Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: utställningar
Läst 1034 ggr
[Gino]
0

Använder du spö vi utstälning?

Jag undrar om ni använder spö när ni vissar era eller andras hästar? Själv har jag det mest för att försvara mig och min häst om det kommer en häst lös. Är en billig försäkring för dig och din häst om det skulle inträffa.

GranoStall
0

Har alltid spö. Undantag kan vara om jag visar en ganska ohanterad unghäst som inte är van vid spö. Använder spöet för att styra och även vid uppställning då jag lär mina hästar backa när jag håller spöet vågrätt.

[Grabbarna-A]
0

Har alltid spö, använder det aldrig, men det är bra att ha…

murkla
0

Brukar oxå ha spö med. Men använder de inte så ofta!

Flickan
0

Jag har alltid spö med, mest för att försvara mig och min häst mot en eventuell löshäst, som du sa en billig livförsäkring. Undantaget är itzi (Jaritza) som blir alltför uppstressad av det då lämnas det kvar någonstans inte alltför långt borta…

Cara-Mia
0

Har alltid spö på utställning även på unghästar. Bra att styra med och att driva på med.

PernillaJ
0

Jag bär alltid spö när jag visar häst, att styra och peta på med vid behov.

Till försvar har spöet däremot aldrig behövts - över huvud taget har jag sällan sett någon häst som kommit lös på utställning. Fast, jag hörde talas om en kallblodshingst som tappades vid avelsvärderingen häromhelgen, och muckade gräl med en annan unghingst. En rådig kraftkarl med en planka lär ha skilt dem åt. I ett sånt läge tror jag man ska tänka på sin egen säkerhet och inte tappert stå kvar och försöka försvara sin häst med ett spö!

Chirak-96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid spö med vid visning och "använder" det till att visa att det är dax att vända, då jag höjer handen som håller spöt (vänster) och vid uppställning när jag står framför honom håller jag det lite höjt så han vet att han ska stå still. Har aldrig behövt mana på eller skydda oss mot lösa hästar (tack och lov). Jag ser spöet som en förlängning av min arm när jag leder en häst.

Min "gamla" häst vet precis vad som gäller så där räcker det att jag ställer mig framför så ställer han nästan upp sig själv.

GAJarhult
0

#6 Jag såg den händelsen…… En flitig debattör här på forumet smet likt en vessla mycket fort ut, att hon kunde springa så fort trodde jag aldrig…..HemlisOskyldig

Men att man kan försvara sig och sin häst med ett spö vid såna tillfällen kan jag inte tänka mig. Troligen blir den lösa hästen mer stressad och aggressiv och du själv ska ha koll på din häst, den andra hästen och din egen balans och så hinna att slå och träffa samtidigt…. Men jag hörde av kallblodhingst ägare  i söndags att det kanska kan fungera att slå dem under magen…. Men han menade att det är "bara" att se till hela tiden att man står framför sin egen häst och inte släpper den….

entill
0

Självklart kan du inte avhjälpa alla situationer med ett spö i handen, men jag VET, av erfarenhet, att man kan freda sig själv och sin häst mot en lösspringande russhingst.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
0

Vi använder alltid spö när vi visar våra hästar både unga som gamla vana , kan vara bra att behöva och ibland så är det bara där .

En del hästar kan ju vara ljuvliga att träna hemma och blir helt förbytta när de kommer iväg ;-)

Har faktistk inte heller behövt värja mig även om jag varit med om att hästar kommit lösa , men ibland skule man behöva använde det på visare så de lär sig inte att gå för närma de andra hästarna ( ironi) ;-)