Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: avel
Läst 1277 ggr
palomia
0

Renrasigt eller korsa?

Kom osökt in på en fundering med anledning av diskussionen som pågår i språngavgiftstråden med att neka vissa ston.

Ni hingstägare på forumet (och givetvis även ni andra), hur ser ni på om det kommer ston som inte är russ och vill betäcka med en godkänd russhingst för att få en ev. bra ridponny?

[Croneld]
0

Denna i fråga har vi diskuterat tidigare och här kan du läsa vad det skrevs då. Tryck här!

MVH Christina

PernillaJ
0

Jag har ju ingen hingst för närvarande, men t ex ädla små halvblodsston eller fullblodsston (xx, ox, x) skulle jag kunna tänka mig att ta emot, för att producera en ridponny mot fälttävlan/hoppning.

palomia
0

Har visst missat den…

crazycattiz
0

Hade jag hingst skulle jag ta emot ston som #2 beskriver men även andra "meriterade" ridponnyston som vill ha en avkomma för tävling. Detta eftersom jag tror att även russkorsningar kan göra jätte bra reklam för russen, och på så sätt såsmåningom även öka efterfrångan på russen som rid/tävlings ponnyer. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ledin
0

o bra att ni som har hingst kan tänka er att betäcka annan ras av häst/ponny, jag skulle själv vilja se en fullblod-russkorsning tror den skulle se mycket bra ut o få ett lugnare temprament. Nu kan man ju fundera på om man har ett russto ska man ta en annan hingst? för att få en bra ridponny hahah där säger jag ju neee men gösses det e ju samma sak. :)

MagganS-B
0

Här på Gotland har förekommit korsning med både litet fullblod (hingsten Son of a Gun), arab (ex.-vis Kariba ox) och i vissa fall liten travare. Klintebys har under många år också fött upp ridponnyer med russ i botten. Resultaten har blivit jättefina både hopp och dressyrponnyer. Jag tycker personligen inte att det är något fel, och skulle inte neka nån om jag hade en hingst som skulle passa…..