Hur började ni?
Är lite nyfiken på varför ni valde gotlandruss?

Tja! Premieringen på Lojsta hed 1979 fick oss att fastna för Majvi 1242's stoföl e: Hubertus, och brorsan började så småningom att köra ponnytrav (då hon var 3 år. På den vägen är det, och jag kommer aldrig att sluta! Har minskat på mina kaspier till fördel för mina russ. Har för närvarande 7 st russton och 3 russhingstar. Väntar 3 russföl och en kaspisk. Skall ha Greger på station och betäcka 4-5 ston med honom, så det ser inte ut som om det finns någon ände ännu på ett tag med russen.

Jag var sju år och var med mina föräldrar till livdjursaktion i Alvesta. Detta var 1983. Mina föräldrar hade lite amkor och köpte något år en tjur, ett annat år någon kviga, eller så skulle dem sälja något djur. Att köpa häst var inte alls på tapeten. Jag hade en egen Herefordko som jag borstade och ägnade massa tid åt.
Hur som helst satt vi vid manegen också när hästar visades och in kom en 5 månader gammal russhingst, fux med vit man och svans och en stjärna i pannan. Och ingen bjöd på fölungen. Detta innebar att han skulle slaktas och uppfödaren skulle få x kr/kg för köttet. Så min far fick hjärtknip och tänkte snabbt att han kan väl gå hemma med korna och så räckte han upp handen och Kalle (e Rabalder 174 u Toppzy 2399 - Hubertus 299) var köpt.

Dottern och hennes kompis hittade en annons från Björksta stuteri om att Jaritza skulle lånas ut. Dottern hade precis tagit ponnytravlicens och gjort sin första säsong. Efter lite diskuterande med Maggie så stod Itzi till slut i hagen hemma. Nu 5 år senare har vi 10 Russ varav en avelshingst, en valack, 6 ston och två ettåriga ston av egen uppfödning…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Valde kan jag väl inte precis säga……grät och tjöt tills jag fick ett russ på min födelsedag + ett till i bonus som sällskap till den. Det är exakt 47 år och 1 månad sen, och på den vägen är det…..Det var Divina 654 e. Rasken 127 u. Diva 507, från Lovéns, L:a Hästnäs. Den andre var valacken Ludde e. Klippman 97 u. Rosita 443 från Duckarve i Linde. Bägge körde jag på travet några gånger i början på 60-talet…..blev nog nån seger….
Jag fick inget russ när jag var liten, så 1991 tog jag skadan igen och köpte 27 år gammal mitt första russ - en isabellfärgad valack som hette Astronaut, men som jag kallade Russel.
Han var född 1987 e: Pågen u: Julia - Danne, och skulle bli min körponny.
Tyvärr hade han blivit skrämd under inkörningen hos förra ägaren (vilket jag inte fick veta förrän flera år efteråt!) och var oerhört bakskygg, så efter ett par år av skenturer, tusentals timmar med tömkörning och annan träning, samt till sist ett par starter i lätt klass i körning - så sålde jag honom till Håbo ridklubb. Där blev han stallbästis ett antal gånger, gick div I dressyr och var en mycket älskad ridskoleponny. Numera är han visst läromästare hos en familj nere i Halland.
Efter Russel köpte jag Solos Frö, som levde 1992 - 2005, e: Fridhems Jonatan u: Alzarda Freja - Rebus. Han var en underbar körponny, startade hoppning upp till LB med ett 30-tal plac, gick brukskörning, var barnponny, och fick 41p och blev Guldruss vackraste valack 1997. Tyvärr fick han fång, och avlivades 9 mars 2005.
Hjördis flyttade in som 2-åring 2004. Hon är min 40-års present från släkt och vänner!, och hösten 2005 köpte jag en bagge från Lojsta som fick heta Lill-Einar (e: John Russ u: Boa-Lill - Petrol). Våren 2006 bytte jag dock bort Lill-Einar mot vackra Gerda.
Så det är snart 20 år med russ - tiden går fort när man har roligt!
Och varför jag valt just russ vet jag egentligen inte. Jag skulle nog snarare vilja säga att alla mina russ har valt mig …!