Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1775 ggr
ryttarn
0

Betäckning efter fölning

Ni som har "renodlade" avelsston, brukar ni betäcka på fölbrunsten(en del rekomenderar det, andra avråder) eller brukar ni vänta?

För vår del är det första gången som vi skall betäcka ett sto med föl vid sidan (hoppas allt går väl med fölningen, peppar peppar). Hur brukar ni göra?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
0

Så gott som aldrig. Har gjort det två gånger, en gång av misstag, och en gång för att stoet fölade så väldigt sent, och ville få fölningen efter tidigare.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Har hänt, kanske om stoet är svårt att få dräktigt, att man provar direkt, så det inte blir sen fölning eller så, annars väntar man till andra brunsten.

entill
0

Helst inte, men det kan hända om man vill "backa" ett sto som fölat sent.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

StuteriQveiar
0

Säger som föregående talare.

VeronicaP
0

Det har hänt här med just för att flytta fram sena fölningar och det har aldrig varit några problem med att göra det heller.

karisma
0

Ska göra det i år för att få fram fölningarna Har alldrig haft problem att göra med det

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Vad är ett "renodlat" avelssto?

Mixie
0

#7 Tror han menar på ston som betäcks varje år :)

//Mickan

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Vi använder för det mesta våra ston omväxlande i avel och som tävlingsponnyer. Tyvärr inbjuder ju inte ponnytravets tramsiga åldersgränser till detta, men vi har valt att göra så ändå. Nu har vi ett sto, Driffi, som är för gammal för travet, samt ett sto som av andra skäl inte längre tävlas, Jubla II. Dessa är då avelston på "heltid" till skilnad mot våra andra som är det på "deltid". Hoppas jag varit tydlig nog :-)

Jerker Klang,

www.isil.se

grabbarnabus
0

9# Det är bara travet som har övre åldergräns och varför inte använda dina ston i nya grenar …

Skogskörningen, brukskörningen, hoppningen, fältävlan klasiskörning har ingen övre åldersgräns på sina tävlingar. Jag kan göra listan lång med tävlingsgrenar som man kan meritera sina hästar i och även rasen som sådan… och du, man får tävla brukskörning när man har föl vid sidan dok måste den vara minst 6 veckor har jag för mig…

Så ut och meritera era ston nu.

Cool

ninam
0

Vi gör som de flesta andra, betäcker på fölbrunsten om vi vill flytta fram sena fölningar. Det har alltid fungerat bra här. Ett shettissto fölade 31/7 -05 och i år beräknas hon föla i början av maj så hon har tagit sig på fölbrunsten 3 år i rad utan problem.

MagganS-B
0

Vi har alltid växlat om med föl och tävlande…….

Vi hade två ston som fölade i juli ett år, dom betäcktes på fölbrunsten och det gick bra!

ryttarn
0

#10 Är mycket väl medveten om det. Men efterssom mitt intresse fn ligger väldigt mycket åt avel så vill jag ju sätta dom i avel oxå. Meriterna är det dessutom inga fel på, Jubla II har ett rekord på 1.57,2 och är nu dräktig med Monljus. 39p på premeringen är inte heller fy skam med tanke på att hon var så speedad så hon knapt klarade av att ta ett enda skrittsteg…. Driffi skulle säkert passa bra som brukshäst men på grund av en gaffelbandsskada vill vi spara hennes ben nu på "äldre" dar. Även hon har fått 39p trots besvärliga omständigheter (7a på travet troligen pga gaffelbandet)

#12 Möjligheterna till detta tror jag skulle förbättras om man tog bort åldersgränsen på travet. Fler skulle då säkerligen låta sitt travtävlande sto få ta en välbehövlig paus med föl.

Jerker Klang,

www.isil.se

Cara-Mia
0

I år ska jag betäcka på fölbrunste (om allt går enligt planerna) för att jag vill ha tidigare fölningar. Jag vill att de ska föla i April-Maj. Wirka är beräknad att föla 6 Juni, vilket inte är jätte sent.

När jag hade hingst så kom ett sto på fölbrunsten. Det gick bra och resulterade i ett sto föl året därpå. Hon höll dock på att gå ur brunst så det blev bara betäckt en dag. Hade hon inte släppt till hingsten hade det nog blivit på nästa brunst….

Wruss
0

Jag fick av en välkänd hingstägare för många år sedan tipset att aldrig betäcka mer än ett språng på fölbrunsten och att göra det först på 8-9:e dagen. Dels har det då gått så många dagar som möjligt från fölning - ur bakteriesynpunkt, dels så skall ju spermier av god kvalité leva ngr dagar vilket gör att om stoet inte riktigt haft sin ägglossning ännu, så skall hon ännu ha goda möjligheter att bli befruktad. Jag betäckte eget sto på fölbrunst en enda gång och då kom hon om. Men, sen tog hon på nästa brunst…

MagganS-B
0

# 13 Det är ingen vila för ett sto att ha föl precis……men ibland blir stona bättre om dom pausar från tävlandet ett tag…..det är i alla fall min egen erfarenhet!

ryttarn
0

#16 Vad jag menade med vila var iof inte fysisk vila utan snarare mental vila. Att helt enkelt göra någonting helt annat. Funkar ofta på oss människor oxå, man blir mer motiverad när man tex byter jobb eller kommer tillbaka efter en längre ledighet….

Jerker Klang,

www.isil.se