Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 2669 ggr
tearsofmemories
0

Värt och testa`?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan"

Hade nämligen tänkt ställa ut mitt treåriga russto nu i höst/vinter eller till nästa vår. Problemer är att hon har eksem. Om man bortser från eksemen är hon verkligen ett fint sto med fin kropp.

Får man avdrag eftersom hon har eksem eller inte? Vad tror ni om att ställa ut en eksem ponny?

/Lina

tearsofmemories
0

En till bild. ganska bra.

juventus
0

Du kan få en bedömning på henne men hon kan ej bli rangerad om den visar tecken på eksem.

För övrigt en fin ponny men inget för framtida avel pga av eksemet tyvärr.

juliapettersson
0

Börja använda Horsol nästa vår, och samtidigt eksemtäcke. låt henne stå inne på dagen sommartid, och gå ute under natten. Detta gjorde jag med mitt sto i år, hon fick behålla sin man och jag kunde ställa ut henne!

tearsofmemories
0

#3 det ska jag testa:) Tack:) hur gick de för ditt sto då?:)

Mixie
0

Rosalie fick väl 39?? Hon är fin :) Ska visa lillasyster på premiering nästa år.. Hoppas på henne :)

//Mickan

Mixie
0

Och inte för att starta en lång disskution utan bara påpeka att det inte är bevisat att eksem är ärftligt :)

//Mickan

Lakbacken
0

Jag har haft ett sto med eksem och jag vet vad hon led av det! Därför är jag jätterädd för att avla eller skaffa mig en eksemhäst. Det är jättelänge sedan jag hade min älskade Bonette e: Don Pedro och har inte hängt med riktigt i eksemfrågan. jag bestämde mig bara för aldrig mer. Vad har hänt i forskningen och varför skulle det inte vara ärftligt, det sa man ju för 15 år sedan?

Fundersam

StuteriQveiar
0

Vad de senase rapporterna som finns enlig min bror som pluggar till veterinär (i och med att det finns eksem hos kaspier också) så ligger arvbarheten på c:a 18 %. Det skiljer endast ett par procent mellan om endast den ena föräldern har, mot om båda föräldrarna har det. Detta resultat är genom forskning på islandshästar. Man får väl förmoda att det är ungefär samma på andra raser. En tes enligt honom är att gotlandsrussen var fria från anlaget innan man blandade i andra ädla raser, då dessa ej har ett immunförsvar mot allergenet från våra svidknott vi har här.

Som sagt var, det är inte meningen att starta någon diskussion, men värt att fundera på?

juliapettersson
0

#4, japp, Rosalie fick 39 poäng och bra kritik! Jättekul att det går även med en "eksemhäst" Glad

trex
0

3-4 # Använt det på mitt shettis sto, hon är kanonfin.se bild.

Edde
0

#8 Du kan glömma det med att det skulle vara welsh som "förstört" här, det finns sk renblodiga russ som också har exsem. En blivande veterinär kanske ska hålla sig till vidimerad forskning och inte göra gissningar. Det är tillräckligt mycket tjafs om detta welsh anlag som finns i våra russ.

StuteriQveiar
0

Man vet att hästarna i de Iranska bergen t ex ej har eksem, men då de kommer till ex England kan de få detta. Den kaspiska hästen är en förfader till det Arabiska fullblodet, och är av ädelt blod. Nu är det också så att det förekommer inte endast welsh i de gotländska russen, men de sorters raser man blandat i russen vid olika tidpunkter har även arabiskt blod i sig, så hur kan man säga att det ej kan bero på även welshinslaget? En fråga bara…

entill
0

Nä, jag håller med, inte kan vi väl skylla på inblandningen av welsh eller andra raser i russen. Jag tror att det är att göra det väldigt enkelt. Åter igen vad kom först - hönan eller ägget? Var började det? Vilken var den första eksemhästen? Är den då förfader till alla eksemhästar? Varför ökar eksemproblemen inom alla raser?

Se inte nu mitt inlägg som en provakation. Det här är frågor som jag ställer mig ständigt, och hittar inga vettiga svar. 

#8. Ursäkta min okunnighet, men vad betyder 18% arvbarhet? Betyder det att 18% av alla hästar med "eksemgenen" får sjukdomen, eller betyder det att det är 18% av alla eksemhästar som fått det genom arv?

Ärsch, nu blev det ju eksemdiskusion i alla fall. Förlåt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

StuteriQveiar
0

#13 Dent betyder att 18 % av eksemhästarnas avkommor kommer att kunna utveckla eksem.

#11, #13 Jag ville inte "skylla på"inblandning av andra raser, för det är inget vi kan göra något åt, utan ett försök bara att visa på varför det "kan" finnas i rasen. I dagsläget kan vi endast jobba för att minimera antalet individer med eksem genom de gällande reglernai våra rasvisa krav, och kanske uppmana människor att inte avla på eksemston, men vi är ju faktiskt "fria att göra som vi vill" i Sverige, och betäcka vad vi vill och tycka vad vi vill också.

#11 Jag vill bara tala om att detta är bara en idé som min bror lade fram då vi två satt och pratade som två syskon brukar kunna göra, och inget som är vetenskapligt belagt (angående welshinslaget). Däremot så har han genom vetenskapliga artiklar tagit del av att det pågått forskning på islandshästar och eksem, och vilka immunförsvarsmekanismer som går i gång vid kontakt med svidknottets salivutsöndring då den biter hästen, och vilka överkänslighetsmekanismer som triggas igång. Det är ärftligt med genetiska immunitetssjukdomar. Hur stor ärftlighet beror på en mängd faktorer som jag är för okunnig för att kunna gå in på…

#0. Det är en jättefin häst, och skulle jag vara du skulle jag visa henne på våren då hon är besvärsfri. LYCKA TILL! (OCH JAG MENAR DET)

Bilden är ett ex på mitt kaspiska sto som också lider av eksem, men pga att rasen är för liten i antal individer totalt kan vi inte låta bli att använda dessa individer i aveln i alla fall. Så småningom kan vi börja gallra bort dessa individer, men som sagt var i dagsläget kan vi det inte. Eller så kommer forskningen lyckas knäcka eksemgåtan (vilket jag hoppas…)

Tittut
0

Det är ju detta som är så bekymmersamt, att det finns i så många olika raser. Finns det någon ras som är helt fri från eksem? Annars har jag sett det på väldigt många raser, allt från arab till shetland, ardenner till welshponny.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriQveiar
0

#15 Håller helt med dig.

OCH TILL ALLA SOM LÄSER MINA INLÄGG OCKSÅ:

Jag vill inte starta krig, bara uttrycka mina åsikter också. Jag lär mig massvis av er andra också, men för att lära mer måste jag få möjlighet att, kanske i ert tycke, ställa "dumma frågor eller påståenden" så jag får vinklingar från era håll också då ni reflekterar på det jag skrivit…

Vill inte bli betraktad som en besserweisser, eller dylikt. Är bara nyfiken…!Generad

entill
0

Ja, ni har så rätt, det är ett känsligt ämne och ibland vågar man knappt fråga något för risken att bli betraktad som besserwisser. Jag lär mig massor av att fråga. Ibland får man revidera sin uppfattning, ibland bekräfta. Det blir nästan mer en filosofisk fråga än en medicinsk.

www.vikingponnycenter.se

alpros
0

#11 Snälla, vi kan väl bara hålla en god ton gentemot varandra och inte hoppa på författare av inlägg på det där viset.

Det roliga är att #8 som inget ont gjort (besserwisser?) utan vill dela med sig av rön en veterinärstuderande hört/läst, ber om ursäkt och ska förklara sig (fast ingen förklaring behövs).

Jag tycker att vi visar varandra respekt när vi deltar i de olika ämnena på detta forum. Det är mycket viktigt. Och faktiskt inte särskilt svårt. Annars kan man lika gärna släcka ner det här forumet, eftersom det i så fall inte fyller sin funktion.

Mvh Lena Diedrich ( kanske en besserwisser! Det bjuder jag på.)

tearsofmemories
0

#14 Tack så mkt. Jag hoppas verkligen att de kmr att funka med henne på utställning. hn brjar få tillbaka sin man nu tom :)<3 Är så glad för de:)

tearsofmemories
0

en till fråga här.

Kan man få sitt russ premierat om den har eksem? Känner ni till något som fått sitt russ igenom? elelr kankse inte?

/Lina :)

entill
0

Stambokförd kan stoet bli även med eksem, numera. Förr var det inte möjligt. Om stoet visar tecken på eksem, skrivs det in i stamboken.

Om du behandlar ditt sto och ev. håller henne täckad med eksemtäcke, är chanserna stora att det inte kommer att synas att hon är eksemhäst. Dessutom kommer hästen att må mycket bättre med den behandlingen, och det är ju det viktigaste.

www.vikingponnycenter.se

PernillaJ
0

#20 Precis som entill svarar i #22 går det bra att riksstambokföra ett eksemsto. Så här står det i Storeglementet (bifogas; sidorna 60-63 är det som är mest intressanta för russägare):

"Sto med man- och svansskorv kan inte erhålla annan avelsvärdeklass än G. Man- och svansskorv ska antecknas i protokollet."

PernillaJ
0

#18 Jag håller fullständigt med! Bra skrivet Glad

Mixie
0

Hehe :) "Inte för att starta en disskution"  ;) =)

//Mickan

tearsofmemories
0

Tack allihopa för den hjälp o de tips jag fått:) Ni är guldvärda :)<3

SLennartsson
0

Någon somtycker det är värt att prova ställa ut min hingst i sommar?

murkla
0

Som jag lyckdes att göra ett långt reklaminslag  under tråden Eksem! så säger jag de igen!

Prob produkter är suveräna. Och eksemtäcke så märks de knappt att de har eksem… De upplevde jag i sommras!

Min kompis använde probSchampo till sig själv. Kliade ihårbotten o de blev bättre med engång!

Info finns på sidan  www.tahorseware.se Eller sök på Prob.

De är bland de bästa medel som jag har testa mot eksem.

Finns även för hund o katt. Bra mot de mästa tror jag de var! Cool Skrattande

Tittut
0

Det är nog olika, eller så har produkterna blivit bättre…

JAg använde både schampo och olja för ett tiotal år sedan, och det var i det närmaste verkningslöst. Hästen kliade sig lika mkt som innan.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
0

Har också använt Prob tidigare. Jättebra effekt i början, men effekten avtog för varje år och blev helt verkningslös till slut. Har därefter använt MJ hästsalva vilket givit mycket god effekt på mina hästar. (Det syns inte längre att de har eksem). Har även provat Horsol, funkade bra på en häst men inte på en annan. Så är det nog med de flesta medel, så man får nog prova sig fram.

www.vikingponnycenter.se

murkla
0

Ok jag har då bara testa de i sommarso tyckde att de var underbart som de värkade så bra!

Nöjd jag!

Kris_J
0

Någon skrev att eksem hästen skulle stå inne på dagarna och vara ute på natten, det skulle aldrig fungera med min ponny som har eksem. Han måste gå in ca 17. Vi har väldigt mycket knott här. Sedan äter han hö året om, även om han går i en hage med bete tar han hö, han verkar nästan förstå vad som hjälper honom….MJ salvan är jättebra! På min ponny fungerar även Nylanders mycket bra, vissa dagar smörjer jag endast med Helosan. Han har alltid sitt eksemtäcke dygnet om från c Maj-Okt. Nu är han ute dygnet om på lösdrift och mår kanon bra. Så halva året går han ute dygnet om andra halvan står han inne på stall drygt halva dygnet.
Den tiden på året han står på stall kan jag släppa ut honom ur hagen och han springer själv hem till sin box.
Han har lång man nästan ända ner till framknät och en pannlugg som är längre än huvudet.

Veritas odium paretFörvånad

White_Trash
0

Enligt en studie på Islandshästar så ärvs eksemet från modern och inte från fadern. Om detta stämmer borde alla ston med eksem tas ur avel…

Kris_J
0

#32 det verkar högst osanolikt.

Kris_J
0

Läs sidan 14-15 och 23 där finns lite om eksem och arv:

http://www2.slu.se/hippocampus/2006/hippocampusdagarna06.pdf

White_Trash
0

#34 Fast den artikeln är från 2006. Tycker också det låter helt osannolikt, men tydligen skulle det vara något helt nytt de "kommit på"?!

Fidelia
0

Min erfarenhet är att exem kan poppa upp på hästar där ingen tidigare i släkten visat något. Dessutom kan de klia sig av andra orsaker. Proteinöverkänslighet är ju inte helt ovanligt på ponnyraser och då räcker det med att byta hage eller foder.

Med anledning av stamboksföringen där det skrivs in i stamboken att stoet har exem vet jag ett sto som kliade sig över hela kroppen av att hon var så full med inälvsparasiter. I hennes bedömning står det att hon har exem även om hon inte kliat sig varken före eller efter det.

Så om din häst kliar sig. Försök utröna orsaken. Annars kanske du lägger ner både tid och pengar på dyra medel i onödan.

[Nethor]
0

Det var ett fint russ!

Tusen
0

#36 Precis min åsikt också. Ta reda på VARFÖR hästen kliar sig innan du köper på dig en massa olika medel.

Annars är fördelen med MJ hästsalva att det inte är någon karens på medlet. Något som det är på t.ex Horsol.

Bild på vår proteinallergiker under olika år.