Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4406 ggr
Killen
0

Maxvikt för att rida?

På jobbet höll vi på att diskutera vad man skulle göra om man van  miljon.

Jag sa att jag skulle köpa en häst, Islandshäst för jag håller på med islandshästar.

Då sa en som jag inte känner så noga som kommer ifrån gotlan, "Nej, köp ett Gotlandsruss i stället".

Jag sa då att jag vill kuna rida och jag tror inte ett gotlandsruss tål mig, men alla sa att jag lätt skulle kuna rida ett gotlandsruss.

Så jag undrar, vad anser ni är maxvikten för att rida ett gotlandsruss? Jag förstår såklart att det kan vara olika, men på ett ca?

kissmekate.blogg.se

Anna-Uppsala
0

Det finns flera trådar om det här tidigare och kontentan av dessa är väl att ett stort, välmusklat, vuxet russ bär ungefär 65-70 kg. En nyinriden unghäst bär naturligtvis mycket mindre.
Maxvikten på monté är också satt till 65 kg med sadel och träns.
Fråga är ju också hur lång du är!
Köper du en islandshäst kan du ju hitta större individer, som ligger uppåt 140 cm, och det är kanske bekvämare att rida en sådan om du själv är lång? För längden kan också vara ett problem när man rider en liten häst. det är svårt för hästen att hålla balansen om du sticker upp som en flaggstång lång långt över den … ;)

Lycka till! :)

Killen
0

Jag är bara 163 cm så ett strort russ skulle funka ok. Inte för att jag ska köpa, men ville bara veta om jag faktiskt kunde rida ett, om de klara min vikt och det kan jag :)

Jag ser ganska liten ut och när jag red en (islandshäst) på 138 cm så såg inte stor ut, utan lagom. Nu ser jag liten ut på min kraftiga på 144 cm.

kissmekate.blogg.se

StuteriSolo
0

Jag är lika lång och har ridit mina russ alla år, de har varierat mellan 117 och 129 i mkh, och ingen har då klagat än. Men då rids de inte dagligen, utn körs för det mesta

SigneK
0

#2 Nämen då är ju ett russ perfekt för dig. Och du behöver inte ens miljonen för att kunna köpa ett!

Det är bara att sätta igång Skrattande !

[Tjiwi]
0

Jag rider inte mina russ som är grova och välmusklade på 128-130 cm. Är 158 lång….då kanske jag kan göra det oxå…..fast det känns som jag är för stor och framför allt för tung men oj, vad det skulle underlätta träningen ibland om jag kunde det..

Madson
0

Det är bara att rida, jag har rid-tränat ,mina russ väldigt mycket. Och de tycker det är kul. Funderar på att ha ett russ för ridning och avel då jag lagt ponnytravet lite åt sidan. Men russ att rida på är kanonbra:)