Äter mineralsten
Vad är det för fel?
När ett sto äter allt för mycket av mineralstenen.. Hon slickar inte hon äter av den. Hon väntar föl i juni. Fölet föd 07 fick vi avliva på grund av hjärtfel.. Är det något som är fel???
Antagligen behöver ditt sto salt och mineraler, att dom knaprar på stenen är inte ovanligt, det gör mina ibland också. Tänk bara på att sen när fölet kommer så får du hänga upp stenen så högt att inte fölet når den, det är inte bra för deras små magar…..Jag tror inte det är något fel om inte stoet mår dåligt och äter annan mat som hon skall.
Du bör ge henne löst mineral också! Det räcker inte med mineralsten endast. Mina slukar mineralfoder som jag ger dem nästan fri tillgång av, löst eller pelleterat. De har stort behov under pälsfällningen och ska ditt sto ha föl behöver hon extra mycket! Mina hästar har även mineralsaltsten och slickar även på den.
Dom får löst också. ( fri tillgång) Men det vill hon inte ha.. för övrigt äter hon som hon ska..
Man kan ge fölston foder med extra hög mineralhalt, då får dom i sej det, annars är nog min erfarenhet också att mineralerna ligger kvar när övrigt foder är uppätet……
Jag har köpt ett pelleterat mineralfoder som de älskar! Jag har även använt det vanliga till kor och lagt i lite extra b-vitamin och de äter upp det också ganska snabbt. Annars kan man ju blanda i det i fodret. Men om hon inte äter det så är det kanske inte det som är kruxet. Karisma har nyligen gått foderkurs och kanske kan svara. Hon sade att man ska ge dem löst salt ca en msk per dag i maten också. Det kanske är saltet som hon vill åt ändå?
Ja jag har funderat på det om det kan va saltet hon är ute efter. Men ska köpa pelleterat mineralfoder och se om hon gillar det.. Ska även testa med löst salt.
Vi saltar alltid på vårt hö när vi tar in det. Det gjorde man ju förr…..russen tycker det är jättegott, blir lite som konserveringsmedel också! På sommaren lägger jag i lite salt i vattentunnorna när det är varmt…..
Okhej
Tack för tipsen..

#0 Angående mineralfoder så ge henne det som står på påsen inte mer då de flesta innehåller selen numera och det är något som man inte ska överdosera Även färdiga kraftfoder innehåller selen men välj ett mineralfoder som kompliterar din fodring med ca/p kvoten Salt behovet klarar inte hästarna att tillgodose sig på slicksten hästar behöver från 80g och uppåt om dan Men även det finns det nummera i färdigfoder så du får fördjupa dig lite i vad du ger på SLU hemsida kan du räkna ut rätt foderstat Lycka till
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Ska förbi vetrinären på onsdag får se vad hon säger..
# 9 Menar du 80g om dagen. Vägde upp det och det är mycket. ska även fördjupa mig mer i det här mer..
Nog inte mång som vet det i så fall att dom är i behov av så mycket salt.
Oftast har man ju en salt eller mineralsten som dom slickar på då o då.

#10 det är därför man får fördjupa sig, för de flesta foder innehåller salt och selen numera även minneralfoder. Och gör hästen ett riktigt snabb jobb hehöver den mer salt Selen har hästen en max giva 0,5mg/100 kg häst så visst finns det att räkna Lycka till
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
jag har en bytta som jag själv har mineraller i dom får allså ta så mycket dom vill inte så mycket som går åt men iaf dom får ta vad dom vill. Tror jag ska ha så i sommar med ute på betet plus att jag har saltsten, men ska man ha minerallsaltsten då ¨med? Mitt tips till dig är att du tar å ger henne lös minerall så hon får i sig lite extra.
Hon får löst också men det liger så fint kvar i krubban.. Dom har även löst i hagen men det är ingen som äter.