Havrehalm!
Nu har jag fått in havrehalm till stallet då undrar jag en sak. Hur ska jag räkna detta, jag har ju 2 russ den ena är lite rund i nte smällfet men rund. Halmen var mycket fin mycket grönt i den. Ska jag räkna detta som foder lr ska jag räkna det som rena lakan? Mockar varje dag tar ut allt blött o allt bajs ser till att det blir ny halm längstfram så att dom kan pilla i sig lite om dom vill under natten. Jag har bra hösilage så det har dom itne fått mycket av alls, därför undrar jag hur jag ska räkna detta havrehalm. Då jag vill få ner min val på 18år i vikt så vill jag inte göda honom för mycket, kan jag räkna detta som mera hö åt honom? Tacksam för svar då jag vill ha ner honom i vikt kämpat som bara den med detta han rids o körs minst 4-5 dagar i veckan.

Halmen i sej innehåller ingen näring. Däremot det gröna som sälkerligen är vitrot. Du får väl helt enkelt väga halmen och försöka uppskatta hur många % som är gräs. Kan ju mkt väl ersätta en del av höet.
okey tack för svaret :) jag vet ju att halm inte inehåller någon näring men tänkte på allt det gröna är ju mera som hö med halm än halm med hö..

Det kan ju vara "rent hö" också, då man ofta sår med vallfrö i havre och korn då man anlägger vall. Dels skyddar detta vallen, dels spar man tid till nästa vallskörd (dvs man tjänar in ett år till vallskörd). Är det mkt grönt i och du märker att han äter det med förtjusning får du minska hans ordinarie högiva. Du ser ganska snart på hans hull om du ger för mkt hö. Ha för vana att känna utanpå revbenen så märker du om det ändras.
Som bonddotter av hävd kan jag faktiskt upplysa om att havrehalm är, just det havrehalm! Det gröna är också havre…..Havre skjuter gärna nya skott, ex.-vis vid regniga somrar. Vi har lagt havrehalm i våra boxar någon vinter, och halmen har varit ganska mycket grönt i. Det som tar slut först är halmen, inte höet! Misstänker att det är ganska mycket näring och energi i det, eftersom man gärna ger grisar havrehalm också. Det kan också vara vitrot (kvickrot), men jag tror att dom flesta bönder bearbetar sina jordar så bra så att det inte finns så mycket vitrot i halmen så det blir grönt……

#4 Visst kan det vara så!
Hälsning RC71-också "bonnunge"

Om en häst är överviktigt är det dessutom inga problem att byta ut en del av höet mot halm, det är ju också stråfoder.
ja det e mycket grönt i halmen mera hö med halm än halm med hö. Han äter den gärna va rent där jag la in halmen, jag fick rådet av en vetrinär som jobbar på kliniken (känner privat) om att jag skulle ge honom halmen över natten å äta då det va så mycket grönt i den å ge frukosten ute som jag gör dom har fritillgång på minneraler så det får dom i sig sen får dom betfor o pellets för "fång" hästar, dom är inga fångponnys men runda så den va bra för dom. Jag ger detta även som strö till ungkorna o dom äter oxå denna med glädje så jag räkna med att detta kommer även mina russ tugga i sig flitit, å jag fick rätt. Nu har jag 3 olika sorters hö att välja på jag ger 2a skörden till dom ska jag byta till 1 skörd till frukost lr ska jag köra på detta?
#4 Hmmm, här finns också bondkunskaper. Sår ni aldrig in vall till nästkommande år i havren? Att det gröna skulle vara havre, betyder att något gått snett under växligheten och att havren skjutit nya skott. Detta kan ske vid ex mycket ligghavre, men annars mognar all havren samtidigt. Havrehalm med mycket grönt i är ett perfekt foder till hästar som är högt i hull, då får de sitt "tuggbehov" tillgodosett + att de får mycket stråfoder. Kolla bara kvaliten så det inte är rykigt (vilken stavning…).
# 8 Eftersom det är min bror som har gården (vi är bara "torpare") och han mest odlar säd, ingen vall, så finns det ingen isåning där. Men regniga somrar har vi haft…….efter vad jag lärt mig så har just havre lätt för att skjuta nya skott……
ja halmen är fin smakar mycket bra å i hans hull så tror jag att den passar honom upperligt :) jag ger ju ganska så mycket och jag såg idag att han har tuggat i sig en heldel fanns ju lite kvar men det mesta av det gröna va uppätet å han såg nöjd ut. Jag vet inget hur man odlar så jag bara är staduppfödd mer lr mindre iaf jag har inte kollat upp hur dom odlar men vet om att dom bara andvänder kogössel på åkrarna det är en mellanstor gård med kor å dom blir ju av med gösseln på detta sätt. Dom gösslar inte hagarna då dom har stora hagar o jag kommer få ha en skogshage i sommar magert bete toppen bra för att jag inte vill ha feta ponnys kämpar rätt bra med att hålla dom nere i vikt men tycker det e svårt dom får så lite men går ju inte alls ner som jag hoppas på. Dom rids å körs 4-5 dag i veckan ska köra Mango lite mera när det blivit varmare ute å mjukare i marken. Hur är det bästa att få ner dom runt magen tänker på ska man trava längre sträcka lr är det bra att skritta mycket? Jag kör ju då i mycket skritt men har bra travsträckor då blir det jämnfart i trav och han får inte skrittsova heller utan den hålls i bra takt han gillar att bli körd så det e ingen sömtuta men inte heller nån skentokigt russ utan pigg o glad. Är det bra som jag kör vet ju itne hur låg sträckorna blir men 1 timme är jag ute å kör minst.

Han kan gott trava i en timme… På människor är det så att det är inte förrän man rört sig aktivt i minst 45 minuter som man börjar bränna fett! Då spelar det ingen roll om man går eller springer, bara det sker aktivt, och jag kan tänka mig att det på häst är en något längre tid som krävs innan de börjar bränna fettet (fettdepån).
vad bra då blir det hådare träning i trav, har fina körvägar/rid här på grus å gräsvägar liten snutt asvaltväg för att ta en längre sträcka. Jag rider ju lite själv på dom då jag väger 50kg å är 156 låg ser lite klumpig ut men ser att dom trivs när jag rider pigga å bjuder framåt aldrig en sur min :)

#12 Vad kul att du rider dina russ! Det ger dem ombyte och de musklar mer alloroundmässigt, vilket är bra!
Appropå att se klumpigt ut då man rider sitt russ. Om vi jämför med islandshästarna där det rider fullvuxna (inte småväxta) män på en islänning med mankhöjd omkring 140 cm, dvs 10 cm mer än ett russ, så ska väl inte vi vara så bekymrade över hur vi ser ut på våra russ, bara vi inte väger för mycket, dvs över omkring 65-85 kg beroende på russets byggnad (benstome) och muskling!
#12 Ha så roligt med dina russ!
#10. Det gröna i halmen är nog insådd fånggröda det är väldigt vanligt. Bönderna sår in gräs tillsammans med havren för att minska kväve läckaget. Det får stå kvar och växa efter tröskningen.
ja det e rätt mycket grönt gräs i halmen å dom gillar den starkt :) Jag var ute idag å red eftersom vädret va skapligt å det e skönare att rida än sitta still i vagnen. Red barbaka å gösses det tyckte Mango va skojj full av bus, som sakt ingen sömtuta utan pigg å glad som alltid när man ska ut på äventyr va lite vatten som sippra å det va extra spännande idag. Vart inte så hårt men vi hade en mysig stund bara han å jag. Detta med se klumpig ut så sa min hyresväd tvärtom när hon såg oss kan ju ha med att göra att han håller huvudet högt å går med stora seg gör sig lite större på någotvis ;) Men detta med islänningar så har jag läst lite om dom och det finns inget som gör att den rasen ska orka mera att bära en någon annan hästras, så det gäller ju att träna sin häst/ponny att orka bära sin ryttare o sig själv med. Imorgon jobbar jag så då blir det inget med körningen annars har jag varannan dag jag kör å rider.