Gamla hästar.....
….är lite nyfiken på andra gamla russ. Det är så att Grus man och svans har börjat att bli väldigt tunn, han kliar inte eller så och jag tycker inte att det lossnar massor tagel när jag borstar honom. Men luggen är kort, likaså manen, den är tunnare än förr. Han har alltid haft lång, tjock man och svans. Svansen nu är lite spretig nertill tycker jag. Nu till min fråga, ni som har gamla russ, hur är det med deras tagel. En tanke får jag att det kanske är med dom som med oss människor(de flesta i alla fall) att man får sämre och klenare hårväxt?? Inte för det gör mig något utan jag är bara nyfiken om någon vet något om detta…

Jag tycker att Finas man blivit lite kortare och tunnare. Svansen är fortfarande tjock. Hon blir 23 i år. Funderade faktiskt också om det var åldern.
Ja, jag har ingen annan förklaring än åldern. Har för mig att jag sett en bild på en gammal hingst för länge sedan, tror det var Munter-inte helt säker nu- och han såg ut ungefär som Grus nu med lite kortare lugg…

Märkte alldrig något på Komet att hans man eller svans blev tunnare han fick bli 27 år men jag har sett det på andra gamlingar att det blir tunnare det måste ju vara fördelaktigt för gammlingar att det är lätt tuggat
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Grus äter hö. betfor och fibergi och av sin halm!!

Russilinas man o svans har nog oxå blivit tunnare, hon har ju exem så om det beror på det eller åldern är ju svårt att veta. Hon är 29 år.
Är då mer orolig att hon själv har blivit tunn o har svårt att hålla hull nu på äldre dar. När hon var ung var man glad för att hon aldrig blev tjock utan det var då väldigt lätt att hålla henne i gott hull!

Måste bara säga en sak till er med gammla hästar ge dom filmjälk när dom börjar tunna ur i kroppen och e upp mot 30 år..
jag lovar ni har en häst som kan leva länge och må bra då:)

#7 Då ska vi prova det!

#8 ja gör det:) hade en ponny som blev 37år han var pigg o glad tog bort honom när han va så gammal för att han inte skulle behöva lida på något vis:) men pigg o gla va han

Glömde det ska vara A-Fil:P

Våran nu älsta häst är Blenda, f 9 april 1976 dvs 32 år snart
Hon är iofs inte rent russ men 50/50 NF/russ. Pigg och glad och i bra hull, skäms inte alls för henne!
Fodret består av vanligt hö, hel havre, betfor, vetekli samt lite extra seniorfoder bestående av lucern pellets och krafft Rehab.
Kollar tänderna regelbundet och senast förra veckan var veterinären mycket imponerad av hennes skick, inga problem där inte.
Angående taglet så är det absolut inte mindre trots åldern och tigrering.
Det kan ibland vara lite stelt i benen vid skoningen men det får det väl vara med ålderns rätt efter alla år som först ridlägerponny sen tävlingsponny åt mig sen Therese, fölsto med 4 avkommor och sedan läromästare åt Linnea.
#10 Hur mycket A-fil ska man ge ?
Min Rosita 31 år har fått problem med att släppa pälsen vid fällning och har börjat bli lite tunn, annars är hon pigg. Är det någon som har något råd vad man kan ge henne för pälsen. Hon får hösilage, helhavre, vetekli, foderjäst, mineraler o. lucern .

#12 A.filen e ju inte skadlig på något vis så överdos blir det ju aldrig. Men dock brukar det kanske inte vara så poppis hos hästen att äta för mkt… vi blandade det med vanliga krfft fodret el havret så det blev lite som en gröt… GRÖT inte SOPPA:P

Har inte märkt att våra gamlingar blivit tunnhåriga ännu, men det kanske kommer… inte har vi behövt ge dem specialfoder heller ännu, de får bara grovfoder. För några år sedan hade Tidde ont i magen några dagar, då tvingade vi i henne A-fil, det var inte populärt, så hon skyndade sig att bli bra i magen. Tidde är född 1977 och Jonis 1984.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jag tror dom äter A-filen om dom känner att dom behöver den
Min gamla Divina blev nästan 32 år, hennes päls ändrade sig med åren, hon fällde sämre och sämre. Kan bero på att hennes tänder blev lite dåliga, hon tillgodogjorde sig inte maten på rätt sätt, fastän vi gav henne en massa extra "godis". Hon var alltid vid bra hull, och gott humör, men just pälsen märktes det mest på.
Munters man och svans blev tunnare, det är helt rätt Ia, men han hade verkligen jättedåliga tänder. Han svalde maten nästan hel, så han hade ständigt lös mage. Han fick både A-fil och annan fil, foderjäst, bakteriekultur m.m. Vi försökte raspa tänderna, men när knappt några tänder finns så kan man inte raspa heller…..
Då kom jag ihåg rätt då, vill tala om att Grus äter bra och har ännu inga problem med sina tänder. Han har man kvar men den är mycket tunnare än förr.