Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2984 ggr
ryttarn
0

Svårbetäckta ston....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två ston, Josephine och Driffi, som har väldigt svårt att bli dräktiga. I sommras hade vi tom ultraljudskoll för att se när ägget skulle släppa för att verkligen veta säkert. Månljus är ju säkerheten själv i dessa samanhang och vi kunde konstatera att det vi viste med hjälp av teknik viste han av naturen. Trots att bägge stona gick konstant med honnom hela sommaren så tog det sig inte. Jubla II som oxå gick i samma flock hade inga som helst problem att bli dräktig.

Ni som har lång erfarenhet av russavel, finns det några bra knep för att få till det. Vill ju inte att dessa två underbara russston skall gå tomma ytterligare ett år…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

RC71
0

Brunstade dom normalt och släppte upp hingsten eller tog dom ej emot hingst? svårbetäckt för mej betyder att dom ej tar emot hingst så det är därför jag frågar..Glad

ryttarn
0

Dom brunstade och tog emot hingsten helt normalt(Jagade nästan monis ibland). Inga problem på den fronten. Problemet är den att det inte tar sig….

Jerker Klang,

www.isil.se

RC71
0

OK. Togs bakteriologiska prov på stona? Behandlades dom?

CarolaG
0

Är det uppkollat hur de ser ut inuti? Jag sålde ett av mina ston -06 (som barnponny) pga att hennes livmodertapp inte "vek upp sig" som den skulle. Det fanns en liiiiten chans att hon skulle bli dräktig men att lyckas få ett föl ur henne vart tionde år kändes lite jobbigt…

ryttarn
0

#3 Nej, pratade med veterinären om detta förra veckan när hon var och vaccinerade men fick inget vettigt svar. Har själv varit inne på att det kan vara något sådant.

Josephine var dräktig 2005(?) men kastade pga abortvirus. Driffi hade ett föl med en vbl hingst för ett antal år sedan (hoss förra ägaren). Jag vet att förre ägaren försökte betäcka Driffi med Rex G men det fanns en del frågetecken runt hanns fertilitet. Josephine skulle vara betäckt med Raider när hon kom till oss men måste ha absorberat (om det nu had tagit sig från början).

Mao så har bägge dessa ston lite av en "historia"

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

kolla upp stona, de kan ju ha infektioner som ligger vilande, min shettis blev bara dräktig om hon penecillinbehandlades samtidigt som hon betäcktes. Så när vi fått vårt föl slutade vi försöka få henne dräktig, tre föl på tio försök säger väl allt…

Pernille-G
0

Det kan vara svårt att få ston drägtiga även om det inte finns några fysiska problem. Hedenhös Dansa är ett sådant sto. Hon konstaterades drägtig som 9-åring men resorberade. Två hela säsongers försök med Skotte har bara gett nya brunster. Hon tar emot hingsten men det blir inga föl. Hon har undersökts av veterinär och det har gjorts laboratoriepröv och det finns inga fysiska hinder. Vet inte vad man kan göra då . . .

RC71
0

#7 Hittas inga som helst fel kan man prova med att byta hingst.

RC71
0

#5 Mitt tips är att du ber veterinären ta prov på dina ston under brunst samt känner in att dom verkligen öppnar sej i livmoderhalsen. Långvariga infektioner kan ge ärrbildningar som gör att livmoderhalsen blir oelastisk. Ston kan bära på olika typer av bakterier som inte visar sej på annat sätt än att dom löper om . Det vanligast är väl colibakterier som behandlas med trimsulfa. Gäller det streptokocker så är det penicillin som gäller. Skulle det visa sej att dina ston är infektionskänsliga skulle jag rekomendera handbetäckning i stället.

[Grabbarna-A]
0

# En liten fråga, var det inte hemskt många ston som inte tog sig förra sommaren? Har hört jätte många med olika raser som hade problem förra året.

RC71
0

#10 Problemet vi hade här var att flera stona inte kom i brunst. När dom väl gjorde det blev dom dräktiga. Trådskaparen verkar inte ha just det problemet i alla fall.

ryttarn
0

#10 Mycket riktigt, brunstat har dom gjort rejält…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[Grabbarna-A]
0

Dom här som jag har hört om, dom har brunstat och blivit betäckta, en del har betäckts för hand och en del har gått med hingsten hela sommaren och en del både och men ändå inte blivit dräktiga. Olika raser och olika platser i landet. Eftersom det verkade vara så många som hade problem att få dräktigt så kanske det var ett problemår förra året.

Under hösten jobbade jag på en isisgård och dom hade två ston som var dräktiga i början av sommaren med inte sen när hösten kom. Dom två stona kollades men det var inget fel på dom. Men det skadar ju inte att kolla stona iallafall för det kan ju vara nåt.

RC71
0

#13 Genom att kolla upp stona i ett tidigt skede så spar man ju både tid och pengar.

Jarhultdenyngre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat lite på detta ämnet, för vårt gamla nu borttagna russ Ella hade problem med att bli dräktig, det var nog en gammal infektion i livmodern som orakade antagligen gammal efterbörd som inte kommit ut..

Men ett russ som är en "gammal" och genuin naturras borde inte påverkas av Årets väder, året då de blir dräktiga, utan mer av "känningar" inför kommande året då fölungen föds, diar och äter, stona är ju då jätteberoende av tillgången till mat. Så jag har fått för mig att även att årets väder (-07) var jätte tråkigt och en kall sommar, kommer den kommande sommaren att bjuda på andra klimat faktorer som gör att tillgången på foder kommer att vara dålig.

PernillaJ
0

#5 Josephine 4162 kastade i april 2004 (ett brunt stoföl med bläs och vita bakfötter), cirka 1,5 månader innan beräknad fölning. Jag har för mig att det togs prov på fölet och att det var negativt för EHV-1 (abortvirus), men det får du kolla med MG. Sommaren 2004 betäcktes Josephine med Raider 448, och var konstaterat dräktig vid UL den 8 september.

ryttarn
0

#16 Du har bättre minne än jag, sitter i London och har inte tillgång till min databas:-) Josephine kom ju till oss under hösten 2004 då men när vi kollade henne i februari fanns det inget där…. Vidd samma tillefälle som Josephine kastade sitt föl gjorde Hertiginnan samma sak. Hon har oxå varit lite knepig att få dräktig men där lyckades det till slut. Hon står ju på stuteri Dar och jag vet faktiskt inte om Signe gjorde något speciellt….

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
0

#17 Hertiginna har inte varit svår att få dräktig - däremot har hon upprepade gånger resorberat dräktigheten, troligen i ett rättså tidigt skede. Som jag minns det var det vad som hände med 2003 års dräktighet.

RC71
0

#18 Detta beror ofta på att stoet bär på någon bakterie som gör att det inte är en bra miljö för ett foster i livmodern.

Cara-Mia
0

Jag har hört att vissa ston har svårt att bli dräktiga med vissa hingstar. I vissa fall kanske de inte passar ihop. Vet ett sto som varit hos flera hingstar och inte blivit dräktig men fått två föl med en annan säker hingst. Tipset kanske kan vara att byta hingst.

Pepsi kastade första gången hon var betäckt. Kanske trivdes hon bättre på hemmaplan några år senare. Ett litet tips kan vara att man inte stressar stona. Exempelvis om dom inte gillar att åka transport kanske man kan undvika detta.

GranoStall
0

Vårat sto som varit svårt att få dräkigt är iof inte ett russ utan en arab, men de borde ju funka på ungefär samma sätt .

Under tre säsonger försökte vi få henne dräktig utan att det blev nåt, hon har tidigare fått två föl och då var det inga problem. Vi tog ett antal baktprov som inte visade något och spolade henne även efter betäckning utan något resultat. Förra året åkte jag till Ultuna för gynundersökning och då togs biopsi på livmodern som visade att hon hade svårt att rena sig och de rekomenderade insemenation. Dock bestämde vi oss för att testa med naturlig betäckning men med så få språng som möjligt. Därför gjorde vi som ni och ultraljudade innan betäckning. Två dagar efter betäckning spolade vi henne med antibiotika och hon gick även på hippotrim. Hon är idag dräktig och väntas föla i juni.

Om jag var ni skulle jag ta baktprov och om inte det visade nåt skulle jag spola med antibiotika och behandla dem med hippotrim.

//Olivia

VeronicaP
0

Jag har ett shettis sto här hemma som blir dräktig men resorberar(kastar) fölet nu 2 år i rad jag hoppas verkligen hon har behållit det denna gångern för hon ser dräktig ut.

Jag hade 2 sådana ston är i somras de tom behandlades med Hippotrim , där tyckte veterinären att om de skulle ombetäckas i år att ägarna skulle kolla upp dem riktigt ordentligt och ta ett annat bakprov på dem och se om de behövde någon annan medecin.

skott
0

#8 Hedenhös Dansa är provad med 3 olika hingstar.. Så vi har försökt de med.

GAJarhult
0

På avels kursen  i Gränna lärde Helena Torkelsson att det var mycket viktigt med (sol) ljus för att få en bra brunst (sommaren -07??). Stoet skulle oxå vara vid gott hull, inte fet men gärna lite tjock. Fostret i magen utvecklas mest de första veckorna, får inte fostret vad det behöver åker det ut…  Mitt egna 4-åriga sto med ett stort och kraftigt föl vid sidan blev inte dräktigt.Hade fölbrunst och 30 dagars brunst där hon betäcktes flera gånger. Jag tror själv att hon var för mager. Fölet tog för mycket kraft. Stoet ska kunna livnära både sig själv, nyfödda fölet och ev. foster. 

Visst ska vi använda oss av vetrinärens läkekonster men vi ska också komma ihåg att russet är och ska ha hög fertilitet. Fertiliteten går ju oxå i arv.

En punkt till att tänka på i aveln…  OskyldigFörvånad

StuteriSolo
0

ofta är det ju så att de ston som har problem att bli dräktiga sätts i avel ganska sent, de har kanske tävlat mycket eller jobbat på annat vis. Det är ju sällan som t.ex treåriga ston som betäcks inte blir dräktiga, problemen kommer oftast senare. Har stoet fölat flera gånger och inte blir dräkig efter uppehåll så kan det ju vara någon slags infektion som ligger dold. Ston som betäcks varje år och inte gör så mycket annat, brukar ju sällan ha några problem. de är ju redan igång:)

RC71
0

#25 Håller med!

ryttarn
0

#25 Det är en av anledningarna till att de ston vi haft från början fått ta paus från tävlandet. Jaritza har fått två föl, wella ett och snart blir det väll dax för Twix oxå.

Hade veterinären här idag för vi började bli lite mistänksamma på Josephine. Mycket riktigt var hon dräktig. Sista ultraljudet gjorde vi i Juli men vi lät henne gå kvar med Monljus en månad till. Så troligen blir det föl i mitten på Juli. Mao så blir det två föl i år oxå även om Josephines föl blir ett sammarbete med Björksta stuteri då det är maggie som äger henne.

Jerker Klang,

www.isil.se