Smeknamn
Det är ju väldigt många som har smeknamn på sina ponnyer. Det kan vara ganska roliga smeknamn, som man ibland kan undra hur den fick det. Smeknamn som inte alls är självklara. Så jag undrar…
Vad har du för smeknamn på din ponny och hur fick den det?
Börjar mad våra:
Tejas Monita-Totta kommer ifrån när jag var yngre och vi lekte med sjörövarspråket, första vintern jag hade Monita. Hennes namn blev då Momononitota, därifrån kommer Totta.
Montró - Trosan lite mer självklart att det gick från montro- tro-trosan…
Triztan - Trille vet faktiskt inte hur han fick det… det var granntjejen som kom på det förra vintern och det här hängt kvar!
Madicken Engström - Dix började som madix men blev förkortat till dix.
Glöder har inget smeknamn än så länge och Umil - Mille har vi ju bara tagit ifrån Bea….

min Secret Sunrise kallas Tussan eller Monster… Monster hette hon mest när hon var yngre efter som hon var ett riktigt monster :P
Med tiden blev hon världens goaste, om än jäkligt envis och med mycket egna åsikter, så blev det bara tussan av sig självt :)

Gemini- Mimmi
Ripadals rosita - Rossi
Valentino Rossi- Goliat
Lill-Isor- isor eller Lillis
Drömprinsen - Prisse, kallades det när vi köpte han sen har vi fortsatt med det..
Cancan- Musen, piper som en mus…därav smeknamnet
Ripadals Fjonkan - Fjonkis.. bara blev så..
Ramiina- Miini, eftersom hon va så liten när hon va föl, sen har de hängt med..
Palmbackens Fideli - Fidde
Ripadals Ramona- Ramona eller Rajmon
Palmbackens Prins - Prins
Minponny- Rubbe
Palmbackens Fijona - Fijona
Båtares Dina- Dina

Turnado- Ture eller den Store vite :)
Stensstugu Ronaldo-Nalo
Leona- Lella,Lell,Fjollf,Fjolla,Gumms,
Hästarna får ju knubbe. som smeknamn ibland oxå :P
Zolero - Zolle, Sur-Zolle, Latskit, Latmask, Gamm-gubbe
Razmus Raid - Musse, Muppe, Muffe, Muffen, Mupp, Muppen, Musse-Pusse-Mupp, Niini, Mattes älskling, Bebis + diverse kombinationer mellan dessa namn.
Deli Ess har alltid hetat "Korven"…..
Dulilla Roll heter "Lilla"
Vad min man kallar Lova Ess vill jag inte nämna, dom kommer nämligen inte alltid så bra överrens……Jag själv säger Lova!

Jadu… JAg tar väl alla mina tre hästar ^^
Magic Balance (Varmblod) kallas: Mullemuffen. Han är lite som Mulle, och han är lite mullig… och lite fluffig, så då blev det helt enkelt Mullemuffen =)
Cikoria (shettis) kallas: Huliganhilda, hon är helt enkelt en liten huligan ^^
Och nytillskottet Beatricia (russ) som helt enkelt fortfarande kallas Bea ^^

De flesta hästarna här har väl något smeknamn. Till de mer ovanliga hör kanske att Fridhems Jonatan ibland kallas för Tanten. När han var föl hade vi en kompis med en liten son. En dag sade den lille gossen att han ville åka och hälsa på Agges Tant. Ingen begrep först vad han menade, men sedan förklarade han att han menade Jonatant. Annars kallas han vanligtvis Jonis
Många har kanske hört att vi kallar Trojka Viking för TP, Låter ju också konstigt, men det är Liselottes fel. När han stod hos henne på station, började hon kalla honom TrojkenPojken, och på den vägen är det.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

De flesta hästarna här har väl något smeknamn. Till de mer ovanliga hör kanske att Fridhems Jonatan ibland kallas för Tanten. När han var föl hade vi en kompis med en liten son. En dag sade den lille gossen att han ville åka och hälsa på Agges Tant. Ingen begrep först vad han menade, men sedan förklarade han att han menade Jonatant. Annars kallas han vanligtvis Jonis
Många har kanske hört att vi kallar Trojka Viking för TP, Låter ju också konstigt, men det är Liselottes fel. När han stod hos henne på station, började hon kalla honom TrojkenPojken, och på den vägen är det.
www.vikingponnycenter.se

Fåglabäcks Hildur kallas oftast för Hildur huggorm eller bara huggormen, beror på att hon gärna nyper till när man minst anar det.
Mitt första föl (halvblod) föddes då Alrik hade namnsdag så det fick han heta. Men min käre make tyckte att det var fult och sa att då kan han ju lika gärna heta sopskyffel! Så han fick heta Alrik Sopskyffel.

#13 När jag skötte Gottfrid så kallade vi honom för Gotte :) Vad fin han är!

Ja, jag tror han njuter sin pensionärstillvaro.

Jag är så anti hela den där plutte-snuttiga smeknamnsgrejen… När jag döper hästar strävar jag efter att ge dem namn som fungerar lika bra både till vardags som officiellt; någorlunda korta och enkla namn helst.
En lustig grej hände när jag jobbade mycket med Markis för några år sedan: efter ett halvårs träning började jag till min häpnad och förskräckelse plötsligt kalla honom "Macke"! Det var verkligen ofrivilligt och mot mina principer. Men smeknamn betyder en sorts markering av hur intim man är med någon, och undermedvetet tyckte jag kanske att "Macke" och jag hade kommit varandra nära vid det laget?
När jag snackar med hästarna till vardags händer det att jag drabbas av afasi: jag tittar på en av dem och vet mycket väl vilken individ det är, men namnet?? Då blir det "öh" eller "hörru" eller "ponny"…

Det är så många olika smeknamn på våra så man knappt vet om vad man använder själv.
Imma blir iallafall kallad för Sur-Imma för att reta mig, eller så kallas hon för fetknopp vilket hon inte är.
Själv kallar jag henne för älsklingen ^^

Pilepärla vi kallar henne mest Pärla-n, rätt logiskt.
Men också Pillan. Också väldigt intill ursprungsnamnet.
Drottningen kallar vi för Dotte/ Dottis. Egentligen ganska nära namnet, bara blev så och de har hon haft sen hon var 1år :P
Sitter aldrig och tänker ut ett smeknamn utan när man ska ropa/ prata med dem så kommer de rätt som de är nåt automatiskt ;P
Hjördis kallas för Hjördan av mig och HJ av ponnybarnet som rider henne.
Gerda kallas ofta Gerdis, Gerdan eller Lilla Sötnosan.
Oftast blir det ju Gerdis och Hjördan, vilket fick en i stallet att en dag ställa frågan: "vet du egentligen själv vilken som är vilken?!"
:D
Tillsammans kallas de två också för mattes grisar eller för flickorna - beroende på mattes humör!

Juniett kallas för Juni, fast jag har fortfarande lite svårt för hennes namn… Oddny som inte är speciellt vackert fick istället det vackra smeknamnet "(Lilla) Grisen" som jag kallade henne till vardags :)
//Mickan
Tittut heter Tutan förstås, Thomasin kallas Thompan, John Russ kallas Jompan. Är det konstigt att ungarna blir förvirrade?
Konstigast är kanske Charlén som jag köpte 1996, och som kallades Herta. Varför vet jag egentligen inte mer än att hon passade i det.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

De flesta av våra har någon form av smek-/öknamn
Gordon Rex (shettis) kortas ner till Gordon
Björklids Musiljac (shettis) Kallas Musse eller Musen
Jaritza (Russ) Kallades Itzi innan hon kom till oss och det har fortsatt
Wella (Russ) Velling
Josephine (Russ) Jossan
Tejas Monljus (Russ) Monis
Troll Twix (Russ) Twixan eller TT
Mercan (Russ) Mersissen
Isilon SunSilk(Russ) Sunny, säkerligen för hennes underbara och possitiva humör
Isilon Tinúviel(Russ) Tinny förutom att det är en förkotning så blir det lite ironiskt då hon är allt annat än liten
Driffi och Jubla har det aldrigt blivit några ök- eller smeknamn på av någon anledning
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Chirak kallas kort och gott för Acke, det bara var så. Det är värre med min lilla fröken Zharanof som fortfarande inte har något självklart smeknamn. Men jag varierar mellan, Noffan, Poffi, Tjejen, Gumman och annat puttinuttit som jag använder vid körning som lugnande och beröm. När jag skriver i stalldagboken skriver jag bara Z. Men på kvällarna när jag ska ha in dom från hagen ropar jag Ackepoffiiiii och då kommer båda i full fart. Förra ägaren kallade henne Poffi, som från början var Noffipoffi.
Har vi inte haft en likadan trad for ett tag sedan? Na, ialla fall….
Hos oss har bade folk, hastar, hundar och de mest omtyckta av kattorna massor med smeknamn. korna har bara sina namn som de ar, och fagelfan har vanligtvis inga namn; bara i enstaka fall.
Hastarna da….tar bara de vi har nu, annars kunde jag skriva hela natten med alla mer eller mindre galna namn vi haft hittat pa.
Stickan heter Stix eller Stixe
Silja heter Sill; Sill-bill eller bara Bill eller Bilse. Men jag kallar henne aven for Skonhed eller Dejlige :)
Linéa heter Nés; Lillenés och Nesum. Nar hon var liten hete hon ibland Barnet
Parky heter mest Parky faktisk. Vi ville kalla henne for Perle, men det blev Parks eller Parky
Hrafntinna heter Rapp, Rappen eller Dame
Akleia heter Ax, Bux, Axxu (lystrar till Axxu faktisk) Ax-Yndige och Skonhed
Alla kallas i ovrigt ofta bara Pige. (tjej)
#9 Agge, vad gulligt med Jonatant! Barn ar ju for roliga alltsa :)
Pa mitt fritids hade de en shettis som hete Linette. Manga barn trodde att hon hete Lille Nette, for att hon var sa liten ju.

Det är bara i passet Herta heter Charlèn. Hon kallas aldrig något annat. Hennes dotter fick t.o.m. heta Jonerta efter Jonis och Herta. Fast Jonerta kallas ofta bara Nerta
www.vikingponnycenter.se

#16 Jag försöker nog som du ge dom "bra" arbetsnamn från början men alla har man ju inte varit med och "döpt". Mareld blir trots allt Mara för hon kan vara en riktig en. Hilde blir Hildur för det tyckte jag att hon skulle heta från början, annars kallas dom vid sina "riktiga" namn frånsätt stuterinamnet.

Vi har nästan alltid smeknamn på våra russ.
Valter har ju alltid vart Valle och så vidare. Vi har haft så många russ så det går inte att dra alla.
Men jag måste säga att Morfar hade lite problem ett tag när vi hade Pirran (Hults Pirita) Pirren (Tejas Pirmin) Pippin (Tejas Pirana) och Poppe (Tejas Pegasus)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
- Karismas GerTi kallar jag för lilla Hjärtat ibland, men GerTi är kort och bra.
- Tigelilja för Lilja, men fodervärdarna kallar henne för Lillan.
- Slättens Manda för Mandolina
- Dorina Spin för Doris, det har vi alltid gjort sen hon var liten.
- Arrak blir Arraksbollen ibland, vi försöker sluta..det låter för fånigt!
Håller nog med Jobs, är lite anti smeknamn också. Men tyvärr blir det lite automatiskt till slut att man ger de ett annat namn, egentligen utan att vilja det. Wilda ÄR Wilda bara men Tjibus blir ibland Tjibbe….Grus är Grus och Njord är Njord-kort och gott!!
#25 Så vacker hon är!

Jag undviker oxå gärna smeknamn men de smyger på en ibland. Bajazzo kallar jag Bazze-mannen eller för tjockesmocke, det sista bara när han är tjock, som på vintern. Mitt två åriga sto Cerefina kallas för locketoppen el curligirl (hur blev stavningen
) pga hennes afrokrull.
Piggybank-Piggan ibland Banken,(hon gillar o banka…)
Allg. Älex- nått så töntiggt som Ninen…Som i sin tur kommer av att vi kalla honom Ninnis..
Dolk- Dockeman, söt som en docka ju!
Allg. First-Försten,o Afrika, för han har som en karta i ansiktet…
Indiana Crow- Kråkan
Quen- Rötotte
Ljusterö Lady (hua vilket namn va!)- Fölis
Speedy Lady-lilla damen (inte särskilt liten…)
Cocoon-Coco…
Liam-Liam
Kadotche-Kacke
Tilde o Texas, har inga smeknamn.

Vårat russ heter Tajger speed. Men här kallar vi på Tajgerpojken!

varette kallas varre, bara ett smeknamn jag kommit på !!
pondus kallades ponta, det var min kompis Evelina som kom på det och det var gullit tycker ja :)
Tejas Jarita kallas numera Jarre, det var min hästokunnige pappa som kom på det! Försökte till en början att inte använda det för att jag tyckte det lät som ett pojk namn och dels för att det var min pappa som kom på det. Men det blev ändå de namnet som jag och alla andra i stallet börja använda. Så nu heter hon Jarre.
http://vickelbyponny.blogg.se

Smeknamn nä de heter vad de heter tänkte jag först………….sedan var jag ute och nattade dem…..så här lät jag…….
Natta sova gottis lilla mamma älsklingarna, nattis Stora fina Mannen, fina Mammatöisi, Barven, Disen, Calvinen och lilla söta råsan.
Sedan släckte jag stallet tände nattlampan stängde dörren och rådnade i min ensamhet. Jo jag har smeknamn på mina "poppisar" inga dåliga heller! Hihi fy vad pinit men så är det.
Vidar - Mannen
Karismas Leil Töisi - Mammatöisi
Lakbäckens Barva - Barven
Qviears Leil Dis - Disen
Torpets Amorosa - Råsan
Lakbäckens Alva - Calvinen
Konstigt, men jag tror jag pratar lite för mycket med mina djur jag har långa samtal med dem om dagarna, kanske skulle börja vissla i stallet istället. 

#36 Det blir så tråkigt att lyssna på dig då ;)

Ljungens Pirat kallas alltid för Pirre för det är mycket kortare och lättare att säga. :)

Har hittat på massa smeknamn på alla hästarna i stallet :P
Inget matchar deras namn egentligen men det bara blir smeknamnen när man pratar med dom
Mina har inga smeknamn, deras arbetsnamn är Amaretto och Aramon för dom vet exakt vad dom heter, däremot kallar jag Aramon för Lillebror när jag pratar om dom för annars blir det en massa konstiga varianter av deras namn.

Jag har ju en hel del men nämner några:
Jappeloup (shettis)=Jappe
Lapp Svinta (kallblodstravare)=Lillan, har alltid kallats det.
Magic Girl (Fjording)=Polly, tycker inte om hennes riktiga namn.
Sedan russen:
Denilson= Nisse, han är en sådan
Fidélia= Délia eller Prinsessan
Felicity=Flisan
Fiddeli=Fidde
Ghia=huliganen
Ducati=Nalle, han är allt annat än en tuff motorcykel mer som en kramgo nalle.
Javelin=Lina
Övriga: Kuriosa, Finess, Gnistan, Fiesta, Lesina, Zazzo, Calle, Falcon, Jowett, Jewel och Yaris har funktionella namn ändå.

Hmm på stRK:
Oopsy Daisy - Oopsy
NisLottie - Lottie, Lottan
Guldstjärn - Gullan
Privatstallet: Slätts Drifter - Drifter
Nice Surprice - Nisse
St. Anton - Anton
Och i våra minnen: Papador - Pappis
- Hannibal Roll kallas mest för Boll eller Roll-trollet.
- Ängdalas Calippo kallas mestadels för Kakan, kallar jag henne Calippo tror förvånansvärt många att det är en valack….
- Ragnarök kallade jag för Ragge, inte särskilt oväntat kanske.
- Almnäs Granit är väl den av mina hästar som haft flest smeknamn (elller öknamn om man så vill). Han kallades Grane, Bane, Boris, Graniten och alla möjliga och omöjliga kombinationer av dessa namn.
- Raja blev Rajsan eller Majsan.
- Berita kallades Bierut
- Ribella kallades för Bella eller Beltzebub.
- Bonzo kallades Oznob (vilket är Bonzo baklänges).
- Bright Lightning blev Birger såklart.

Käänner att jag bara måste berätta om tre hästar vars smeknamn är helt ologiska, och som jag inte heller vet riktigt varifrån dom kommer =)
Den första är Bruschetta, som kallas Häxan =)
Den andra är Lass Comma, som kallas Olga =)
Den tredje är Quizzical, som kallas Berta =)
Alla dessa är varmblod xD

Som Fina sa, vi har en massa smeknamn på våra älsklingar. Kan nämna det något udda smeknamnet Äla mamma bebbesin (vår uppfödning Sweet Starlet, varmblodssto som bor hos brorsan 300 m bort)- betyder väl egentligen, - är det mammas bebis fin?, då hon var riktigt mörkbrun/svart då hon föddes med en vit fackla i huvudet, och hängande åsneöron. Snacka om att man använder bebisspråk då man pratar med djuren ;-)
Jag kallar Lilla Vargen för Vargen eller uffe.
Troya kallar jag för kossan xD och Sockervadd för vadden och surstina :P

Jag vill nog också ha namn som fungerar när man ropar på dem, men undantag finns ju alltid.
Salomon kallas någon gång Salle eftersom hans gamla skötare alltid har sagt det.
Snapphane blir ofta Snappe, medan stona kallas vid sina riktiga namn.
I hagen kan dock Salvia bli kallad Surkäringen för att hon jagar bort de andra hästarna från maten. Sofia får ibland heta Lilla Apan när hon klättrar på boxdörren. Salomon är Den Gamle Kloke och Snapphane är Den Unge Vackre, när jag pratar med dem.
Hunden Calliembos Blessed Bojjan har desto fler namn. Förutom Bojjan kallas hon Bojsing, BojBoj, Bojjangojan eller Lilla Älsklingen.
#48 Salvia är det hon som Johanna Larsson hade hos sig ett tag? Fanny skulle rida in henne under en sommar men det slutade med att Salvia la sig ner (då hon inte ville gå framåt) eftersom både ryttare och ponny var lika envisa. Så det gick inget vidare med den inridningen. Har hört att de (ni?) som köpte henne därefter har lyckats mycket bättre med henne.

# 41 Kan meddela att Fildélia hette puckot under sin inkörning
Haha Kul att veta vad dina hästar heter egentligen för jag trodde nämligen att dom hette sina smeknamn 
Nokia - Docka det bara blev så minns ej hur. Kan även bli Snook också ibland
Raket - Alltid Chicco efter att jag läste spanska i skolan Chico betyder pojke.
Citrus - Tirius klämde till med något när jag blev lite små sur på han en dag. Så det fick hänga kvar
Belial - Kotten helt enkelt för att han såg ut som en kotte, brun ruffsig, stubbad man. En kotte helt enkelt!
Fuga brukar bli _Fugis,
_Fridolf - _Fritjof,Fisdolf (han är lite lat),
_Felix - _Flexson,
_Saphira Rod - FirussBalloon Dance - Balloonen, Ballongen

#50 Ja, det är den Salvia. Hon är jättetrevlig på alla sätt. Inga problem med ridningen eller körningen längre! Fast hon är medveten om sin höga rang i hagen så de andra hästarna får rätta sig efter henne. Hon har haft två föl och väntar sitt tredje.
Vad roligt! Ni måste vara jätteduktiga på envisa hästar. Har ni några tips.
Och visst var hon snäll men tyvärr var väl Fanny kanske inte tillräckligt kunnig då. Det är ju några år sedan hon bodde hos Johanna. Har ni någon bild? Vore roligt att se henne nu. Det är ju en fin ponny.

Karismas Gerti- Gerti eller hjärtat oftast
She's Cool Too- Coolan