var begeistrad. "En stor häst i litet format" var hennes kommentar (bilden)

www.vikingponnycenter.se

Pernille-G
0

#68 Vilken fin bild! Bra med alla som inte har förutfattade meningar om russet. Den bilden bör vi använda i nästa russbroschyr.

palomia
0

#65 Varför inte använda sig av det ordinarie "kontot" istället för att öppna ett nytt? Det skulle vara så mycket trevligare klimat då.Flört

Angel
0

utveckla en ny "gren" för överväxta russ? En "ridtyp".. Bara en tanke Fundersam Då anpassar men ju efter marknaden, som påpekades härovan, "många som köper häst vill trots allt rida"…

MagganS-B
0

# 71 Vi skall inte sträva efter överväxta russ, det kan bli resultatet om man legaliserar en marknad för dem!

[Grabbarna-A]
0

Det är bättre att sträva efter att få bort dessa urdumma åldersgränser på b-ponny. Läste att dom sänkt åldern från 14 år till 13 år på fälttävlan from i år. Precis när ekipagen börjar bli duktiga och stiger i klasserna så är det dax att byta till större ponny. Man kanske kan ha ponnyridklasser utan åldergräns på ponnyutställningar. Eller finns det redan?

Hur gör man för att försöka få ridsportförbundet att ändra åldersgränsen?

Sen undrar jag, hur många ponnytravkuskar fortsätter att tävla sitt russ i annan gren efter ponnytravtiden? Några ponnytravare har ju visat sig ute på vanlig körning men det är ju inte många. Eller, hur många ponnytravare är ute och tävlar annat jämte travet, medans kuskarna har åldern inne för att tävla sitt russ i andra grenar?  (Alltså detta är frågor ingen kritik, vill inte att det missuppfattas.)

amandahandersson
0

#73, alla ponnytravkuskar har väl helt enkelt inte det intresset. Jag personligen är bara intresserad av trav. Jag är för stor för att rida och vanlig körning intresserar mig inte. Tror det är likadant för många andra kuskar, bristande intresse helt enkelt.

ryttarn
0

#74 Tror att i mångafall vad gäller ponnytravkuskar och "vanlig" körning så handlar det om okunskap eller brist på möjlighet att prova på.
Jag ser på mina egna ungar här hemma, dom skulle gärna testa körning men vi vet inte i vilken ände vi skall börja. dessutom är det en fråga om kostnader oxå, har man en selkammare för travet på kanske 100'-150' så är det kanske tungt att investera lika mycket till för att även skaffa sig körutrustning.

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#75, sant. Har ingen aning om det finns körning här uppe ens… Fast jag personligen har inte intresset för det heller.

entill
0

Jag har full förståelse för att intresset varierar, det är ingen fel i det. Vad utrustning anbelangar, så tror jag inte att man direkt måste gå och skaffa allt nytt, travutrustningen duger bra rätt långt (med några små korrigeringar). Vad man kan undra är vad som händer med de ungdomar som bara är intresserade av travet, när de faller för åldersstrecket. Går de då över till stortrav, och allt intresse för russ är borta? Vad händer med deras russ, blir de smörgåsmat eller sällskapshästar?

Detta är inte menat som någon kritik mot alla som är intresserade av "bara" trav, men det känns inte riktigt som att russintresset är genuint.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

Många bra ponnytravston går faktiskt till aveln också…..

amandahandersson
0

#77, När man blir för gammal för russ är man ändå 25 år, och av olika anledningar kanske man inte har möjlighet att ha kvar ponnyn och träna själv.
Har man ett fint tävlingsruss som man tycker har några år kvar på travet är det väl schystast mot hästen att sälja den då, till någon som vill och kan träna och tävla den.

Och som #78 säger, många russton går till avel.

Sen tycker jag då inte att det år så många ponnytravruss som blir smörgåsmat eller sällskapshästar, möjligvis att de blir pensionär men det behöver ju inte betyda sällskapshäst. De flesta säljs faktiskt. Blir de för gamla i Sverige blir det mer och mer vanligt att de säljs till Norge eller Finland för fortsatt ponnytravkarriär.

[Grabbarna-A]
0

# 79 Ok, om jag fattar dig rätt så är du inte intresserad av själva russet utan bara av travet? Jag själv köpte mitt första russ när jag var 21 och har aldrig hållt på med ponnytrav men jag köpte russ för att jag gillar rasen.

#75 Vilken tur att mälarruss har sitt championat så att många får möjlighet att prova på Cool.

MagganS-B
0

Det finns faktiskt dom som är över 25 som fortsätter att träna russ fastän dom inte får köra själva!

[Tjiwi]
0

Jag började att hålla på med russ redan som barn på Valla i Linköping. Där fastnade jag för denna underbara ponny, först hade jag en sköthäst som hette Fatima 1340, efter henne russgingsten Grane 253 som jag tävlade ponnytrav med. Detta var så kul att jag köpte mig ett eget russ sto e.Grane som jag tävlade ponnytrav med, -84 och vann då kriteriet bla, då hon blev för stor så köpte jag Grus 363 för att ha som ponnytravare i första hand, honom körde jag tills jag föll för åldersgränsen 25 år 1989, MEN, russintresset var så stort att jag inte gick över till varmblodstrav trots att jag gjorde ett försök. Jag insåg ganska snart att det var inte min grej, det var ju RUSSET jag var intresserad av, inte bara trav. Så Grus blev kvar, hittade andra kuskar som tävlade honom och senare ryttare som tävlade honom. Att göra mig av med honom bara för att inte JAG fick köra trav var helt uteslutet. Senare när jag kände att nu vill jag själv använda honom började jag köra klassisk körning med honom och nu är jag fast. Har idag fyra russ som jag inte får tävla trav med, men en är precis utlånad till det, Grus är pensionär och Njord körs in och Tjibus tränas och tävlas med, ALDRIG byter då jag ras……det är russet jag är intresserad av oavsett vilken gren de tävlar i!

amandahandersson
0

#80, jag är intresserad av russ, men ännu mer intresserad av trav. Jag sysslar med trav och tycker russet är den perfekta ponnytravaren. Ponnytrav är också den tävlingsgren där russen används mest.

#81, det finns väl också, men alla har inte den möjligheten. Tex. om man flyttat, börjat utbilda sig och kanske skaffat barn. Men jag vet att det finns de som har kvar russet, jag kanske blir en av dom, vem vet? :)

Russtoka
0

Då är väl jag den som verkligen gör tvärtom. Jag var över 40 när jag blev russägare…

Jag tävlar inte och kommer inte att göra det heller. Det får andra göra, men jag är gärna med och tränar, kör in och får fram russ som andra sen kan tävla med. Men det är intressant att diskutera som denna tråd handlar om: hur, om och varför russ är tröga att sälja.

Jag hoppas och tror att min valack jag kommer att sälja i höst ska vara lättsåld. Från att nätt och jämn varit ledtam för 1½ år sen, nu är körbar för olika vagnar och redskap även ute i måttlig trafik.

Pernille-G
0

Jag tycker mest det är bekymmersamt med alla fina avelssto som ligger ute till salu länge. De behövs för russets framtid! Men de russavlare som är aktiva på denne siden verkar redan ha stallet fullt. Den gamla typen av jordbrukare som också satsade på russavel och som köpte in fina ston försvinner snabbt (jag kan bara se hur det ser ut i Skåne).  För att få in nya russavlare måste det finnas avsättning för unghästarna … och då kommer vi tillbaka till vad vi kan ha den till och marknadsföringen. Jag tycker fortfarande Equitana verkade som en bra början (fast den borde ha fått mera stöd).  Gotlandsrusset kanske behöver komma tillbaka från utlandet som något värdefullt, fint och unikt för att också bli mera allmänt uppskattat i sitt hemland!

[Grabbarna-A]
0

Jag skulle vilja tillägga en sak om Equitana. Att det var så viktigt att få vara med just det året var för att vi blev inbjudna av exportrådet. Vi blev alltså inbjudna till att få vara med i Sveriges monter på världens största hästmässa…Det är STORT! Vi fick även mkt PR gratis genom att det var en så stor svensk monter. Jag tror hela montern var på drygt 100 m2 och vi fick vår egen plats som vi endast betalade 6000 kr för. Jag tror aldrig att vi kommer få denna chansen någon mer gång utan ska man åka i egen regi så kostar det betydligt mer än "ynka" 66000kr för då tillkommer den verkliga monterhyran och man behöver ganska stor monter för att synas + att man får jobba ännu mer med sitt PR matrial då man är sin egen. Jag är jätteglad att ha fått göra en sån stor och viktig resa, trots att det kostade mig personligen flera tusentals kronor, endast för att marknadsföra russet.

På bilden Debbie på Amaretto (endast 6 år) och Pillan på Skansens Samba, foto Susanne Palm

MagganS-B
0

# 85 Det allra mest bedrövliga är ju russaveln på Gotland. Här importeras islänningar, minishettisar, frisiska hästar och lusitanier på löpande band, flera antagligen med "starta-eget-bidrag" eller med annan hjälp, när det är russet vi skall värna om! Vi är ett fåtal "sista entusiaster" som fortfarande håller igång, bara ett fåtal nya kommer, sorgligt men sant……det anses inte fiiiiiint att ha russ!

[Grabbarna-A]
0

Oj, vi kanske ska starta på Gotland med marknadsföringen, det där låter bekymmersamt Ledsen.

Pernille-G
0

#86 Jag förstår att en sådan chans inte kommer igen! Men man kanske kan göra något tillsammans med föreningen Skogshästen ? De brukar åka ett gäng ned varja år.

[Croneld]
0

Kostander för att föda upp ett gotlandsruss är en annan intressant forumstråd just nu. Detta hör ju lite ihop…

MagganS-B
0

# 88 Ja, varför inte……Inte ens Länsstyrelsen eller Kommunen är intresserade av russ mer än som fornlämningar…..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.