Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2074 ggr
LinnJ
0

Okoncentrerad

Har ett sto på 6 år som jag skulle behöva lite tips om. Det är nämligen så att hon är otroligt okoncentrerad. Men det menar jag att hon mest tittar på allting annat runt omkring än "gör det hon ska". Hon tävlas i trav och har ett rekord på 2.26 och jag vet att hon kan springa mycket snabbare om hon hade haft mer fokus på sin uppgift än att springa och se om alla andra hänger med.

Det är värst hemma tycker jag, det är inte ofta hon har huvudet rakt fram utan det pendlar mest åt alla håll och kanter, hon ruskar otroligt mycket (som om hon skulle vara irriterad på något) med huvudet och som sagt kollar på allt. Jag har provat med helstängt, bomull i öronen och sällskap men jag ser ingen förbättring. Det känns som att hon inte kommer kunna fortsätta att utvecklas förrän hon blir mer koncentrerad. Jag har även provat olika bett och kommit fram till att hon går bäst med ett rakt sådant.

När jag kör brukar jag göra halvhalter så att jag ska få henne att vakna till lite och det funkar i bland men ibland inte alls. Vad tycker ni att jag ska göra? Träna mera dressyr, köra med sällskap? Tycker så mycket om den här hästen och vet hennes kapacitet så jag blir lite frustrerad när hon mest kollar in grannen.

Anna-Uppsala
0

Har du kollat om hon har headshaking syndrome alternativt ett synfel, eller att hon fått en skada på nacke eller halskotpelare, tex en spark eller liknande?
Jag hade nog tagit ut en veterinär (eller åkt till en klinik) och kollat om hon är frisk och att det inte bara är en ovana att göra som hon gör.
Förförra sommaren när jag körde Hjördis, som då var 4 år, hade hon jättestora problem att svänga till höger.
I början av sommaren fick hon en rejäl spark på underkäken ute på sommarbetet, med krosskador etc till följd. och jag tror att hon hade ont av det mycket länge efteråt än hon så att säga var dålig.
Vi kollade tänderna, men det var inget fel på dem, men hon ville ändå inte svänga till höger - tills en dag när hon plötsligt bara gjode, och sedan dess har det inte varit några problem alls.
Då hade det gått flera månader efter sparken, och min egen teori är att hon ändå hade lite ont i muskler och mjukdelar i nacke/hals etc - och att det så småningom gick över.

RC71
0

Börja med att låta en erfaren veterinär kolla tänderna. Vet ej om vargtänder är vanligt på russ men dom kan ge precis dom besvären du nämner.

ElinLilja
0

Equiterapeut är heller aldrig fel att ta ut så att denna får gå i genom hästen, det är inte alltid som en vet. ser alla fel som en equi kan hitta, och tvärt om. För det låter lite som att någonting är det eftersom hon verkar irriterad.

Om det inte är nåt fysikskt fel på henne så kanske hon bara tycker att det är lite tråkigt och ointressant att bli körd på en väg. Jag skulle försöka mej på lite varierande träning. Ridning/tömkörning rätt ut i skogen över stock och sten brukar aldrig vara fel för då måste hästen koncentrera sej. Rida/köra mellan koner, slalom osv brukar också vara väldigt uppskattande. Sällskap är också ett bra tips. Många hästar tröttnar fort på vad dom gör och vill ha något nytt att bita i.

Hur länge har du tävlat henne? Vissa hästar tar det längre tid för att kunna koncerntrera sej på banan dom tycker att det är spännande med alla blommor, medtävlande och kanske till och med fåglarna som kvittrar någonstans. Mer träning på banan så tycker hon inte att det är lika spännande längre, men som sagt vissa hästar tar det längre tid för poletten att trilla ner.

Kolla upp henne så att hon är helt okej det är det första och bästa du kan göra. Lycka till!

MagganS-B
0

#2 Jodå, russ kan ha vargtänder…..

LinnJ
0

Tack för alla svar. I Januari raspade vi tänderna på hästarna och då var det inga vargtänder lr sånt som spökade, det här med ruskandet på huvudet har inte kommit nu utan hon har alltid gjort så sedan jag började köra henne. Hon har varit skadad varje år i fyra års tid nu, när hon var två så var hon halt på ett bakben (vet, hittade ingenting, röntgade o allt), vi tre års ålder fick hon en tagg i frambenet och vet. ordinerade två veckors boxvila med en massa mediciner, det blev jätteinflammerat. Fyra års ålder också halt (andra bakbenet) och förra året vid fem års ålder så stukade/vrickade hon bakbenet igen, hon har fått vila i ca 6 mån, bara vart ute på några promenader. Så jag har haft en del otur med denna dam.

Kan säga att hennes okoncentration har i alla fall med den sista hältan att göra, hon snubblar över stock och sten, ser inte alls på vägen. Har också funderat på synfel, men hennes syn är absolut inget fel på när hon får syn på en häst, ett träd, människor, bilar och allt annat.

Hon gör även en annan sak också förutom att kasta med huvudet, när vi skrittar (mest på hemvägen) så vill hon gå med mulen nere och liksom skrapa den i marken, bara på asfalt och grus. Det måste ju vara något som kliar.. Men vad?

SigneK
0

#5 Det där med att skrapa mulen på asfalt, det vill mina också göra. Det kanske bara är något som kliar….vet inte.

ElinLilja
0

#5 Min dam gör precis likadant, så fort det blir skritt drar hon i tömmarna för att hon vill ner och dra mulen mot marken. Varför? Inte en aning

juliapettersson
0

Min valack är okoncentrerad när han skrittar, tycker det är lite tråkigt. Har nog lite "förföljelsemani", då han måste vända på skallen titt som tätt och kontrollera att inget ponnyätande monster följer efter.

Har hon körts mycket i grupp? Om inte, så är det ju kanonträning att köra ut ett gäng tillsammans, träna omkörningar genom att växla ledarposition, osv.

LinnJ
0

#8 Precis så gör Thyra också, men hon gör det i traven med. Vilket kan göra att det blir mycket vingligt. Om jag håller i henne så saktar hon av även om jag smackar. Om jag släpper henne så springer hon och tittar bakåt, åt båda hållen.

Jag försöker att köra i grupp men det är som sagt inte så lätt när ingen i min närhet har häst som jag kan köra med förutom på travet då. Min andra häst Pontare kan ijag inte träna växelkörning med för han blir så galen att det inte går att få stopp på honom, och det blir ju i sin tur ingen träning för Thyra för hon hinner ju då inte med :S

Geminii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

gemini blev getingstucken intill ögat för ca 1.5 år sedaN och sedan dess har han ruskat enormt mkt på huvudet, främst när jag kör eller rider. Det är när han INTE har ngt som rör hans överläpp som han håller på så.. HAn vill alltid ha ngt mot mulen och som hjläp när jag kör/rider så har jag ett stänkläder som funkar jättebra :) Det han gör är att han står och trixar med överläppen, alltså att de ser ut som att han femmar men ändå inte samtidigt som han ruskar till med huvudet då och då. Det är när vårsolen kmr fram som han börjar och de slutar inte förren i september-oktober så på vintern så gör han inte så..

thilda-
0

Luddan kör oxå ner huvet då man kör.. även i full fart! har hänt att hon har nockat till sig själv med framknäna :P klommerfia!

Malu
0

Det låter som din häst har någon skada/spänning i nacken/halsen som i sin tur kan bidra till de problem den haft i sina bakben.
Ca en handslängd från nackbasen och ca 5 cm från mankammen har de en punkt som har med huvudets böjningar/lutningar att göra.Hästen stretchar då ofta med huvudet och håller huvudet lågt/snett om den har problem där.
Sedan har du punkter vid manken 3 stycken som har med koordination och bogrörelser som kompenserar för problem i bakdelen.(Jag är ju hästmassör).
Låt en veterinär kolla igenom hästen först innan du anlitar en hästmassör/equiterapeut, det kan vara någon annan orsak som en veterinär måste få göra ett utlåtande om först!!
Arbetar inte hästen med huvudet rakt fram på rakt spår så blir den ju felmusklad och får mycket spänningar i kroppen.
Dressyrträning är aldrig fel men då ska ev. muskulära problem rättas till först. Se till att hästen kan trampa under sig vid dressyrträningen.

smurfina
0

Vart bor du? Jag har fått nys om en bra euqiatriker som bor strax söder om Gävle, kan kolla upp namnet om det är till någon hjälp.

juliapettersson
0

#13, den vill gärna jag ha namnet till!

[Josefine-Appollo]
0

Jag tror att # 13 menar Susanna Hockman. Jag har använt henne, hon är super duktig!!!!!!

Men det kan ju finnas fler, inte vet jagSkrattande

StuteriQveiar
0

Jag kan även rekommendera rehabcentret i Holm, Harbo. Hon har vibrationsgolv med solarium, rullband med eller utan bad, och tar ut kiropraktor, massör och tandläkare efter behov! Josefina praktiserar där!

Hemsideadressen är: http://www.friskhastiholm.se