Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3241 ggr
Gottis
0

Är russen så värdelösa?

Skrämande läsning i dagens Ridsport. Där står att läsa att en ridskola köpt 3 ponnyer från en hästhandlare. Dessa ponnyer var rejält nergångna, magra och tuffsiga vid köpet. Ponnyerna släppte ridskolan på bra bete för att äta upp sig.

Herregud, har inte ridskolorna råd att köpa ponnyer som ät friska och i normalt hull? Tänk vilken tid det tar för att få dom här ponnyerna i bra form för att kunna orka med lektioner på en ridskola.

Idag kan man ju köpa ett bra russ för 15000kr, ibland billigare. Nog borde ridskolorna ha råd med det. Istället köper dom ponnyer med okänd härstamning från hästhandlare. Ungarna rider på dom på ridskolan och när dom lyckats övertala mammaoch pappa att köpa en ponny. Ja vad köper dom då? Jo en importerad ponny utam stam för det är vad dom ridit på ridskolan. Ett russ kan väl inte vara något att ha för det har dom inte sett till på ridskolan. Så blir det lätt med människor som inte har någon erfarenhet merän från ridskolor.

En guldstjärna till alla er ridskolor som har trevliga russ på er ridskola och tar väl hand om dom.

ella_99
0

"Ponnyerna släppte ridskolan på bra bete för att äta upp sig." Borde det inte vara tvärtom?Räcka ut tungan Annars håller jag med dig helt!

Wruss
1

Har inte hunnit mer än öppna tidningen ännu, men… 

På ridskolan som min mellandotter går på "Skövde RF" finns tre renrasiga russ just nu. Diplomstoet Lilla Lisa samt valackerna Wincent och Hägvald Roll ("Hägge"). De sköter sig jättebra och är mycket omtyckta! Lisa har t o m varit stallbästis ngr gånger. Valackerna är ganska nya båda två.

Själva har vi i dagarna placerat vårt diplomsto Tjingeling på en annan ridskola här i närheten. Där har hon sällskap av ytterligare ett fint sto.

Russtoka
0

Hur stora krav har ridskolorna på ponnyernas utbildning när de köper dem?

Skulle faktiskt kunna tänka mig sälja min valack till en trevlig ridskola så småningom, men han kan inte så mycket dressyr än. Annat än det vanliga start, halt, rygga, trava och galoppera.

Han är fyra år nu och jag tänkte rida honom lite mer seriöst från och med i år. (Just nu får jag inte rida alls p.g.a min knäskada  Ledsen.)

Tittut
0

Jag sålde 4-åriga Hector till ridskola i våras. Han var precis bara sutten på. >De fick ha honom på prov en stund, men det verkar funka. Likaså Tittut gick på ridskola till låns under ett drygt år, och hon var helt grön när de tog henne. Hur mycket Jajja påverkade dem att våga testa där, vet jag inte, men det funkade också.

Skulle tro att det beror lite på vad de har för personal och ryttare på ridkolorna. Om de har duktiga, små ryttare bör det inte vara större problem.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Problemet ligger nog i själva verket hos oss själva…..vi har hela tiden tagit för lite betalt för russen i förhållande till andra ponnyraser. Värderat dom för lågt helt enkelt. Dessutom finns det vissa s.k. uppfödare* som nästan ger bort sina russ för att bli av med dom. Om dom i stället struntade i att betäcka och "ge bort" avkommorna, så skulle priserna, även på "vanliga russ", stiga! Betesföreningen på Lojsta Hed borde föregå med gott exempel. Hur många russ är det som "försvunnit" p.g.a. att "vem som helst" köpt ett billigt russ????? Som tur är så ligger faktiskt travrussen numera på priser så man i alla fall kan få tillbaks lite för kostnaden för fölet!

* med det ordet menar jag såna som betäcker med närmaste hingst för att det är gulligt med föl……ingen planerad avel alltså!

mellanbyns
0

#2 Hägvald Roll stog tidigare på ponnytravskolan på hagmyren.

Båda ridskolorna här i hudik har russ. De har även andra ponnyer men russen finns med i bilden.

GranoStall
0

Vi har sålt ett russ till en ridskola i Örebro. De ville gärna ha russ då de tyckte att de är lugna och stabila hästar med få skador. Tror nog att många russ skulle passa som ridskolehästar då de är riktigt bra allorundhästar. Men just nu vill många sälja till travet då det är där man kan få bra betalt. Vi kankse behöver göra mer reklam för att russen faktiskt kan mer än att trava fort.

Anna-Uppsala
0

Stod det hur stora ponnyerna var?
Det kanske var tre stora d-ponnyer de köpte, och då hade tre russ kanske inte varit ett alternativ …

RC71
0

Hur vet man att dessa ponnyer var billiga? Ni som har lämpliga ponnyer till salu, kontakta ridskolorna och berätta det. Sen får väl inte ponnyerna gå i verksamhet när dom är under fem år om jag förstått rätt.

Tittut
0

# 9 Nej, inte i den ordinarie verksamheten, men de kan väl gå med på lektion i utbildningssyfte? Alltså med personal från ridskolan exempelvis.

Jag tror att Hector är med i en och annan barngrupp med ledare, men jag är inte tvärsäker. Vet inte hur reglerna ser ut riktigt.

Cessie
0

Hej, jag är nyreggad idag, men har hängt med ett tag. När jag läste inlägget var min första spontana tanke, att russet idag börjar att få en så kallad "stämpel" som enbart travponny. Därför tror jag inte att efterfrågan på russ är så stor inom ridsporten. Man kan ju jämföra med före detta varmblodstravet. Hur många fd varmblodstravare finns egentligen på en ridskola? Där vill man ju ha ridhästar, därför köps inte heller gotlandsruss in eftersom de idag kallas för travPONNY.

Väldigt synd kan jag tycka, som vet att russet är lämplig till så mycket mer, men som sagt var, det här var min spontana tanke.

Princezz
0

På min ridskola, StRk-Stenungsunds Ridklubb har dem ett russ-Pendy(Sto,fux.f.1993 e.Kurir G-Brunte)som jag har "hand om" , jag har ridit henne i 2 veckor pga.skada. Och sen så har vi Viking Stiff eller Viking som han kallas (Varmblodig travare, Brun, f.1986 e.Vibrante-Cest) bägge är supersnälla och sköna att rida!Skrattande

[Croneld]
0

Vigelsjö ridskola i Norrtälje har tre gotlandsruss och de är jättepopulära, flera barn på min skola har dessa som absoluta favoriter. Det är Karismas Börje, Qveiars Leil Bysen och det senaste tillskottet är Karismas TiGer. Jag såg dem senast igår då jag gick en promenad dit och tittade på hästarna. Pratade då med en av ridlärarna och hon berättade att de är helnöjda med russen.

amandahandersson
0

Jag personligen hade aldrig sålt en häst till en ridskola. Det jag sett av ridskolor har inte imponerat på mig och jag skulle inte utsätta någon häst för det…
Hoppas det är annorlunda på landets övriga ridskolor än den jag sett!

Den tycker jag vi borde trots allt vara väldigt stolta över russ som travponnyer. Hur många ponnyer springer snabbare än russen!? Visst funkar dom som ridponnyer också, helt klart. Men russen används väl flitigast i travet, så varför inte försöka få fler att börja köra trav och använda russen ännu mer? :)

Tittut
0

# 14 Russen används nog till störst del som en bussig och användbar familjehäst. Det är många russ ute och tävlar inom andra grenar än trav, vilket vi har diskuterat på många sätt och vis i många sammanhang, inom och utom detta forum.

Det är slöseri att inte visa på deras breda användningsområde och bara stirra sig blind på travet.

amandahandersson
0

#15, nej, men jag tror det största användningsområdet för russen faktiskt är travet. Och de är ju otroliga travhästar - varför inte framhäva det?
Ja, de går att använda till så mycket annat. Men trav är någonting som de är så överlägset bäst på, ingen annan ponnyras är i närheten.

Tittut
0

# 16 Hur många startande russ är det? Om man räknar antalet russ som tävlar regelbundet? Jag hörde en siffra på antalet för ett tag sedan, men jag minns inte.

Tyvärr är det svårt att få fram motsvarande siffror inom Ridsportförbundet eftersom många tävlar utan licens, på lägre nivå där licens inte behövs.

MagganS-B
0

# 11 Nån har missat att dom som travar OCKSÅ kan hoppa och gå dressyr och körtävlingar! SAMTIDIGT!

# 17 Jag tror det rör sig om ca. 5-600…..Misstänker att det nog är ungefär samma inom ridsporten fast det inte syns i statistiken!

Men varför inser ingen att russen varit för billiga, känner ni er skyldiga allihop???????

amandahandersson
0

#18, visst är de billiga - men samtidigt är väl det också en fördel?? Alla familjer hade inte haft råd att ha russ annars! Som ponnykusk är det vanligt att man har två ponnyer, och vissa har ännu fler. Tror du så många som har fler ponnyer hade haft så många om russen kostat mycket?

Och bara för att de är billiga behöver de inte vara dåliga eller behandlas dåligt. Mina två russ har jag köpt för under 10.000:-, och de är jättefina båda två.

[Croneld]
0

Min gamla Doris (Dorina Spin) hon har gått bra i trav, monté, galopp, hoppning och verkligen användbar till det mesta.

Toffifee som gått bra på travet dessutom visat sig duktig på dressyr och hoppning, Hon har inte tävlat i de senaste nämnda grenarna men är verkligen duktig.

För mig som är över 25 år gammal och lite för lång för att harmonisera i ridning tycker russet är en suverän körponny. Varför köpa en annan ras när vi har en suverän inhemsk allrounponny.

Jag skulle inte tveka att sälja till en ridskola som jag kollat upp före försäljning.

ThereseE
0

#6 Det måste varit länge sedan han var på hagmyren? Eller stod han där en kort stund nu det senaste? Hägge har varit i flera år hos oss på Axevalla travskola, ägdes av Uddetorps Naturbruksgymnasium. =)   

#2 Hoppas Hägge trivs bra på ridskolan! Trava kunde han verkligen, tror han landa på 2.06, ganska sparsamt tävlad. Kunde mkt mer men huvudet var inte alltid med bara.

StuteriSolo
0

Hästarna det skrev s om i Ridsport var väl typ D-ponny, jag trodde det var stora hästar när jag såg dem på bild i förra numret. Problemet med russ på ridskola är väl mest att många ridskolor inte vill ha b-ponnyer, de för små. De har hellre d-ponnyer och stora hästar, så alla sjuåringar får ta repstege upp och fallskärm ner.

Russet är en fantastisk allroundponny, men det verkar vara svårt att befästa det!

MagganS-B
0

# 6 Har han varit så långt norrut? Är du helt säker? Fanns fler Roll-valacker på bokstaven "H"…..

Gottis
0

Är väl mer över lag att ridskolor oavsett storlek på häst gärna fortfarande köper av hästhandlare. Hästar som är importerade eller iallafall utan stam. Vet en ridskola som köpte flera polskaimporter och nästan alla gick i sönder inom ett par år.

Man kan köpa trevliga new forestar för inte allt för dyra pengar, finns säkert inom andra raser också där jag inte har så stor koll.

Men tillbaka till russet. Jag har tittat på flera ridskolors hemsidor och många gånger är bponnyerna utan stam eller russ utan stam. Så billiga som russ är borde det vara en fördel för ridskolorna att köpa.

Tycker det är kul att läsa att så många här har sålt russ till ridskolor och jag hoppas att fler säljer sina russ dit. För långt ifrån alla ridskolor är dåliga. Utan ridskolor får vi inga nya hästägare heller, någonstans måste dom träffa på hästar och lära sig.

MagganS-B
0

# 24 Det finns jättebra ridskolor, men som vanligt så är det så att ett par dåliga kan dra ner ryktet på många……Jag ändrade helt uppfattning om ridskolors hästhållande när jag en gång besökte Ågesta och deras fina russ…..

[Grabbarna-A]
0

Vår ridskola här i Haninge vill gärna ha fler russ för dom är jättenöjda med dom som dom redan har. Dom har inga krav på att dom ska vara utbildade för dom har ryttare som fixar det, deras krav är att dom måste kunna fungera i verksamheten. Deras klippa heter Musse Pigg och är en fd ponnytravare, numera omskolad!

Vi har ett annat litet problem när det gäller b-ponny och det denna åldersgräns när det gäller tävling (13-14 år), ej trav och körning. Jag har en ryttare som har ålder inne men är för stor och en ryttare som är precis lagom men alldeles för gammal. Vill man tävla sitt russ så är det nästan bara trav man har att välja på tyvärr, (alltså tyvärr för oss som inte vill köra trav.) eller vanlig körning som i sig är en hel prosedur att ta sig iväg på med vagn och allt. Jag har ändå haft tur att mina pållar har fått testa på i stort sett alla olika grenar . Men dom hade varit ute betydligt mer och visat upp sig om inte åldersgränsen var så låg, det hade nog fler än mina oxå varit.

Russtoka
0

Det är mycket vi har att jobba på…

Marknadsföringen måste förbättras. Priserna bli bättre. Hur lyckades dom med islänningarna? Hur känd och populär var den på 60-talet?

# 26 Åldersgränserna måste förändras och införa annat system i reglerna. Som det är nu är det bara orättvist mot russen.

Att marknadsföra russet som enbart travponny är väl inte helt lyckat, var gör vi av de som inte passar där? Ska det bli som på stortravet, dumpning av de som inte håller måttet?

Få eller ingen annan häst har väl den egenskapen som ett russ har. Köra travtävling, rida dressyr, brukskörning, hoppning, lektionsridning, familjehästen - you name it. I en och samma häst om man vill. Försök ta en stor travare (eller en kallblodstravare i tävlingskondis - he, he…) och rid ett dressyrpass på…

Russet är kort sagt en mycket värdefull häst! Det är det vi måste övertyga och visa de "ännu icke frälsta". Jag åkte ju själv dit t.ex… och jag har inte ens barn. Tack StuteriQveiars.

MagganS-B
0

# 27 Om du russtoka kollade vad jag skrivit högre upp, så finns det russ som travat, hoppat och gått dressyr samtidigt! Min gamla Delila vann 24 travlopp, monté, hopptävlade, gick lätt dressyr och terränghoppning. Det kallar jag all round! Inget hindrar att fler kan göra så…..

Däremot kan jag inte fatta att det inte införts "russtävlingar" där vem som helst som har rätt vikt och längd oavsett ålder kan rida sina russ, kan "islandsfolket" så kan väl vi?????? Dåvarande ponnyföreningen förstörde mycket när dom satte så låg åldersgräns på russen…..

# 26 Musse Pigg är dessutom e. Munter 326…….där ser man vad russ med s.k. "travblod" kan!!!!!!

entill
0

Det finns visst rena russtävlingar. Åtminstone här i Mälardalen. Förra året hade vi visserligen inget Allroundchampionat, men då anordnades det två hopp-och dressyrtävlingar i stället. Hur det skall bli i år är ännu under utredning, men det skall nog snart visa sig. Som jag ser det måste en allroundtävling för russ innehålla både trav och ridgrenar. Sådana tävlingar kan anordnas överallt i landet. Ta kontakt med era lokalföreningar och berätta era önskemål. Om någon behöver hjälp med upplägget, går det bra att kontakta oss i Mälar-Russ så kan vi ge tips.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Reko
0

#29 En allroundtävling med vidarekvalificering till Riksutställningen kanske? Jag vet att new forest har ett RM för rasen och det har väl araberna också.

entill
0

Problemet för oss med russ är att det får inte räknas som officiella tävlingar, för där måste man ha licens och följa reglementet. Vi brukar kringgå den regeln genom att kalla det för träningstävlingar. Vet inte om det skulle bli problem om man gör kval och final? Egentligen tycker jag inte att varken ridsportförbundet, SPTF, SGC, Juf eller någon annan organisation har att göra med vad vi vill ordna för tävlingar för våra hästar. Vi borde kunna få göra våra egna reglementen, och själva bestämma status på tävlingarna. Men var ansöker man om tillstånd för det?

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

# 31 Islänningarna har ju sina egna tävlingar, varför kan inte russen ha samma? Måste alla lagar och regler alltid följas, förresten vad finns det för lagar och regelverk omkring islänningarna?????

Dior
0

Tror att även fjordingar har egna tävlingar utan åldersgräns… Kan det vara så enkelt att ingen ännu har föreslagit att russ skall få nåt eget???

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

mellanbyns
0

#22 & 23 Är inte hundra, men 90 procent säker.. Det här var dock bara ett kort tag för ca 3 år sedan. Han lånades då in. Tror det stod gymnasiet du nämnde som ägare på hans boxskylt då.

entill
0

#32 #33. Visst får vi göra egna tävlingar, men russ som har tävlingslicens hos ridsportförbundet, kan bli bestraffade om de tävlar i ridsprortgrenar hos arrangörer som inte är anslutna till svenska ridsportförbundet. Därför skulle man vara tvungen att göra samarrangemang med någon ridklubb. Minns inte riktigt hur de fick ihop det, men det lät vansinnigt krångligt. Att sedan Sptf har synpunkter på att deras medlemmar tävlar två dagar i rad gör det ju inte enklare.

www.vikingponnycenter.se

Russtoka
0

#28 Javisst läste jag det du skrivit tidigare. Jag tycker det är jättebra det du skriver. Roligt att läsa om era duktiga hästar som klarar så många olika discipliner .

Kan man inte ha en helt ny/annan tävlingsgren som inte de andra raserna har? Som visar hur just allround russen är? Hitta på något nytt. "Olle II Memorial" t.ex. Vilket russ kan prestera det Olle II gjorde? Är det möjligt idag? Att ta sig från punkt A till punkt B och på vägen övervinna diverse klurigheter. Där man måste vara vuxen/kompetent för att klara det. 

Vi behöver kanske tänka till lite och utveckla lite nya idéer. Då kan kanske russet bli attraktivt för helt nya kategorier av russvänner. Utan att travet behöver störas.

RC71
0

#35 SCS arrangerar connemaramästerskap på det sättet varje år. Inte alls krångligt. Samarbete/namnlån av ridklubb behövs dock som sagt.

entill
0

#37. Jo, men ridklubbarna kräver att man följer reglementet, och då faller hela idèn med vuxna och ungar i samma tävling, inga krav på licens eller vaccination o.s.v.

www.vikingponnycenter.se

StuteriSolo
0

Borde finnas ett hästsportförbund som hade hand om ALL tävling i alla möjliga och omöjliga discipliner, en tävlingslicens för allt - inget mer krångel. Lusläser man ridsportförbundets regler får man, om man har tävlignslicens där, inte tävla i andra grenar hos annat förbund t.ex. Så vill man tävla trav, hoppning och western t.ex måste man vara medlem i tre olika klubbar, och lösa tre olika licenser för sig och sin ponny. Klubbarna må väl vara, men själva licensförfarandet borde ju gå att förenkla.

entill
0

Ja, det vore inte så dumt om man kunde ha någon sorts samlad licens för alla grenar. I licensen brukar ju ingå någon sorts försäkring. Men… hur ska man få dessa olika förbund att enas om NÅGONTING? Det finns ju vattentäta skott mellan dem. Riv murarna!

www.vikingponnycenter.se

fan_idole
0

#17 De senaste två åren har över 800 russ (ja, B-ponnyer egentligen) per år startat på travet. Lägger man till kat. A-hästarna så är det fler startande ponnytravare än kallblodstravare per år i Sverige.

MagganS-B
0

# 41 Så är det när man blir gammalLedsen hade fel på flera hundra….Fler ponnytravare än kallblod har det varit i flera år…..Jag håller fortfarande på att ponnytravet till mycket stor del varit räddningen för russet!

StuteriSolo
0

Men självklart är ponnytravet russets nav som de cirklar runt, men bara för de är bäst där så kanske man kan övertyga folk om att de är bäst på flera saker :) Sedan är det alltid så - rätt häst på rätt plats är den viktigaste och bästa reklamen

Dior
0

Håller också med om att travet har haft stor del till aveln på russ, men tycker fortfarande det är synd att ridbarheten kommer i skym undan pga av travet. När jag har talat med folk som är ute efter en b-ponny att träna och tävla inom hopp och dressyr, och lagt fram att jag har ett par till salu, russ, har jag fått ett hånflin i ansiktet med komentaren: "Det var ingen travponny jag sökte"… Själv behåller jag nu min treåring som är utlånad till en tjej som kommer att satsa på hoppning med henne, vilket hon visat kapacitet för, och hoppas på så sätt ge ett litet bidrag för att framhäva ridbarheten. Kan tillägga att mamma Ada också visat stor kapacitet för hoppning i yngre da´r.

/Therese.

StuteriSolo
0

eller den intressanta inställningen att köpa ett russ åt barnen att lära sig rida på, sedan köper man en "riktig" ponny att tävla, gärna i samma storlek…

Vad jag tycker är helt befängt i ridningen är åldersgränserna, 12 år för b-ponny, då har man ju just börjat klara av en sådan! Men vi ser ju hur mycket b-ponny som tävlas i ridning, inte så många. De flesta köper en C- eller D-ponny direkt. Sånt gynnar ju inte heller russen.

entill
0

Att det inte finns så många tävlande B-ponnyer, beror nog inte bara på åldersgränserna. Många anser att ungarna är för stora så fort de når nedanför sadelkåporna, och det är ju så skadligt för ryttarens sits att rida för liten häst, för att inte tala om hur skadligt det är för ponnyn. Det är därför vi behöver egna tävlingar med egna regler, dit alla är välkomna. Det hindrar ju inte att russen kan fortsätta att tävla parallellt inom de etablerade disciplinerna.

www.vikingponnycenter.se

RC71
0

#46 Varför inte börja med Engelska Ridklasser i samband med utställningarna? Glad

entill
0

#47. Ingen dum idé. Men som de nationalister vi är får vi väl kalla det Svenska Ridklasser, men de kunde ju vara de samma

www.vikingponnycenter.se

[Grabbarna-A]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#46 Om man bara orkade så skulle Allroundchampionatet kunna bli hur stort som helst Skrattande Oskyldig.

Det är flera som anordnar träningstävlingar runt om oss, mkt för att komma ifrån dessa licenser och regler om diverse ditt och datt samt att det ska vara roligt. vår ridskola har en hoppning nu i mars då ska  Debbie vara med med Amaretto för dom kräver inte 13-årsgräns! Sen är det en cup i dressyr och hopp i april, ej åldergräns där heller Glad. Så om man bara ser runt oss så finns det nog så att man kan tävla nästan varannan helg utan åldergräns. Det tråkiga är ju att det inte räknas med i något resultat nånstans.

Föresten så blir folk väldigt impade att ett russ kan prestera så bra när man visar upp dom!!! Man hör ofta när man är ute:Va är det där ett russ? eller: Va kan ett russ gör si eller så.

[Croneld]
0

Stockholms Ponnyavelsförening  ordnade engelska ridklasser där även russen var inbjudna i höstas. Kanske kommer det flera tillfällen hos dem.

MagganS-B
0

# 44 Alla ponnytravklubbar har ju faktiskt montélopp på sina tävlingar, där får ryttarna väga 65 kg inklusive utrustning och vara 18 år (rätta mig om jag har fel, har inte läst ett reglemente på år och dag)…..Monté är alltså travlopp under ryttare!

Dior
0

#51 Just det. Travlopp! under ryttare. För mig, ingen ridsport… En ridintresserad väljer nog inte monté att tävla, om de inte även är intresserade av trav.

/Therese.

StuteriSolo
0

#51 Man får faktiskt vara äldre nuförtiden, upp till 25 bara man inte överskirder maxvikten eller är oproportionerlig. Jag rider glatt mina russ, men inte varje dag precis, rider lektion en gång i veckan iaf.

Whiie
0

#12; "På min ridskola, StRk-Stenungsunds Ridklubb har dem ett russ-Pendy(Sto,fux.f.1993 e.Kurir G-Brunte)som jag har "hand om" , jag har ridit henne i 2 veckor pga.skada. Och sen så har vi Viking Stiff eller Viking som han kallas (Varmblodig travare, Brun, f.1986 e.Vibrante-Cest) bägge är supersnälla och sköna att rida!Skrattande"

Rider du där? Det gör jag med Skrattande Viking är min favvo ^^ Supersöööt, och honom lärde jag mig rida på :P