Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: avelshingstar
Läst 1027 ggr
Tittut
0

Avelsvärdering Finland-snabbrapport

Pernilla J ringde just och avgav en snabbrapport från dagens avelsvärdering i Ypäjä.

Micky 544 visades och gjorde ett bra körprov. Han fick 38 poäng och klass II, och är godkänd för avel.

Ai.Ka. Chicko, e Allgunnens Valdör 543 u Chilla 3203, godkändes med klass I. (Han är hingsten på framsidan av Gotlandsrusset nr 3/2007.)

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Vad kul med en ny hingst. Hur är det Liselotte, Mickey är ju redan godkänd i Sverige, men Ai.Ka. Chicko måste han visas för avelsvärdering i Sverige för att vi ska kunna använda honom här?

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på treårige Ai Ka V Chiko (e Allgunnens Valdör 543 u Chilla 3203 e Intrig 378) som godkändes med 40 poäng, klass I, vid finska ponnyhingstpremieringen i Ypäjä i förrgår, 16/3.

#1 Nej, Chiko är inte avelsvärderad i Sverige, om han skulle avelstjänstgöra här måste han först visas vid svensk avelsvärdering och lösa svensk betäckningslicens. Däremot kan man skicka svenskägda russ-ston till Finland och betäcka med honom, om man vill.

PernillaJ
0

Den andre russhingsten som visades var alltså Sverige-bekantingen Micky 544 (-98 e Granit 368 - Rolla 3080 e Rollo 143), som exporterades i höstas. Micky fick 38 poäng och avelsgodkändes med klass II.

PernillaJ
0

Micky såg ut att trivas utmärkt i Finland!

[Croneld]
0

# 2 Kan man stmb dessa i Sverige sedan då?

Tänk vad bra det vore om vi i de Nordiska länderna hade en enad avelvärdering på hingstarna. Så kunde vi samarbeta och använda varandras hingstar i rusaveln.

Erja
0

Jag vet inte hur det är i Sverige men i Finland - om man har i annat EU-land godkände hingst man måste bara skicka brev till Hippos och han ska stambokas här automatiskt. Micky visades därför att hans ägare ville visa honnom. Jag tycker det borde vara samma sak i alla EU-länder men vet inte säkert. När jag hadde Micklas här ett år, han visades inte här men han stambokades till Finland.