Besviken på skor :-(
Upptcäkte precis att mina stallskor har gått sönder. De har spruckit under sulan så det är som ett stort hål under sulan liksom….. Så himla besviken!! Vad tusan ska man ha för skor?
Köpte ett par Mountain Horse sommaren 2006… de höll inte ens ett år (Använde de inte ens under vintern). Sulan lossnade från själva skon. Hade inte kvittot kvar och jag hade köpt dem på en utförsäljning för att butiken skulle läggas ned och tillverkningsföretaget hade inga med stålhätta i lager.
Nåväl, då slog jag till och köpte ett par Roping via internet. Underbart sköna, snygga… kostade säkert 800-900. Döm om min besvikelse då jag idag upptäcker att sulan spruckit. Jag köpte dem i september nångång… har ju betalat via internet så jag borde kunna styrka det….
Men vad tusan ska man ha för skor? Kraven jag har är att de ska gå att bara dra på sig, det ska gå att ha dem sommar som vinter, det ska vara stålhätta och de ska tåla stallmiljö!!!

Har inte samma på sommar och vinter då jag har lite olika krav beroende på säsong. På vintern har jag Jalas skogshuggarkängor, dottern har ett par "vanliga" jalas kängor med blixtlås i sidan. Funkar kanon bra. Dom är iof lite dyra, 1100 för "vanliga och 1900 för skogismodellen men det är dom värda. Givetvis är det stålhätta på bägge modellerna, skogis varianten har även ett "motorsågsskydd" fram på skaftet vilket är kanon om man får en låg "kospark".
Sommartid är det byggarsko från biltema som gäller för mig, kostar typ 300 spänn. Kvaliteten är väll inte i klass med jalas men man kan köpa många istället ;-) Annars har jalas ett jättesortiment på olika varianter och min erfarenhet är att kvaliteten är kanonbra.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag har alltid problem med vinterskor fryser jämt och de går bara sönder vill att de ska vara vattsäkra Har ett par Sievi ca pris 1500 men det är blixtlås på sidan och då blir man blöt och stålhätta som kyler
Sommartid säger jag bara Blundstone dyra men ack så underbara
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Funderar verkligen på ett par Blundstone…. men som sagt vill jag ha dem året runt… köpte en extra storlek för att få plats med en socka. Jag har verkligen varit SÅ nöjd…tills nu.
Jag köpte dessa Ropings på rea, men annars ligger de i samma prisklass som ett par Blundstone.
#2 Håller dina Blundstone?
Ska spana in Jalas….
Håller med om att det är svårt att hitta BRA skor! Just nu har jag ett par gamla (näst intill utslitna) Cofra, som jag faktiskt haft i ett antal år vid det här laget. De är varma och vattentäta och har stålhätta, inköpta på Odal och kostade väl 800 kr då har jag för mig.
Skönaste stallskorna jag haft var ett par Graningeskor, som jag gick i jämt i drygt ett års tid - men sedan föll de förstår samman i sina beståndsdelar .. *suck*
Till sist - det här med stålhätta är ju lite omdiskuerat, hur ser ni på risken att hästen trampar ner stålhättan i foten på er?
Själv tänker jag inte köpa skor med stålhätta fler gånger, för jag tycker det är obkvämt at skon inte formar sig alls efter foten.

jag använder vanliga gummistövlar!!! en storlek förstor med raggsocker i. inte toppkvalite direkt men funkar bra för mig då dom både håller borta vatten och är hyffsat varma, enda gången jag fryser är om jag är ute på långtur i flera minusgrader, men hitils har det kvittat vad jag har haft för skor så fryser jag. Håller kanske bara denna vintern men men dom kostade bara 50 kr så man blir ju inte direkt ruinerad. :P
Men tycker du gummistövlarna håller då? De jag har köpt senaste gångerna har spruckit nästan direkt …

jorå, köpte mina i november tror jag och använt dom ungefär varenda dag sen dess och dom är fortfarande lika hela…

Jag har faktiskt allvädersstövlar, samma sort som jag köper till ungarna, de finns upp till stl 41 och går att tvätta i maskin om man ej centifugerar dem. Ska man ej frysa måste man nog ha en socka i, men här är det blötan som är värst och de står emot jättebra. Nackdel som jag tycker är att de är svinhala och det är ju inte så bra om man sysslar med hästar. De kostar i alla fall bara ca 250:-
På sommaren har jag Mountain Horse ridsko och shortchaps som jag haft hur många år som helst, fast jag rider förstårs ej varje dag, så de slits ju inte överdrivet mycket.

#3 Visst håller de om jag sköter dem 3 år annars 2 år och jag är inte snäll med dem Det är ju urinen från hästarna som till slut tar kol på dem

Det blir ett par Blundstone! Var och kikade på en kompis skor, han har haft dem i 3 år!!! Året om varje dag!! Och de var finare än mina Roping!
Men visst ÄR det väl dåligt, för att inte säga uselt att sulorna gått sönder sådär på mina Roping!!!!! Ska prova att reklamera dem!!

# 10 Sköt om dom så får du ha dem länge

#10 Var kan man köpa dem? låter som ett bra märke..
Jag har haft Blundstone flera gånger mina har dock spruckit i sömmen ner mot sulan innan dom fyllt ett! dock är dom ju kanon så länge dom håller.

¤ 12 Granngården bla.

Jag har bygg arbets kängor "Arbesko". Köpta på Skene Järn som har mycket grova arbetskläder. Har stålhätta och spiktramp skydd. Spik tramp behövs väl igentligen inte. Kostade nog nära 2000 men haft dem i två år sommar som vinter. De är nån slags ventilation i dem så de är varma på vintern (om man inte står still i dem)och svala på sommaren. Vattentäta med. Trampade i en mosse häromdagen och foten var torr men sockan ovanför skaftet blev vått. Känns mycket lätta och sitter fast på foten, inte heller så klumpiga, har även haft dem när jag ridit då dom kommer plats i stigbygeln. Är nu inne på mitt tredje par, bästa stallsko som jag har haft.
ja du jag har alltid frusit om min fötter med förra året tog jag å köpte ett par nya billiga för att se om dom hjälpte mina kalla fötter. Va några billiga på en hästbutik i linköping kommer ju inte på va den heter nu :P iaf dom kosta 300kr å jag köpte dom i större storlek så jag får i ett par raggsockar + att jag har lagt i extra sula det hjälpte mig nu har jag inga kalla fötter men mina händer fryser jag om så måste köpa varmare vantar lr handskar att ha. Alla mina bra tar ju barnen så fattas ju en av dom sen när jag själv ska ha dom. Men man behöver ju inte ha rid/stallskor i stallet går ju bra med andra skor som är varma. Jag har rätt små fötter så jag brukar funda på barnskorna :) sl 36 har jag så det finns alltid något på rean som passar bra att ha som "ut å leka i snön skor" lr som ha i stallet. Har en toppen jacka en gammal Tensonjacka gösses den är mega varm. en t-tröja så räcker det man fryser inte så lätt skulle det vara med skor med.

#4 Detta med stålhätta…. Mythbusters på Discovery (favo program) undersökte denna myt och fann den helt grundlös. Dom provade med mängder av olika slag och fallande tyngder utan att dom fick stålhättan att tryckas ihop. Med lite enkel hålfaasthetsberäkning kan man ganska enkelt uppskatt hållbarheten på en normal stålhätta till att klara 5-6 ton om kraften fördelas över foten som vid ett hästtramp. Säga vad man vill men inte ens det grövsta russ uppnår till sådana tyngder….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Håller med Karisma…Bludstone……jag vet inte vilket par jag är inne på nu men jag bor i mina så gott som året runt…kanske inte i värsta värmen och kylan men annars. De håller bra, även om man inte är så noggrann att sköta dom…..hmmmmmm….skulle nog behöva smörja lite oftare, men framför allt så är de så bekväma och av stålhättan känner inte jag av något i alla fall.
Köpte ett par vinterridskor (fodrade) på Hööks i oktober och de började spricka redan efter 3 månader!! De kostade ändå 379 kronor …
Jo jag har också köpt många dåliga skor. Bla har hööks vinterkängor fått två chanser men icke…. Köpte ett par graninge förra vintern, de häller inte värmen…. Kommer ihåg att jag har haft bra vinterridstövlar men det är inte så smidigt tyvärr.
Till sommaren är det Blundstones som gäller.

Jag har ett par vinterfodrade stallkängor från Jacson, inköpta för drygt 8 årsedan och kostade typ 400kr, de ni ;)

I dag har jag köpt nya skor
. Mina gamla gummistövlar gick sönder och på mina gamla känger strejkar dragkedjan. Nu har jag gått i mina gamla huggarstövlar som är från ht-88. Dom är kanonbra, hållit i alla år, men lite tunga. I och för sig bra tränging men nu kommer ju värmen.
Skorna kostade 1120 kr, lätta med stålhätta och spiktrampsskydd. Någon ny typ av mtrl. Fanns i rosa, vitt och svart. Ville först ta rosa men kom på att jag bara skitar ner mig så det blev svarta.
På skorna står det Lavero men på fakt. står det Silverstone

Ringde internetbutiken och jag ska skicka tillbaka de trasiga skorna till tillverkaren. VÄntar på nån slags returpåse bara…..