Betes Varning 2008
Det här urklippet från Ridsport hittade jag på Connemaraponny i fokus Det kan vara något att läsa inför sommaren 2008 och betssläpp
http://www.tidningenridsport.se/img/pdf-arkiv/ria050803t064.pdf src="http://connemaraponny.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag har mycket Johannesört i hagarna, men de låter hästarna bli att äta av.
Oj, oj det ser nästan ut som om jag får släppa mina russ på en välklippt gräsmatta……Jag har smörblommor, johannesört, och massor av annat i mina hagar, men mina russ är så intelligenta, eller har kvar så mycket av vildhäst i sig så dom äter inte sånt som är giftigt, det tror jag inte att några russ överhuvudtaget gör…..
Ta nu inte mina ord bokstavligt, men ibland går folk till överdrift…..
Möjligen kan det vara så att ponnyer och hästar från andra länder är "programmerade" på att vissa växter är farliga, och när sen dom kommer till ett annat land så finns det nya giftiga växter där….se knott och mygg på islänningar…..
Fast knott och mygg är väl inte från växtriket?
Skojade bara Maggan, jag tror att du har rätt i det du skriver.

En av våra gamla shettisar satta i sej smörblommor en sommar och blev riktigt dålig faktiskt… så smarta nej det är inte alla
#4 Shettis var det…….

#5 Jo det är sant men när hela hagen var full av saftigt gott nyttigt gräs varför äta dessa smuliga äckliga gula blommor? Shettisar är nog mindre smarta när det gäller mat… och mycket annat 
och även vissa russ :P luddan provade käka på min mössa idag :D
# 7 Jag hade ett russ, Leilu, hon skulle alltid bära kraftfodermåttet i munnen, men hon åt det inte……

Shettisar är lite mer korkade än russen, för några år sedan åt shettisen Figaro upp min korv med bröd. Hmpf!

Nåja, det är inte bara shettisar som har födgeni. Tidde käkade macka med hamburgerkött och drack cocacola till när hon var yngre och en gång åt hon upp en tennisboll som hon snott av en förtvivlad unge - vi fick ersätta ungen med en ny boll.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Appropå shettisar. Våran Umil äter just smörblommor lite då och då. Fast jag tror att han gör det för att vara gullig och för att det maschar hans svarta päls. Ingen annan äter av av blommorna.