Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 879 ggr
Cara-Mia
0

Uppfödning

Ni som avlar på era russ. Hur och vad startade ni med?

Cara-Mia
0

Jag hade till en början en valack som gjorde så att jag fastnade för rasen. Köpte mitt första sto 2001 (Pepsi). Betäckte henne året därpå. (Tyvärr så kastade hon.) Som sällskap till fölungen som skulle kommit köpte jag Willa. Därefter fick jag äran att köpa Elitpremierade Wirka av Pernilla Hägg. Så nu hoppas jag att jag har 3 bra ston i avel. Köpte 2006 ett sto och en hingst från Lojsta Hed. (Saolstråle och Sigurd). Då köpte jag även en shettis hingst (Knytte´s Plopp). Hade hinsten Ymp 515 på station 2006 (min första kotakt med hingst) som resulterade i att jag 2007 fick ett sto föl och två hingst föl. (Cara Mia, Waldemar och Winzent). I år väntar Wirka föl med nedkomst i Juni. Planerar att betäcka tre ston i år med olika hingstar.

MagganS-B
0

Började med russ….se tråden"hur började ni?" 1961. 1963 föddes hingsten Jocke e. Peter Pan 137 u. Divina 654. Jocke blev en jättesnabb travare, vann SM -72 och gick inofficiellt under 1.50 på Solvalla med en "Nordinare" i sulkyn! Varför tror ni jag har fortsatt med trav? Divina travade själv, hennes barn och barnbarn har gjort det och nu hennes barnbarnsbarn bl.a. H. Calvero, HS Didi Li Pom, Denkila, m.fl. Faktiskt har någon i släkten fått diplom också……