Gulbrun
Hej hopp i galopp!
Är det någon av alla er duktiga avelskunniga som kan berätta hur den fantastiskt fina färgen gulbrun nedärvs?

Gulbrun får du genom ett så kallat enkelt dominant anlag, gulanlaget, som inte kan ligga dolt. Om hästen är anlagsbärare så syns det. Gulanlaget modifierar grundfärgen så att en brun häst som har gulanlaget blir gulbrun, en fux med gulanlaget blir isabell och en svart häst med gulanlaget blir gulsvart (kan vara knepigt att se skillnad på just svart/gulsvart ibland).
Om du vill avla en gulbrun, isabell eller gulsvart häst måste alltså en av föräldrarna vara gulbrun, isabell eller gulsvart.
Passa på nu under bokrean och handla faktaboken Hästens färger till pangpris, där finns mycket läsning om färglära.
Endera föräldern måste bära på gulgenen och hälften av avkommorna efter en gulbrun blir gulbrun, gulsvart eller isabell (beroende på vilka andra färganlag föräldrarna bär på).
Det går aldrig att renodla den gulbruna färgen. Om båda föräldrarna är gulbruna är 25% risk för att det blir en dubbelgul, dvs en väldigt ljus häst. Den färgen är inte OK inom russen om du vill stamboksföra avkomman. Om båda föräldrarna är gulbruna blir fortfarande bara hälften av avkommorna gulbruna (eller någon annan variant av gulanlag). 25% får en färg utan gulanlag.

Tack snälla för informationen!
Boken ska jag absolut skynda mig att köpa…
Tänkte på som jag förstår så är Murklas blir de mormor Jakaranda är väl gulbrun.? Men Murklas Mamma Maritsa är brun och Murkla blev brun. Om man skulle betäcka Murkla med en gulbrun hingst finns de någon chans att fölet får gulbrun färg??? Eller så är gulbrun färgen för långt bak i stamen eller vad de kalls! Förstår ni hur jag menar! ??????
Funderare!?!!!

Alltså, om en häst har gulanlaget så syns det, det kan inte ligga dolt. Om ditt sto är brunt så måste du betäcka med en gul hingst för att kunna få ett gult föl. Du måste alltså välja en gulsvart, gulbrun eller isabellfärgad hingst för att möjligheten till ett gult föl ska finnas. Att ditt sto har en gulbrun mormor påverkar inte detta, då hon saknar anlaget själv.
Någon annan kan säkert svara på hur stor del av avkommorna som ärver gulanlaget, 50%?
# 4 Jakaranda är helt vanlig brun, och har inget gulanlag.
# 5 Eftersom anlaget är dominant, är det statistiskt 50 % som blir gula efter en gul förälder.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

# 7 En gulbrun är en brun häst med gulanlag. Gulbrunt är ingen grundfärg, utan är ett kompletterande anlag, liksom tigrering, skimmel ex. För att krångla till det ytterligare är egentligen också det som gör att hästarna blir bruna, också ett sådant anlag. En brun häst är en svart häst, med ett kompletterande anlag som gör hästen brun.
Både Gloria och Komet hade ett fuxanlag och ett svart anlag, med faktor brun. Hur jag kan veta det, är att båda har lämnat fuxar. Fuxanlaget är recessivt, och måste komma från båda föräldrarna.
Eftersom Gloria och Komet är gulbruna, kan vi se att de har ett anlag för svart och ett anlag för fux. De har också ett anlag för faktor brun och ett anlag för gult, som kompletterar grundfärgen.
När Gaist tillverkades hade ni "tur" att han blev gulbrun och inte dubbelgul, vilket det var 25% chans/risk att han skulle kunna bli. Det fanns också 50% chans att han skulle få ett gulanlag (gulsvart, isabell eller gulbrun) men det fanns även 25% möjlighet att han skulle bli utan gulanlag!
Blev det rörigt?
Märk väl att gulanlaget aldrig hoppar över ett led. Även om du har 10 generationer gulbruna bakom, och får en brun, är gulanlaget borta!
Tack då vet jag! 

#8 Invecklat var det, men jag tror jag förstår. 
Du får sålla lite. Alltså, inte det minsta konstigt att två gulbruna får en gulbrun unge!

För att försöka förenkla: utgå alltid från att det finns tre grundfärger, alla russ har i grunden en av dessa färger:
- brun
- svart
- fux
Därutöver finns det diverse anlag som hästen kan ha, anlag som modifierar grundfärgen. De som är förekommer bland russ är
- gulanlaget
- skäckanlaget
- tigeranlaget
Gulanlaget (som är ganska vanligt) och tigeranlaget (som är ganska ovanligt) är dominant, medan skäckanlaget är recessivt.
På bilden: Skotte 492 som har svart som grundfärg, plus gulanlaget som modifierar hans grundfärg till gulsvart.
Hm - jag är inte säker på att jag lyckades förenkla…
Pernilla-jättebra förklaring tycker i alla fall jag!!