God Morgon 2008-03-05
Morgon -5 och nästan klar himmel bjuder roslagen just nu på. Sov ända tills klockan ringde det är en bragd, så nu får jag ingen lång fika fast vad gör det. Idag är det hemma jobb och till kvällen ridhuset nu är det bara tre dagar kvar till bruksprovet tror jag börjar få lite nerver, fast gammalt tant gör så gott hon kan men dansar faan så illa Ha det gott där ute
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Hepp!
Jag har svårt att tro att du dansar faan så illa Malin. Ålder är bara siffror, det vet du!
Dagisjobb idag också för mig. Får se om jag hinner åka på ulljunta i kväll, eller om jag måste ägna kvällen åt det som jag inte hinner med nu när jag ska arbeta.
Ha en fin dag, och kör försiktigt ni som har minus som vi, det kan vara halt på sina håll.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
God morgon alla där ute! Här är det också kallt med minusgrader och vackert ljussken över snön. Hästarna var pigga och ville ut till storbalen. Jag mockade bara en box, den som kainerna bor i med Manda, resten får vänta till ikväll.
Ha det bra idag!

God morgon.. SKÅNE har fått snö
Första gången i år och så kommer de i mars.. hm.. Hoppas de töar bort under dagen, nu vill vi ju ha vår.
Jag tänkte gå ut och fortsätta borsta lösdriftshästarna idag,sen blir de väl till att köra någon.
Ha en bra dag!

God Morgon! Här är det -5 och snötäcket på någon cm ligger fortfarnade kvar, det är klarblå himmel och sol. Själv har jag nyss kommit till skolan, när jag väl kommer iväg härifrån så tänkte jag hinna med en promenad med en av unghästarna och rida Hyppsen innan vi ska iväg på ridlektion. Fullt upp med andra ord!
Ha de bra allihopa!

God morgon! Solsken idag också och -6. Har sovit uruselt inatt p,g.a. att vi fick djurskyddsinspektören på oanmält besök igår. De hade fått in en anonym anmälan om vår hästhållning. Nu hade hon inget att anmärka på, det som den anonyma sagt i sin anmälan stämde inte. Men det tar ändå vi funderar ju på vem är det som anmält och vad har den personen emot oss, känns inget kul. Nu kommer man ju gå och titta snett på grannarna, har varit mycket rakare att komma och prata med oss och stått med sitt namn i anmälan.
Ha en bra dag!
# 5 Sådant är trist. Det är nog så som du beskriver det som de flesta reagerar.
Gomorgon! Solig början på dagen o några minusgrader (dock ingen snö), nu börjar molnen komma..
Fick åka hem från jobbet då de ringde från fritis att sonen blivit sjuk, så blir en lugn o skön "vabb"-dag här.
#5 usch vad sånt är trist och tråkigt, dålig stil av de som gör så när det inte finns nåt att klaga på!!
Det snöar nu!!!
Bakning står på schemat idag när sonen vilar..
#5 Aldrig kul med sådana oväntade besök! Man får försöka se det som att de trots allt upptäcker djur som far riktigt illa då och då, och att vi som sköter våra djur får "bjussa" på att de hälsar på hos oss i onödan ibland …
Själv åkte jag av Mammuthen igår så det sa tjong i buljongen.
Hon gjorde ett rejält bocksprång 10 meter från gårdsplanen, snurrade runt, satte ner bakfoten i diket och gick omkull. Jag tippade av förstås, hästen sprang hem själv och sedan red jag inte mer … *sucka* I dag värker ryggen och en del andra kroppsdelar – men mest irriterande är att jag känner mig så kass som inte lyckades hindra henne från att bocka och red på framåt!
Det är som om hjärnan inte vill ta in att jag inte är tjugo längre, liksom … *suckar djupt*

# 9 Jag kan ta att de kommer ut oanmäld, har kontroll vart tredje år ändå eftersom jag har registrerat jordbruk. Ur djursynpunkt är det okey. Det som är värst är att någon i vår omgivning har påstått saker som inte stämmer, det var så grova anklagelser och då funderar man ju vad den personen är ute efter. Vi mår jättedåligt av detta och det är kanske vad man ville uppnå.

God förmiddag.. Måste verkligen åka ut till stallet idag.. Känns fruktansvärt motiverande när både häst och jag ligger med feber… :O
//Mickan
#) Okej - då förstår jag att det var mindre kul … :(
# 11 Det finns folk som tror att djur är människor, och det finns människor som bär sig åt som djur…..Ibland skulle man vilja ha en AK-4 i garderoben…….
God eftermiddag förresten! Här har snön flugit lite i luften och det är KALLT! Som tur är har jag jobbat, men kunderna har varit rejält röda om kinderna…..ovant med minusgrader! Synd är det om mina tulpaner som blommar i rabatten…..
I morgon blir det hästvård! Såg att ett par svansar var lite långa + att damerna börjar se malätna ut…..fram med borste och ryktsten!

#5 Detta att bli anmäld till Djurskyddsmyndigheten är nog något som man får försöka ta med jämnmod och räkna med att det händer bara. Råkade själv ut för en anonym anmälare för några år sedan som sett mina hästar ute sent på kvällen trots att det var vinter ute…och jag mådde skitdåligt pga detta. Blä! och så skäms man för att prata med andra om det för man är rädd att folk ska tänka"ingen rök utan eld". Men jag har pratat med andra hästägare om detta och funnit att det är mycket vanligt att bli anmäld anonymt eller att bli hotad med en anmälning av någon som bara vill jävlas. Och man kan ju inte låta bli att gå och fundera på vem det var som anmälde - det kanske är det värsta av allt. Detta att inte veta.
Vad jag har förstått är detta ett gissel för mjölkbönderna. På sommaren blir dem anmälda av stadsborna som är ute på landet och ser ett sår på en ko i en hage. Och på hösten, innan installning, blir dem anmälda för att djuren går ute fast det är kring 0 grader.
# 15 För ett tiotal år sedan påstod min gamla arbetskamrat att jag blivit anmäld, vilket jag inte hade.. Då undrar man, om det var någon han pratat med, som hade tänkt anmäla, eller var i hela fridens namn det kom ifrån!…`?

# 11 Ni vet att era djur inte blir de minsta illa behandlade, jag vet att ni tar väl hand om era hästar och det gör många andra med mig
Det kommer alltid finnas människor som försöker göra livet surt för andra, man kan inte göra så mycket åt det tyvärr…
För några år sedan så fick min kompis ett oanmält besök av djurskyddsinspektören, där det hade kommit in en anonym anmälan om att "den röda hästen är jättemager". Och varken inspektören eller hon kunde begripa den anmälningen, för hon hade ingen fux, eller någon med rött täcke, dessutom gick hennes hästar på ett jättestort bete och var snarare en aning runda om magen! Den fanns heller ingen fux i närheten…

#17 Tack. Fattar bara inte att man orkar hålla på att göra livet surt för andra, tycker att alla borde ha nog med sitt eget. Idag har ilskan lagt sig men vi kommer nog att titta snett på vår omgivning ett tag till
.