Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: ur-spår
Läst 1014 ggr
[Croneld]
0

Ur spår, andra djur på besök

Kanske har ni som jag andra djur på besök ibland? Dem vill vi gärna se bilder på och gärna en kort historia om djuret/djuren.

Vi har en liten råbock som har flyttat in i vår trädgård och den står uppe på trappen vid vår ingång och äter ur mina krukor med ljung i. Den är inte ett dugg rädd.

kristina-axtorp
0

Så härligt! Min pappa hade på 30-talet ett tamt rådjuskid. Han hittade den på en mosse när han harvade på våren. Mamman kom inte tillbaka så tillslut så tog han den med hem . Den bodde hos dem i ett par år, men till slut så tog hon längre och längre runder i skogen om nätterna. En dag så kom "Stjärnöga" inte tillbaka mer!

carcha01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var liten kom min far hem med en rävunge som inte hängde med de andra i kullen och som mamman inte tog hand om. Rävungen fick flytta in i barnkammaren.

När sommaren kom tog vi med Micky till skärgårdsön där vi har en stuga, och släppte henne fri. Hon kom hem varje kväll och åt fiskrens, potatis mm tills hon träffade en hanne och slog följe med honom. Sedan fick vi höra att jägarna under vintern hade skjutit två rävar!!!Gråter

Tittut
0

Vi hade två rådjurskid när jag var tonåring. vi satte gula lappar i öronen på dem, så att pappa inte skulle ta fel, men de försvann en dag också…

flerrådjur

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

_Jag_
0

Jag har haft en bebis svala hemma. vi hittade den i en box i stallet och tog hem den efter ett dygn. Den blev riktigt fet på blandfärs och när den kunde flyga släppte vi tillbaka den i stallet. den kom ner och hälsade på varje dag när vi höll på med hästarna.

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här i sydnärke är det gott om hjortar, rymlingar från Hjortkvarns domäner (det hörs ju på namnet Cool ). De tycks acceptera att hästarna finns här och de kan gå och beta inte långt alls från varandra på var sida om stängslet. Hästarna ser dem också som ett självklart inslag i naturen. En dag för två år sen, kom de som vanligt då jag höll på med ved, det dröjde ett tag innan de fattade att det stod en människa i deras åsyn. Så jag fick tillfälle att ta några bilder på dem.

[Tjiwi]
0

Här hos oss är det också gott om hjortar. När man går upp på natten för att….så står de ofta utanför huset. Jätte mysigt att titta på dom. På våren brukar de hålla till bakom stallet på vallen.