Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 1896 ggr
Cara-Mia
2008-01-15 18:01
0

Fölmage

Känner ni på stonas fölmagar?

Det gör jag. Förra året hade jag tre föl som det var väldigt mycket aktivetet på så dom kändes jätte tydligt, särskilt den sista tiden.

Jossa
2008-01-15 22:30
0

Ja, ibland så när man tycker att man ser att det sprattlar till.
Mor hade ett varmblodssto förrut som fölungen var väääldigt tydlig i. Det var som om hon hade hoven mot utsidan av magen hela tiden, drog med den fram och tillbaka. Sedan försvann den lika fort oh kom med sådan kraft så stackars mamma Tara tappade balansen och fick flytta sig åt sida och ta stöd.

Men det är mysigt att känna att det är en krabat där inne ^^

Russlena
2008-03-20 16:07
0

När brukar man känna att det sparkar? Är det från 8:e mån. eller är det tidigare.

ryttarn
2008-03-21 00:05
0

På Jubla kan man se hur magen ibland "vandrar" från ena sidan till den andra….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriQveiar
2008-03-22 11:37
0

ser man att de, precis som bebisar, har en favoritsida som de ligger på. Mot sista dräktighetssidan tycker jag mig märka att de ofta hamnar mer i mitten, antagligen pga att de börjar göra sig redo för förlossning. Dock kommer ju förlossningen inte igång förrän fölet signalerar till modern med stresshormoner, och på så sätt ger sig till känna. Moderns immunförsvar börjar då arbetet med att stöta ut den "främmande kroppen", och förlossningen startar. Man har ju ännu inte helt klart för sig hur allting går till, men, men. Kul är det i varje fall, både med djur och människor. Hade ett tag fundering på att bli barnmorska, men vi får se… Är det ju nu mer eller mindre på mina djur… Cool

Cara-Mia
2008-04-04 13:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu känner jag fölungen jätte tydligt. Men det är inte så populärt att jag känner på magen. Onödigt tycker Wirka.

Det sägs att det är svårt att känna fölungarna men jag har kännr mina hittills. På bilden är det två månader till beräknad fölning. Hon är ännu större nu.