Resultat GM på Gotland 2007 - var?
Jag har sökt här på sidan med följande sökord:
GM
Generalmönstring
Gotland
Generalmönstring Gotland
… med fler variationer, utan att hitta resultatlistan. Däremot hittar jag bildtrådar.
Jag har dessutom letat på SvRAF:s hemsida - och där hittar jag dem inte heller! Och i hingstlistan ligger ju de gamla resultaten från 2002 fortfarande kvar.
Så snälla - upplys mig! Ge mig en länk till resultaten på Gotland 2007 är ni snälla!
Tack på förhand!!!

Prova här: http://www.gotlandsruss.se/Gotlandsruss.htm
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Agge - men under vilken flik på förstasidan ligger Genralmönstringen på Gotland på SvRAF:s hemsida? Jag hittar den fortfarande inte!
Och den länk du gav i ditt inlägg går ju tiil utställningen, inte till själva GM. Eller var GM en del av utställningen?! *fattar inte riktigt*
Okej, nu när jag kollat ser jag att GM var en del av uställningen! :)
Men om jag kommer in från förstasidan utan direkt länk - var ligger den då? Kunde man inte samla alla GM-resultat under "Avel"? Nu ligger ju bara "Bankerydsresultaten där". :)
Croneld => tack! precis vad jag letade efter!!! :)

De ligger under Utställning, och eftersom de var i samband med utställningen på Gotland finns de med i den rapporteringen. Jag lägger ut resultaten som jag får dem från arrangören.
www.vikingponnycenter.se
Kan du inte göra ytterligare en länk till till samma fil då, men kalla länken "Generalmönstring Gotland"?
Typ att går man in under "Avel" så hittar man både "Bankeryd" och "Gotland GM 2007", och när man klickat på "Gotland" hamnar man på utställningen, som kanske också kan förses med en förklarande rad överst eller liknande?
Det är ju helt hopplöst att veta annars om man inte har "inside information" om att GM låg tillsammans emd just DEN utställningen. Själv trodde jag att utställningen var ena dagen och GM den andra, exempelvis, trots att jag ju läst om det här på sidan … =)
Sedan förstår jag att du säkert har mycket at göra, men är det inte dags att uppdatera hingstlistan med de nya resultaten från 2007 års GM i stället för att resultaten från 2002 ligger kvar? Likaså finns det ju nya, fräscha bilder på många hingstar!
Betäckningssäsongen är ju i princip redan här, och det är ju roligt att kunna läsa den senaste bedömningen av hingsten man valt, och bra reklam för hingstägaren också.

Förklaring till att den gamla hingstlistan och hingstkatalogen ligger kvar: Den nya hingstlistan håller på att uppdateras (det är inte jag som gör det) När den är färdig och de nya från Gotland igår, finns med kommer den att läggas ut. När det gäller Hingstkatalogen, d.v.s. listan där det finns bild och kritik från senaste generalmönstring, var det egentligen inte meningen att den skulle finnas med på hemsidan eftersom den uppdateras bara vart femte år. Jag har dock envisats med att vilja ha den med, men att hålla den uppdaterad varje år är omöjligt. Hingstlistan och hingstkatalogen skall inte ersätta vanliga hingstannonser. Det är upp till hingstägarna att annonsera sina hingstar där de når stoägarna, t.ex. Gotlandsrusset.
Om man har önskemål om hur hemsidan skall se ut, kan man kontakta Svenska Russavelsföreningens styrelse, så kan de ge mig instruktioner om hur den skall ändras. Det är inte jag som bestämmer vad som skall stå och hur det skall stå.
www.vikingponnycenter.se
Men du måste väl ändå få bestämma exempelvis en sådan grej som att det ska finnas en direktlänk till en generalmönstrin?!
Vem i styrelsen ska man maila om sina förslag?
Croneld => Clant ha jag hittat för länge sedan, det var några av de andra jag avr intresserad av! ;
Men tack!

Jovisst kan jag göra en länk till en generalmönstring, men varför till en, det var väl tre? Du kan nog skicka mailet till styrelsen/sekreteraren.
Alla resultaten finns ju dessutom i Gotlandsrusset Nr 4.
www.vikingponnycenter.se
Ja, men jag har ingen ordning på var jag har mina Gotlandsrusset i högarna här - enklare att ha saker i datorn. :)
Ja, självklart ska du ha direktlänkar till alla tre GM som hölls på olika ställen i landet. Det tycker jag! :)
Lägg dem som egna direktlänkar under AVEL, precis som det nu finns en till Bankeryd. Är man nybörjare och oinsatt kan man ju lätt tro att Bankryd - det var det ställe som det var GM på 2007 och några fler platser fanns inte.
När man gör en hemsida måste man anpassa sig efter den dummaste man tror ska läsa på hemsidan …. IQ fiskmås gäller i alla fal som standard på de hemsidor jag gör …. ! ;)

Ja, men nu är det väl historia med GM 2007. Nu finns nya hingstlistan ute och där finns alla uppgifter från GM. Några bilder har jag tyvärr inte hunnit få dit än, men det viktigaste är väl att listan är aktuell.
Jag vidhåller nog att om man har IQ fiskmås, måste det enklaste vara att läsa i papperstidningen. Ta väl vara på tidningen den är överlägsen alla hemsidor i världen.
www.vikingponnycenter.se

#10 o #11 Håller med anna om att information som finns i datorn är lättare att hålla ordning på än papperstidningar. I detta hushåll där Gotlandsrusset slits av minst fyra familjemedlemmar är det omöjligt att hålla ordning på den.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jo, det är nog sannt att det är lättare att hitta information på datorn, men hur länge skall informationen ligga kvar? Hur länge är den aktuell? Man kan ju inte spara allt för evigt i datorn heller.
www.vikingponnycenter.se
Men du kan väl inte göra en svårförståelig hemsida med motiveringen att folk som inte hittar på den minsann får läsa papperstidningen i stället?!
En hemsida ska vara så enkel och lättförståelig att den står för sig själv! Och dessutom är det inte alla som har papperstidningen. Det kan finnas russintresserade som inte är med i SvRAF men som ändå vill veta hur det gått på tex GM. Vart ska de vända sig när de inte hittar resultaten de letar efter?
Vad gäller frågan hur länge information ska ligga kvar, så låt materialet ligga där det ligger, så det finns en ordentligt med information att söka i för den som är intresserad!
Skulle det bli trångt på servern så småningom - så plocka bakifrån, det vill säga att det äldsta materialet försvinner först. ELLER kolla om någon annan har plats på sin server (ryttarn eller jag, exempelvis!), så man kan lägga materialet där och sedan länka vidare dit.
En server är inte som ett köksskåp där du efter ett tag måste välja om du ska ha kvar en blå tallrik eller tre röda för att få plats - datalagring tar så lite plats nuförtiden att det är inga problem att spara väldigt VÄLDIGT stora mängder material.
Vad gäller GM-resultaten är de väl för övrigt så pass intressanta att de bör kunna ligga kvar åtminstone till nästa GM?!
Tycker åtminstone jag, då alltså …

Jag håller med om att resultaten från GM kan ligga kvar till nästa GM. Det var precis det som var fallet med Hingstkatalogen. Då var det ett ständigt tjat om att uppgifterna var gamla och inaktuella. Jag tyckte det var ett bra sätt att spara uppgifterna och det framgick klart och tydligt att det inte skulle uppdateras med nya ägaruppgifter och utstationeringar. Tanken var att en ny Hingstkatalog skulle läggas ut när den blir klar. Eftrer påtryckningar från olika håll har jag nu lagt ut hela Hingstkatalogen (utan billder) i stället för en enklare hingstlista.
Som jag sagt tidigare, vill ni ha ändringar i upplägget av hemsidan får ni ta kontakt med Russavelssföreningens styrelse.
www.vikingponnycenter.se
Jag vill inte ha ändringar i upplägget - jag vill bara ha tydliga länkar till adekvat information så att man hittar på sidan! :)
Och det är väl inte styrelsen som sitter och bestämmer sådant? Lite frihet har du väl som webbmoster?!
Det borde ju definitivt i styrelsens uppdrag till dig att besökarna utan problem ska hitta till informationen på sidan.
:)

Jo du har rätt i att jag har en viss frihet i upplägget.
Förklaring till varför resultaten från GM finns under utställningsresultat: Generalmönstringarna hölls tillsammans med utställningar på några platser i landet. Rapporteringen till både hemsidan och Gotlandsrusset gjordes av resp. lokalförening. Ingen uppdelning av om det var utställningsklass eller GM gjordes.
Vad man kanske skulle önskat var väl i så fall att resultaten från GM skulle redovisats separat, men det ligger inte på mitt bord. Jag kan medge att jag inte tänkte på att tydligt förklara att GM ingick i utställningarna. Nu finns ju alla GM resultaten i hingstlistan, så jag kan inte inse varför jag skulle länka till utställningsresultaten i nuläget.
www.vikingponnycenter.se

Detta är lite av ett sidospår men ändå på samma tema….
MAn skulle kunna göra en hingstlista som är helt databasbaserad. Sedan ger man ägrna till varje hingst möjlighet att uppdatera information om sin hingst, detta kan vara tävlingsresultat, utställningsresultat, länk till egen hemsida, hingstanons osv. Detta gör att varje hingstägare själv ansvarar för att informationen om sin hingst är aktuell. Dessutom skulle det avlasta webmoster med att hela tiden hålla hingstlistan uppdaterad. Däremot får hon ansvara för förstagrundmatrialet för nygodkänd hings samt att plocka bort hingstar ur avel.
Man löser då även PUL problematiken vad gäller ägaruppgifter. Efterssom varje ägare själv lägger upp precis så mycket information som han/hon tycker är adekvat behöver det inte bli en konflikt.
Är detta något som skulle intressera hingstägarna här på sajten så kan jag tänka mig att skriva ett mail till styrelsen med detta förslag samt att ansvara för uppläget och den rent programeringstekniska biten.
Jerker Klang,
Hm, men varför ligger det inte på ditt bord att förenkla och förbättra informationen om den är ofullständig? *kliar sig i skallen*
Vem ska göra det då? Styrelsen?
Själv tycker jag att det är informationsbiten som är det absolut roligaste när man gör hemsidor. Ta in materialet, strukturera det, och sedan föra ut det på ett så bra sätt som möjligt så det lockar till läsning! :)
Och du som har så mycket bra bakgrundsfakta om allt som händer i föreningen, borde definitivt vara den som är bäst lämpad att göra det, tycker jag. Det blir mer ordning och reda dåt, än om en massa olika människor ska lägga sig i och pilla i saker och ting.
Jättebra att resultaten ligger i hingstlistan nu, för övrigt. :)
Ska genast springa dit och kolla om jag kanske hittar någon snygging till Gerda också … *s*
Tillägg: men var är bilderna nu då???!!!
Varför har du tagit bort länken till förra genenralmönstringen/den gamla hingstlistan? Den kunde väl fått ligga kvar, den också? Det var ju så himla bra med bilder på varje hingst! :)

Jag kan omöjligen skriva om alla resultat från alla russutställningar, för att få en enhetlig form på dem. Det är något styrelsen måste anmoda lokalföreningarna att göra när de raporterar resultaten. Bilderna kommer när jag fått dem. Jag tror att de flesta märrar står ut med att vänta några dagar - hingstarna springer inte bort… Vill du ha både den gamla och den nya hingstkatalogen ute, kanske den förförra också?
#18 Visst låter det som ett bra förslag, men jag är inte säker på att alla hingstägare är så frekventa internetanvändare som vi.
Sammanställning av grundmaterialet sköts av registraturen, och det har jag inget inflytande över.
www.vikingponnycenter.se

#20 Att alla inte är frekventa internettanvändare behöver inte hindra denna typ av "register". Det blir en av många kanaler att marknadsföra sin hingst genom och alla använder ju inte alla vägar. Man behöver inte anpassa informationsmöjligheterna efter de lataste/okunnigaste. Ger man möjligheter brukar detta oxå resultera i att de som verkligen är måna om att marknadsföra sin hingst oxå gör det.
Jerker Klang,

#21. Jo, du kan nog ha rätt i det, men jag tror inte att tanken från Russavelsföreningen är att man skall marknadsföra sin hingst på hemsidan. Men som sagt, det där är något du får ta med styrelsen, jag har inga åsikter om det.
www.vikingponnycenter.se
Men Agge - du behöver väl inte skriva om någonting?!
Säg att du får in uställningsresultat från X-föreningen med ett mail. Hingstklassen är också generalmönstring. Då bara gör du en ny sida i ditt program, kopierar texten, lägger texten på nya sidan, skriver dit en rubrik "GM i X-byn" och sparar som en ny html-sida, samt gör en ny länk till denna sida från förstasidan.
Det är ju SJÄLVKLART att du inte ska sitta och skriva in alla resultat en gång till! Då blir man ju definitivt vansinnig! ***huvva***
Hur som haver - jag lämnar denna diskussion nu, för det känns inte som någon mening att fortsätta. Det är bara att konstatera att man måste hålla reda på sina Gotlandsrusset och att mycket russ-info är lättare att hitta på annat håll än på SvRAF:s egen sida.
Men det är ändå bra att den finns och kan vara en ingång till rasen för de som är intresserade av russ! :)

Jodå, visst skulle jag kunna tänka mig att klippa och klistra för att få GM separerade från utställningarna, men om du tar dig en titt på hur resultaten är rapporterade, så kanske du förstår varför jag inte tycker det är meningsfullt att göra det. Hästarna är i flera fall rapporterade i anmälningsordning alltså inte i den ordning de placerat sig i ringen. Jag har ifrågasatt denna rapportering men lokalföreningarna vill ha det så, och då tycker inte jag att jag behöver göra något avancerat jobb med listorna heller.
Vad är det mer för russinfo du saknar, och som du hittar på annat håll?
www.vikingponnycenter.se
# 24 Om du har fått listor från lokalföreningarna som inte är såsom de är uppställda i tidningen, är det en miss i informationen hur de skall redovisa till hemsidan. Jag har fått listor från alla utställningar, såsom det sedan trycktes, och dessa kan du få av mig. Jag har alla kvar i burken.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag har fått dem så som de är publicerade på hemsidan, och vid förfrågan hos lokalföreningarna om verkligen ville att jag skulle lägga ut dem så, fick jag svaret att de ville ha dem så. Personligen bryr jag mig inte, men om jag måste så kan jag väl göra om dem om du skickar korrekta listor till mig.
www.vikingponnycenter.se
Jag saknar alla de fina bilderna på hingstarna som låg i den gamla hingstlistan, där man kunde klicka på varje hingsts namn och få upp en sida med just den hingsten, härstamning, ägare och infon från GM 2002!
Varför var den sidan tvungen att försvinna bara för att resultaten från GM 2008 lades in?
Sen har jag kommit på att jag ska printa ut det jag är intresserad av, både här och hos SvRAF, eftersom sidorna inte ligger kvar "i all evighet". Sedan ska jag spara det i en pärm, så jag har mtrl både från Gotlandsrusset OCH det som skrivs på nätet på papper.
Kanske ett tips till fler att göra så?! :)

Men Anna… hur har du tänkt dig det här? Ska den gamla listan med inaktuella uppgifter ligga kvar, samtidigt med att den nya listan med aktuella uppgifter också finns på sidan? Eller menar du att jag skall uppdatera den gamla listan också? Det kommer en ny Hingstkatalog så fort jag fått bilderna, och då kommer samma funktion att finnas på den. Jag tycker det skulle vara ännu rörigare om det ligger fler listor ute.
www.vikingponnycenter.se
JA, jag tycker att båda hingstlistorna kan ligga kvar sida vid sida.
Jag tror att folk förstår att det ena är från 2002 och det andra från 2007. :)
Kan ju också vara kul att jämföra både poäng och kritik, och se om hingsten utvecklats eller avvecklats under åren som gått.
Och vad är det för fel med att spara en massa intressant material på sidan?
Likväl som man går tillbaka och läser en gammal Gotlandsrusset, kan man väl gå tillbaka på internet och läsa gamla artiklar, se resultat och leta efter information?
På Upplandskuskarnas hemsida har jag exempelvis med en del bildreportage som har åtskilliga år på nacken. Dels kan nya medlemmar gå in och kolla vad vi haft för oss tidigare (=roliga aktiviteter får intresserade människor att vilja bli medlemmar), dels kan övriga medlemmar titta tillbaka själva utan att behöva ha alla bilder i sina egna datorer etc. Jag tycker det är en SJÄLVKLAR service till UK-medlemmarna, och ingenting som konkurrerar med klubbtidningen Svängeln som kommer 4 ggr/år.
Internet är ju suveränt bra för ren nyhetsförmedling - men det är också ett otroligt bra sätt att samla en stor mängd information om ett visst ämne - och dessutom göra informationsmängden sökbar för gemene man!
Då kan den som vill skaffa sig en bild av både nyaste nytt - och hitta en mängd gammalt material som är av intresse.
Säg exempelvis att jag är nybliven medlem i Mälarruss och har ett russto e: XXX. XXX dog för en tid sedan, och kommer naturligtvis inte att finnas med på årets hingstlista och kanske inte heller dyka upp på bild i Gotlandsrusset. Googlar jag på XXX hittar jag kanske inte heller särskilt mycket material.
MEN XXX finns med på hingstlistan med resultaten från 2002, och om jag letar bland utställningsresultaten från de senaste åren, kan jag dessutom hitta både hans egna och hans avkommors resultat. JÄTTEINTRESSANT tycker jag som är ny som medlem och inte har läst det här tidigare någonstans.
Att spara allt gammalt material skapar alltså ett stort MERVÄRDE hos en sida, vilket är väldigt viktigt!
Man kan helt enkelt inte utgå ifrån att alla människor har högvis med gamla Gotlandsrusset hemma, att alla varit medlemmar sedan föreningen bildades, att man har kontakter inom russvärlden och kan få upplysningar via dessa och så vidare.
Och varför undanhålla information?! Det finns väl inget självändamål i att ha en sida med så LITE information på som möjligt - eller?!

Jo det låter ju intressant, och som sagt om det är vad man vill ha, ta det med styrelsen!
Om du inte vet det så kan jag upplysa om att på Mälar-Russ hemsida finns historiska dokument sedan föreningens födelse, men jag tror inte det är så många som kollar där.
www.vikingponnycenter.se
Ja, jag tänkte faktiskt på just Mälar-Russ sida innan när jag satt vid tv:n, och att jag borde nämnt den som ett jättebra exempel!
Och jag fattar fortfarande inte varför styrelsen har med att göra på vilket sätt du lägger upp sidan i detalj?
Det borde ju bara ligga i deras intresse att du gör en bra sida, som har så mycket information som möjligt tillgänglig - och sedan spelar det väl ingen roll hur du rent praktiskt placerar ut länkar, bilder, ordnar med sidor och så vidare?
Men okej - jag ska skriva till någon styrelseledamot och föreslå att även gammalt mtrl får ligga kvar och fortsätta vara sökbart, om du säger att det är så man måste göra. :)

Nej, styrelsen lägger sig inte i hur sidorna ser ut och är placerade, men vi har en överenskommelse om vad som skall finnas på sidan. Jag förstår mycket väl att olika besökare på sidan vill ha olika upplägg och olika information. För att jag ska slippa avgöra vilkas önskemål som skall tillgodoses är vi överens om att det är styrelsens sak. Det var förutsättningarna när jag åtog mig jobbet. Ändras förutsättningarna får jag ju omvärdera mitt åtagande. Det gör jag gärna.
www.vikingponnycenter.se